Er det dette partien du mener Odd E ?. Selvsag skal dette testes. Så her er det muligheter, men frykter den delen som ligger nærmest skramstad er i begredelig forfatning... Men det må jo sjekkes, takk for tips...
... I tillegg løsna cleatsen på venstreskoen omtrent samtidig, så det balansen på stiene ble dårlig. Takk også til alle andre hyggelige medsyklster!
Neste gang du har løs cleat og jeg er i nærheten må si ifra! Jeg har to skruer på lur i det ene flaskestativfestet. De havnet der etter tilsvarende erfaring med løs cleat rundt Reinsvatnet forrige helg... ;-D
UB ble for meg en stor opptur! Tok av i moderat tempo fra start, men gassa nok litt mye etter Bjønnåsbrua. Var sliten når jeg kom til Kuåsen(?) og tok en liten pause der. Syklet mye med Tgabriel frem til hit. Tok av litt tøy, det var jo varmt! Vaske litt sykkel og fikk i meg litt mat og drikke. Så litt svart på det en stund da. Men fordelen med så lange ritt er jo at man rekker å komme seg etter en smell
Fra Kuåsen til Pellestova syntes jeg det ble mye gåing. Har aldri syklet i sånn terreng før og det ble mye stang ut og dårlige sporvalg. Må trene på dette før neste år. Men fra vi så Pellestova første gang, over Hafjelltoppen og helt frem til grusveien som tok oss til Nordseter var det helt KONGE! Kosa meg stort de siste 3 timene, alle svarte tanker var borte for lengst. Beina var gode igjen og stiene var litt mer som de jeg kjenner fra før. Derifra og inn var det bare å peise på. Fikk selskap av noen karer jeg trodde var i kjellerne, men de var visst bare i dvale og vi syklet sammen til mål
På lørdag var det grusBirken. Der var jeg bestemt på å starte rolig for først å bli god og varm. Det var litt flaut å sykle opp til Skramstad helt aleine Holdt et jevnt tempo hele veien, stort sett sone 1 og litt sone 2 i bakkene. Det fungerte greit hele veien. Målet var å komme til mål og det klarte jeg, hadde i tilleg en kjempefin tur over fjellet. Litt artig å se at jeg nesten tok merket med 74% i snitt, og persa med 2 min fra i fjor gjorde jeg også. Blir det dobbel igjen skal jeg ha merket også!
Håper på totalt 12 timer, 8 UB og 4 GB. Det ble 8.06 og 3.57.
Akkurat tilbake fra Birkenhelgen. Har lenge hatt målsetningen på tid mellom 7,5 og 8 timer og blant de beste 50% i klassen (er det alt noen som har laget en all-over-resultatliste?)(Samt slå noen kjentfolk). Brodien har hele året vært favoritten, med Tomac FS i bakhånd). Valget falt på damefølge. Deltagelsen hang i en tynn trådd pga at jeg bæsja v*** dagen før
Kortversion? Hadde en fantastisk dag på fjellet. Og klarte begge målsetningene med glans. Godt innenfor 50% og en tid godt under 8 timer. (Hadde vært akkurat midtimellom 7,5 og 8 timer hadde det ikke vært for et 6-minuters fotostopp på Nevelfjellet). På helstiv Brodie.
Er det dette partien du mener Odd E ?. Selvsag skal dette testes. Så her er det muligheter, men frykter den delen som ligger nærmest skramstad er i begredelig forfatning... Men det må jo sjekkes, takk for tips...
Korrekt, jeg har bare gått (flere ganger) sørover fra halgutusveen/Rondanestien, dvs siste delen mot grusen der. Men dette er en gammel ferdselsvei mellom Hamar og østerdalen (ble jeg fortalt av DNT oppsynsmann når jeg gikk der i fjor). Gi lyd fra deg hvis du får testet den evt hvis du skal, mulig flere ønsker å bli med. I værste fall blir det mass gåing. Ingen har dødd av det, utenom i ørkenen muligens!
Korrekt, jeg har bare gått (flere ganger) sørover fra halgutusveen/Rondanestien, dvs siste delen mot grusen der. Men dette er en gammel ferdselsvei mellom Hamar og østerdalen (ble jeg fortalt av DNT oppsynsmann når jeg gikk der i fjor). Gi lyd fra deg hvis du får testet den evt hvis du skal, mulig flere ønsker å bli med. I værste fall blir det mass gåing. Ingen har dødd av det, utenom i ørkenen muligens!
Selv-arrestasjon, så for kjapt på kartet. Nei, mener den stien som er enda lenger vest, som går retning Raudfjellet. Tror den kalles for fjellveien (Merket på skilt), møter Rondanestien litt sør for Halgutusveen. Litt lenger nord er det også link til den stien du merker av (Birkebeinerstien ? er to av de, og den vi går/sykler opp fra Åkersætra opp til Ljøsheim på ultraen er jo Birkebeinerstier). Men er virvar av stier der, og jeg har ikke gått de, tenker det er mye myr her og der.
Til vanlig sykler jeg omtrent bare sti (sjelden konkurranser) og bryr meg lite om vekt. Bruker derfor som oftest utgavene fra Schwalbe og Continental med forsterkede sidevegger. Tenkte jeg skulle kvitte meg med noen gram på dette rittet, så det ble RS-utgaven. Tiden vil vise om det var et klokt valg. Nå skal det sies at jeg omtrent aldri punkterer, så det går nok bra.
Jeg kom meg gjennom uten uhell, og dekkene holdt. De fungerte helt upåklagelig hele veien - lav rullemotstand på grus/asfalt og bra feste på stiene. Sideveggene på bakdekket fikk imidlertid kjørt seg skikkelig - slitasjen er veldig tydelig. Tror kanskje at Protection-utgaven er et mer fornuftig (= sikkert) valg for bakdekket.
Til vanlig sykler jeg omtrent bare sti (sjelden konkurranser) og bryr meg lite om vekt. Bruker derfor som oftest utgavene fra Schwalbe og Continental med forsterkede sidevegger. Tenkte jeg skulle kvitte meg med noen gram på dette rittet, så det ble RS-utgaven. Tiden vil vise om det var et klokt valg. Nå skal det sies at jeg omtrent aldri punkterer, så det går nok bra.
Jeg kom meg gjennom uten uhell, og dekkene holdt. De fungerte helt upåklagelig hele veien - lav rullemotstand på grus/asfalt og bra feste på stiene. Sideveggene på bakdekket fikk imidlertid kjørt seg skikkelig - slitasjen er veldig tydelig. Tror kanskje at Protection-utgaven er et mer fornuftig (= sikkert) valg for bakdekket.
Jeg kjørte med Race King 2.2 UST. Litt småsleipt i skogen, men satt som ei kule på fjellet. Kikket over sideveggene ifm sykkelvasken. Ikke ei skrape! Men så stod jeg vel ikke for den mest aggressive stisyklinga, heller. Sjøl om det kjentes ut som jeg traff hver en stein opp Hitfjell... ;-D
Beklager så mye Audun, har ikke vært klar over at jeg kjørte forbi deg. Hadde soleklart bremset ned for å ta en liten prat. Fikk bare snakket kort med LarsB etter målgang.
I tilfelle noen har funnet en Cat Eye Velo 8 med 7.44 på klokka. Da er den muligens min. Mistet den sannsynligvis rett etter målgang (ellers i området ved den grønne Terraporten eller oppe på parkeringsplassen ved 'dumpa'; se video 9:05)
UB ble en tung dag på jobb med gjentatte svikt med arbeidsredskapet. Hadde fint driv opp fra Djuposet da girøret knakk tvert av. Bytta det temmelig raskt og tenkte at det er jo langt igjen, så dette spiler ingen rolle. Men så røyk kjedet etter 10 meter (og det var selvsagt kjedet som hadde tatt girøret også).
Okei, jeg hadde kjøpt inn nye kjedelåser for ti-delt, dette kunne også fikses ganske greit. Men, nei da. Det nye XT-kjedet nektet plent å godta de kjedelåsene, låsen var rett og slett for smal. Til slutt rotet jeg fram en gammel ni-delte kjedelås og smakk jeg var i gang igjen. Nappet litt i drevene foran, men det funka. Innså etterhvert at jeg også hadde lagt kjedet feil i giret slik at kjedet gikk over stagen mellom trinsene. Det ble en irriterende lyd i mange timer, men ikke nok til at jeg forsøkte å tre det på nytt.
Dagen ble komplett da kjedet røyk på nytt like etter at løypa kommer tilbake til Nordseterveien. Det ble noen kilometer gåing til servicestasjonen før jeg kunne vispe rolig ned til mål.
Ellers ble turen i hovedsak som forventet. Det er litt kjedelig at de insisterer på å ta livet av oss før godsakene starter, men det er vel derfor det er heter Ultra og ikke Stibirken. Fæle kramper opp Nevelfjell, men ellers fin flyt på stiene, hadde bare vært gøy og hatt litt mer å kjøre med.
Fikk også satt en ordentlig støkk i Trond Vidar. Tvillingbroren stod nemlig på Pellestova som moralsk støtte. TV skjønte veldig, veldig lite når "jeg" stod der nydusja og pen
Fikk hilst så vidt på oddefa opp til Skramstad før han pilte avgårde på kjente stier og Rob sin smule misnøye med "flytstiene" fikk jeg også med meg.
Beklager så mye Audun, har ikke vært klar over at jeg kjørte forbi deg. Hadde soleklart bremset ned for å ta en liten prat. Fikk bare snakket kort med LarsB etter målgang.
Hehe, det går bra. Hadde egentlig tenkt å rope på deg, men var litt småkvalm pga mye syre helt opp til øra... Det var i de siste lange seige grusbakkene før vi kom opp mot Kuåsen, rett før (eller etter) hammern traff meg
..Rob sin smule misnøye med "flytstiene" fikk jeg også med meg.
Flytstiene bærer vel litt preg av å være "intervall-stier"? Full gass, så noen store stein og stopp, deretter full gass... Etterhvert ble det mer stopp enn full gass.
Jeg kikket meg litt rundt etter ts-folk underveis. Det ikke alltid like lett å kjenne igjen folk bak briller og under hjelmer. LarsB traff jeg under og etter, og TeddyTrB leste nicket mitt bakpå sekken, så vi fikk slått av en hyggelig prat. Men vi ble litt stille på grusen opp fra Ljøsheim
(Husker det var en kar i United Bakeries-drakt, som forøvrig så ut til å ha all verdens krefter, som kommenterte at du hadde en fin sykkel, TeddyTrB).
Ellers traff jeg sikkert andre her inne, uten å vite det. Det lå for eksempel en kar i lyngen opp til X-fjell med kramper. Han takket nei til tøyehjelp og mente det skulle gå greit
Det viser vel hvor viktig UB er. Fant ikke en gang noe om vinnere på forsida til Birkebeiner'n. Ikke noe på TV-en heller tror jeg.
Synes ikke vi skal klage på det. Det er jo egentlig fantastisk at en så gjennomkommersialisert organisasjon som Birken gidder å arrangere et spesialritt for noen få hundre enspora sjølplagere.
Samme for meg også. Fungerte helt ypperlig, men sideveggene ser rimelig herja ut ja. Litt skuffende, men de har jo ikke de tykkeste sidene. Hadde vært spennede å prøve Pro. utgaven som du nevner ja.
Det viser vel hvor viktig UB er. Fant ikke en gang noe om vinnere på forsida til Birkebeiner'n. Ikke noe på TV-en heller tror jeg.
Synes ikke vi skal klage på det. Det er jo egentlig fantastisk at en så gjennomkommersialisert organisasjon som Birken gidder å arrangere et spesialritt for noen få hundre enspora sjølplagere.
Helt enig, håper at de tar seg tid til å fortsatte med dette, for det er tross alt flere som er løypevakter og på matstasjoner en antal deltagere. Nå virker det på Tone L at ultra skal være et alternativ framover. Ikke er det vanskelig å finne resultatliste heller. Ellers var det hyggelig å hilse på deg Rune! Synd med utstyrskræsj, for du var godt i gang.
Er det foresten noen av nerdsa her inne (ikke vondt ment, men er ingen exel konge akkurat) som klarer å finne ut hvor mange som fullførte ultra + lørdagsbirken ? og evt sammenlagt liste ?