Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 5 1 2 3 4 5

15 min. tillegg for manglende innhold i sekken.

15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. #1247414 28/08/2011 13:26
kaiost Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ser at enkelte på Birken har fått tillegg i tid da de ikke har hatt med seg det de skal i sekken ifølge rittreglementet. Dette er flott fra arrangørens side syns jeg. Tydelig at det ble spekulert i å få til minst mulig volum på sekken for noen av deltagerne.
At det skulle være så vanskelig å ta med seg lue, vindjakke osv med tanke på egen sikkerhet er for meg uforståelig. 3.5 kg skal med uansett. Når man i tillegg drar igang en diskusjon om at det skal være opp til den enkelte å vurdere hva man skal ha med vises det dårlig skjønn. Skal det være slik at det er opp til 16000 deltagere å vurdere dette? Håpløs tankegang.
Er selv i relativt bra form (3.27 i går), og har bakgrunn fra infanteriet i forsvaret med mye erfaring fra utendørs aktiviteter under de fleste værforhold. Tror jeg skal klare å ta vare på meg selv om uhellet skulle være ute (selv med kun ei blyplate på ryggen) men her mener jeg man må tenke på massene som kanskje ikke har samme erfaring. Ut fra dette bør man være solidarisk med arrangør som setter deltagernes sikkerhet i fokus og setter reglene ut fra "føre var prinsippet". Godt å se at det ser ut til å være "likhet for loven" når det gjelder håndheving av de nye reglene.
Vi hadde en diskusjon om bruk av hjelm da dette ble påbudt..og enkelte "tøffinger" skulle ta etter proffene og kjøre uten, evt med en caps..helst bak fram. Ingen som argumenterer for å slippe bruk av hjelm i dag..enda de veier opp mot 300 g...

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247421 28/08/2011 13:36
bullet Offline
Besatt
Besatt
Var de som ikke tok med seg votter klar over at de fikk 15 minutter tillegg i tid?

Så også at eliten kjørte med sekken utenfor drakta. Var det også etter pålegg fra arrangøren?

Redigert av bullet; 28/08/2011 13:39.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247431 28/08/2011 13:48
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ja, de opplyste det før start, og så flere som fikk beskjed ved start om ha sekken utenfor trøye. Utrolig mye rart folk gjør for spare 10 sekund på 3 timer hehe.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247462 28/08/2011 14:55
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: kaiost
Ser at enkelte på Birken har fått tillegg i tid da de ikke har hatt med seg det de skal i sekken ifølge rittreglementet.

Hvor ser du det?

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247510 28/08/2011 15:55
M
MoHo Offline
Entusiast
Entusiast
M
Synes hele greia med obligatorisk innhold i sekk utenpå trøya er (forhåpentligvis: var) ganske teit.

Startet i pulje 1, hvor speaker påpekte dette og kontrollører gikk rundt. De slo ned på en og annen som hadde sekken innenfor trøya, men overså mange som helt åpenbart ikke hadde rett innhold. Bl.a. stod en kontrollør lenge og så på sekken til fyren forann meg, med en sekk så liten at 4 kjøttpølser neppe hadde fått plass i den. Og gikk videre.

De burde heller lagt det opp på den måten at om varselet to dager før melder vær under en nedre grense, så gjelder "kaldværsopppakningen". Og så kan man via SMS og på andre måter om morgenen eventuelt reversere dette om f.eks. temperaturen på Sjusjøen kl. 05.00 er over en forut bestemt nedre grense.

Jeg synes det var smått teit å måtte starte kl. 07.00 med en diger "krisepakke" på ryggen, når varselet samt den faktiske temperaturen kvelden før og gjennom natten tilsa at det ville bli varmere enn gjennomsnittlig gjennom lørdagen. Etter 12 Birken-starter på rad vet jeg at gårsdagens temperatur en av de høyeste jeg har vært med på.

Spennende å se om de lager et bedre opplegg vedr. dette...

"A singletrack require a multimind"
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247514 28/08/2011 16:01
M
MoHo Offline
Entusiast
Entusiast
M
For øvrig - om det er slik at noen har fått tidsstraff pga. manglende innhold i sekken er ikke dette rimelig urettferdig, ref. den vilkårlige kontrollen omtalt i forrige innlegg her?

Sikkert mange med meg som nærmest tilfeldig oppdaget dette nye kravet til sekkeinnhold. Og som da, ved en kontroll minutter før start ikke ville ha sjanse til å få tak i det nødvendige innhold?

"A singletrack require a multimind"
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247581 28/08/2011 17:42
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg fikk mail uken før om dette! Om andre fikk det skal jeg ikke påstå, men vi anta at alle skulle fått det!

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Oddefa] #1247589 28/08/2011 17:51
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oddefa
Jeg fikk mail uken før om dette! Om andre fikk det skal jeg ikke påstå, men vi anta at alle skulle fått det!

Jepp, jeg også.
Først tenkte jeg at dette var jo bare tull, men med nærmere ettertanke så synes jeg det er helt greit at man legger noen føringer på hva som bør være med i sekken.
Om tidsstraff er riktig straff, det er jeg ikke sikker på blir det mest rettferdige.

Trenger man ikke utstyret så er det jo ikke nødvendig heller.
Det blir jo først når utstyret trengs.
Så om straffen skal komme med forbehold om "dersom vissom atte" eller om når utstyret trengs og man ikke har det med er jeg usikker på.
Dersom det stemmer at det blir tilfeldigheter som gjør om det oppdages eller ikke, så er kanskje dagen løsning det optimale.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: MoHo] #1247592 28/08/2011 17:56
T
tkjoerlaug Offline
Entusiast
Entusiast
T
Sitat: MoHo
For øvrig - om det er slik at noen har fått tidsstraff pga. manglende innhold i sekken er ikke dette rimelig urettferdig, ref. den vilkårlige kontrollen omtalt i forrige innlegg her?

Sikkert mange med meg som nærmest tilfeldig oppdaget dette nye kravet til sekkeinnhold. Og som da, ved en kontroll minutter før start ikke ville ha sjanse til å få tak i det nødvendige innhold?
a

Det stod i reglementet som stod i avisa jeg fikk i posten en uke før. Alle er vel pliktige til å sette seg inn i reglementet når man deltar i en konkurranse, og jeg mener det er helt rett og rimelig at folk som har brutt reglene får tidsstraff.

Jeg observerte også flere i min pulje som stillte med helt minimal oppakning og som helt klart burde vært sjekket.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: paalbn] #1247597 28/08/2011 18:01
K
keo Offline
Ringrev
Ringrev
K
Kan ikke alle bare ha med ulltrøye, ulluks, vindtett jakke og bukse. Kjørte kort/kort med løse armer og vindvest både i fjor og forfjor. Det var ikke kaldt, men hadde sykkel sviktet eller jeg gått tom hadde det vært et problem.

Så en med blyplate bli spurt hva han hadde i sekken ved målgang, han svarte omtrent alt som stod i mailen. Kan umulig ha vært mer enn en slange i den sekken. Har de satt regler bør de følge dem opp, skjønner forsåvidt godt at en som jobber frivillig ikke orker den diskusjonen med en innbitt 37 åring.

keo
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247627 28/08/2011 18:30
la1hka Offline
Helt klart
Helt klart
Jeg ble sjekket ved målgang på ultraen. Hadde tøyet pakket og støvsugd sammen i plast så det var ganske lite og de lurte på hvor jeg hadde gjort av det. Forklarte og da var det greit. Synes ikke det er noe problem med dette regelementet men det må være likt for alle. Det er vel også en måte å sikre seg på, folk stiller i kort/kort om det så er 5 minusgrader... Greit å ha noe i sekken å ta på ved havari da.

Eirik Nøkleby

"Velg dine kriger med omhu."
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247636 28/08/2011 18:36
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg fulgte reglene og hadde med lang ull, vindtett, lue og mer reservedeler og mat enn jeg pleier. Det førte igjen til at jeg måtte ha større sekk enn jeg pleier, som satt dårligere på ryggen.

Syns det bare er rett og rimelig at de som jukser straffes.

With light parts come great responsibility
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: MoHo] #1247647 28/08/2011 18:46
EgilS Offline
More than words
More than words

Stort sett all kontroll av regler i idretten og samfunnet for øvrig skjer på en relativt vilkårlig måte.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: EgilS] #1247651 28/08/2011 18:53
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
For eliten sin del var infoen rotete.
På nettet stod det lenge at sekken "bør" inneholde, dette ble endret til skal, men sammen med startnummer er det med info der det står bør igjen..
"bør" kan lett tolkes som at du kan putte hva du vil i sekken.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: MoHo] #1247652 28/08/2011 18:53
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J

Er det ikke rimelig urettferdig at noen blir tatt for å smugle mens andre går klar, fordi tollerne ikke kan sjekke alle?

Ingen medlidenhet fra meg i dette tilfellet. Hvorfor skal noen følge reglene mens andre bare kan drite i dem?

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247663 28/08/2011 19:01
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Jeg ble spurt i mål om sekken min inneholdt "fornuftige ting" hvorpå jeg svarte "ja, denne sekken inneholder kun ting som er fornuftig å ha". Og da var alt OK.

For min sekk inneholdt:

2 slanger, multitool, gasspatroner (3x) og "air gun", minipumpe, power link, dekkspaker, lue, buff, lobbebok, mobiltelefon, nøkler, løse bein, langermet ulltrøye, ekstra lange hansker, regnjakke, recovery bar og en dobbel snickers. Og så 1,1kg ballast; ankelmanual fordi jeg ikke fikk plass til laptoppen. (Glemte girøret hjemme)

Dette har vært inneholdet i alle de seks gangene jeg har syklet lørdagsbirken. På Ultraen i fjor hadde jeg med førstehjelpssaker. Det jeg savnet da var tang og baufil (les: girhavari). Hadde jeg hatt baufil, hadde jeg ikke brutt.

'...once more, and more intensity!'
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247719 28/08/2011 19:58
front biker Offline
Besatt
Besatt
Helt enig i de nye reglene med en liste over ting du MÅ ha med. [Redigert: Begrunnelse: Birken er et massearrangement og det er en sikkerhetsrisiko hvis det blir dårlig vær og mange skader. Reglene må nødvendigvis være like for alle og uavhengig av værmelding - været kan jo brått endre seg.] I evalueringen kan birken-adm kanskje gå igjennom lista, og være enda tydeligere på hva som SKAL være i sekken.

Og som ellers i et velfungerende samfunn: regler er til for å følges, men må baseres på tillit. Og det er enhvers plikt å sette seg inn i hvilke regler som gjelder. Det er vel godt gjort å ikke ha fått med seg det nye kravet med eposter, birken-avis, oppslag på hjemmeside og lange diskusjoner her på forumet.

Alle kan ikke kontrolleres, men det bør være en rimelig sjanse for å bli "tatt" og da få en passelig straff. I dette tilfelle høres 15 min helt greitt ut hvis vesentlige ting mangler.

Håper neste år at vi slipper argumentasjon om behovet for ekstra utstyr og "hvordan-slippe-unna".

Ps: måtte bryte Ultrabirken pga rammebrudd. Varm ulltrøye, regnbukse og vindjakke kom godt med i ventetida for transport til Lillehammer.

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: front biker] #1247807 28/08/2011 21:12
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Det ble ganske kaotske tilstander i pulje 2 da kontrolløren begynte å skulle "ransake" sekkeinnholdet til to av utøverene foran meg i startslusa og speaker opplyste at det var 2.minutter igjen til start......!

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: MoHo] #1247886 29/08/2011 05:59
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg synes det var smått teit å måtte starte kl. 07.00 med en diger "krisepakke" på ryggen, når varselet samt den faktiske temperaturen kvelden før og gjennom natten tilsa at det ville bli varmere enn gjennomsnittlig gjennom lørdagen.

Er det virkelig så slitsomt å putte fornuftige ting i sekken i stedet for sand og bly? Det er jo uansett likt for alle?
Spennende å se om de lager et bedre opplegg vedr. dette...

Jeg synes de har laget et bedre opplegg i år enn tidligere. Til neste år blir det enda bedre – flere vil følge innholdsreglene fordi de vet det er sjanse for å bli tatt.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247898 29/08/2011 06:12
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Når de har regler, er det bra at de følger opp med kontroll, og stikkprøver er selvsagt det eneste de har kapasitet til med 25000 deltakere ... Syntes det var ganske fint å bli utsatt for sekkesjekk etter UltraBirken, som en slags bekreftelse på at det var vits i å følge reglene. ICON_SMILE

Og at reglene er berettiget er helt klart når man tenker alle de blåfrosne, skjelvende syklistene ute av stand til å bevege seg, som måtte busses inn til mål i fjor.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1247989 29/08/2011 08:20
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Dette er da egentlig en helt unødvendig diskusjon.
2010, folk brøt rittet i hopetall, ble mange kalde mennesker på kanten av det som er forsvarlig (= eget ansvar i utgangspunktet)
Admin ser på dette i etterkant og finner det nøvendig å sørge for at lignende ikke skjer igjen.

Pakk ned jakke, ulltrøye, hansker og sørg for at DU er frisk OM du en gang bryter i drittvær.

Håper de lager en kryss av hake på påmeldingen neste gang hvor alle bekrefter at de har.
1. Lest reglene.
2. Forstått reglene.

Dette er likt for alle, jukser du vel så jukser du, blir du tatt? vel så ta straffen og hold kjeft. Ingen sympati fra oss som følger spillereglene tror jeg.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Lurifax] #1248009 29/08/2011 08:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Bra de har kontroller når de først har komme med regelen.. Neste år står det vel "skal" overalt også og det er ikke tvil..
Men hvorfor man ikke kan ha sekken innafor trøye/jakke skjønner jeg ikke. En regnvest som jeg stilte med f.eks. blir jo litt mindre klam er den utenpå samt den blir lett å ta av seg hvis man vil. Er jo tross alt sykkelritt vi er på og man driver ikke og stopper før man må..

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1248021 29/08/2011 08:45
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Han refererte til UCI-regler for synlige nummer, men godkjente ikke min sorte vindvest med nummeret synlig gjennom nettingrygg, akkurat som vestene protour-lagene sykler med utenpå sine nummer.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Kriss] #1248025 29/08/2011 08:47
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Kriss
Men hvorfor man ikke kan ha sekken innafor trøye/jakke skjønner jeg ikke.
Vet ikke, men KAN jo ha med muligheten for å kontrollere innholdet før start?

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1248027 29/08/2011 08:48
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Trøya over sekken er ikke limt fast. Null problem å kontrollere vekt og innhold.

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: front biker] #1248046 29/08/2011 08:58
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Sitat: front biker
Sitat: Kriss
Men hvorfor man ikke kan ha sekken innafor trøye/jakke skjønner jeg ikke.
Vet ikke, men KAN jo ha med muligheten for å kontrollere innholdet før start?

Sekkelappen blir litt bortkommen under en trøye kanskje? ICON_WINK

'...once more, and more intensity!'
Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1248146 29/08/2011 10:37
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Hvorfor sekken skulle på innsiden er jeg ikke sikker på om dommerene var helt enige om heller. Begrunnelsene som ble gitt var:
- "I det internasjonale regelverket står det at det ikke tillates tiltak som forbedrer aerodynamikken og sekk under trøya ble jo gjort for å få mindre luftmotstand..." Når jeg da spurte om det da ikke var lov med tempodrakt og tempotrekk på skoa fikk jeg beskjed om at dette var noe helt annet fordi det hadde med materialet på stoffet å gjøre.
- "Det ble gjort for å kunne kontrollere sekkene før start." Greit nok for min del men det bør informeres om på et tidligere tidspunkt.
- "Vi (dommere) kan gjøre som vi vil så det er ikke noe vits å klage". Merklig forklaring og litt maktmissbruk kanskje...

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1248201 29/08/2011 11:32
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Så hvor mye vil du anta at du tapte på å ha sekken på utsiden?

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: Lurifax] #1248221 29/08/2011 11:49
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Lurifax
Dette er da egentlig en helt unødvendig diskusjon.

Hadde reglene vært klinkende klare er jeg enig i at det hadde vært en unødvendig diskusjon.

Å håndheve et reglement der det står "bør" blir tullete. Som på skolen var det ingen lærer som kunne rive kjeft hvis du ikke hadde gjort det som stod under "bør" på lekseplanen. Da var det værre om man skulket unna "skal". Sånn burde det vært her også. "Sekken SKAL inneholde: ditt, datt og duppedings. Stikkontroller vil bli gjennomført."

Og om straff: "Ryttere som bryter reglementet omkring innhold i sekken tildeles tillegg i tid tilsvarende tidsdifferansen mellom rytterens slutt-tid og merkekravet pluss ett sekund".

Re: 15 min. tillegg for manglende innhold i sekken. [Re: kaiost] #1248224 29/08/2011 11:50
Blafreræva Offline
Norseman
Norseman
Ingen ting vil jeg tro, men det er mer behagelig å ha den under trøya + lommene blir mer tilgjengelig. Men det er dumt å komme med slike regler før start da det nok er mange som har valgt en sekk som passer til å ha under trøya, mens de kanskje hadde valgt noe annet hvis de var klar over reglene på forhånd. Bl.a. hadde Manengen en sekk som glidlåsen på toppen var ødelagt slik at sekken stod åpen hele veien. Dette hadde ikke vært noe problem under trøya, men utenpå var det jo ikke helt gunstig.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support