Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

3,5 kg ?

Re: 3,5 kg ? [Re: Tange] #1250906 01/09/2011 07:23
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Sitat: Krank1
Tange. Nå er vell ikke sekk på ryggen en ny regel av året heller? Når det kommer nye regler er det jo en forutsetning at informasjonen nåes ut til alle deltagerne. Ikke alle som surfer på birkebeiner.no dagen lang...

The licence is an identity document confirming that its holder undertakes to respect the constitution
and regulations and which authorise him to participate in cycling events.
;UCI Regulations

Det er vel lisensholderens ansvar til å være kjent med gjeldende regler og å følge med med endringer i forskriftene.
At myndigheter (Birken) informerer om endringer er bare en vennlig gest.

Og dette tror / forventer man at den jevne Birkebeiner setter seg inn i? Enganslisens gjelder for den gemene hop, tror ikke det er mange som vet noe om dette.

Når det er sagt så er det alltid spesielt når man innfører noe nytt. Dette er ikke en sykkelspesifikk regel, snarere et sikkerhetstiltak når det er kaldt og dårlige forhold som i 2010. Man _kan_ velge å se det slik at ok, de aller fleste tok med seg det vi forsøkte/oppfordret de til å gjøre. Neste år forbedrer vi - også er ALLE happy.

Er det noen her som ville reagert på om de hadde vært runde i kanta rundt dette? (noe de nok også var med mange)
I år ble det nok litt slik at det er tilfeldig hvem som ble straffet, siden det kommer litt an på hvor fort du sykler og hvem du møter. Når Birken i tillegg har rotet med SKAL/BØR, vel så er det en enkel sak å si, ok vi ser at det kan ha blitt litt uklart, vi forbedrer dette til 2012 og tar ting derfra. Man MÅ ikke statutere eksempler og vise muskler i enhver sak. Hvem hadde lidd hvis det var som i 2010?
Deltaker som missforstod eller i verste fall ga blaffen som måtte bryte. Dette blir litt annet enn om Remme hadde syklet på Cyclocross sykkel.

Men det finnes like mange meninger som folk, så man blir neppe enige her inne heller :-)

Re: 3,5 kg ? [Re: torsteinvh] #1250920 01/09/2011 07:32
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: torsteinvh
Man trenger ikke surfe på Birkebeiner.no dagen lang, det holder lenge å lese rittreglementet. Det ble også opplyst om innholdskravet i 'Birkebeiner nyhetsbrev 18/11 - 22. august 2011' som ble sendt på mail.

Og er man i tvil om hva som bør være i sekken, så er det bare å sende en mail til info@birkebeiner.no, så får man kjapt svar.

Men är det endå inte normalt och naturligt att ha med rittreglementet i informationen man får samman med nummerlappen? Jag har i alla fall för mig att det var fallet när jag syklade en del ritt i Sverige. Man fick med ett start PM där bland annat generella och lokala regler stod.

Nu vet jag inte hur oppenbart det var för utövarna att det var regelendringar i år men om man har syklat birken många gånger tidigare så kanske man inte läser så mycket på hemsidan eller diverse infomail.

Re: 3,5 kg ? [Re: Cherub] #1250956 01/09/2011 07:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg kan ikke gå med på at det som kommer i posen med nummereret er det som skal gjelde her. Nummeret utleveres tett opptil start og de fleste rytterne er langt hjemmefra når de får posen. Det må være hva som publiseres på forhånd på rittets hjemmeside, nyhetsbrev og programmet som skal legge grunnlaget for hva som er gjeldende regler.

Om det var ett krav om GPS i skrivet i posen (f.eks) ville ikke jeg funnet ut av det. Og ikke kunne jeg skaffet en klokka 05:00 på et hotell på Hamar heller. Det var da posen ble åpnet for mitt vedkommende.

LarsB

Re: 3,5 kg ? [Re: Tange] #1250960 01/09/2011 07:59
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: Tange
Sitat: larsb
Loosers!

Min sekk veide 2964 gram før påfyll av bar og gel.

LarsB

Min kom vel ikke mye over 3 kilo inkludert 12-1300 gram sportsdrikke og sjokoladekake. Bar og gel gjemte jeg i trøya.
Kunne sikket klart meg med et esel, hadde det ikke vært for kosegrisen som ble med på tur. Fint til å holde fokus på sikkerheten.
Og ja; skalljakke, vanntett overtrekksbukse, lue, hansker ullundertøy, mat, første-hjelp osv. var på plass.

Blir man hindret av 3,5 kilo esel på ryggen har man ikke noe å gjøre i Birken. Så det så!

Jaja. Det var ingen som beit på. frown
Jeg kjørte ultra og der er det ikke vektkrav. Det samme gjorde Tange, bare til orientering....

Re: 3,5 kg ? [Re: Cherub] #1250969 01/09/2011 08:07
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det jag tycker är att man ska få denna informationen i påsen men att samma informationen självklart också ska finnas på andra ställen.

Men jag vet som sagt inte hur utövarna har fått information.

Re: 3,5 kg ? [Re: fredriks] #1251005 01/09/2011 08:41
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: fredriks
Men är det endå inte normalt och naturligt att ha med rittreglementet i informationen man får samman med nummerlappen? Jag har i alla fall för mig att det var fallet när jag syklade en del ritt i Sverige. Man fick med ett start PM där bland annat generella och lokala regler stod.

Nu vet jag inte hur oppenbart det var för utövarna att det var regelendringar i år men om man har syklat birken många gånger tidigare så kanske man inte läser så mycket på hemsidan eller diverse infomail.

Før så fikk man hele programmet inkludert løypekart, reglement og startliste i posen med nummeret. De sluttet med dette for noen år siden, og begynte å sende programmet i posten. Mulig de har sluttet med dette også, jeg fikk ihvertfall ikke noe i postkassa i år.

Jeg har startet i Birken 13 ganger, og likevel leser jeg reglementet hvert år for å se om det har kommet noe nytt man må ta hensyn til. Men mulig jeg er et unntak ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: 3,5 kg ? [Re: Cherub] #1251057 01/09/2011 09:29
M
MoHo Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sakset fra mail fra Birken 22.8.:

"....sekken skal inneholde: ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy/vindtøy, votter og lue), mat, verktøy, slange og lappesaker...."

Det er nok uklarheter her til at man etter min mening i juridisk forstand må godkjenne enhver variant av hver av de nevnte objektene. Så som én ullsokk str. baby, vindvest uten ermer (er vitterlig vindtøy) ett egg etc. Merk at det står votter. Altså jeg, og helt sikkert mange med meg, kunne faktisk bli straffet idet vi hadde med hansker og ikke votter.

På dette grunnlaget alene burde Bolstad slippe tidsstraff (forutsatt at innhold og vekt eller er i orden).

Jeg synes uansett at prinsippet om at tvilen skal komme tiltalte til gode er et ypperligt utgangspunkt. Særlig her, når ting er så uklart samt rutinene omkring kontrollgjennomføring gir rom for tvil om hvem som har rett, kontrollør eller utøver.

"A singletrack require a multimind"
Re: 3,5 kg ? [Re: MoHo] #1251403 01/09/2011 16:44
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: MoHo

"....sekken skal inneholde: ekstra klær (tørt tøy, ull, regntøy/vindtøy, votter og lue), mat, verktøy, slange og lappesaker...."

Det er nok uklarheter her til at man etter min mening i juridisk forstand må godkjenne enhver variant av hver av de nevnte objektene. Så som én ullsokk str. baby, vindvest uten ermer (er vitterlig vindtøy) ett egg etc. Merk at det står votter. Altså jeg, og helt sikkert mange med meg, kunne faktisk bli straffet idet vi hadde med hansker og ikke votter.

På dette grunnlaget alene burde Bolstad slippe tidsstraff (forutsatt at innhold og vekt eller er i orden).

Jeg synes uansett at prinsippet om at tvilen skal komme tiltalte til gode er et ypperligt utgangspunkt. Særlig her, når ting er så uklart samt rutinene omkring kontrollgjennomføring gir rom for tvil om hvem som har rett, kontrollør eller utøver.

Dette var godt skrevet. Tviler på at hun som har syklet så mange ganger bevisst forsøker å jukse. Kall meg naiv, men jeg tenker godt om folk inntil det motsatte er et bevist faktum.

Re: 3,5 kg ? [Re: Lurifax] #1251420 01/09/2011 17:15
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: Lurifax
Sitat: MoHo

Dette var godt skrevet. Tviler på at hun som har syklet så mange ganger bevisst forsøker å jukse. Kall meg naiv, men jeg tenker godt om folk inntil det motsatte er et bevist faktum.

Ut fra de fakta som har kommet frem i pressen så er jeg enig i dette. Men uten alle fakta kan man ikke vite om hun bare hadde med seg en vindvest og blylodd. I så fall er det grovt regelbrudd.

Jeg tror rittledelsen har mye godvilje å tjene på å fjerne alle tidsstraffer pga sekkinnhold i år og lage et tydeligere regelverk for neste år. Det var nå tross alt ingen som frøs i hjel eller ble skadet på grunn av vær- og vind-forhold denne gangen. Dermed kan de "bruke hue'" og innrømme uklart regelverk i år og lage et tydeligere regelverk neste år. Da får man dobbel effekt i at "alle" vet at det finnes et regelverk rundt ekstra klær og setter seg nøye inn i dette neste år.

Fjernes tidsstraffen for Bolstad må den fjernes for alle som ikke hadde korrekt innhold i sekken.

Redigert av Raskall; 01/09/2011 17:16. Rediger grunn: rettet skrivefeil.
Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support