Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 31 av 34 1 2 29 30 31 32 33 34

Birken 2011

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249090 30/08/2011 11:20
R
rocketscientist Offline
Entusiast
Entusiast
R
Må takke gjengen jeg kjørte sammen med fra pulje 7 for bra jobbing.
Kunne gått skikkelig galt da jeg plutselig oppdaget at bremseklossene var slitt bort da vi skulle ta av i 90-gradern fra asfalten og jeg fortsatte rett frem mot gjerdet, men det gikk heldigvis bra.

Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249096 30/08/2011 11:25
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Ulike forhold vil det alltids kunne være. Ulik løypeprofil er udiskutabelt en fordel elite i dette tilfellet.

Hvorfor kan de ikke bare ha elite som en egen greie?
Er det så viktig å vinne alderstrinnet når man er elitesyklist?

Vil en endring føre til at folk dropper elite fordi de har sjans på aldersklasse? I såfall litt merkelig.

Til de av dere som sykler elite så har jeg følgende kommentar. Jeg tror ekstremt mange synes dere rett og slett er helt RÅ som sykler sist, etter at alle har passert. Dere får de værste forholdene, men publikums gunst, applaus og den heder dere gjør dere fortjent til. For min del så stod jeg sammen med min samboer og ventet i drøye en og en halv time for å se dere komme i mål, det var maaange som gjorde det samme.

Dette viser at elite burde være en attraktiv gruppe å sykle i, og dermed være mer verdt enn en klasseseier.

Redigert av Lurifax; 30/08/2011 11:47.

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249099 30/08/2011 11:30
Rune S Bergh Offline
Fersking
Fersking
Jeg er kjempe fornøyd med årets Birken arrangement (ikke min innsats) og sendte følgende melding til arrangøren og fikk et hyggelig svar tilbake - se siste avsnitt

Tilbakemelding til Birkebeinerarrangementene:
Tusen takk for nok et fantastisk flott gjennomført arrangement :-). Birkebeinerrittet er for meg årets høydepunkt, masse hyggelige mennesker, suverent arrangement. Jeg punkterte 2 ganger mellom Skramstadsetra og Djuposet så det ble ikke noe merke på meg denne gangen heller, men neste år - da skal jeg lykkes :-)

Svar fra Birkebeinerarrangementene:
Hei! Du hadde i overkant uflaks må jeg si – men veldig god sportsånd! Jeg håper virkelig du klarer merket til neste år.Og tusen takk for ros.. J Birkebeinerhilsen, Nina

Helst ute og sykler
Re: Birken 2011 [Re: Flash] #1249142 30/08/2011 12:07
Rune S Bergh Offline
Fersking
Fersking
Jeg er heller ikke imponert. Det virket som om de aller fleste hadde mer en nok meg seg og sitt. Jeg punkterte to ganger og den siste gangen hadde jeg ikke slange til (skal ikke skje igjen) Jeg forsøkte å stoppe noen syklister men fikk ingen respons så jeg måtte løpe/sykle sakte til nærmeste servicestasjon i Djuposet og mistet ca 30 min inkl rep på det og mistet muligheten til å ta merket.

Jeg har som policy at om jeg har deler ikke har bruk for så bistår jeg mer enn gjerne de som har vært uheldig og/eller ikke husket å få med nok deler som kan skje den beste.

Redigert av Rune S Bergh; 30/08/2011 13:20.

Helst ute og sykler
Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249170 30/08/2011 12:26
konan Offline
Medlem
Medlem
Å plassere folk som sykler ulik løype på samme resultatliste er generelt ganske sykt.

Morten B - Hverdagssyklist
Re: Birken 2011 [Re: Lurifax] #1249188 30/08/2011 12:35
henrikg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Lurifax

Vil en endring føre til at folk dropper elite fordi de har sjans på aldersklasse? I såfall litt merkelig....

....elite burde være en attraktiv gruppe å sykle i, og dermed være mer verdt enn en klasseseier.

Slik er det dessverre ikke.
Klassevinnerne får masse pr mens ingen husker hvem som ble nr. 4 og bakover i eliteklassen (selv om de har kjørt vesentlig raskere).

At de som _velger_ å kjøre aldersklasse får en litt lengre løype ser jeg ikke problemet med.

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249191 30/08/2011 12:36
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Er enig i at det er litt urettferdig at eliteklassen har 2 min kortere løype og plasseres inn i aldersklassen, men denne urettferdigheten er det definitivt verdt å leve med hvis alternativet er at eliteklassen ikke får plassering i aldersklassen. Greier de å legge på løypa et par minutter på slutten hadde jo det vært det beste. Det kunne gjort det enda mer spennende å være tilskuer. Hva med å sende dem inn i deler av ungdomsbirkløypa? Den bør jo være godt egnet.

Hvis ikke eliten plasseres inn i aldersklassen (og med stor sannsynlighet vinner aldersklassen) vil vi i løpet av kort tid få neste alle eliteryttere tilbake i aldersklassen slik det var for en del år tilbake. Det får følgende konsekvenser:
1) Kraftig reduksjon av antall eliteryttere i elitestarten, og nesten umulig for juniorer å rykke opp til elite da kun et fåtall vil greie å henge med.
2) Mye tøffere merketider da eliteryttere vil sette merkekravet
3) Flytting av sponsormidler fra elite til de beste aldersrytterne (som ofte er 35-50 år).

Dropper Birken dette konseptet, forsvinner tilsvarende ordning fra seedingrittene også.

For alle som mener at det er en fordel å starte i eliten, og ønsker denne selv, er det jo bare å trene slik at man kvalifiserer seg, og selv får fordelen. Selv ville jeg gått på en stjernesmell på vei til Skramstad slik at resten av turen ble ødelagt.

Jeg synes heller man skal utvide dagens ordning med at alle kvinner over 45 år samt alle herreklasser over 45 år hvor det er 5 eller fler som er kvalifisert til eliteklassen også får plassering i alder om de stiller i elitestart (slik ordningen er for alle som er 40 og yngre).

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: Birken 2011 [Re: tbh] #1249221 30/08/2011 12:57
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Sitat: tbh
Jeg synes heller man skal utvide dagens ordning med at alle kvinner over 45 år samt alle herreklasser over 45 år hvor det er 5 eller fler som er kvalifisert til eliteklassen også får plassering i alder om de stiller i elitestart (slik ordningen er for alle som er 40 og yngre).

Støttes 100%.
Dette ble forøvrig gjennomført på årets Vestmarkritt, og slik vil vi nok ha det i årene framover.

Re: Birken 2011 [Re: Tgabriel] #1249239 30/08/2011 13:05
E
erikt Offline
Medlem
Medlem
E
Også enig i at dagens ordning kan utvides til M45+, men samtidig syns jeg man bør gå vekk fra klassevis seeding for puljene 1 til 4. Har enda ikke forstått (eller akseptert) argumentene for hvorfor disse ikke kan seedes uavhengig av klasse. Med dagens startordning blir disse puljene veldig ujevne og preget av unødvendig mye innkjøring.

Re: Birken 2011 [Re: erikt] #1249246 30/08/2011 13:09
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: erikt
Også enig i at dagens ordning kan utvides til M45+, men samtidig syns jeg man bør gå vekk fra klassevis seeding for puljene 1 til 4. Har enda ikke forstått (eller akseptert) argumentene for hvorfor disse ikke kan seedes uavhengig av klasse. Med dagens startordning blir disse puljene veldig ujevne og preget av unødvendig mye innkjøring.

Enig. Gjetter at det er historisk betinget fra før eliteklassen fikk plassering i aldersklassen.

--
Tord Bern Hansen

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249249 30/08/2011 13:12
Tgabriel Offline
Besatt
Besatt
Pulje 1-4 starter på startskudd (altså ikke tidstart ved passering av matta). Det er nok fordi deltakerne i disse puljene kjemper om pallplasser, og førstemann i mål vinner (hvis klassen ikke er representert i elite).

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249258 30/08/2011 13:19
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
tbh: begrunnelsen er at det normalt er MEGET få av de antatte pallkandidater + 45+ som er kvalifisert for eliten, slik at de som står sammen på pallen i såfall vil ha hatt to helt ulike ritt.

Tgabriel: Stemmer. Det komiske i at nr 3 over målstreken er vinner utelukker mattestart. De antatt beste i alle klasser har egen start; elite eller pulje 1-4

Re: Birken 2011 [Re: Tgabriel] #1249270 30/08/2011 13:28
E
erikt Offline
Medlem
Medlem
E
Sitat: Tgabriel
Pulje 1-4 starter på startskudd (altså ikke tidstart ved passering av matta). Det er nok fordi deltakerne i disse puljene kjemper om pallplasser, og førstemann i mål vinner (hvis klassen ikke er representert i elite).

Startskudd er et greit prinsipp for disse puljene, men ser ikke noe poeng i at puljene skal være klassedelte. For eksempel kan man innføre sekkelaper som viser klassetilhørlighet for å gjøre konkurransen mer oversiktelig.

Re: Birken 2011 [Re: Oystein L] #1249276 30/08/2011 13:33
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Sitat: Oystein L
tbh: begrunnelsen er at det normalt er MEGET få av de antatte pallkandidater + 45+ som er kvalifisert for eliten, slik at de som står sammen på pallen i såfall vil ha hatt to helt ulike ritt.

Det gjelder ikke for kvinner. Der starter alle i samme pulje. I kvinneklassen har regelen ført til at merkekravet i 45 år er tøffere enn i 40 år. De siste årene har den vært 4-8 minutter hardere. Iår medførte det at 6-7% færre fikk merket.

For menn er det ikke verre enn at dette innføres der hvor det er nok menn som kan stille til start i eliteklassen. I 45 år tror jeg ikke det er noe problem med å få mange nok i eliteklassen.

--
Tord Bern Hansen

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249340 30/08/2011 14:44
Aerial Offline
Ringrev
Ringrev
Noen som har sett noe til Excel-lista med alle resultatene samlet?

Vet de har lagt ut det tildigere år...

"Train hard, Train smart, Rest harder and be what you can be"

"Regner det, blir du våt. Godta det eller hold deg innendørs"

Lillehammer CK
Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249346 30/08/2011 14:52
Opie Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nå er bildene lagt ut.

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249349 30/08/2011 14:55
eirik-lp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra

Redigert av eirik-lp; 30/08/2011 14:56.
Re: Birken 2011 [Re: erikt] #1249402 30/08/2011 15:58
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: erikt

Har du fått det forklart da?

Pulje 1 er given. Den består av de beste rytterne over 45 år og første mann i mål vinner dermed aldersklassen sin. Dette er et eget ritt i rittet som lever sitt eget liv litt tilsvarende damestarten.

Pulje 2-4 er mindre innlysende, men likevel ikke tilfeldig eller en historisk overlevning.
Hadde vi seedet flatt fra pulje 2 ville denne puljen hatt ca 3 ganger bedre bredde enn pulje 2, 3 og 4 har hver for seg per i dag. (Disse puljene er faktisk veldig like i kvalitet)
Med en så sterk pulje 2, hvor mange av de som i dag velger å kjøre i eliteklassen hadde da fortsatt med det?
Desverre har været i Birken de 3 siste årene gjort det helt umulig å sammenligne en start i eliteklassen med pulje 2-4. Det eneste året ordningen har vært prøvet under like forhold var i 2008 og da var det en fordel å kjøre i eliteklassen. De tre siste årene har det absolutt vært en fordel å starte i aldersklassen.

Personlig er jeg ganske sikker på at eliteklassen fort blir relativt syltynn hvis vi seeder flatt uansett alder fra pulje 2. Da avskallingen først er i gang så vil den selvfølgelig bare eskalere for ingen vil slite over fjellet alene fremfor å starte med "sikkerhetsnett" som det ville vært i pulje 2.

Da denne situasjonen har oppstått kan vi ikke lenger være relativt sikre på at pallplassene i aldersklassene blir vunnet av ryttere i eliteklassen og vips så er vi tilbake til 2006.. (Siden 2008 har alle pallplasser i M20 til M40 blitt besatt av ryttere som startet i eliteklassen - det på tross av de elendige forholdene de har kjørt under)

Et annet argument mot flat seeding fra pulje 2 er seedingen selv.
Nå er grensen satt ca topp 450 (uten de over 45 år) for å komme med i pulje 2-4. Skulle vi seedet flatt så hadde cuten gått på ~150. Hvis vi legger til i potten her at halvparten av dagens elitefelt melder "overgang" til aldersklassene så ender vi med en sekundstrid mellom det å få starte i pulje 2 eller 3.

Hvor mange telefoner fra ryttere i pulje 3 som mener de burde vært i pulje 2 administrasjonen da måtte håndtert er umulig å spå. Min teori er uansett at det ville blitt flere da erfaringer er at jo bedre man er jo viktigere er i praksis seedingen. Nå går denne grensen på pulje 5 og det er håndterbart.

Om vi antar at trykket på kontoret ikke øker betraktelig er neste spørsmål om seedingen er god nok til å plukke ut de 150 beste som skal få starte i pulje 2 på tid. Det er en grunn til at Gruppe A og B på elitelisten er ranket utelukkende på poeng og plasseringen fra Birken og Norgescupritt. Grunnen er at det er helt transparent og ikke åpner for diskusjoner da alt er kjent. Å starte en regnekonkurranse med meg mot røkla om hvem som skal inn i pulje 2 er jeg ikke veldig lysten på :-)

Et tredje argument mot å seede flatt fra pulje 2 er å sikre rettferdige kår i konkurransen om pallplasseringene i klassene til de som starter i pulje 1.

Blir pulje 2 for sterk så vil ryttere derfra kjøre seg lenger opp i pulje 1 enn de gjør i dag.
Tenk å være 50 år, ligge an til å vinne Birken i klassen etter et solid rykk fra sine tøffeste konkurrenter opp rosinbakken bare for å erfare at de blir plukket opp av en gjeng 20-åringer på Sjusjøen som drar dem tilbake til deg og slår deg i spurten...
Vi kan heller ikke i dag totalt forsikre oss mot at dette skjer, men vi bør ikke øke sjansene for det.

Birken er for alle og da må det tas hensyn til alle i størst mulig grad. At det er uenighet om hvem som skal "ofres" er knapt overraskende så debatten er nyttig.
Jeg er lutter øre til alle som har forslag og meninger som ikke rammer enkelte grupper uforholdsvismessig mye - eller bidrar til å senke statusen til eliteklassen.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249411 30/08/2011 16:06
A
AIB Offline
Entusiast
Entusiast
A
Bilder:
dyrt ja. Koster nok endel og ha 15 fotografer ute i teigen men allikevel.. regner med svimlende profitt her.. Kunne fint tatt halvparten. Sikkert tjent likemye eller mer også..

Re: Birken 2011 [Re: brede] #1249455 30/08/2011 17:13
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: brede
[quote=erikt]
Pulje 1 er given. Den består av de beste rytterne over 45 år og første mann i mål vinner dermed aldersklassen sin.

En rytter over 45 år som starter i pulje 5 kan vel også vinne aldersklassen?

Re: Birken 2011 [Re: maghva] #1249464 30/08/2011 17:25
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: maghva
Sitat: brede
[quote=erikt]
Pulje 1 er given. Den består av de beste rytterne over 45 år og første mann i mål vinner dermed aldersklassen sin.

En rytter over 45 år som starter i pulje 5 kan vel også vinne aldersklassen?

Selvfølgelig. Det har bare ikke skjedd enda.
Bestemann i M45 som ikke startet i pulje 1 i år ble nr 47 i klassen.

Når det er sagt så vant Geir Lien aldersklassen sin fra det som den gang var pulje 2 i aldersklassen (startet 15 min bak pulje 1). Nå er det desverre sjelden slike talenter bare plutselig dukker opp :-)

Redigert av brede; 30/08/2011 19:21.

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Birken 2011 [Re: AIB] #1249500 30/08/2011 18:14
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: AIB
Bilder:
dyrt ja. Koster nok endel og ha 15 fotografer ute i teigen men allikevel.. regner med svimlende profitt her.. Kunne fint tatt halvparten. Sikkert tjent likemye eller mer også..

Syns de kunne spandert på seg en litt større preview, ikke akkurat lett å se hva en betaler for...

With light parts come great responsibility
Re: Birken 2011 [Re: torsteinvh] #1249528 30/08/2011 18:38
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: torsteinvh
Bilder:

Syns de kunne spandert på seg en litt større preview, ikke akkurat lett å se hva en betaler for...

Enig. Det har vært det tidligere. Da hadde det nok vært stor sjansen for at en tar en "skjermdump" av bildet og dropper kjøpet.....

Redigert av Torlog; 30/08/2011 18:39.
Re: Birken 2011 [Re: Torlog] #1249612 30/08/2011 19:53
devnull Offline
Medlem
Medlem
Sitat: Torlog
Bilder:

Enig. Det har vært det tidligere. Da hadde det nok vært stor sjansen for at en tar en "skjermdump" av bildet og dropper kjøpet.....

Diffuse bilder du får gratis er nå best synes jeg.

Pain is weakness leaving the body
Re: Birken 2011 [Re: devnull] #1249644 30/08/2011 20:19
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: devnull
Bilder:

Det er mulig at det er en grov taktisk bommert å ligge foran og dra hele tida, men du verden så mange bilder man kommer med på! Da får man også mer for pengene;-)

Re: Birken 2011 [Re: devnull] #1249650 30/08/2011 20:25
O
Oncle joe Offline
Fersking
Fersking
O
Sitat: devnull
Bilder:

155 kr for muligheten til å laste ned et bilde er ikke dyrt. Det er galskap. Skulle vurdert det hvis det kostet 25 kr. For alle bildene. Og da skulle de jammen meg få lov til å slenge med en diplom også.

Diamonds are forever
Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249652 30/08/2011 20:25
Z
Zaskarin Offline
Avhengig
Avhengig
Z
Noen her som har kjøpt bilde som kan si om det er verdt å betale for? bra kvalitet?

Re: Birken 2011 [Re: Zaskarin] #1249665 30/08/2011 20:33
Lasse H Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Zaskarin
Noen her som har kjøpt bilde som kan si om det er verdt å betale for? bra kvalitet?

Jeg var på 17 bilder, kjøpte deluxe superduper greia med alle bildene.

De kom vel i 5-6 forskjellige versjoner, web, høyoppløsning, med tid, med Birken logo .osv..

Bra kvalitet, men fremdeles et par 100 lapper for dyrt

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249688 30/08/2011 20:51
K
Kruser Offline
Ringrev
Ringrev
K
Hadde de halvert prisen hadde de nok minst tredoblet salget.

Re: Birken 2011 [Re: Kjesk] #1249692 30/08/2011 20:53
M
millmax Offline
Medlem
Medlem
M
Hva slags oppløsning var det største du fikk?

Side 31 av 34 1 2 29 30 31 32 33 34

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå