Man balanserer som på en vanlig sykkel. Det er ikke farten som gjør at du balanserer, det er at sykkelen svinger når tyngdepunktet forflyttes sidelengs som er hovedgrunnen til at du holder balansen.
Når man begynner å lene over til en side, så begynner sykkelen og svinge, p.g.a. treghet betyr dette at sykkelen svinger inn under deg, noe som gjør at du igjen er i balanse
På en rulle må man bare passe på at man ikke tillater svingene å bli så store at man kjører av rulla, dette er ikke noe annet enn å kjøre i rett linje.
Den største utfordringen med rulla er mental, man må overvinne ideen om at man står stille og la sykkelrefleksene fungere, at det i tilegg føles som å spinne på glattisen gjør ikke dette enklere...
20-40 minutter øvelse på rulla med å holde seg fast i noe er stort sett nok til at man greier å kople opp de riktige koplingene i ryggmargen slik at refleksene fungerer slik de skal
For fysikken bak sykkelstyring og balanse se f.eks:
http://socrates.berkeley.edu/~fajans/Teaching/Steering.htmhttp://socrates.berkeley.edu/~fajans/Teaching/MoreBikeFiles/BikeQuestions.htm