|
|
|
Chainfuck/chainstuck/chainsuck
|
Chainfuck/chainstuck/chainsuck
25/08/2011 21:03
|
Alltid sliten
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
I og for seg en god beskrivelse av problemet, men er det det riktige "navnet"? Ser DN skriver dette på nett i dag i artikkelen med tips fra Manengen:
Tips: I dårlig vær slites kjedet og girsystem. I denne bakken glemmer mange å gire ned fra storskiva til den mellomste, og får det vi på sykkelspråket kaller ”chainfuck” – når kjedet kiler seg fast mellom drevene foran. Dette unngås ved at man girer ned før man må.
Jeg trodde det het Chainstuck, men ser i en annen tråd på forumet at det skrives chainsuck.
I mine ører høres alt greit ut, men hva er det rette ordet?
Hilsen Alltid Sliten
|
|
|
Re: Chainfuck/chainstuck/chainsuck
[Re: Alltid sliten]
25/08/2011 21:08
|
Horgen
Veteran
|
Veteran
Det er vel chainsuck, fordi kjedet suger seg fast i krankdrevet.
Cube Agree SLT Di2 Trek Superfly 100 m/DB inline og Pike 120mm
|
|
|
25/08/2011 21:29
|
stosu
Besatt
|
Besatt
chainfuck heter det når kjedet kiler seg fast mellom kassett og eiker, slik at man må stå og jokke i kjedet for å få det løs 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
25/08/2011 22:07
|
jorn
Avhengig
|
Avhengig
dette er vel være tre helt forskjellige problemer? jeg prøver meg på en oppsumering:
chainsuck: mest vanlig. kjede følger med krankdrev opp. forekommer oftest ved en kombinasjon av graderinger på tennene, kjipt føre og slakk i kjede. (tennene kan fikses med fil. kjedet smøres og kappes i riktig lengde stor/stor +2) chainfuck: kjede mellom kasset og eiker. hat. dårlig justert bakgir. chainstuck: kjede mellom krankdrev. giring under load og/eller dårlig justert framgir
|
|
|
[Re: jorn]
26/08/2011 07:57
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
dette er vel være tre helt forskjellige problemer? jeg prøver meg på en oppsumering:
chainsuck: mest vanlig. kjede følger med krankdrev opp. forekommer oftest ved en kombinasjon av graderinger på tennene, kjipt føre og slakk i kjede. (tennene kan fikses med fil. kjedet smøres og kappes i riktig lengde stor/stor +2) chainfuck: kjede mellom kasset og eiker. hat. dårlig justert bakgir. chainstuck: kjede mellom krankdrev. giring under load og/eller dårlig justert framgir Helt enig med deg.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: jorn]
26/08/2011 08:32
|
ohjelm
Ringrev
|
Ringrev
chainsuck: mest vanlig. kjede følger med krankdrev opp. forekommer oftest ved en kombinasjon av graderinger på tennene, kjipt føre og slakk i kjede. (tennene kan fikses med fil. kjedet smøres og kappes i riktig lengde stor/stor +2) chainfuck: kjede mellom kasset og eiker. hat. dårlig justert bakgir. chainstuck: kjede mellom krankdrev. giring under load og/eller dårlig justert framgir Jeg fikk "chainfuck" stående opp Brattbakken på Sørensens Sløyfe på mandag. Når lem og stem møttes kom den norske varianten av fuck, så +1. Også bekreftet du min mistanke om dårlig justert bakgir, takk!
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
26/08/2011 22:01
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Chainstuck er vel en tilstand lignende askefast.
Kan hende noen opplever å bli chainstuck eller kjedefast på Kvarstadsetra i morgen?
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
|
|
|
|