| 
| 

| 
| 

| 
                 Truer med rettsak etter tilleggstid... |  
|  Re: Truer med rettsak etter tilleggstid...
[Re: skibum]
31/08/2011 22:27 |  
| 
Oystein LRegistrert:  Nov 2002 Innlegg: 9,738   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Nov 2002 Innlegg: 9,738 | 
Har tenkt samme tanken selv, men det var før rittene i '09 og ¨10. Hadde du vært på Kvarstad i fjor hadde sikkert sarkasmen din trolig vært noe mildere...
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 22:34 |  
| 
jornRegistrert:  Jul 2002 Innlegg: 512   Avhengig |  
|   Avhengig Registrert:  Jul 2002 Innlegg: 512 | 
kanskje ikke ihjel men hva om du har skadet deg og det tar noe tid før hjelp kommer? hypotermi kan oppstå ved lufttemperaturer opp til 26-28 grader, avhengig av luftfuktighet, nedbør og vind. ved skade, sykdom og/eller utmattelse er du i tillegg langt mer utsatt for nedkjøling. hypotermi er heller ikke en gunstig faktor ved skade eller sykdom. det betyr ikke at man trenger vinterutstyr, men jeg mener bastant at vind/vanntett jakke eller redningsduk er et minimum for å kunne ta vare på seg selv på snaufjellet. men samma det. jeg mener regelverket virker relativt utydelig og at tidsstraff er tull, men rettsak da gitt. det er vel i overkant.

|  |  |  
| 
| 

31/08/2011 22:36 |  
| 
Espen JRegistrert:  Oct 2007 Innlegg: 3,010   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Oct 2007 Innlegg: 3,010 | 
Uansett, birken-administrasjonen dreit seg ut på å ikke snakke tydelig nok, og det ble tolkningsproblemer av det. Garantert retta opp til neste år.
 Når det gjelder hu halv-apa som syns 15 min tillegstid i et fritidsarrangement er nok til at en rettsak er på sin plass, burde hun settes i gapestokk på en folkerik plass i nærheten av en dagligvarekjede med salg på egg og overmodne tomater. Men hun har vel forsåvidt oppnådd litt av det samme ved å stå fram med fult navn i avisene med det..et sosialt selvmord på linje med å melde seg på paradise hotell..

Trønder osv
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Dan]
31/08/2011 22:44 |  
| 
supernalleRegistrert:  Jan 2003 Innlegg: 5,594   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Jan 2003 Innlegg: 5,594 | 
De kan jo komme til å fryse for guds skyld! For min del så tviler jeg ikke på at faren for å bli nedkjølt til en alvorlig grad er et reelt problem. Det er måten ledelsen har taklet dette på som er så fabelaktig amatørmessig. De lager "noen" regler og klarer ikke å ha fornuft nok til å være selvkritiske i forhold til om disse vil fungere eller ikke. Man skal tydeligvis ikke stille spørsmålstegn ved ting som det ser ut til er blitt "kastet på bordet". De er sikkert strålende fornøyd med hverandre, og ikke minst er alle andre teite som ikke forstår de uklare og forvirrende reglene. Når noen tolker reglene i forhold til hva som faktisk er skrevet, så er svaret: Nei, det er ikke sånn vi mente, du får 15 min i tillegg. Jeg synes en slik rettsak er på sin plass. Ledelsen har ikke evne til selvkritikk og da må man ta hardt mot hardt.  Mange trener ganske mye og ikke minst betaler en god slump penger for å starte. På toppen av dette har mange ambisjoner, om det er merket eller å slå kollegaen. Da holder det ikke at, hvis du tolker reglene sånn så tar du med 3,5 kilo eller tolker du dem sånn så må du ta med 4,5 kilo. Ekstra surt hvis man har investert i deler for å få sykkelen en kilo mindre for å få en edge. Uansett risikerer du en kreativ tolking av reglene når du kommer i mål. Kanskje det er det nye i år, en ekstra spenning om du faktisk ikke blir disket eller får tillegg i tid på "dommernes" eget forgodtbefinnende.  Da kan man igrunnen spørre om hva vitsen for mange å stille opp. Hvis man bare skal ha en tid..... en hvilken som helst tid, så kan man kanskje heller ha som mål å slå sin egen løyperekord i Nordmarka etter å ha målt opp en egen løype. Og heller gå ut på byen i Oslo etterpå. Dette er etter min mening en mye bedre by å gå ut i enn Lillehammer.  
 Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 23:05 |  
| 
sl500Registrert:  Sep 2009 Innlegg: 1,167   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Sep 2009 Innlegg: 1,167 | 
Hva i faen skal man med votter i + 15 grader.Er det regelbrudd og 15 min tilegg hvis man har med ekstra hansker i sekken isteden ?
 Tipper noen tusen stykker bør ha dårlig samvittighet.

Det hører heller ingen sted hjemme at det ikke finnes en mulighet til å legge inn en klage etter avkjørelser som er tatt.
 Det florerer jo av "husmødre" som er funksjonærer.

Nå har jeg bare lest et par avisartikkler om saken uten å ha sett noen trusler om rettsak.
 Hun vurderte å ta kontakt med en advokat noe som ikke kan likestilles med å levere en stevning til retten.

Redigert av sl500; 31/08/2011 23:31.
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Åsmund Olsen]
01/09/2011 04:27 |  
| 
GeirKRegistrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744   More than words |  
|   More than words Registrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744 | 
OK - jeg trodde det var et krav at sekken veide 3,5kg hele veien.Det stemmer - se øverst   her.Ok. Så alt som kan tenkes å bli brukt mens man sykler, må pakkes i tillegg til de 3,5 kiloene. Ellers er jeg enig med supernalle. Dette var et amatørmessig og klønete utpresist regelverk som ble klønete og upresist håndhevet av noen som langt under pari logisk sans og evne til selvkritikk. Alle brikendeltakere oppfordres til å sende en epost til rittledelsen der de etterspør presist definisjon av de enkelte plagg for neste år slik at det ikke blir noen misforståelser. Den beste måten å protestere mot dummer regler, er å følge dem til punkt og prikke på en måte som er til ulempe for de som lagde reglene. 
 "The more false we destroy, the more room there will be for the true."
 - Robert Green Ingersoll
 |  |  |  
| 
| 

[Re: GeirK]
01/09/2011 05:24 |  
| 
LaxeluzRegistrert:  Mar 2007 Innlegg: 1,892   Doktor, har jeg fått luz på laxen min? |  
|   Doktor, har jeg fått luz på laxen min? Registrert:  Mar 2007 Innlegg: 1,892 | 
Ellers er jeg enig med supernalle. (...)  
 Andreas Tveit
 |  |  |  
| 
| 

[Re: supernalle]
01/09/2011 05:25 |  
| 
DanRegistrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607   More than words |  
|   More than words Registrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607 | 
Hadde du vært på Kvarstad i fjor hadde sikkert sarkasmen din trolig vært noe mildere...Det tror jeg egentlig ikke. Kanskje jeg hadde lagt til litt hoderisting isteden.   kanskje ikke ihjel men hva om du har skadet deg og det tar noe tid før hjelp kommer?Hvor lang tid kan det ta? Det passerer 10000 personer i løypa. Hvis ingen av dem stopper og tuller meg inn i det de selv har med seg og på seg når de ser at jeg er skadet og forkommet så er det noe alvorlig galt med hele opplegget. men jeg mener bastant at vind/vanntett jakke eller redningsduk er et minimum for å kunne ta vare på seg selv på snaufjellet.Redningsduk er jeg enig i, og det burde stå på obligatorisklisten sammen med førstehjelpsutstyr. Alt i tillegg til det er bare for komforten mener jeg. Hvis forholdene er slike at vanlige normaltrente folk ikke klarer å ta hånd om seg selv så bør man kanskje stille inn rittet? For min del så tviler jeg ikke på at faren for å bli nedkjølt til en alvorlig grad er et reelt problem.Det viser i tilfelle bare at hele dette rittet har nådd proporsjoner hvor det ikke klarer å ta hånd om seg selv. Det er jo ikke snakk om folktom  villmark. Det er en løype hvor det i snitt er 1-2 personer, deltakere, funksjonærer og tilskuere, per ti meter. |  |  |  
| 
| 

[Re: sl500]
01/09/2011 06:20 |  
| 
sigmund1Registrert:  Jun 2007 Innlegg: 2,069   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Jun 2007 Innlegg: 2,069 | 
Hva i faen skal man med votter i + 15 grader.Er det regelbrudd og 15 min tilegg hvis man har med ekstra hansker i sekken isteden ?

Det hører heller ingen sted hjemme at det ikke finnes en mulighet til å legge inn en klage etter avkjørelser som er tatt.

Ja faen ta alle de idiotene av noen frivillige som stiller helga si til disposisjon gratis og står timesvis i pissregnet  for at vi skal få syklet ritt. De bør det virkelig være adgang til å klage på, og gjør de feil er ingen straff for hard. 

|  |  |  
| 
| 

[Re: Lapavoni]
01/09/2011 06:21 |  
| 
M@rtinRegistrert:  Mar 2003 Innlegg: 8,715   MaBose Infotainment |  
|   MaBose Infotainment Registrert:  Mar 2003 Innlegg: 8,715 | 
Det obligatoriske sikkerhetsutstyret for Transvesubienne hvor vinnertiden ligger på litt over 6 timer, er som følger: téléphone cellulaire(mobiltelefon), sifflet(fløyte), couverture de survie(redningsfolie?). Enkelt og utvetydig.
Her bør jo Birken AS se et bra kommersialiseringspotensiale i tråd med rittets lizzom-historiske røtter: Salg av obligatorisk BirkenPack (kun 595NOK) bestående av en treskært Håkons-fløyte og en redningsfolie basert på bjørkenever. Martin |  |  |  
| 
| 

[Re: cvrokka]
01/09/2011 06:43 |  
| 
TangeRegistrert:  Jun 2008 Innlegg: 13,406   Flittig Bie |  
|   Flittig Bie Registrert:  Jun 2008 Innlegg: 13,406 | 
Tja, faktisk  man trenger ikke være raketforsker for å skjønne at en trøye (kortarma?) med vindtett front ikke er å regne som vindklær. f*** 

Å så sint. Hvor har du det ifra at vindtett vest ikke regnes som "vindklær"? Hvor har du det fra at jeg snakker om vindtett vest? Les min quote en gang til så ser du at jeg skrev 'trøye med vindtett front' Og hvor har du det fra at jeg er sint? Håper du ser selv at det der kun var kverulerende. Hvor har du det ifra at "trøye med vindtett front" ikke regnes som "vindklær"? Sånn?Ser du noe 'trøye med vindtett front' her ? Kanskje den er gjømt under jakka? Hahaha, finnes det egentlig noe som heter vindklær? Trudde det het 'vindtøy'. Jeg går ut ifra at du er sint ut ifra "Det var f*** meg gode rosinboller, ja!" Trudde kollegene mine syntes rosinbollene mine er gode men jeg skjønner nå at de bare er sinte. |  |  |  
| 
| 

[Re: sigmund1]
01/09/2011 06:45 |  
| 

Ja faen  ta alle de idiotene av noen frivillige som stiller helga si til disposisjon gratis og står timesvis i pissregnet  for at vi skal få syklet ritt. De bør det virkelig være adgang til å klage på, og gjør de feil er ingen straff for hard. Nå må dere ********* ikke bli sint altså! |  |  |  
| 
| 

[Re: Oystein L]
01/09/2011 06:56 |  
| 
fredriksRegistrert:  May 2009 Innlegg: 9,144   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  May 2009 Innlegg: 9,144 | 
Har tenkt samme tanken selv, men det var før rittene i '09 og ¨10. Hadde du vært på Kvarstad i fjor hadde sikkert sarkasmen din trolig vært noe mildere...
Jag antar att det kommer liknande regler på alla maraton ritt nesta år eller är det bara på birken vädret kan vara dårligt? Jag tycker egentligen att klara regler för innehåll i säcken är bra när man endå måste ha med sig en säck men är skeptiskt till alla implikationer om att det är helt nödvendigt med regler och dumt att gi sig ut på sykkel tur utan en massa extra kläder i så gott som alla förhåld.  |  |  |  
| 
| 

01/09/2011 06:59 |  
| 

Ja faen ta alle de idiotene av noen frivillige som stiller helga si til disposisjon gratis og står timesvis i pissregnet  for at vi skal få syklet ritt. De bør det virkelig være adgang til å klage på, og gjør de feil er ingen straff for hard.Så man ska inte få klaga på ett beslut om de som fattade beslutet är frivilliga? |  |  |  
| 
| 

01/09/2011 07:15 |  
| 
sigmund1Registrert:  Jun 2007 Innlegg: 2,069   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Jun 2007 Innlegg: 2,069 | 
Joda, det var vel bemerkningen om "husmødre" jeg syns var drøy. Vi som sykler kan md fordel vise at vi setter pris på det arbeidet som legges ned (og jeg har syndet her selv). 

|  |  |  
| 
| 

01/09/2011 07:29 |  
| 
ChristianRegistrert:  Jun 2001 Innlegg: 4,771   Uflaks |  
|   Uflaks Registrert:  Jun 2001 Innlegg: 4,771 | 
Det virker som om enkelte legger bittelitt for mye alvor i Birken, og glemmer å hygge seg . Her er et eksempel på matpakke som bidrar til god stemning:  |  |  |  
| 
| 

[Re: Christian]
01/09/2011 07:35 |  
| 
Den turen der fortjente å bli hentet opp fra arkivene! 
 - Robert Green Ingersoll
 |  |  |  
| 
| 

01/09/2011 08:05 |  
| 
KjeskRegistrert:  Apr 2009 Innlegg: 1,084   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Apr 2009 Innlegg: 1,084 | 
Når jeg ser på bildene Marathon-Photos har tatt av Frk/Fru Bolstad sin sekk, dvs. jeg ser egentlig ikke sekken, men bare noen reimer, så skjønner jeg at det kanskje ikke er plass til så mange ermer på jakkene der! Den ruver ikke bak på ryggen hennes for å si det sånn!   |  |  |  
| 
| 

[Re: Christian]
01/09/2011 08:09 |  
| 
Det virker som om enkelte legger bittelitt for mye alvor i Birken, og glemmer å hygge seg . Her er et eksempel på matpakke som bidrar til god stemning:  Helt enig, det er det som er så fint med Ultraen; lavterskel-tilbud for de som heller drar på tur en på prestisjejakt.  |  |  |  
| 
| 

[Re: fredriks]
01/09/2011 08:10 |  
| 
EgilSRegistrert:  Sep 2005 Innlegg: 14,817   More than words |  
|   More than words Registrert:  Sep 2005 Innlegg: 14,817 | 
Jag antar att det kommer liknande regler på alla maraton ritt nesta år eller är det bara på birken vädret kan vara dårligt?Forskjellen fra Birken og de fleste andre ritt i fjellet er at med dårlig vær vil en eventuell "evakuering" være betydelig verre i Birken grunnet det enorme antallet deltakere. |  |  |  
| 
| 

[Re: Dan]
01/09/2011 08:41 |  
| 
Hadde du vært på Kvarstad i fjor hadde sikkert sarkasmen din trolig vært noe mildere...Det tror jeg egentlig ikke. Kanskje jeg hadde lagt til litt hoderisting isteden.   kanskje ikke ihjel men hva om du har skadet deg og det tar noe tid før hjelp kommer?Hvor lang tid kan det ta? Det passerer 10000 personer i løypa. Hvis ingen av dem stopper og tuller meg inn i det de selv har med seg og på seg når de ser at jeg er skadet og forkommet så er det noe alvorlig galt med hele opplegget.Det fordrer jo at de har med seg noe det da. Hvor lang tid? fortere en du tydeligvis tror. 30 min en normal sommerdag, LB 09 og 10 uvisst, men det var hvertfall ikke normale sommerdager. Alt henger sammen med alt, hvor langt er et tau osv . Poenget mitt er at man burde være utstyrt for å ta vare på seg selv og ikke legge ansvaret på tilfeldig forbipasserende og tilskuere. ellers er det åpenbart for meg at noe alvorlg galt med hele opplegget. |  |  |  
| 
| 

[Re: jorn]
01/09/2011 08:47 |  
| 
Det fordrer jo at de har med seg noe det da.Hvis jeg ser en skadet person som ligger på bakken i sjokk og trenger varme så tar jeg av meg det jeg har av klær selv om jeg må stå i kun underbuksen/sykkelshortsen i en time i null grader og regn. Ubehagelig for meg, ja. Livsfarlig, nei, ikke så lenge jeg selv er frisk og uskadet. |  |  |  
| 
| 

01/09/2011 08:52 |  
| 
og det er jo prisverdig, men mener du at du forventer at alle gjør det? bør man ikke være best mulig utrustet selv?  |  |  |  
| 
| 

01/09/2011 08:55 |  
| 
sl500Registrert:  Sep 2009 Innlegg: 1,167   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Sep 2009 Innlegg: 1,167 | 
Joda, det var vel bemerkningen om "husmødre" jeg syns var drøy. Vi som sykler kan md fordel vise at vi setter pris på det arbeidet som legges ned (og jeg har syndet her selv). Det var for å illustrere kompetanse nivået til mange funksjonærer, men burde nok ha brukt ordet menig mann isteden. Peoenget er at det bør være muligheter for å klage på en avgjørelse tatt i rittet når observasjonene blir gjort av funksjonærer som nødvendigvis ikke har riktig fortolkning av reglene eller erfaring med sitvasjoner som kan inntreffe.  Det var ikke ment som et angrep på friviligheten. Det tror jeg de fleste som ville forstod. De gjør en kjempe jobb for Birken,det er hevet over all tvil.
Redigert av sl500; 01/09/2011 08:58.
 |  |  |  
| 
| 

01/09/2011 08:59 |  
| 
og det er jo prisverdig, men mener du at du forventer at alle gjør det? bør man ikke være best mulig utrustet selv? Men vad är bäst möjlig utrustad? En regnvest är antagligen tillräkligt om du blir lite kall på en nedkjörning i birken när det är 15 grader. Om du krashar, bruter ett ben och måste kravla sakta ett par timmar i 2 grader och regn behöver du väldigt mycket klär för att inte frysa.  Utrustning på turer anser jag alltid vara en kompromis mellan risk, nytta och nackdelar med att ta det med.     |  |  |  
| 
| 

01/09/2011 09:11 |  
| 
og det er jo prisverdig, men mener du at du forventer at alle gjør det? bør man ikke være best mulig utrustet selv? Selvfølgelig må man være utrustet selv og jeg nekter å tro at de som har for lite med i sekken tror at andre skal ofre klærne (og tiden) sine for dem hvis de krasjer. Jeg tror de rett og slett tenker at de ikke skal krasje.  Men hvor skal man trekke grensen? Hvis man krasjer og blir liggende i lyngen i en time i ti grader og regn så hjelper en langermet jakke bare marginalt mer enn en vest. Det er nok ikke det som gjør utslaget for om man overlever eller ikke. At man i det hele tatt trenger regler om disse tingene viser jo at hele Birken-konseptet, å samle ørtentusen mennesker på fjellet og la de slite seg fullstendig ut, kanskje ikke er helt lurt? Hva jeg ellers forventer av menneskeheten og særlig de som representerer menneskeheten i Birken er dog lite. Det er en grunn til at jeg aldri sykler Birken og det er at jeg ikke gidder å utsette meg for faren og frustrasjonen ved å dele løype i tre-fire timer med dem jeg prøver å ikke bli syklet ned av til og fra jobben eller på grusveier i marka. |  |  |  
| 
| 

01/09/2011 09:18 |  
| 
SykkelbobRegistrert:  Jun 2005 Innlegg: 3,013   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Jun 2005 Innlegg: 3,013 | 
Diskusjonen burde kanskje ikke bare bevege seg langs de ekstreme hypotetiske eksemplene- men også forholde seg til de faktiske realitetene.  Det mest vanlige problemet er ikke at folk dør. Men på fjellet i Norge vet de fleste erfarne fjellfolk at været kan skifte styggfort. Når du kommer opp i høyden enten det er rundt Raudfjellet eller storåsen, kan et fall i temperatur og mer regn enn meldt, føre til at ganske mange som trives best i kort/kort blir såpass nedkjølt på kort tid at de må bryte og pådrar seg evt forkjølelse el. etterpå.  Bortsett fra å være en belastning for arrangementet rent logistikkmessig, er det jo riktig av en arrangør som har ansvaret for såpass mange tusen deltakere, at man er nøye med helse og risiko. Dersom man har slikt i sekken kan et værskifte møtes ved at man stopper, tar på seg jakken og fortsetter.   At man i det hele tatt trenger regler om disse tingene viser jo at hele Birken-konseptet, å samle ørtentusen mennesker på fjellet og la de slite seg fullstendig, kanskje ikke er helt lurt?Og det er muligens et godt poeng. Men dersom folk folger reglene de satte opp, er det plutselig ikke noe problem. Ferdsel over fjellet er noe Nordmenn tradisjonelt har vært ivrige på, så det er jo bare å fortsette tradisjonen med at man tar med seg litt ekstra tøy.  |  |  |  
| 
| 

[Re: Sykkelbob]
01/09/2011 09:23 |  
| 

Bortsett fra å være en belastning for arrangementet rent logistikkmessig, er det jo riktig av en arrangør som har ansvaret for såpass mange tusen deltakere, at man er nøye med helse og risiko. Dersom man har slikt i sekken kan et værskifte møtes ved at man stopper, tar på seg jakken og fortsetter.

Dette tror jeg de fleste er enige i, men synes du at Birken AS kunne valgt bedre måter å søge for at så skjer når du ser på tilfellet vi diskuterer. 
 - Robert Green Ingersoll
 |  |  |  
| 
| 

01/09/2011 09:23 |  
| 
og det er jeg enig i, men som sagt, i mitt hode er jakke/redningsduk et minimum. duk er veldig effektivt og lett. jakke er mer anvendelig, lue er bra om jakka ikke har hette. det viktigste er å minimere varmetap fra overkropp og hode. |  |  |  

|  |