| 
| 

| 
| 

| 
                 Truer med rettsak etter tilleggstid... |  
|  Re: Truer med rettsak etter tilleggstid...
[Re: skibum]
31/08/2011 16:18 |  
| 
TjuvtrenerRegistrert:  Nov 2007 Innlegg: 1,834   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Nov 2007 Innlegg: 1,834 | 
Saken er vel grei for neste år.
 Sekken skal veie 3,5kg (som dagens regel) og skal inneholde:

-lue
 -votter
 -vindjakke
 osv,osv.

Om man vil ta med seg den lette vindjakka si eller den store skalljakka man står på ski om vinteren eller polvotter istedenfor fingervanter får bli opp til den enkelte bare man oppfyller minimumskravene.

Dette innholdet må sekken inneholde uansett om det er meldt 20+ eller 0 grader. Kan ikke basere dette på upålitelige værmeldinger, men bare gjøre det til en standard utrustning.

Er en grunn for at sekken man hadde i militæret skulle inneholde det som stod på pakklista så gir det ikke rom for feiltolkninger siden mange tenker og tolker ulikt.

Tror intensjonen ifra Birken etter fjoråret er å få ned prosenten som avstod og ikke kunne ta vare på seg selv. Reduseres dette med halvparten eller ennå mer så er de sikkert happy med det.

Og en gang til som jeg har skrevet tidligere i en annen tråd med samme tema. Det er ikke alle som har vært over tregrensa eller vet hva det vil si å være svett, kald, trøtt, sliten i et eventuelt rufsete vær som deltar på et slikt arrangement.

|  |  |  
| 
| 

[Re: tmork]
31/08/2011 17:12 |  
| 
M@rtinRegistrert:  Mar 2003 Innlegg: 8,715   MaBose Infotainment |  
|   MaBose Infotainment Registrert:  Mar 2003 Innlegg: 8,715 | 
Jeg vil si at kverulantene i denne tråden er de som mener underforståtte "regler" skal gjelde som strikte regler. Når kravet på våtter blir tatt som indikasjon på at vindtøy må være jakke og ikke bare vest så gjør man det litt for enkelt for seg. "Jammen hvordan kan en vest være vindtett, den er jo ikke vindtett over armene?" Nei, og da forventer jeg at alle kverulanter her hadde med vindtett finlandshette i sekken.
Det kreves også tørt tøy, så tøyet kan ikke under noen omstendigheter bli vått. Trolig må tøyet ligge i vanntett sekk under hele turen for å unngå tidsstraff.  * fnis * Eksempel på vekt- og plassbesparende ull:     Martin |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 17:13 |  
| 
ZwartanderRegistrert:  Sep 2006 Innlegg: 1,225   Veteran |  
|   Veteran Registrert:  Sep 2006 Innlegg: 1,225 | 
Jeg synes Tone Lien & Co bør være enda mere føre var:Det er jo antagelig bare et spørsmål om tid før noen får seriøse problemer på vei over fjellet p.g.a. overoppheting. Det bør (eller skal) dermed stilles krav til at sekken også skal inneholde singlet (uten ermer), ekstra tynn lycrabukse (uten ben), solbriller (med mørke glass), solkrem (med faktor), etc.
 Det bør også poengteres at det ikke er krav til at utstyret til enhver tid skal befinne seg i sekken, slik at man unngår at noen (ja kanskje flere) tar med seg dobbel opp for å være på den sikre siden.

Jeg tror nok jeg ville gått rettens vei hvis jeg fikk tilleggstid p.g.a. ullsokker med for lavt ullinnhold (i sekken) som i tillegg var litt fuktige. Der går min grense.

The quick brown fox jumps over the lazy dog.
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 17:19 |  
| 
HeidiFRegistrert:  Sep 2009 Innlegg: 289   Entusiast |  
|   Entusiast Registrert:  Sep 2009 Innlegg: 289 | 
Jeg trodde det skulle være en unge i den sekken...enda bra jeg aldri har stilt til start.  Det kommer vel uansett et regelverk ned på micronivå for å ta høyde for alskens kveruleringer fra overambisiøse 47-årige utøvere   |  |  |  
| 
| 

[Re: HeidiF]
31/08/2011 17:26 |  
| 
alltid_motvindRegistrert:  Jun 2010 Innlegg: 367   Entusiast |  
|   Entusiast Registrert:  Jun 2010 Innlegg: 367 | 
Jeg trodde det skulle være en unge i den sekken...enda bra jeg aldri har stilt til start.   Neste år må alle stille med egen kongssønn i sekken! (i tillegg til vann- og vindtett tøy til seg selv og barnet) 
 Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 17:27 |  
| 
Ja, ungen er visst helt glemt, hvor skal dette ende...? 
Redigert av Zwartander; 31/08/2011 17:28.

|  |  |  
| 
| 

[Re: Tjuvtrener]
31/08/2011 17:29 |  
| 
GeirKRegistrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744   More than words |  
|   More than words Registrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744 | 
Ok - men de som støtter regelverket unngår å svare på to ting:  1. Hva gjør dere for å kompensere for den vekta som blir borte fra sekken hvis dere tar på dere jakka
 2. Hva skal en med lue all den stund det er påbudt å sykle med hjelm? Dette siste er det strengt tatt ikke noe dere heller trenger å ta stilling til, men jeg ønsker å forstå dette, så alle forslag mottas med takk.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
 - Robert Green Ingersoll
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 17:30 |  
| 
Joar71Registrert:  Aug 2008 Innlegg: 1,441   Veteran |  
|   Veteran Registrert:  Aug 2008 Innlegg: 1,441 | 
Hver sin unge. Dessuten er det jo stor variasjon i fødselsvekt. Hvis noen mener det blir mest riktig for en sjøl å få et prematurbarn på 700g over fjellet raskest mulig, så bør de få lov til det.
 Min 65 å gamle kollega syklet birken for første gang i år. Han startet ut med sykkelflaska i sekken og var da innenfor vektgrensa. I løpet av turen ble han kald og tørst, og tok følgelig på seg jakka og satte flaska i flaskeholderen. Vel i mål ble sekken kontrollert og han ble diska grunnet alt for lite vekt.

Han ble forbanna for dette og klagde. Han fikk da som svar (på mail i dag) at det var greit å ta på seg jakka i løpet av turen. Vekten på jakka ble da lagt til i sekkevekten, men vekten på flaska kunne de ikke legge til (selv om flaska var full). Han endte med 15 min tillegg og ikke disk.

Redigert av Joar71; 31/08/2011 17:35. Rediger grunn: Historie fra jobben
 |  |  |  
| 
| 

[Re: GeirK]
31/08/2011 17:34 |  
| 
Luen er vel til å holde hodet varmt mens man f.eks. står/sitter/ligger og venter på transport ned fra fjellet etter at man av en eller annen grunn har brutt.  
Redigert av Zwartander; 31/08/2011 17:35.

|  |  |  
| 
| 

31/08/2011 17:50 |  
| 
Oystein LRegistrert:  Nov 2002 Innlegg: 9,738   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Nov 2002 Innlegg: 9,738 | 
Geir: De som hadde gleden av å se 100++ bløte og forfrosne ryttere vente i timesvis på "brytebuss" på Kvarstad i fjor er ikke i tvil om hva det nå påbudte sekkeinnholdet skal brukes til (og faktisk vekt på sekken er jo irrelevant der og da).
 ...og blant de som sto der og ventet var det ikke bare turister, der var det flere "verdensmestere" fra de første puljene ikledd kort-kort og lite annet enn ballast i sekken...(jeg kjørte i pulje 7 og overraskende mange stod der og hakket tenner allerede da jeg passerte).
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 17:59 |  
| 
jens fredrikRegistrert:  Sep 2007 Innlegg: 3,737   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Sep 2007 Innlegg: 3,737 | 
2. Hva skal en med lue all den stund det er påbudt å sykle med hjelm? Dette siste er det strengt tatt ikke noe dere heller trenger å ta stilling til, men jeg ønsker å forstå dette, så alle forslag mottas med takk.
Tror tanken er at de skal kunne ta på seg tøy om sykkelen bryter sammen i null grader og sludd og det er lang ventetid på transport ut. Tror jeg... |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 18:09 |  
| 
AndersRegistrert:  Feb 2002 Innlegg: 2,992   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Feb 2002 Innlegg: 2,992 | 
og ang punkt 1; så er det vel ingen som bryr seg om vekta på sekken underveis, så lenge den har riktig vekt ved start og mål.Altså, man legger jakka tilbake på plass om man har fått behov for å ta den på seg underveis.

Noe annet ville bety at det egentlig kreves å ha med seg to vindjakker. En til å ha i sekken, og en til å ha på seg. Og det er jo litt i overkant teit.

Klart, teoretisk sett kan jo dette bety at noen kan velge å stille til start med en camelbak kun fylt med vann. (sekk og full vannblære bør gi godt over 3,5 kilo tilsammen)
 Sånn sett vil det være mulig å drikke opp eller helle ut vannet underveis, men stoppe på toppen av ballettbakken og fylle den da helt tomme sekken med stein for å få opp vekta til over 3.5 kilo igjen. Ganske mongo egentlig, men man bruker jo sikkert et par minutter på det, så det lønner seg vel ikke uansett.

Men hva vet vel jeg, jeg er jo selveste Antibirk.

Anders

|  |  |  
| 
| 

31/08/2011 18:25 |  
| 
Hæ?Registrert:  Sep 2007 Innlegg: 11,443   Navnet skjemmer ingen.  |  
|   Navnet skjemmer ingen.  Registrert:  Sep 2007 Innlegg: 11,443 | 
Ok - men de som støtter regelverket unngår å svare på to ting:  1. Hva gjør dere for å kompensere for den vekta som blir borte fra sekken hvis dere tar på dere jakka
1. Hjelm beskytter hodet ved fall, lue beskytter hodet mot kulde. Bryter sykkelen sammen og du må gå/stå/krype/åle deg/(stryk det som ikke passer) i stedet for å sykle til nærmeste "oppsamlingssted", trenger du kanskje mer beskyttelse mot kulde enn mot slag mot hodet? 2. Enten putter man nedi noe som har tilsvarende vekt i sekken i det man tar utav jakka, f.eks. en stein, en kongssønn, en konkurrent eller litt vegetasjon når man tar den på seg. Eller så pakker man sekken med vekt på 3,5kg med ting man et blir liggend ei sekken ved målgang (verktøy, reservedeler e.l. (punkterer man, putter man den gamle slangen oppi. Bruker man guffe, og må ta ut av sekken en slange uten å ha en gammel å legge oppi, se ovenfor)). Eller man putter tilbake i sekken det man har tatt på seg før målgang. Det var mitt spede forsøk på å forklare det.   
 Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
 Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Anders]
31/08/2011 18:36 |  
| 
GeirKRegistrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744   More than words |  
|   More than words Registrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744 | 
og ang punkt 1; så er det vel ingen som bryr seg om vekta på sekken underveis, så lenge den har riktig vekt ved start og mål.
OK - jeg trodde det var et krav at sekken veide 3,5kg hele veien. Ellers godt forklart med lua. Jeg mener vel at isoporbøtta på hodet isolerer ganske ganske bra, men man får jo ikke trukket den nedover øra. 
 "The more false we destroy, the more room there will be for the true."
 - Robert Green Ingersoll
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Anders]
31/08/2011 18:39 |  
| 
LapavoniRegistrert:  Jun 2007 Innlegg: 2,048   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Jun 2007 Innlegg: 2,048 | 
At man på død og liv skal ha en sekk som veier minimum 3,5 kg er jo egentlig litt noldus nå som dette arrangementet har blitt så stort. Hvis det hadde vært en religiøs pilgrimsferd hvor turen er målet så hadde jeg forstått det, men slik det er nå så blir det bare dumt.
 Det obligatoriske sikkerhetsutstyret for Transvesubienne hvor vinnertiden ligger på litt over 6 timer, er som følger: téléphone cellulaire(mobiltelefon), sifflet(fløyte), couverture de survie(redningsfolie?). Enkelt og utvetydig.
 |  |  |  
| 
| 

[Re: jens fredrik]
31/08/2011 18:43 |  
| 
TangeRegistrert:  Jun 2008 Innlegg: 13,406   Flittig Bie |  
|   Flittig Bie Registrert:  Jun 2008 Innlegg: 13,406 | 
Tror tanken er at de skal kunne ta på seg tøy om sykkelen bryter sammen i null grader og sludd og det er lang ventetid på transport ut. Tror jeg... Sikkert riktig.  Nå pleier jeg ikke å bruke lue, heller ikke ved 30 minusgrader (liker å ha det luftig rundt hodet), men siden det var et tydelig krav så hadde jeg med en lett haglöfs fleecelue (21 gram) som faktisk passer under hjelmen. I tillegg hadde skalljakka hette. Null stress.  |  |  |  
| 
| 

[Re: Lapavoni]
31/08/2011 18:44 |  
| 
Oystein LRegistrert:  Nov 2002 Innlegg: 9,738   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Nov 2002 Innlegg: 9,738 | 
Det obligatoriske sikkerhetsutstyret for Transvesubienne hvor vinnertiden ligger på litt over 6 timer, er som følger: téléphone cellulaire(mobiltelefon), sifflet(fløyte), couverture de survie(redningsfolie?). Enkelt og utvetydig. ...og på TransAlp for noen år siden skulle vi ha noget mere klær. Her ble vi stoppet før nedkjøring fra et fjell og kommandert "jakke på". INGEN fikk kjøre videre uten... |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 19:04 |  
| 
RadiosjakkRegistrert:  Jul 2011 Innlegg: 6   Fersking |  
|   Fersking Registrert:  Jul 2011 Innlegg: 6 | 
Håper hun går til rettsak og vinner, rett og slett av den grunn at jeg ikke liker den typen mennesker som mener det er legitimt å tolke regler slik at man straffer folk ekstra hardt for å ha vært smarte, og legger ansvaret for et regelverk som sier noe annet enn funksjonær/byråkrat-oppfattet intensjon over på enkeltindivider. Dvs, mennesker som i det hele ser på det som en plikt å innrette seg slik de aller fleste innretter seg, og ikke søker å optimalisere for seg selv, slik de beste idrettsutøverene automatisk gjør. I ytterste konsekvens har birken-funksjonærene bevist at de ikke har noe med toppidrett å gjøre, de hører hjemme på et kommunestyremøte dominert av arbeiderparti og SV-mennesker. |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 19:09 |  
| 
RadiosjakkRegistrert:  Jul 2011 Innlegg: 6   Fersking |  
|   Fersking Registrert:  Jul 2011 Innlegg: 6 | 
og ang punkt 1; så er det vel ingen som bryr seg om vekta på sekken underveis, så lenge den har riktig vekt ved start og mål.
OK - jeg trodde det var et krav at sekken veide 3,5kg hele veien.Det finner du vel først ut i det du stapper flasker og jakke i sekken et par meter før mål - litt avhengig av hva slags type funksjonær som ser deg. Forutsigbarhet? Regler? Yeah, right. |  |  |  
| 
| 

[Re: Zwartander]
31/08/2011 19:11 |  
| 
femte_girRegistrert:  Oct 2009 Innlegg: 3,567   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Oct 2009 Innlegg: 3,567 | 
Jeg synes Tone Lien & Co bør være enda mere føre var:Det er jo antagelig bare et spørsmål om tid før noen får seriøse problemer på vei over fjellet p.g.a. overoppheting. Det bør (eller skal) dermed stilles krav til at sekken også skal inneholde singlet (uten ermer), ekstra tynn lycrabukse (uten ben), solbriller (med mørke glass), solkrem (med faktor), etc.
 Det bør også poengteres at det ikke er krav til at utstyret til enhver tid skal befinne seg i sekken, slik at man unngår at noen (ja kanskje flere) tar med seg dobbel opp for å være på den sikre siden.

Og ekstra rumpekrem .  |  |  |  
| 
| 

[Re: Pink floyd]
31/08/2011 19:21 |  
| 
tehRegistrert:  Aug 2007 Innlegg: 26   Fersking |  
|   Fersking Registrert:  Aug 2007 Innlegg: 26 | 
Glad og stolt over at jeg IKKE har eller kommer til å sykle Birken. Hvorfor er du stolt av det? Du er en av noen milliarder mennesker som ikke har syklet Birken. Ikke noe spesiellt ved det og ingenting å være stolt av. |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 19:34 |  
| 
DanRegistrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607   More than words |  
|   More than words Registrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607 | 
Noen her er raske med karakteristikkene og mener dama har prøvd å snike seg unna reglene og nå prøver å vri seg løs. Da må man nesten se på hvilke fordeler hun liksom skal ha skaffet seg ved å ikke følge reglene. Hun har altså hatt med en vindvest isteden for en vindjakke. 
 1. Tar den så mye mindre plass i sekken at hun fikk en aerodynamisk fordel av det? Neppe, vi snakker om to ermer i vindjakkestoff.
 2. Veide den så lite at hun fikk en fordel av det? Neppe, siden hun jo likevel måtte opp i 3,5 kg uansett.
 3. Var hun ansvarsløs som ikke hadde ermer på vindtøyet sitt? Neppe, siden det ikke var risiko for ekstremkulde.

Altså, hun har pakket det hun mente var nok til sitt behov og hun tolket det til at dette var i henhold til reglene. Hva er det som er sleipt eller idiotisk med det?

(Ja, det er litt på kanten å begynne å snakke rettssak, men hvis man blir møtt av folk i Birkenadministrasjonen som nekter å skjønne at de har dummet seg ut så skjønner jeg godt at det renner over og at man ikke har lyst å bare knytte neven i bukselomma og sparke litt i grusen.)
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 19:44 |  
| 
supernalleRegistrert:  Jan 2003 Innlegg: 5,594   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Jan 2003 Innlegg: 5,594 | 
Ønsker du lavest mulig vekt på lue, så er denne dun-lua fra black rock å anbefale:   
 Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Dan]
31/08/2011 19:53 |  
| 
paalbnRegistrert:  Jul 2009 Innlegg: 2,268   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Jul 2009 Innlegg: 2,268 | 
+1. Faktisk det beste som er sagt i denne diskusjonen i alle de trådene som er laget om emnet.
 Skal - bør - skal, litt kardemomme, litt Ole Brum og mye Tante Sofie hvis du blir tatt.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)

|  |  |  
| 
| 

31/08/2011 20:40 |  
| 
øyvindhRegistrert:  Aug 2010 Innlegg: 251   Entusiast |  
|   Entusiast Registrert:  Aug 2010 Innlegg: 251 | 
Etter først å ha syntes tidsstraffen ver helt grei, har jeg nå snudd. Etter å ha sett henne på bilder og video og hva slags "sekk" hun har på seg bør hun få bonus-minutter for i det hele tatt å ha tenkt tanken at det er mulig å få plass til selv den slappeste tolkningen av "innholdsreglementet" i den. 
Redigert av øyvindh; 31/08/2011 20:42.
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Tange]
31/08/2011 21:04 |  
| 
cvrokkaRegistrert:  Nov 2004 Innlegg: 5,628   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Nov 2004 Innlegg: 5,628 | 
Tja, faktisk  man trenger ikke være raketforsker for å skjønne at en trøye (kortarma?) med vindtett front ikke er å regne som vindklær. f*** 

Å så sint. Hvor har du det ifra at vindtett vest ikke regnes som "vindklær"? Hvor har du det fra at jeg snakker om vindtett vest? Les min quote en gang til så ser du at jeg skrev 'trøye med vindtett front' Og hvor har du det fra at jeg er sint? Håper du ser selv at det der kun var kverulerende. Hvor har du det ifra at "trøye med vindtett front" ikke regnes som "vindklær"? Sånn? Jeg går ut ifra at du er sint ut ifra  
 Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 21:27 |  
| 
cvrokkaRegistrert:  Nov 2004 Innlegg: 5,628   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Nov 2004 Innlegg: 5,628 | 
Så må man jo ha med vekt og slik at man vet at sekken er over 3,5kg til mål... 
 Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 21:28 |  
| 
Åsmund OlsenRegistrert:  Apr 2007 Innlegg: 1,032   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Apr 2007 Innlegg: 1,032 | 
OK - jeg trodde det var et krav at sekken veide 3,5kg hele veien.Det stemmer - se øverst   her. Ellers godt forklart med lua. Jeg mener vel at isoporbøtta på hodet isolerer ganske ganske bra, men man får jo ikke trukket den nedover øra.
Den hjelmen som velges ut fra hvor god lufting, og hvor mange hull den har? Jeg har vært borti hjelmer som faktisk er "kalde". 

It's never gonna be mainstream like football. -CavLørenskog CK |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 21:43 |  
| 
-JanRegistrert:  Jul 2004 Innlegg: 9,737   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Jul 2004 Innlegg: 9,737 | 
2. Hva skal en med lue all den stund det er påbudt å sykle med hjelm?   Ha den under hjelmen? Det finnes jo mange hjelmluer på markedet. |  |  |  
| 
| 

[Re: -Jan]
31/08/2011 21:54 |  
| 
DanRegistrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607   More than words |  
|   More than words Registrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607 | 
Hvis intensjonen er å overleve på fjellet etter at sykkelen har havarert eller man har gått tom så burde det holde med vest og overtrekksbukse. Man fryser ikke ihjel i augustfjellet fordi man ikke har lange ermer, lue (i tillegg til hjelm) og votter. Det kan være ukomfortabelt uten, men neppe farlig, så lenge man klarer å holde kroppen og lårene varme.
 Slik det blir fremstilt så høres jo Birken ut som en ekstremsport som vanlige folk burde holde seg unna. De kan jo komme til å fryse for guds skyld!
 |  |  |  

|  |