Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 33 av 34 1 2 31 32 33 34

Birken 2011

Re: Birken 2011 [Re: erikt] #1251248 01/09/2011 12:27
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: erikt
Det ønsker selvfølgelig ingen og jeg tror ikke flat seeding fra pulje 1 vil medføre eliteklassen død.

Og det er her skoen trykker og ingen av oss vet svaret. Du ønsker tydligvis å gamble på at det ikke skjer, jeg brukte mye fritid over to år på å riste liv i eliteklassen igjen og har mer risikoaversjon enn deg på dette.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Birken 2011 [Re: brede] #1251263 01/09/2011 12:42
E
erikt Offline
Medlem
Medlem
E
Og all honnør til deg for det. Mye positivt med dagens ordning (og en stor forbedring fra det gamle) selv om jeg helst hadde sett noen små justeringer.

Re: Birken 2011 [Re: Lars K] #1251266 01/09/2011 12:45
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Lars K
Tror mya av grunnen til det er at de får sitte litt "gratis" på halen til de beste i Eliten og at de kansje har brukt litt vell mye krutt opp til Skramstad og blir da frakjørt fra skamstad og til bringebu og dermed taper tid der i forhold til pulje 1-4.

Jeg vil påstå at jeg personlig har veldig god greie på akkurat hvordan det er å være på halen av elitefeltet.

I 2008 var jeg absolutt sist i elitefeltet av det som kunne kalles halen. På Skramstad hadde jeg 6 sekunder opp til nestemann og 19 sekunder luke bakover. Jeg passerte 1:30 raskere enn jeg hadde gjort noen gang tidligere og det var på ingen måter gratis. Jeg klarte å klore meg fast, rytteren bak meg kjørte alene og kom 19 minutter etter meg i mål...

I 2009 startet jeg i pulje 3 og var først av alle over krøn ned mot Djuposet. Det var en betydelig mer behagelig reise enn året før.

Mitt tanke ved å starte i eliteklassen var å satse alt på en super tid med start i eliteklassen og akseptere en nedtur med et mye dårligere resultat enn det jeg helt sikkert ville fått med å safe inn enda en OK tid fra aldersklassene.

Hvis det er en ok balanse mellom start på halen av eliteklassen og de følrste puljene vil flere ha samme innstilling som jeg selv hadde. Blir det fordel for de første puljene er avskallingen i gang, og den vil kjapt eskalere for ingen VIL kjøre Birken alene.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1251755 02/09/2011 06:53
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg glemte helt å hente diplomet mitt på Lillehammer. Vil jeg kunne skrive ut det fra Min Side på et tidspunkt eller er det tapt for alltid?

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1251760 02/09/2011 06:55
Andrehua Offline
Besatt
Besatt
Det kan du hente i åresvis på Min Side..

Re: Birken 2011 [Re: hJürg1] #1251841 02/09/2011 08:18
devnull Offline
Medlem
Medlem
Sitat: trekbikes
Sitat: tobiast
Sitat: Opie
Altså hater å bryte opp puljediskusjonen med bare dritt!! Men er folk fortsatt dårlige i nedre regioner, eller hva? Jeg var ganske bra/nesten frisk igjen i går, for å våkne til like stort mayhem og full flush i kanalene i natt. Begynner å bli lei nå. Dette er jo god nok grunn til ikke å sykle Birken igjen...

Jeg er fortsatt sjaber. Magen noe bedre, men jeg er fortsatt kvalm og sliter med å få i meg mat.

Mvh
Tobias

Ble dårlig natt til Mandag med magesjau. Etter ei natt på ramma og en sykedag med null energi var jeg i bra form på Tirsdag og har ellers hatt det greit.
Tydelig at det nok var litt skjit i løypa i år også.

Jeg trodde jeg slapp unna....men nei. Løs mage natt til onsdag. Tok aktivt kull onsdag morgen som merkelig nok ikke etterlot seg noen spor. Var løs i magen hele onsdag så da var det å proppe i seg mere kull, potetmel (kjerringråd) og Imodium. Var pottetett hele torsdag, så jeg tro til med to sykkeløkter og en løpeøkt. Ble løs i magen igjen natt til fredag. Har ikke feber, kaster ikke opp, har god apetitt og klarer å holde væskebalansen på den riktige siden. Mulig dette skyldes noe annet, men jeg velger å tro at det har noe med lørdagens utskeielse å gjøre.

Redigert av devnull; 02/09/2011 08:19.

Pain is weakness leaving the body
Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1251847 02/09/2011 08:26
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D
3.17 i årets Birk, noen som har noen formening om hvilken pulje det medfører neste år?

Re: Birken 2011 [Re: Dragev87] #1251875 02/09/2011 08:47
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Dragev87
3.17 i årets Birk, noen som har noen formening om hvilken pulje det medfører neste år?

Kvinner Elite ...
:-)
Og her vil jeg bruke anledningen til å skryte av han som står for seedingen.
Vi jenter sykler VÅR fart og tid over fjellet.
Ingen karer som starter etter oss kjører oss inn igjen. Ingen som jentene kan henge seg på. Det er riktig, det er fair og det er slik det skal være!
Takknemlig for det! Håper Birkebeiner beholder ordningen for KE!
tommelopp

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Birken 2011 [Re: Moose] #1251882 02/09/2011 08:55
D
Dragev87 Offline
Entusiast
Entusiast
D
Sitat: Moose

Kvinner Elite ...

Gjør ikke meg noen verdens ting å kjøre med KE ICON_SMILE

Re: Birken 2011 [Re: Dragev87] #1251904 02/09/2011 09:17
Moose Offline
Entusiast
Entusiast
Anbefales!
Hyggelig pratetempo de første km. Jentesnakk da ... ;-)

FATBIKE UTLEIE Geilo - www.geilo-aktiv.com
FAT VIKING - www.fat-viking.com
Re: Birken 2011 [Re: Dragev87] #1251911 02/09/2011 09:21
LFCForever Offline
Entusiast
Entusiast

Tipper 1-4 eller 5

YNWA
Re: Birken 2011 [Re: Moose] #1251915 02/09/2011 09:25
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig

Kvinner Elite ...
Ingen karer som starter etter oss kjører oss inn igjen. Ingen som jentene kan henge seg på. Det er riktig, det er fair og det er slik det skal være!
tommelopp

Tja... Da har du nok vært i front av din pulje. Jeg startet i puljen etter. Tok igjen og syklet med mange fra KE. Bare for å flisespikke litt;-)

Re: Birken 2011 [Re: Raskall] #1251918 02/09/2011 09:27
kebr Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Raskall
Jeg glemte helt å hente diplomet mitt på Lillehammer.

Det gjorde jeg også, ser det ikke i minside enda men det dukker vel opp etterhvert

Re: Birken 2011 [Re: LFCForever] #1251925 02/09/2011 09:34
stosu Offline
Besatt
Besatt
Sitat: LFCForever

Tipper 1-4 eller 5

Hvis Dragev er født i 87 og er 25 år i 2012 stiller han nok i pulje 5 eller 6. Tviler på om han får stilt i pulje 4 (er mange spreke mennesker, gitt).

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Birken 2011 [Re: devnull] #1251929 02/09/2011 09:36
Kake Offline
Veteran
Veteran
Sitat: devnull

Jeg trodde jeg slapp unna....men nei. Løs mage natt til onsdag. Tok aktivt kull onsdag morgen som merkelig nok ikke etterlot seg noen spor. Var løs i magen hele onsdag så da var det å proppe i seg mere kull, potetmel (kjerringråd) og Imodium. Var pottetett hele torsdag, så jeg tro til med to sykkeløkter og en løpeøkt. Ble løs i magen igjen natt til fredag. Har ikke feber, kaster ikke opp, har god apetitt og klarer å holde væskebalansen på den riktige siden. Mulig dette skyldes noe annet, men jeg velger å tro at det har noe med lørdagens utskeielse å gjøre.

Ditto.. Var sikker på at jeg slapp unna når jeg på tirsdag fortsatt var i fin form.. Men nei. Onsdag var det uro i leiren og det har fortsatt frem til ogmed i dag.. Ingen problemer med matlyst osv.

Never, ever make absolute, unconditional statements.
Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1251935 02/09/2011 09:42
jan erik Offline
Besatt
Besatt
Dere som er syk og svak og dårlig bak.. Immodium er en kriseløsning for de som feks skal reise langt uten domuligheter.

Immodium lammer bare tarmen slik at alt det som kroppen prøver å kvitte seg med fortsatt er der

Kjør heller på med kull først(suger opp basselusker) og deretter probiotika som balansere ut de dårlige bakteriene

Jan Erik- heksedoktor

Re: Birken 2011 [Re: Moose] #1251995 02/09/2011 10:31
Lurifax Offline
Besatt
Besatt

Kvinner Elite ...
tommelopp

Så godt å se at det finnes folk som er fornøyd også. Synes det er imponerende det dem får til der oppe. 25K med folk gjennom to dager og så lite tullball står det respekt av :-)

Re: Birken 2011 [Re: Mastodon] #1252019 02/09/2011 10:42
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Ingen karer som starter etter oss kjører oss inn igjen.

Sitat: Mastodon
Tja... Da har du nok vært i front av din pulje. Jeg startet i puljen etter. Tok igjen og syklet med mange fra KE. Bare for å flisespikke litt;-)

Moose kom på tredjeplass i KE, så du har nok rett i det med å være i front.

Re: Birken 2011 [Re: jan erik] #1252042 02/09/2011 10:59
devnull Offline
Medlem
Medlem
Sitat: jan erik
Dere som er syk og svak og dårlig bak.. Immodium er en kriseløsning for de som feks skal reise langt uten domuligheter.

Immodium lammer bare tarmen slik at alt det som kroppen prøver å kvitte seg med fortsatt er der

Kjør heller på med kull først(suger opp basselusker) og deretter probiotika som balansere ut de dårlige bakteriene

Jan Erik- heksedoktor

Takk for tipset. Takket være min promiskuøse omgang med Imodium var jeg i stand til å jogge til nærmeste apotek for å skaffe en tilstrekkelig dose med probiotika slik at jeg nå har satt ca fem milliarder melkesyrebakterier i arbeid.

Pain is weakness leaving the body
Re: Birken 2011 [Re: Tgabriel] #1252044 02/09/2011 11:02
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Tgabriel
Ingen karer som starter etter oss kjører oss inn igjen.

Sitat: Mastodon

Moose kom på tredjeplass i KE, så du har nok rett i det med å være i front.

Det forklarer jo en del:-)

Re: Birken 2011 [Re: Rolf] #1252434 02/09/2011 19:56
R
Rolf Offline
Veteran
Veteran
R
Sitat: Rolf
Sitat: Rolf
Da ligger statistikken for selve rittet 2011 ute på http://rph.hos.online.no

Rolf
PS! Med de vanlige forbeholdene om feil.

Da er også statistikken for Ultraen ute

Rolf

Og siden de første skal bli de siste, Fredagsbirken.

Rolf

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1255320 06/09/2011 13:50
P
prøver Offline
Avhengig
Avhengig
P
Bedre sent enn aldri, men sånn er det når man 'feirer' med å dra til Kreta dagen etter rittet ICON_SMILE

Første Birken ble gjennomført på 3:42 (M35), og merket gikk i boks som målet var før start. Mistet det ene brilleglasset etter ca 20 km så det ble øyebading i etterkant for å skylle ut 'sandpapiret'.

Siden jeg klarte merket på første forsøk så spørs det om jeg stiller til neste år ICON_WINK

Scott Foil Premium
Scott Scale 30
Re: Birken 2011 [Re: prøver] #1255330 06/09/2011 14:00
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: prøver
(...)Siden jeg klarte merket på første forsøk så spørs det om jeg stiller til neste år ICON_WINK
Ultra neste år da. ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Birken 2011 [Re: Elgvenn2] #1261630 14/09/2011 13:38
P
PetterS Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Dette er en skrytehistorie om to gamliser. Så er dere advart.

Jeg vet ikke riktig hvor historien skal starte. Det kan være rundt 1977, da jeg var 15 og første gang så en brosjyre for den store styrkeprøven. Ærre mulig, tenkte jeg, kan jeg noensinne bli sterk nok til å gjøre noe slikt.

Eller det kan være i 1994, da en av brødrene mine kjørte styrkeprøven for første gang. Fryktelig vær det året, men han gjennomførte. Jeg: misunnelig, men brukte fremdeles sykkelen bare til helgeturer, og sykkelen var en DBS Touring.

Eller i 1995, da jeg kjørte styrkeprøven for første gang selv, på hybrid, det var det året rittet ble utsatt til august på grunn av flommen. Kjørte sammen med en bror og vi kom inn under et døgn i hvert fall.

Eller 1996, det passer fint, da kjøpte jeg meg terrengsykkel på Sykkeldelisk, da de holdt til i Tordenskiolds gate, og det var en Kona Cindercone, stålsykkel og fin spenst, stiv gaffel, canti-bremser, fikk dem til å bytte fra gripshift til tommelskiftere, med den sykkelen ble jeg grusrytter i nordmarka og kom mye lengre inn i marka enn jeg hadde nådd til fots. Da ble interessen vekket men fremdeles var det bare ett sykkelritt som gjaldt, det var styrkeprøven, og da Kona'en ble stjålet i 2000 var den fremdeles ikke blitt brukt til annet enn treningsturer.

Eller så kan det være 2001, den dagen da kronprinsparet giftet seg, da stilte vi tre brødre sammen på første deltagelse i birken, og det skulle bli flere starter selvfølgelig. Den dagen var det en av oss som tok merket, ikke meg, han raskeste stilte på en rask fulldemper og kom inn på 3:29, som fremdeles er persen hans, mens jeg kom inn nesten en halvtime senere på en mye tyngre fulldemper og var skuffet, jeg trodde at jeg var sterkere enn som så. Det ble ikke merket i 2002 heller, og ikke i 2004 i det jeg fremdeles husker som det gufneste søleåret, fremdeles med den tunge fulldemperen.

Eller i 2005 da jeg endelig tok merket, og det var nok fordi jeg hadde skaffet meg en hardtail igjen, en god Cannondale. Fjerde forsøk, første napp. Siden har det vært merket ved hver start, og nå er det utenkelig å reise til Rena uten å vite at merket er inne. Persen min var 3:37 fra 2008, det året da forholdene var perfekte.

Men så kom søleåret 2009, som tok hardt på utstyret. Jeg lurte på å skaffe meg en enklere sykkel til trening og plutselig, plutselig dukket det opp en Kona Cindercone på finn.no. 1996-modell. Riktig størrelse. Rett i nabolaget. For en overkommelig pris, ja jeg juger, den var billig, jeg fikk den for femtenhundre og da hadde jeg ikke prutet heller. Det var jo en nostalgisk handel. Og for at rett skal være rett, og for at ingen skal mistenke selgeren, så var ikke dette min gamle stjålne sykkel, men den var helt lik. Unntatt at denne hadde gripshift. Og jeg tok den med ut på tur, og den satt som et skudd. Det føltes fort uansett hvor jeg syklet. Og jeg sjekket med loggen, joda, jeg kom raskere opp til Skjærsjødammen, raskere inn til Kikut, raskere rundt Sandungen. Enkel, uproblematisk, mekanisk, og rask.

Litt oppgraderinger - nytt styre, nye girvekslere, et pent brukt hjulsett, og etterhvert et sete. Styret var nødvendig for 1996-standarden er rett og smal. Girvekslere var vel mer for pynt men Paul's thumbies er både gode og pene. Hjulsettet er crossmax med keramiske bremsebaner, og med tilhørende xtr v-bremser. Og det var viktig. For da 2010-birken nærmet seg, og vi så at søla kom til å gjenta seg, da ville jeg ha enklest mulig sykkel og sterkest mulige deler. 8-delt gir, for eksempel, med sterkt kjede. V-bremser. Så jeg forsaket demper og stilte for første gang i 2010 med gamlisen min. Og ble kjempefornøyd. Større margin til merket enn noen gang før, denne gangen ble det 14 minutter. Og hadde gode bremser helt inn, det er mer enn man kan si om alle.

Og så kom 2011, og jeg hadde fått trent godt, og deltatt i noen andre ritt både på landevei og i terreng. Birken nærmet seg. Og det ble vått igjen. Jeg hadde planlagt annerledes, men det ble bare våtere så jeg rigget til Cindercone'n igjen, litt service var nødvendig i siste liten, men den er jo så enkel og trygg. Og stilte til start. To gamliser, jeg som siste års 45-49, sykkelen er tenåring, i startpulje 11. Og i gang med oss, og vi klatret opp til Skramstad, fyttirakkern, har vel ikke vært der oppe så raskt før, må la noen passere ned mot Djuposet for der er det vondt uten demper, opp gåpartiet, og så sykle i gruppe hele veien inn, rask gruppe som forserer og forserer. Beina vil og sykkelen er ikke motstander. Når luker skal tettes så er det bare å tråkke til, responsen er kjempegod. Og mange av de samme rytterne rundt meg tvers gjennom, håper at jeg bidro nok i feltet, og makan til rittfølelse. I mål: 3:22 og ny pers, det er mange som sykler raskere men i lys av treningsmengde og alt mulig annet er jeg kjempefornøyd. Tre brødre stilte til start, to under 3:30 og alle tre med solide merker, det er ikke verst.

Og så gammel-Konaen da, som fungerte så bra. Det er mange som sier at steel is real og mye annet, jeg aner ikke hva det er men kombinasjonen av materiale og geometri fungerer i hvert fall superbra for meg, og selv om den er 15 år gammel har jeg ikke planlagt å pensjonere den ennå, den har mange mil igjen.

Og nå er det selvfølgelig lett å si at ja det er ikke utstyret som teller, og nei det er for galt med alle de middelaldrede gubbene som stiller med dyre sykler, men det er ikke det jeg hadde lyst til å si. Det er ikke noe galt i karbon, og det er bra at folk har et mål å trene mot, og det er neimen ikke meg imot at sportsbransjen tjener litt penger heller. Jeg vil gjerne ha sagt, on record som man sier, at jeg ikke føler noe utstyrspress i birken, og på startstreken var det ikke en eneste syklist som hevet et øyebryn over gammelsykkelen min.

Og jeg er temmelig sikker på at jeg ikke var den eneste som stilte til start i birken 2011 på en 1996-modell Kona Cindercone, for da vi kjørte gjennom Sinsenkrysset hjem fra rittet så jeg en annen bil med lik sykkel på taket, det var et flott syn.

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1261646 14/09/2011 14:16
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Hæ? Sykle birken på en stålsykkel? Jammen, jammen. Ramma veier jo sikkert mer enn en kg mer enn den letteste carbonramma? Det går vel ikke an?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1262134 15/09/2011 09:44
R
rocketscientist Offline
Entusiast
Entusiast
R
Noen som vet hvorfor Morten Jemtegaard ikke stilte på Birken? Var jo litt nysgjerrig på hvordan det gikk på Birken etter artikkelen i forrige TS, men finner ham ikke på listene.

Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Re: Birken 2011 [Re: rocketscientist] #1262161 15/09/2011 10:22
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Sitat: rocketscientist
Noen som vet hvorfor Morten Jemtegaard ikke stilte på Birken? Var jo litt nysgjerrig på hvordan det gikk på Birken etter artikkelen i forrige TS, men finner ham ikke på listene.

Han rakk visstnok ikke starten. (var veldig kø gjennom Oslo på formiddagen pga noe stein i en tunnel så det var nok her det ble stopp for Morten)

Side 33 av 34 1 2 31 32 33 34

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå