Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

15 min. tillegg for manglende innhold i sekken.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1249984 31/08/2011 09:06
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
1. Enten må listen være spesifikk som fredriks vel forsøker å tydeligjøre,
2. Ellers bør man godta det folk har puttet oppi sekken sin så lenge det er gjort forsøk på tørre klær osv.

Ser fint for meg at forskjellige kontrollører tyder og håndhever dette veldig forskjellig. Blir ikke rettferdig det heller.

Med andre ord så må neste års liste være spesifikk.

Bolstad fortviler vel mest fordi hun nå mister en gyllen sjanse til å vinne trippelen. kan jo forstå henne siden hun nok har lagt ned adskillig med treningstimer for å gjøre det bra.

Så hvis hun hadde med ekstra klær så burde de være runde nok i kantene til å snu, siden det er mange måter å tyde årets budskap på. De kan gjerne snu på samtlige som fikk straff for min del. om jeg da detter ned noen plasser så kan jeg leve med dette.

Også kan Birken dra lærdom av litt difuse regler i år, gjøre noe med dette til neste år, og egentlig være fornøyd siden det ikke virker som om folk holdt på å fryse ræ... av seg i år uansett :-)

Rettssak blir rett og slett for dumt.
Birken bør aldri bli så viktig at det skal inn i en rettsal.

DA detter jeg av, for å si det sånn, både mtp arrangør og deltager som hever dette opp til noe det IKKE er.

Redigert av Lurifax; 31/08/2011 09:10.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: shan] #1249987 31/08/2011 09:09
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Om denna var till mig.

Sitat: shan
Poenget er ikke hvordan den enkelte tolker reglene og selv velger å pakke, men hvordan reglene er utformet og dessuten intensjonen med reglene.

Det är väl endå ett sammanhang mellan dissa två? Min poäng i inlägget över är att reglerna faktiskt inte är spesiellt bra utförmade eftersom folk verkar tolka dem olika.

Om man ska blanda in intension bakom reglerna och subjective bedömning av vad man ska ha med sig tror jag man får problem. Extra handskar är förexempel inte väldigt nödvändigt om det är 15 grader.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1249988 31/08/2011 09:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det verkar inte som att bolstad hade med sig några extra kläder.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1249989 31/08/2011 09:11
P
Per Kr Offline
Fersking
Fersking
P
Opplevde selv kontrollen ved målgang som positiv. De kjente på sekken og spurte om innholdet. Lette sekker måtte av for vektkontroll, og regner med at de sjekket innholdet i en del av sekkene mht hva de inneholdt. Skulle bare mangle at de som ikke har en sekk på 3.5 kg får en form for straff, når flertallet følger reglene og drasser med seg denne ekstra vekta.

Når det gjelder straff for manglende innhold, synes jeg dette er noe mer vanskelig. Krever mer skjønn så lenge det står bør. Er forskjell på en sekk med kun bly og noe verktøy, og en sekk som inneholder alt på "bør-lista". Og så har du de med et innhold som ligger midt i mellom. Selv hadde jeg det meste, og sekken var godt over 3,5 kg..

Lurer derimot på hvordan de gjør det hvis man har sekken full av klær ved start, og velger å ta på seg mye av dette underveis pga kaldt vær (som i fjor)?? Slik at sekken blir for lett..;)

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Lurifax] #1249991 31/08/2011 09:14
P
Per Kr Offline
Fersking
Fersking
P
Enig i konklusjonen din

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Per Kr] #1250000 31/08/2011 09:27
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Per Kr
Opplevde selv kontrollen ved målgang som positiv. De kjente på sekken og spurte om innholdet. Lette sekker måtte av for vektkontroll, og regner med at de sjekket innholdet i en del av sekkene mht hva de inneholdt.

Jeg fikk sjekket innholdet etter målgang. Ble spurt om jeg hadde ekstra klær og om jeg ville vise de frem. Var nok å vise frem den støvsugervakumpakkede brødposen med klær å fortelle hva jeg hadde stappet nedi der.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Lurifax] #1250004 31/08/2011 09:29
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Lurifax

Bolstad fortviler vel mest fordi hun nå mister en gyllen sjanse til å vinne trippelen
regner med du snakke om klassen, for Myhre vinner garantert trippelen.
Men var det bare eliten som fikk utdelt infoskriv med startnummeret der det står "bør" eller fikk alle det? Fikk alle det kan de etter min mening ikke gi noen straff selv om det står "skal" et annet sted..
Regner med det står "skal" overalt neste år og således ikke er noe tvil.. Da kan de begynne å håndheve dette med hard hånd, da jeg er enig i at når de først har laget reglene må de følges. Men arrangøren har rotet det litt til for seg med skal/bør i år.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250007 31/08/2011 09:30
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I papirene med "bør" i teksten, sto det også "Velkommen til Eliteklassen", så det er nok "skal" for alle andre.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kjerts] #1250015 31/08/2011 09:41
P
Per Kr Offline
Fersking
Fersking
P
I rittreglene står følgende:

Sekk/hjelm
Alle deltakere, uansett klasse, må bære sekk som skal veie minst 3,5 kg under hele rittet og ved målgang. Av sikkerhetsmessige årsaker er det ett absolutt krav at sekken skal inneholde : ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy, vindklær, votter og lue), drikke, mat, verktøy, slange, lappesaker og noen reservedeler. Vi anbefaler å ta med pumpe.

Sekken skal bæres på ryggen under hele rittet. Kontroll av vekt og innhold blir gjennomført. Rytterne er selv ansvarlig for at sekken ikke er for lett ved målgang. Deltakere som har for lett sekk, mangler viktig innhold eller som ikke bærer sekk vil få tillegg i tid eller bli diskvalifisert. Det blir utplassert vekter for egenkontroll ved sekretariatene fredag og lørdag.

Ikke tvil om at det skal være klær i sekken, men så kan det jo diskuteres hva definisjonen på vindklær etc er..

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250020 31/08/2011 09:45
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det har tydligen stått olika saker på olika ställen på hemsidan och i information som har delats ut till deltagarna.

I detta fället år det svårt att veta vad som hänt då det är olika information i olika tidningar. Men enligt en tidning så fick hon ingen information i sitt start kuvert och gjorde misstaget att hon läste vad som stod i informationen till en som startade i damer elit och där står det BÖR.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: fredriks] #1250030 31/08/2011 09:52
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fredriks
Tittade igjenom tråden och fant dessa exemplerna på vad folk hade med sig eller tyckte man skulle ha med sig. Är det någon av dessa som helt klart fölger reglerna?

Jeg hadde med langt ullundertøy, regnbukse og vind/regnjakke. I tillegg lue og ekstra hansker. Det regner jeg med er nok i forhold til reglene.

With light parts come great responsibility
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Per Kr] #1250032 31/08/2011 09:53
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Til elite stode det først bør, det ble så endret til skal, før det igjen stod bør i skrivet med startnummeret.. Dette er etter min mening langt fra krystallklart.
Jeg trodde dama startet i elite, men ser nå hun ikke har det, hun startet samtidig med de, men i aldersklasse.
Men hun sier hun hadde med seg vest i østlendingen og fikk straff fordi det ikke var jakke.. Det var altså mangel på lange ermer som ga straff, står det noe sted at det skal være jakke?

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250033 31/08/2011 09:53
kaiost Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Trist sak
- Det høres voldsomt ut med rettssak, og hvis hun mener det er det veldig trist, sier birkebeinersjef Tone Lien til DN Aktiv. Hun legger til at Ragnhild Bolstad ikke hadde klær i sekken i det hele tatt da hun ble kontrollert etter målgang.

INGEN KLÆR I SEKKEN? Det er vel slutt på evt sympati nå?

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250037 31/08/2011 09:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: kaiost

INGEN KLÆR I SEKKEN? Det er vel slutt på evt sympati nå?

Det handlar väl lite om vem man ska tro på. Hade hon med sig vest eller inte?

Vad om hon fick startinformation där denna informationen faktiskt saknades och hon i god tro trodde hon skulle följa samma regler som de som syklar i elit?

Måste utövarna läsa reglerna i förhand på internet?

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250038 31/08/2011 10:00
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Nå syklet ikke jeg noen av Birkenarr. i år og har heller ikke lest kravene. Men dersom det stemmer det som skrives på forumet her vedr. manglende og ufullstendig informasjon samt sjonglering med begrepene "bør" / "skal" og dette er brukt om hverandre så er det rom for feiltolkning.

Begrepene bør/skal er mye brukt i boka "Norges Lover". "Skal" gjelder ingen unntak såsant det ikke er henvist. Når det gjelder "bør" og betydningen av det er det kun hvor flink begrepsbrukeren er til å argumentere/drøfte dette for og imot som ofte vil ha stor betydning for utfallet.

Hvis dama fikk en lapp i posen eller mailen sin hvor det står "bør" og hu tar med seg en vindvest m.m. i god tro så skjønner jeg dama og - hu kjemper jo om en trippelseier og har sikkert brukt litt energi og tid på å få til det.

Synes også Birken adm. bør si noe om sin utydelige kommunikasjonsform.

At dette frontes på div.nettsider blir jo en annen sak.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250041 31/08/2011 10:02
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Hva vet Tone Lien om det med mindre hun sjekket sekken selv?
Hun har vel bare fått en versjon fra det som kan være en overivrig funksjonær.
Synes det er veldig rart at Bolstad som sikkert har vært med på 50 birken arrangement lyver i avisa og sier hun hadde med seg vest hvis hun ikke hadde klær i det hele tatt..

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Tjuvtrener] #1250046 31/08/2011 10:06
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Tjuvtrener

Hvis dama fikk en lapp i posen eller mailen sin hvor det står "bør" og hu tar med seg en vindvest m.m. i god tro så skjønner jeg dama og - hu kjemper jo om en trippelseier og har sikkert brukt litt energi og tid på å få til det.

hun fikk nok ikke det siden hun ikke var i elite, men rundt 50 av de hun startet sammen med(elite) fikk dette skrivet med startnummeret.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250047 31/08/2011 10:06
kaiost Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I konvolutten til elite sto det BØR, hun hadde på seg superundertrøye med vindtett front etter det jeg har fått med meg. Ganske lang vei fra INGEN klær og til det man bør ha med.

Det handler vel mest om sunn fornuft etter min menning. Bolstad viser dårlig skjønn slik jeg ser det.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250056 31/08/2011 10:13
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvis det stod "bør" så betyr det i praksis at man ikke trenger å ha med noe som helst. Av.f.eks. 100 spurte personer så vil man få ulikt svar om hva oppfatningen av sunn fornuft, sunt bondevett og utvidelse av hva godt skjønn er.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250058 31/08/2011 10:13
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Uansettt uklare bør/skal begreper er regn/vindtøy for alle oppegående mennesker ikke kortermede vester. Jeg stusset også over bør/skal på forhånd. Men intensjonen bak regelendringen er ikke til å misforstå om man har den minste smule kunnskap om hvordan det kan være på fjellet om høsten. Det er bare å tenke tilbake ett år.

Reglementet må uansett utfall her samkjøres til 2012 så det ikke er noen tvil om hva som skal med i sekken. Det er likevel ikke noen grunn til å spesifisere at vindtøy skal ha lange ermer. Det blir bare for dumt å prøve seg med noe annet.

LarsB

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250060 31/08/2011 10:14
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Hun sier dette i Østlendingen:
"Men det er riktig at jeg hadde en kortermet jakke i sekken da jeg ble kontrollert. Ingen steder står det å lese at jakken skal ha lange ermer. Jeg ble felt av en stikkprøve etter målgang. Kontrollørene sjekket ikke innholdet når det ble klart at jeg ikke hadde noen langermet overdel."

Så du vet dama lyver i avisa og ikke hadde med seg noe klær?

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: larsb] #1250063 31/08/2011 10:18
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: larsb
Uansettt uklare bør/skal begreper er regn/vindtøy for alle oppegående mennesker ikke kortermede vester. Jeg stusset også over bør/skal på forhånd. Men intensjonen bak regelendringen er ikke til å misforstå om man har den minste smule kunnskap om hvordan det kan være på fjellet om høsten. Det er bare å tenke tilbake ett år.

Reglementet må uansett utfall her samkjøres til 2012 så det ikke er noen tvil om hva som skal med i sekken. Det er likevel ikke noen grunn til å spesifisere at vindtøy skal ha lange ermer. Det blir bare for dumt å prøve seg med noe annet.

LarsB

Ikke enig. F.eks. en regnvest er både regn/vindtøy. Skal det være jakke får de skrive det.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250065 31/08/2011 10:20
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Av de 40000 eller hva det er for noe som går på ski, sykler og løper i løpet av et år er det personer med ganske ulik bakgrunn. Noen har kanskje aldri syklet eller gått på ski mer enn noen uker i forveien. Noen har aldri vært over tregrensa osv mtp. vær m.m. Derfor er det ikke rom for egne tolkninger dersom man skal ha et rettferdig prinsipp for dette.

Redigert av Tjuvtrener; 31/08/2011 10:25.
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250075 31/08/2011 10:25
kaiost Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Det er vel bare de som var tilstede som vet hva som er den fulle sannhet.

Regner med at det for neste års ritt vil bli krystallklare regler så man slipper noe lignende episoder.

Ser gjerne at kontrollen blir strengere og at de som spekulerer i sekkens innhold og vekt gjerne finner et annet ritt å kjøre om det skulle være for vanskelig å forholde seg til et reglement som er laget med tanke på deltagernes beste.

Ellers var det faktisk også slik at det var noen som fikk fratrekk i tiden da de stoppet og hjalp medsyklister.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250093 31/08/2011 10:31
kaiost Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ellers regner med at de fleste som har barn på skole/barnehage ikke sender med barna regnvest når det står: "Ta med regntøy til fjellturen da det er spådd dårlig vær".

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250128 31/08/2011 10:53
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Ser at dette diskuteres i "pølsesnakk" tråden og så jeg hopper over dit!!

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250132 31/08/2011 10:56
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Å gå på tur i barnehagen er ikke de samme som å sykle ritt. Og til de som startet 0830 var det heller ikke spådd dårlig vær fra dagen før og til start når de fleste pakket sekken.
Hvis hun hadde med regn/vindvest og reglementet sier regn/vind tøy tok hun vel med det hun mente var behovet for dagen og innenfor reglementet.
Hadde hun ikke med seg noe som helst som Tone Lien sier bør hun holde kjeft.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Kriss] #1250139 31/08/2011 10:59
devnull Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Kriss
Synes det er veldig rart at Bolstad som sikkert har vært med på 50 birken arrangement lyver i avisa og sier hun hadde med seg vest hvis hun ikke hadde klær i det hele tatt..

Med ett gikk det opp for meg hvorfor det er krig i verden......

Pain is weakness leaving the body
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: devnull] #1250150 31/08/2011 11:02
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: devnull
Sitat: Kriss

Med ett gikk det opp for meg hvorfor det er krig i verden......

Du visste ikke det før i dag?

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1250155 31/08/2011 11:04
kaiost Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Enig med devnull..og utrolig hvor mye energi enkelte klarer å bruke på å finn unnskyldninger for å slippe å innordne seg litt som de fleste andre gjør.

Mot dårskapen kjemper selv gudene forgjeves.

Tror det blir mitt siste innlegg om saken.

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support