http://marinestore.co.uk/MUAS0592.html Jeg kjøpte disse da jeg var på padletur utenfor Kristiansand for et par år siden. Veldig solide og jeg syns de funker bra. Du blir våt på finga, men de holder på varmen og det er det som er viktig.
If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
GMax har hansker fra Bicycle Line til 299 kroner. Forpakningen påstår at de både puster bra og er vind- og vann-tette.
Jeg finner ikke igjen modellen på hjemmesiden til Bicycle Line men er det trygt så lenge de selv lover at hanskene er vanntette? De gikk et godt stykke opp forbi håndleddet også, så om regnjakka er lang nok på ermene så renner det ikke ned i hanskene på innsiden.
Det er ingen hansker som har fungert skikkelig i vått og kaldt vær før jeg prøvde Castelli. Jeg har prøvd Gore tex, seal skin og masse forskjellig. Castelli hanskene blir klamme men du beholder følelsen i fingra.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Kjøp sykkelhanskene i neopren/våtdraktstoff på XXL (rimelig sikker på at det var der jeg kjøpte de i fjor). Jeg brukte nok en god del mer tid enn de fleste her på birken i fjor, men jeg frøs så og si ikke på hendene (kun mot slutten da jeg måtte ta de av for å prøve å fikse kjedet). De holder ikke vannet ute, men de våte hanskene blir varme og gode, samtidig som det virket relativt vindtett. Alternativt så kan du ta på tynne mekke/legehansker under disse, da er du tørr på fingrene samtidig som du har varme hansker. Alt dette er vel relativt billig og enkelt og få tak i også. Mener også å huske at det var en tråd om dette etter birken i fjor, der mange delte min erfaring.
Har dessverre ikke god nok utstyrskontroll til at jeg fant hanskene nå. Men tror muligens det er de du linker til. Har ikke brukt de mer enn to ganger og birken var siste gangen, så mulig de ligger igjen på hytta. Hadde grussykling og dårlig vær langt opp i halsen etter birken sist, så valgte heller å sitte inne hver gang det var vær for å bruke de igjen
Men neopren eller vaskehansker med ullhansker under er vel det jeg tipper vil funke best om været blir som i fjor..
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Henger meg på de som vender tommelen ned for Sealskinz. De fungerer ikke i regn. Kjøpte i fjor vår noen Sealskinz hansker som heter Ultra Grip. De var usedvanlig fine på våren i tørt vær. Brukte de på Enebakk Rundt i fjor og holdt på å fryse av meg fingrene. Det har tatt meg over et år å få hud på fingrene igjen. Til birken i fjor kjøpet jeg noen Sealskinz hansker som heter All Weather sykkelhansker. Totalt ubrukelig, terningkast null. De fyltes med vann. Tømte sikkert en halv liter vann ut av hver hanske når jeg kom i mål.
Har etter tips kjøpt meg neopren hansker. Diadora et eller annet på XXL. De fungerer. Du blir klamm og litt våt, men ikke kald.
Helt enig i at det kun er neopren som fungerer i regnvær ned mot 0 grader. Har prøvd flere typer som skal være vantette og varme, men problemet er at det kommer inn vann ved håndleddet, og da er de ikke hverken vantette eller varme lengre. Lizzard skins hansken (under) holder meg dog varm til ca -15 om vinteren. Mavic hansken til drøyt -5. Bra hansker, men ikke til været som har vært i Birkenes siste 2 år.
Castelli-hanskene får elendig omtale på PBK pga at man blir klam på hendene av de, og at det tar lang tid å tørke de. Men jeg regner vel med at dette erhansker til bruk når man uansett blir kald på henda, og utfordringen er å holde seg varm?
Castellihanskene i dette tilfellet (og en hel del andre modeller) er laget i neopren, samme som blant annet dykkerdrakter. Dette materialet har sin umiddelbare fordel i at det varmer, selv om det er vått. Det er også vindtett, og fungerer således glimrende på sykkel. Javisst blir det klamt, men det er likevel langt bedre å være klam og varm i tre timer, enn iskald og ikke kunne bremse eller gire.
Tilbake til våtdrakten. På en kald og våt dag som Birken har vært de siste årene, kunne du også kjørt i en hel dykkerdrakt. Dette ville da vært varmt og godt, men sabla klamt. I dette tilfellet ville da kompromisset ikke fungert spesielt godt. Derfor bruker vi andre klær på kroppen.
Hendene er dog umulig å holde tørre, uansett. De er godt eksponert for vær og vind, og vann kommer inn fra alle kanter. Fingrene er litt mer følsomme for kalde temperaturer, så her kan vi leve med et kompromiss. Siden du blir våt på innsiden av enhver hanske, uansett merke og materiale, er neopren perfekt.
I kaldt vær og regn, er det ikke noe som funker så bra som neoprenhansker, selv om en blir klamt. Jeg leste testen av hansken på PBK, og det virker vitterlig som de har testet hansken i tørrvær. Det blir som å teste en våtdrakt til dypdykk i et leksikon under tørre forhold; funker dårlig. I likhet med tråden, anbefaler jeg sågar å prøve alt mulig annet først, for så å bestille den svært velfungerende hansken til bare 181,- kroner.
Tja, det finnes neoprensokker, men husk at både sokk og fot skal oppi en sko. Det er ofte her begrensningen ligger. Selv smører jeg foten med grisemye varmekrem, tar på et par høye hvite sokker og biter tenna sammen. Kaldt og vått blir det okke som. På landeveien kan foten krydres med ett tynt vindtrekk, på terrengsykkelen er det ta-deg-sammen som gjelder.
Har drevet aktivt med brettseiling i mange år. Neopren blir klamt (og ubehaglig) når det ikke er vått. Hele poenget er at neopren er det som fungerer best til å holde varmen når det blir vått. Neopren fungerer ved at det varmer opp vannet som fylles opp i stoffer og det er det som blir det isolerende laget.
Opplever ikke at det er noe problem å tørke de over natten. Neopren bør skylles godt i ferskvann for at det ikke skal sette seg vond lukt i de og at de etterhvert går i stykker.
Har forøvrig en kamerat som forsøkte neopren sokker for padlere. (tror de var 2mm tykke) på Birken i fjor. Han mente de fungerte ganske bra. Har ikke forsøkt det selv.
Apropos neopren finnes det gode løsninger for føttene også? Skotrekk er jo én ting, men neopren fungerer vel best når det er rett på huden.
Har et par neoprensokker fra militæret, de funker veldig fint til sykling. Må ta ut sålen for at skoen ikke skal bli for trang. Angret på at jeg ikke brukte de på birken i fjor, men jeg tror ullsokker med pose over kan gjøre en god jobb. Har også sett vantette sokker, men aner ikke hvor bra det funker på så hard sykling over så lang tid.
Eneste problemet med sokker er at sokker i rare materialer ofte lager gnagesårhælvete...
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Fikk heller ikke brukt mine, som kom i tide, til UB - kanskje heldigvis! Men testa de på et meget regnfullt og vått Scottcupritt før UB, og de virker supre! ..Selv om det ikke var sååå kaldt.
Espen Flaskeladd "Do what you like, like what you do" Stall: Niner Air9, Felt F5, Uncle John Rival, Cube Central SL