Brekk i Diamantvelvet, her snakker vi gromme saker
|
Re: Brekk i Diamantvelvet, her snakker vi gromme saker
[Re: Paragon]
29/08/2011 20:33
|
EgilS
More than words
|
More than words
jeg skjønner ikke hvorfror dem skal levere en sykkel som har et hjulsett man ikke kan bruke til vanlig trening?? er det vanlig at leverandører gjør dette?? Og vil gsport\intersport informere kundene om dette??
Jepp, det er helt vanlig at man ikke bruker dyre hjulsett til trening, men at man har billigere hjul til det. Dette gjelder både landevei og terreng. Som otoen skriver så har dyre og lette hjul kortere holdbarhet. I tillegg er de naturligvis dyre å ødelegge, noe som det jo er større sjanse for å gjøre desto mer man bruker de.
|
|
|
[Re: Otoen]
29/08/2011 21:33
|
Espen
More than words
|
More than words
Ok, da er vi inne på litt mer edruelig spor.
Man får litt dyrere utstyr for penga.
Et stykke herfra til å omtale Diamant som jæævelig fett.
Ikke rettet direkte mot deg altså, bare så det er sagt.
E
|
|
|
[Re: EgilS]
29/08/2011 21:45
|
Paragon
Ringrev
|
Ringrev
Jepp, det er helt vanlig at man ikke bruker dyre hjulsett til trening, men at man har billigere hjul til det. Dette gjelder både landevei og terreng.
var klar over at det fantes hjulsett for ritt. Var bare ikke klar over at det ble levert sykler til denne prisen med et hjulsett som kun kan brukes til ritt(satt på spissen).
|
|
|
[Re: Espen]
30/08/2011 06:01
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ok, da er vi inne på litt mer edruelig spor.
Man får litt dyrere utstyr for penga.
Et stykke herfra til å omtale Diamant som jæævelig fett.
Ikke rettet direkte mot deg altså, bare så det er sagt.
E Jeg syns en sykkel som har det letteste og noe av det dyrere utstyret på markedet er jævlig fett uansett jeg:), spesiellt når det også er en god del billigere enn andre merker... Hadde det stått specialized eller scott på ramma, så hadde jeg syns det da også... Hva man selv syns er jævlig fett er jo forskjellig, men en sykkel med toppdeler syns jeg personlig at er innenfor dette:)
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Paragon]
30/08/2011 08:36
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jepp, det er helt vanlig at man ikke bruker dyre hjulsett til trening, men at man har billigere hjul til det. Dette gjelder både landevei og terreng.
var klar over at det fantes hjulsett for ritt. Var bare ikke klar over at det ble levert sykler til denne prisen med et hjulsett som kun kan brukes til ritt(satt på spissen). Ofte er det rimelig middelmådige hjulsett som står på sykler svært langt opp i prisklassene. Slik sett kan man vel gi Gresvig litt cred for å levere slike hjul. Da kan man jo spandere (prute seg til?) et treningshjulsett når man kjøper en sykkel.
|
|
|
[Re: -Jan]
30/08/2011 08:41
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
.... Når det gjelder Reiten så er han vel ikke akkurat kjent for å ha den mest smoothe kjørestilen ... :-) Reiten kjørte ikke med original setepinne, men uansett utrolig synd for Johannes.
Redigert av Espen W; 30/08/2011 08:42.
|
|
|
[Re: force10]
30/08/2011 08:46
|
Diablito
Veteran
|
Veteran
Ja, men 2. plass endog. Likte løsningen hans med den "nye" setepinnen og setet. Det finnes jaggu mange setepinneløsninger som ikke duger - særlig ikke til de med litt ekstra pondus, og de er det jo noen av i Birken. Det burde man tenke på når man kjøper sykkel. Lett å bytte ut er de også  Det knakk en del setepinner også i år, men det så ut til å være 50/50 alu og karbon.
"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
|
|
|
[Re: Espen W]
30/08/2011 08:52
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
.... Når det gjelder Reiten så er han vel ikke akkurat kjent for å ha den mest smoothe kjørestilen ... :-) Reiten kjørte ikke med original setepinne, men uansett utrolig synd for Johannes. Smooth eller ikke, det går i allefall fort.. Han er vel i samme kategori som meg, som regel noe kluss, men når det funker blir det bra..  At pinnen ryker har lite med Gresvig å gjøre..
|
|
|
[Re: samsung]
31/08/2011 16:18
|
runeb
Entusiast
|
Entusiast
Sykler for tiden på en diamant apex t1 og er veldig fornøyd. Hadde en merida 0.nine før det igjen og kan ikke si jeg kjenner noe forskjell på kvaliteten (ramma osv). C4 komponentene som setepinne, sete, stem og styre funker som bare det. Kvalitet! Har ingen problemer med å anbefale diamant til andre. Går først og fremst etter pris og vekt når jeg handler. Min T1 med xtr pedaler, the crow slangeløse dekk, og fast gaffel veier 7,5kg. Skal du ha en scale rc på 7,5kg så må du vel selge både skjorta og trusa...
|
|
|
01/09/2011 16:54
|
Jurgmeister
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har hatt silvercape (nåværende t3) med et XT-nav som da røyk den gangen jeg hadde min, har flere kompiser som sykler på denne sykkelen og har ikke hatt problemer annet enn justeringer. c4 navet er kanskje ikke av samme kvalitet som XT-navet, men de jeg har snakket med har ikke hatt problemer så langt (09 og 11mod.) Da jeg hadde min hadde jeg problemer med en pakning på r7' demperen, dette ble byttet og alt gikk bra igjen, den klaget aldri etter dette. http://www.mtbr.com/cat/older-categories-bikes/2006-front-shocks/manitou/r7/prd_365205_1546crx.aspxfolk ser stort sett ut til å være fornøyde med demperen, som jeg mener Høydahl syklet på en stund? Kan jo ikke være elendig akkurat. MRD eller ei bra pris er ofte argumentet for hva folk vil ha, reklamasjonsrett har man jo uansett?
|
|
|
01/09/2011 18:27
|
ZizouJR
Medlem
|
Medlem
Føler denne diskusjonen er blir litt som diskusjonen mellom Guideline og Sage på fluestangfronten. Guideline er et norsk merke som produserer stengene sine i Asia, derfor er de billigere enn Sage som er et amerikansk merke som produseres i USA. Stengene til Guideline er likevel på samme nivå som Sage sine. "Vanlige" mennesker vil ikke merke noe forskjell. Likevel velger man Sage dersom man kan velge fritt. Bare fordi det er Sage... Selvfølgelig er det veldig bra, men Guideline er minst like bra. Jeg er ingen sykkelekspert, så skal ikke kommentere det tekniske, men regner med at de aller fleste ikke vil merke stor forskjell på en Diamant- og Scottramme. Men likevel velger man Scott fremfor Diamant fordi man har blitt "hjernevasket" til å tro at det er så mye bedre. Når man blir veldig interessert i noe, enten det er fluefisking eller sykling, blir utstyr etter hvert mer og mer viktig. Da blir plutselig kun de mest annerkjente merkene gode nok.. Hvis C4-komponentene og manitougafflene som brukes på mange av Diamantsyklene hadde vært så lite robuste som mange her inn mener at de er, så tror jeg ikke G-sport ville valgt å bruke dem. Samtidig tror jeg at om flertallet av mosjonister på 90-100 kg hadde syklet på lette Scottsykler er jeg ganske sikker på at både nav, setepinne og krank ville gått føyken. Nå er det vel slik at Diamant/Nakamura først og fremst brukes av mosjonister på 90-100 kg og ikke toppidrettsutøvere på 70 kg. Dere kan jo gjette hva jeg vil fram til.. Vet det er mange som har skrevet det jeg skriver før meg, men vil bare poengtere hva jeg personlig mener..
Sykler selv på en Diamant apex 1,5 på 8,6 kg.. Ingenting har blitt ødelagt enda... Skal melde fra den dagen det skjer.
|
|
|
01/09/2011 18:33
|
force10
Entusiast
|
Entusiast
ZizouJR: En liten avsporing - jeg velger Guideline foran Sage anytime.. G. Loomis derimot. 
|
|
|
01/09/2011 18:49
|
ZizouJR
Medlem
|
Medlem
Godt å høre;) Er selv Loop-gutt, men ville lett valgt Guideline fremfor Sage!
|
|
|
01/09/2011 19:05
|
HKJO
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Her kan man tro så mye man vil! gå i en butikk og prøv, sykler på specialized til vanlig, men har prøvd diamant, orbea og mange andre merker flere ganger.. Og jeg merker i hvertfall STOR forskjell! ikke nødvendigvis på grus, men når man får sykklene inn i terrenget vil jeg nok tro de fleste merker stor forskjell på en lettvekts diamant sykkel vs topp modellene til noen av de andre merkene. I mitt tilfelle sitter jeg fantastisk mye bedre på specialized og scott enn jeg gjorde på de gangene jeg prøvde diamant..
Men det er min mening, og alle må ha lov til å ha sin! Vil noen kjøpe diamant så er det bare å gjøre det!
|
|
|
[Re: ZizouJR]
01/09/2011 19:29
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Føler denne diskusjonen er blir litt som diskusjonen mellom Guideline og Sage på fluestangfronten. Guideline er et norsk merke som produserer stengene sine i Asia, derfor er de billigere enn Sage som er et amerikansk merke som produseres i USA. Stengene til Guideline er likevel på samme nivå som Sage sine. "Vanlige" mennesker vil ikke merke noe forskjell. Likevel velger man Sage dersom man kan velge fritt. Bare fordi det er Sage... Selvfølgelig er det veldig bra, men Guideline er minst like bra. Jeg er ingen sykkelekspert, så skal ikke kommentere det tekniske, men regner med at de aller fleste ikke vil merke stor forskjell på en Diamant- og Scottramme. Men likevel velger man Scott fremfor Diamant fordi man har blitt "hjernevasket" til å tro at det er så mye bedre. Når man blir veldig interessert i noe, enten det er fluefisking eller sykling, blir utstyr etter hvert mer og mer viktig. Da blir plutselig kun de mest annerkjente merkene gode nok.. Hvis C4-komponentene og manitougafflene som brukes på mange av Diamantsyklene hadde vært så lite robuste som mange her inn mener at de er, så tror jeg ikke G-sport ville valgt å bruke dem. Samtidig tror jeg at om flertallet av mosjonister på 90-100 kg hadde syklet på lette Scottsykler er jeg ganske sikker på at både nav, setepinne og krank ville gått føyken. Nå er det vel slik at Diamant/Nakamura først og fremst brukes av mosjonister på 90-100 kg og ikke toppidrettsutøvere på 70 kg. Dere kan jo gjette hva jeg vil fram til.. Vet det er mange som har skrevet det jeg skriver før meg, men vil bare poengtere hva jeg personlig mener..
Sykler selv på en Diamant apex 1,5 på 8,6 kg.. Ingenting har blitt ødelagt enda... Skal melde fra den dagen det skjer. Jeg synes det er etisk uforsvarlig å selge Diamant/Nakamura utstyrt med Stan's Alpine felger til folk over 90kg. Dette gjelder også Scott Scale som er utstyrt med DT Swiss 445d felger.
|
|
|
[Re: Otoen]
01/09/2011 19:55
|
Espen
More than words
|
More than words
Folk er jo forskjellige.
For meg stiller sofistikerte kvalitetsrammer i jævelig fett-kategorien. Forseggjorte løsninger som har noe mer, feks Lefty også.
Profesjonelt håndbygde hjul likeså.
Hva er det som er så fett med en dyr girskifter? En XX eller XTR-skfiter er litt bedre enn XT el. X9, men mer er det heller ikke.
e
|
|
|
[Re: HKJO]
01/09/2011 20:08
|
ZizouJR
Medlem
|
Medlem
Til HKJO. Jeg er veldig enig i det du sier, og ulike mennesker vil ikke nødvendigvis foretrekke det samme, men det betyr likevel ikke at Diamant sin toppmodell er noe dårligere Scott sine sykler i samme prisklasse. Om T1 er like bra som toppmodellen til Scott vet jeg ingenting om, men med tanke på prisforskjellen skulle det bare mangle at Scott var bedre. Hadde man hatt en "blindtest" av toppmodellene til diverse merker uten og på forhånd vite hva som var hva, og hvor testpanelet bestod av en gjennomsnittlig birkendeltaker, er jeg rimelig sikker på at det ville blitt veldig mange meninger om hvilken sykkel som var best.
Redigert av ZizouJR; 01/09/2011 20:10.
|
|
|
01/09/2011 20:13
|
Espen
More than words
|
More than words
Selvsagt. Et problem med slike testeer er at forskjellige folk passer på forskjellige sykler.
Riktig passform og god balanse er kanskje de viktigste egenskapene, som fort forsvinner i XTR og vekt-tåka.
e
|
|
|
01/09/2011 20:26
|
ZizouJR
Medlem
|
Medlem
Så sant så sant. Jeg synes det er dumt av G-Sport og kun fokusere på vekt, når de vet at flertallet av kundene helst burde hatt en sykkel litt mer egnet for tunge ryttere. Samtidig er det jo taktisk lurt av dem å fokusere på vekt og bra girsystemer. Det er det kunder uten alt for mye erfaring legger merke til, og jeg skal innrømme at det er nettopp det jeg selv la merke til da jeg skulle handle min første konkurransesykkel for ikke alt for lenge siden. Men store kjeder som g-sport skal jo tjene penger, derfor er de nok mer opptatt av å selge syklene sine enn å finne en som passer best for hver enkelt kunde.
|
|
|
01/09/2011 20:40
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Så sant så sant. Jeg synes det er dumt av G-Sport og kun fokusere på vekt, når de vet at flertallet av kundene helst burde hatt en sykkel litt mer egnet for tunge ryttere. Samtidig er det jo taktisk lurt av dem å fokusere på vekt og bra girsystemer. Det er det kunder uten alt for mye erfaring legger merke til, og jeg skal innrømme at det er nettopp det jeg selv la merke til da jeg skulle handle min første konkurransesykkel for ikke alt for lenge siden. Men store kjeder som g-sport skal jo tjene penger, derfor er de nok mer opptatt av å selge syklene sine enn å finne en som passer best for hver enkelt kunde. La du merke til XTR-bakgiret fordi du visste fra før at XTR var noe bra, eller fordi G(Inter)sport ansatte snakket så varmt om det? Hadde de derimot fokusert like mye på C4-nav istedenfor XTR-bakgir ville du valgt Diamant fordi C4 var et anerkjent og kvalitetsmerke? I så fall lurer jeg på hvorfor de ikke skryter så mye av C4-deler.
|
|
|
01/09/2011 20:56
|
ZizouJR
Medlem
|
Medlem
Det var XX og ikke XTR, bare for å presisere:) All kunnskapen jeg hadde om sykkel hadde jeg lest i bøker og på nettet, og der fokuseres det veldig mye på girsystemer og at jo lettere det er, jo bedre er det. Derfor så jeg meg blind på gir og vekt. Jeg visste på forhånd at ansatte i store kjeder ofte er fulle av nonsense og ofte ikke vet mer enn det som står på plakaten, så det var ikke gsport-mannen som påvirket meg. Hadde jeg hatt de kunnskapene jeg har nå ville jeg nok revurdert det kjøpet jeg gjorde og kanskje kjøpt en Scott,Hard Rocx eller et helt annet merke. Heldigvis er jeg en lettvekter med kroppsbygning som en langdistanseløper, derfor tror og håper jeg at det ikke vil bli noe problem med gaffel, nav, setepinne eller andre komponenter. Neste gang jeg kjøper sykkel vil jeg sette av mer tid til å prøve ulike merker og velge den modellen jeg føler passer meg best.
Redigert av ZizouJR; 01/09/2011 20:59.
|
|
|
01/09/2011 20:58
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Det som er fett med gresvig-syklene er at de har klart å sette bra utstyr på rammer som funker i terrenget (2. plass i ultra'en). Selv om Merida, Scott, C'dale osv. driver mer offensiv produktutvikling og alltid ligger foran i løypa gjør ikke det Gresvig-rammene til noe dritt  At noen ønsker å bruke litt mindre penger på å kjøpe en lett sykkel som funker får være deres sak, likesom at andre ønsker å bruke mer penger på å sykle på rammer som Schurter og Hermida også bruker får være deres sak. Face it, gutta.. Espen W leverer fete produkter som funker, selv om det også er utrolig fett med f. eks. en Spark eller 69 mellom beina, men sykler man sinnsykt mye fortere enn man hadde gjort på en Grade??
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
01/09/2011 21:14
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg vet ikke hvem som lager alurammene, men endel detajer likner Kinesis, som alltid har vært kjent for å være flinke, spesiellt hvis oppdragsgiverne vet hva de driver med. Det gjør de vel i dette tilfellet.
Og bare så det er sagt, alle moderne terrengsykler funker i terrenget altså. Gamle terrengsykler funker også i terrenget, så dette er hvertfall ikke noe unikt med Diamant.
e
|
|
|
01/09/2011 21:38
|
HKJO
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg sier heller ingenting på kvaltiet på diamantene og hvem som generelt er best... Jeg syns alle skal få velge selv, men håper bare alle i hvertfall prøver før de kjøper Jeg tror folk ville merket forskjell, men kanskje ikke så sikkert alle merket hvilken av sykkelene de syklet på!
|
|
|
02/09/2011 07:21
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skjønner ikke helt hvordan man skal få testet de ulike merkene FØR man kjøper. Det er da ingen som tilbyr en å ta sykkelen på en terrengtur for å se om det er korrekt balanse, størrelse osv ? Det nærmeste jeg har opplevd er ett par runder på parkeringsplassen utenfor ei sjappe. Andre plasser blir det en runde inne mellom klesstativene.
Når det gjelder hva selgere fokuserer på så er mitt inntrykk at her er det like stor forskjell fra sjappe til sjappe uansett om det er de store kjedene eller en uavhengig Bikeshop. Det finnes kompetente personer overalt.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
02/09/2011 07:55
|
ZizouJR
Medlem
|
Medlem
Jeg vet ihvertfall at G-sport og XXL(tror jeg) har 30 dagers fornøyd garanti. Så da har du jo 30 dager på å teste sykkelen, og muligheten til å bytte til en annen størrelse/modell dersom det trengs.
|
|
|
02/09/2011 08:01
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg vet ihvertfall at G-sport og XXL(tror jeg) har 30 dagers fornøyd garanti. Så da har du jo 30 dager på å teste sykkelen, og muligheten til å bytte til en annen størrelse/modell dersom det trengs. Jeg vil nok se de tar innen sykkel som er kjørt i 30 dager. Tror nok det finnes begrensninger. Og dessuten, argumentet med å teste var jo å teste en high-kred sykkel opp mot en low-weight/low-kred sykkel.
|
|
|
[Re: hJürg1]
02/09/2011 08:08
|
EgilS
More than words
|
More than words
Noen butikker har demosykler som man kan lålne en dag eller to, men det er jo fremdeles begrensinger. Jeg vil tro at ingen har alle modeller i alle størrelser tilgjengelige for demo. I praksis snakker man om maksimalt to-tre sykler, og for de aller fleste vil det i praksis da være uten betydning. Å teste en sykkel i feil størrelse, eller en annen sykkel enn den du vil ha, i riktig størrelse, vil nok være forholdsvis verdiløst. Kanskje til og med mot sin hensikt.
|
|
|
[Re: EgilS]
02/09/2011 08:11
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Noen butikker har demosykler som man kan lålne en dag eller to, men det er jo fremdeles begrensinger. Jeg vil tro at ingen har alle modeller i alle størrelser tilgjengelige for demo. I praksis snakker man om maksimalt to-tre sykler, og for de aller fleste vil det i praksis da være uten betydning. Å teste en sykkel i feil størrelse, eller en annen sykkel enn den du vil ha, i riktig størrelse, vil nok være forholdsvis verdiløst. Kanskje til og med mot sin hensikt. My point exactly!
|
|
|
[Re: hJürg1]
02/09/2011 08:50
|
JTE
Avhengig
|
Avhengig
En ting som bør også kan nevnes er god service hos Gresvig. Jeg hadde en Kimberlite (Den som nå er T1). Disse hadde en svakhet i dropouten i ramma. Jeg fikk ny ramme, lånesykkel mens det pågikk, og god oppfølging hele veien av Wethe her på forumet. Jeg er superfornøyd med min nye T1 ramme, og surfet gjennom Birken uten problemer av noe slag.
|
|
|
|
|