| 
| 

| 
| 

| 
                 Truer med rettsak etter tilleggstid... |  
|  Re: Truer med rettsak etter tilleggstid...
[Re: cvrokka]
31/08/2011 11:53 |  
| 
TangeRegistrert:  Jun 2008 Innlegg: 13,406   Flittig Bie |  
|   Flittig Bie Registrert:  Jun 2008 Innlegg: 13,406 | 
Tja, faktisk  man trenger ikke være raketforsker for å skjønne at en trøye (kortarma?) med vindtett front ikke er å regne som vindklær. f*** 

Å så sint. Hvor har du det ifra at vindtett vest ikke regnes som "vindklær"? Hvor har du det fra at jeg snakker om vindtett vest? Les min quote en gang til så ser du at jeg skrev 'trøye med vindtett front' Og hvor har du det fra at jeg er sint? |  |  |  
| 
| 

[Re: skibum]
31/08/2011 12:08 |  
| 
KnirkekneRegistrert:  Aug 2007 Innlegg: 7,358   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Aug 2007 Innlegg: 7,358 | 
Og om hun vil ha rettsak, hvilket lovverk skal hun bruke og hvilken rettsinstans? Finnes det i det heletatt mulighet for rettsak her? 
 Uansett: Hun fikk merket med god margin, ville uansett bare ha komemt på 4.plass og burde suck it up og kjøre med større marginer neste år. 4 eller 12 plass er uanset tikke premie.

Noen MÅ absolutt tøye alle regler og forsøke og vri seg unna obligatoriske ting. Ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy/vindtøy, votter og lue), man skal være rimelig oppsatt på å slippe unna om man tolker dette som noe annet enn heldekkende tøy.
 Ja, man KAN sikkert ta med vindvest, men sammen med de andre plaggene på lista er det tullete å tro at det er INTENSJONEN bak regelen :-)

(første svar på denne posten er sikkert fra en som MÅ kvervulere, og mener reglene var alt for uklare).

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Knirkekne]
31/08/2011 12:13 |  
| 
DanRegistrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607   More than words |  
|   More than words Registrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607 | 
Uansett: Hun fikk merket med god margin, ville uansett bare ha komemt på 4.plass og burde suck it up og kjøre med større marginer neste år. 4 eller 12 plass er uanset tikke premie.Det var ikke merket som var saken, men derimot seier i trippelen. Siden tredje del av trippelen ikke er løpt ennå så er det litt for tidlig å suge opp noe som helst. Noen MÅ absolutt tøye alle regler og forsøke og vri seg unna obligatoriske ting.For det første så er det ikke "obligatoriske ting" hvis det ikke står klart definert i reglene. For det andre, la oss nå si at hun synes det passer henne bedre å beskytte seg mot vind og regn med en vest enn med en jakke, og det ikke står definert at man skal ha med jakke, må hun da ha med BÅDE vesten hun har tenkt å bruke og jakken som hun ikke har tenkt å bruke? |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 12:14 |  
| 
Thomas NWSRegistrert:  Feb 2009 Innlegg: 951   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Feb 2009 Innlegg: 951 | 
 (første svar på denne posten er sikkert fra en som MÅ kvervulere, og mener reglene var alt for uklare).
+1 
 -Nemo saltet sobrius, nisi forte insanit-

|  |  |  
| 
| 

31/08/2011 12:16 |  
| 
StigeRegistrert:  Feb 2006 Innlegg: 532   Avhengig |  
|   Avhengig Registrert:  Feb 2006 Innlegg: 532 | 
Først vil jeg si at det er bra arrangøren setter fokus på hva folk har i sekken. Sjøl om de fleste som deltar burde være ansvarlige nok til å vurdere antrekk sjøl, blir det arrangøren som må ta støyten om noen fryser ihjel etter å ha punktert oppå fjellet. Jeg har sett folk gå skirennet med en vedkubbe og ei vannflaske. Jeg glemte å sjekke om de hadde med fyrstikker.
 Dernest vil jeg si at de som tar seg over fjellet med bare småstein, vedkubber eller bly i sekken gjerne kan få tilleggstid for min del. Det står jo i reglene at alle skal ha med klær. Men dama hadde jo med seg klær som hun mente var gode nok til formålet! I ytterste konsekvens: skal kontrollørene ved mål ha utstyr til å måle vindtettheten i klærne fra sekken? Her synes jeg arrangøren var vel firkantet.

Til slutt: Spar rettsvesenet for dette tullet. De har viktigere ting å drive med!

Redigert av Stige; 31/08/2011 12:17. Rediger grunn: typo
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 12:20 |  
| 
DanRegistrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607   More than words |  
|   More than words Registrert:  Nov 2001 Innlegg: 20,607 | 
(første svar på denne posten er sikkert fra en som MÅ kvervulere, og mener reglene var alt for uklare).Faktisk så var første svar på din post fra en som synes det er for ille at navngitte personer skal kalles idiot fordi de ikke synes det er greit å få sine sjanser ødelagte av regelryttere som ikke en gang har sagt tydelig fra hvilke regler som gjelder. Jeg vil si at kverulantene i denne tråden er de som mener underforståtte "regler" skal gjelde som strikte regler. Når kravet på våtter blir tatt som indikasjon på at vindtøy må være jakke og ikke bare vest så gjør man det litt for enkelt for seg. "Jammen hvordan kan en vest være vindtett, den er jo ikke vindtett over armene?" Nei, og da forventer jeg at alle kverulanter her hadde med vindtett finlandshette i sekken. |  |  |  
| 
| 

[Re: Dan]
31/08/2011 12:26 |  
| 
KrissRegistrert:  Aug 2008 Innlegg: 7,624   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Aug 2008 Innlegg: 7,624 | 
Synes egentlig Torp tar det viktigste her: De kan ikke si at sekken skal innholde vindklær og så håndheve reglene ved full regnjakke.

Det blir som at arrangørene skal tolke ordlyden "verktøy" slik at man gir straff til deltakere som kun har umbrakosett.
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 12:28 |  
| 
RazeFazeRegistrert:  Feb 2002 Innlegg: 17,682   More than words |  
|   More than words Registrert:  Feb 2002 Innlegg: 17,682 | 
Jeg håper vi kommer dit at kravet blir at sekken MÅ være av type "Birken", vindjakke MÅ være av type "Birken", sokker og ulltøy det samme. Dette MÅ kjøpes fra nettsiden birkebeiner.no og linkes opp mot startnummer. Dette for å få like forhold og at alle har like trygge klær med lik vindtetthet og regntetthet.
 Helst burde alle sykle på samme sykkel også, helst av merke "Birken" og da med 26" hjul slik at det blir mest mulig like forhold.

Dette blir så fint, og tenk på alle pengene vi kan tjene på det :-)

--------------------
 Happy Trails!
 Jørgen

|  |  |  
| 
| 

31/08/2011 12:49 |  
| 
Pink floydRegistrert:  Jul 2011 Innlegg: 858   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Jul 2011 Innlegg: 858 | 
Glad og stolt over at jeg IKKE har eller kommer til å sykle Birken. 
 Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Pink floyd]
31/08/2011 12:52 |  
| 
KrissRegistrert:  Aug 2008 Innlegg: 7,624   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Aug 2008 Innlegg: 7,624 | 
Veldig glad birken er der og stolt over hva de har fått til.. |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 12:53 |  
| 
GeirKRegistrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744   More than words |  
|   More than words Registrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744 | 
Glad og stolt over at jeg IKKE har eller kommer til å sykle Birken. Famous last words ... 
 "The more false we destroy, the more room there will be for the true."
 - Robert Green Ingersoll
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 12:55 |  
| 
Espen JRegistrert:  Oct 2007 Innlegg: 3,010   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Oct 2007 Innlegg: 3,010 | 
Glad og stolt over at jeg IKKE har eller kommer til å sykle Birken.Veldig enig. Slipper å saksøke folk, bruke barn som rundingsbøyer i treningsperioden, se på sti som et kjipt onde, bli mobba av terrengsyklister og kjefte på tilfeldige underveis   (men har veldig lyst til å prøve UB neste år da) |  |  |  
| 
| 

[Re: Espen J]
31/08/2011 12:59 |  
| 
RadivalRegistrert:  Jan 2011 Innlegg: 1,511   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Jan 2011 Innlegg: 1,511 | 
Veldig enig. Slipper å saksøke folk, bruke barn som rundingsbøyer i treningsperioden, se på sti som et kjipt onde, bli mobba av terrengsyklister og kjefte på tilfeldige underveis  Nr 1, 2, 3 og 5 i lista di er jo ikke obligatoriske selv om man velger å sykle Birken da. De er faktisk helt greie å unngå Men nr 4 er kanskje obligatorisk  
Redigert av Radival; 31/08/2011 13:00.
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Espen J]
31/08/2011 13:00 |  
| 
Hæ?Registrert:  Sep 2007 Innlegg: 11,443   Navnet skjemmer ingen.  |  
|   Navnet skjemmer ingen.  Registrert:  Sep 2007 Innlegg: 11,443 | 
- Arrangørene har sagt at man skal ha med seg en langermet og regntett jakke i sekken, og det er det vi har forholdt oss til. Om utøverne har på seg en slik jakke når de kommer i mål, så er det ok. Men en sykkeltrøye eller annet er ikke vindtett, sier han.Kan noen bekrefte at dette er det arrangørene har sagt til Bolstad, og alle andre stakkarrer som har lagt ut på tur fra Rena til Lillehammer denne lørdagsformiddagen?
Redigert av Hæ?; 31/08/2011 13:00. Rediger grunn: Kilde: http://www.vg.no/sport/sykkel/artikkel.php?artid=10081918

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
 Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 13:06 |  
| 
P_DalenRegistrert:  Sep 2009 Innlegg: 1,453   Veteran |  
|   Veteran Registrert:  Sep 2009 Innlegg: 1,453 | 
Beklager ignoransen fra en ikke-birkebeiner, men jeg forstår det slik at denne evinnelige sekken det er snakk om, skal veie minst 3,5 kg under hele rittet. Altså til enhver tid. Dessuten er det krav til at sekken skal inneholde visse klesplagg.
 Det må jo bety at hvis har tenkt å ta på seg noen av disse plaggene under rittet, må man erstatte plaggenes vekt med stein, vann eller hva man måtte finne der oppe på fjellet?

Noe annet som ser merkelig ut for en utenforstående, er at reglene krever at sekken skal inneholde visse plagg. For eksempel votter.
 Det må jo bety at om man starter rittet med vottene på hendene, og ikke i sekken, er reglementet brutt?
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 13:11 |  
| 
TangeRegistrert:  Jun 2008 Innlegg: 13,406   Flittig Bie |  
|   Flittig Bie Registrert:  Jun 2008 Innlegg: 13,406 | 
 Og til slutt er det ikke snakk om at hun er sint fordi hun ikke vant konkurransen mellom kollegaene i finansbedriften på Aker brygge, men at hun faktisk kan gå glipp av en klasseseier i trippelen.
 Kanskje noen her i tråden skulle være liiitt treigere på avtrekkeren?
Er det noe hun kommer til å bli husket for i ettertid hos det store publikum så er det som 'hun som saksøket/truet med å saksøke Birken', ikke som 'Bolstad som tok trippelseier i sin klasse i 2011'. Viktig å sette ting i perspektiv før man truer med søksmål. Men jeg skal ikke kalle hun for idiot. |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 13:18 |  
| 
ChristianRegistrert:  Jun 2001 Innlegg: 4,771   Uflaks |  
|   Uflaks Registrert:  Jun 2001 Innlegg: 4,771 |  |  |  |  
| 
| 

[Re: P_Dalen]
31/08/2011 13:18 |  
| 
GeirKRegistrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744   More than words |  
|   More than words Registrert:  Aug 2002 Innlegg: 31,744 | 
Og hva skal man med lue når man har hjelm? 
 "The more false we destroy, the more room there will be for the true."
 - Robert Green Ingersoll
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 13:20 |  
| 
femte_girRegistrert:  Oct 2009 Innlegg: 3,567   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Oct 2009 Innlegg: 3,567 | 
Glad og stolt over at jeg IKKE har eller kommer til å sykle Birken. +1 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 13:35 |  
| 
kjertsRegistrert:  Oct 2004 Innlegg: 5,421   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Oct 2004 Innlegg: 5,421 | 
-1. Hva i alle dager er denne stoltheten basert på? |  |  |  
| 
| 

[Re: Hæ?]
31/08/2011 13:39 |  
| 
GagaRegistrert:  Jun 2008 Innlegg: 1,205   Veteran |  
|   Veteran Registrert:  Jun 2008 Innlegg: 1,205 | 
- Arrangørene har sagt at man skal ha med seg en langermet og regntett jakke i sekken, og det er det vi har forholdt oss til. Om utøverne har på seg en slik jakke når de kommer i mål, så er det ok. Men en sykkeltrøye eller annet er ikke vindtett, sier han.Kan noen bekrefte at dette er det arrangørene har sagt til Bolstad, og alle andre stakkarrer som har lagt ut på tur fra Rena til Lillehammer denne lørdagsformiddagen? Jeg stod litt lengre bak i køen, mulig de var lei av å gjenta seg selv - men jeg hørte ikke noe om at regn/vindklær måtte være av typen langermet. Det ble spesifisert/opplyst at man skulle ha med *vindklær*, *regnjakke*, *votter*, *lue*, *verktøy*, ekstra slange etc etc. Hadde dog med meg en lett regnjakke som også var vindtett, 2 fluer i en smekk - i tillegg til alt det andre. Ellers burde det vel ikke være noe problem å bruke ting fra sekken så lenge den underveis veier mer enn 3.5kg.. altså om du pakker så du har 4kg, og så bruker en jakke på 400gr så er du jo fortsatt innenfor. Skal man ikke kunne bruke slanger man har i sekken heller da? Av votter tok jeg med meg ekstra par hansker og vindvotter jeg kunne trekke utenfor der igjen. Står heller ikke noe krav om at votter skal være foret.  Tror arrangøren kan gjøre seg selv en tjeneste ved å spesifisere hva som regnes som en godkjent jakke (at den _må_ være langermet, evt vest + løse ermer) og dette i god tid, ikke endre BØR til SKAL 1-2 dager i forveien.  Skal man håndheve noe slikt må det være mer spesifisert, for oss som sykler er det lov å bruke hodet og tenke "Hva om det blir sludd og jeg må bryte. Hva trenger jeg å ha i sekken mens jeg venter på skyss ned igjen?" Selv om det var varmt ved start er vi tross alt over fjellparti hvor været kan skifte raskt. |  |  |  
| 
| 

[Re: Gaga]
31/08/2011 14:01 |  
| 
larsbRegistrert:  Apr 2002 Innlegg: 19,900   Bjolsen Zeit |  
|   Bjolsen Zeit Registrert:  Apr 2002 Innlegg: 19,900 | 
....Skal man ikke kunne bruke slanger man har i sekken heller da? ....Da putter man den gamle slangen i sekken vettu. LarsB |  |  |  
| 
| 

[Re: Gaga]
31/08/2011 14:03 |  
| 
P_H_Registrert:  Feb 2011 Innlegg: 154   Tørr bak øra |  
|   Tørr bak øra Registrert:  Feb 2011 Innlegg: 154 | 
Skal man ilegge tidsstraff, bør reglene være brutt med overlegg. Og reglene bør være krystallklare - f eks hvor mye annet stoff en ull som tillates i sokkene. Og hva slags ull som tillates. Tillatt regn/vind jakke bør angis med vannsøyle slik som telt. For å nevne noe.
 Jeg ser straks et marked for "Birken-sertifisert" sekkinnhold. Kanskje ferdigpakket sekker til og med - leiesekk?

|  |  |  
| 
| 

[Re: P_H_]
31/08/2011 14:26 |  
| 
MoHoRegistrert:  Sep 2005 Innlegg: 332   Entusiast |  
|   Entusiast Registrert:  Sep 2005 Innlegg: 332 | 
Skal man ilegge tidsstraff, bør reglene være brutt med overlegg. Og reglene bør være krystallklare - f eks hvor mye annet stoff en ull som tillates i sokkene. Og hva slags ull som tillates. Tillatt regn/vind jakke bør angis med vannsøyle slik som telt. For å nevne noe.
 Jeg ser straks et marked for "Birken-sertifisert" sekkinnhold. Kanskje ferdigpakket sekker til og med - leiesekk?

Takk for denne forretningsideen!! Businessplan er under utarbeidelse - investorer søkes.  
 "A singletrack require a multimind"
 |  |  |  
| 
| 

[Re: kjerts]
31/08/2011 14:51 |  
| 
bulletRegistrert:  Aug 2006 Innlegg: 3,136   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Aug 2006 Innlegg: 3,136 | 
-1. Hva i alle dager er denne stoltheten basert på?+1 
 En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo

|  |  |  
| 
| 

31/08/2011 15:05 |  
| 
tmorkRegistrert:  Apr 2002 Innlegg: 12,254   Lilloman |  
|   Lilloman Registrert:  Apr 2002 Innlegg: 12,254 | 
Jeg vil si at kverulantene i denne tråden er de som mener underforståtte "regler" skal gjelde som strikte regler. Når kravet på våtter blir tatt som indikasjon på at vindtøy må være jakke og ikke bare vest så gjør man det litt for enkelt for seg. "Jammen hvordan kan en vest være vindtett, den er jo ikke vindtett over armene?" Nei, og da forventer jeg at alle kverulanter her hadde med vindtett finlandshette i sekken.
Det kreves også tørt tøy, så tøyet kan ikke under noen omstendigheter bli vått. Trolig må tøyet ligge i vanntett sekk under hele turen for å unngå tidsstraff.  

Lillo-Connoisseur Terje ™    Lostjenesten - Lillomarka
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 15:38 |  
| 
shanRegistrert:  Jun 2011 Innlegg: 15   Fersking |  
|   Fersking Registrert:  Jun 2011 Innlegg: 15 | 
Uansett, rett eller galt i forhold til inneholdet i sekken så er det kanskje en bitteliten overreaksjon å stå frem i riksdekkende media med sin klage. Som innleder skriver så øker nok ikke dette trimsyklisters heltestatus...
 Det vi har fått slått fast er at sekken skal ha et "forsvarlig" innhold selv om det ikke er krystallklart hva dette faktisk er. Før neste ritt så må reglene bli presisert og ord som "bør" er nok ikke presist nok.
 |  |  |  
| 
| 

31/08/2011 16:08 |  
| 
supernalleRegistrert:  Jan 2003 Innlegg: 5,594   Søk hjelp! |  
|   Søk hjelp! Registrert:  Jan 2003 Innlegg: 5,594 | 
I følge dn.no  truer en utøver med rettsak etter at hun ble tatt for å ikke ha med de påkrevde klærne i sekken... Er det ikke relativt naturlig at man får en straff når man ikke følger reglene som er satt for en konkurranse... Sannsynligvis er dette søksmålet toppen av isfjellet av misførnøyde deltakere rundt dette spørsmålet. Jeg klipper sitater fra annen tråd som jeg skrev før rittet: Før jul snakket jeg med Tone Lien og nevnte dette, som et problem. Svaret hennes var at at dette skulle taes opp møter senere. Jeg vet ikke om svarene over er basert på resultater av disse møtene. 
 Det kan kanskje bli et problem at folk begynner å spekulere i dette, siden dette er ekstra vekt.
 tørt tøy som ullklær, regntøy, vindklær og helst votter og lue

Tørt tøy. hvor mye? må det dekke hele kroppen? Tynneste og letteste sort? (skal ha med... man bruker jo det selvfølgelig aldri)

som ull, hva er som ull?

regntøy? nødponcho av tynneste sort?

Helst votter og lue...... alt som ikke er må, slipper man......

Mat og drikke. en halv riskake og et lite pilleglass med vann?

Rart hvis dette ikke blir en sak under birken.

og Problemet er at dette ekstra innholdet ikke er godt definert. Det gir rom for spekulasjoner og misforståelser. Det oser av god gammel innlandsk "sunn fornuft" av lite gjennomtenkt lettvindthet og ansvarsfraskrivelse..... det er tydeligvis viktigere å gjøre noe, enn å være grundig og gjøre det riktig.  Dette er et faktisk problem for hele arrangementet og de har ikke vett nok til å skjønne det.
Jeg skjønner ikke hvorfor dette rittet klarer å holde populariteten. Disse reglene fungerer ikke, det er en løype som snart egner seg mer for formel 1-kjøring og fasiliteter i området (som hotellopphold) er ekstremt dyrt og ofte underbygget. Sats heller på Raumerrittet(hvis du skal ha bare et rittmål). Det kan jeg faktisk vurdere å stille opp på selv. 
 Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
 |  |  |  
| 
| 

[Re: supernalle]
31/08/2011 16:11 |  
| 
Joar71Registrert:  Aug 2008 Innlegg: 1,441   Veteran |  
|   Veteran Registrert:  Aug 2008 Innlegg: 1,441 | 
Dette er en viktig sak. Kanskje den viktigste vi har hatt i Norge i år. Jeg håper rettsvesenet legger Utøya-saken til side så vi virkelig får klargjort det juridiske i sekke-problematikken.  |  |  |  

|  |