På tide å gå videre fra forum?
|
På tide å gå videre fra forum?
22/08/2011 20:12
|
Oddis
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Jeg ser at det i morgen skal være en oppgradering av forumet. Og i den forbindelse er det vel betimelig å spørre om ikke et forum, slik det framstår her, er sååååå 2002? Skulle vi kanskje vurdert løsninger litt mer opp mot vår tid, f.eks. SocialCast
|
|
|
Re: På tide å gå videre fra forum?
[Re: Oddis]
22/08/2011 20:14
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Når kvaliteten på innholdet er høy nok spiller embalasjen liten rolle.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
22/08/2011 20:15
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Sett i gang, du. Lykke til. 
|
|
|
[Re: KTL]
22/08/2011 20:37
|
Oddis
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Når kvaliteten på innholdet er høy nok spiller embalasjen liten rolle. En hver suksess sin største fiende er å ikke lenger jobbe for å forbedre seg ytterligere. Ikke være sulten nok. Et forum der man poster i forskjellige grupper som man må gå igjennom alt etter interesser er, som jeg sa, noe vi gjorde for 10 år siden. Nå er det aktivitetsstrømmer som gjelder. Og så abonnere på de "gruppene" man er interessert i. Litt mer fritt hvilke grupper som opprettes og hva som til enhver tid er aktuelt. Kan ikke forstå annet enn at brukerne på dette forumet er midt i blinken for en slik løsning.
|
|
|
22/08/2011 20:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et forum der man poster i forskjellige grupper som man må gå igjennom alt etter interesser er, som jeg sa, noe vi gjorde for 10 år siden.
Vilka är egentligen vi? Jag klarar i alla fall att fortfarande finna "ETT PAR" forum som liknar terrengsykkel på internet. Nå er det aktivitetsstrømmer som gjelder. Og så abonnere på de "gruppene" man er interessert i. Litt mer fritt hvilke grupper som opprettes og hva som til enhver tid er aktuelt.
Möjligt det är jag som är för gammal men jag har ingen peiling på vad du snakkar om och detta låter som usenet (eller vad grupper som tex rec.climbing nu är). Kan du ge ett exempel på något nytt och kult "forum" som motsvarar terrengsykkel.no som använder aktivitetsströmmer?
|
|
|
[Re: fredriks]
22/08/2011 21:14
|
Oddis
OP
Medlem
|
OP
Medlem
Et forum der man poster i forskjellige grupper som man må gå igjennom alt etter interesser er, som jeg sa, noe vi gjorde for 10 år siden.
Vilka är egentligen vi? Jag klarar i alla fall att fortfarande finna "ETT PAR" forum som liknar terrengsykkel på internet. Åpenbart finnes det mange forum i dag, men de er på vei ut, og erstattes steg for steg av litt mer moderne løsninger. Det at de finnes i dag, betyr ikke at de ikke er gamle. Nå er det aktivitetsstrømmer som gjelder. Og så abonnere på de "gruppene" man er interessert i. Litt mer fritt hvilke grupper som opprettes og hva som til enhver tid er aktuelt.
Möjligt det är jag som är för gammal men jag har ingen peiling på vad du snakkar om och detta låter som usenet (eller vad grupper som tex rec.climbing nu är). Kan du ge ett exempel på något nytt och kult "forum" som motsvarar terrengsykkel.no som använder aktivitetsströmmer? Det åpenbare er jo facebook. Her fyller folk ut sin status, kaller inn til events etc etc og basert på hvilke grupper du har og hvilke venner du har kommer dette ut i en det facebook kaller "news feed" eller aktivitetstrøm som vi kaller det. Typisk er det faktisk interne diskusjonsforum hos bedrifter som har gått over til bruk av slike løsninger, som f.eks. socialcast, yammer, socialtext etc.
|
|
|
22/08/2011 21:15
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Det åpenbare er jo facebook. Her fyller folk ut sin status, kaller inn til events etc etc og basert på hvilke grupper du har og hvilke venner du har kommer dette ut i en det facebook kaller "news feed" eller aktivitetstrøm som vi kaller det.
Typisk er det faktisk interne diskusjonsforum hos bedrifter som har gått over til bruk av slike løsninger, som f.eks. socialcast, yammer, socialtext etc. Dette er det dummeste forslaget jeg har hørt på lenge.
|
|
|
22/08/2011 21:21
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Åpenbart finnes det mange forum i dag, men de er på vei ut, og erstattes steg for steg av litt mer moderne løsninger.
Exsqueeze me! Baking powder?
|
|
|
[Re: Stein]
22/08/2011 22:34
|
White
Avhengig
|
Avhengig
sorry, men alle forumer er gamledagse i forhold til invisionpower. Dette forumet er skikkelig rævva, altså ikke innhold og mennesker, men selve softwaren... Vil vel kunne tror at terrengsykkel har råd til en lisens på ipb til noen hundre kroner i året.
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
[Re: White]
22/08/2011 23:08
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Interessant. Hva er det som er bedre helt konkret, og for hvilke brukergrupper? Syns påstandene høres merkelige ut, men jeg jo av typen som er usikker på om moderne betyr bra.. Socialcast er i allefall noe av det mest tungbrukte jeg har opplevd som sluttbruker, jeg må dessverre bruke det på jobb (-kan tenke meg det er en vond drøm å holde styr på som admin), jeg har dessuten ennå ikke prøvd fb, og er vel dermed ikke berettiget noen mening om de moderne "aktivitetsstrømmer"..: Jeg antar egentlig at forumets administratorer er ganske kjente med de ulike alternativene, og at de ønsker å holde avhengigheten til supportkrevende programvare på et minimum.
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
[Re: ]
22/08/2011 23:14
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Sju-åtte år?? Hehe. Tida går tydeligvis fortere enn jeg klarer oppfatte, ca dobbelt så fort faktisk, kanskje ikke så rart jeg blir utdatert..! ;-))
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
22/08/2011 23:26
|
KimNK
Ringrev
|
Ringrev
sorry, men alle forumer er gamledagse i forhold til invisionpower. Dette forumet er skikkelig rævva, altså ikke innhold og mennesker, men selve softwaren... Vil vel kunne tror at terrengsykkel har råd til en lisens på ipb til noen hundre kroner i året. IPB kan jeg gå med på, det funker jo faktisk i motsetning til mye annet rask. Mulighetene for utvidelse og modifisering mange og supporten er god. Diskusjon.no for eksempel, slik det var for et år eller to siden synes jeg fungerte veldig bra, men ser kanskje ut som det har tatt av litt siden sist jeg var aktiv.
|
|
|
23/08/2011 08:07
|
White
Avhengig
|
Avhengig
IPB har en interface, en integrering, layout, smarte løsninger osv som ingen andre forumer har. Dessuten er de råest på hva de driver med. I forumenes verden halter dette forumet rundt på en apachae sykkel, mens andre er på fullspekka trek
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
23/08/2011 08:27
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Meh. Jeg liker å ha muligheten til å se alle turene ulike landsdelers syklister skal ha. JEg liker å kunne se hva landeveissyklister måtte tenke om ting. Jeg liker å kunne se akkurat hvor mange uleste poster jeg har i forumet for kjøp og salg. Jeg vil ikke ha et Facebookforum der jeg aktivt må melde meg inn i grupper, der all infoen fra flere undergrupper kommer rennende etc...
Skulle man endre noe her, så kunne man jo gjort alt litt mer likt f.eks Excel slik at det blir litt enklere å smuglese på jobb :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
23/08/2011 08:36
|
oyvin
Ivrig
|
Ivrig
Jeg liker å kunne se akkurat hvor mange uleste poster jeg har i forumet for kjøp og salg. Hadde det vært mulig å få opp hvor mye jeg har spart ved ikke å ha lest disse postene? "Du har 64 uleste poster med total kjøpssum 28130,- og kan derfor investere i enda en sykkel."
Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken. Instant person - just add coffee
|
|
|
23/08/2011 08:37
|
bhrsrk
Entusiast
|
Entusiast
Etterhvert som jeg har blitt gammel og satt har jeg blitt skeptisk til denne typen endringer. Det er kanskje litt paradoksalt med tanke på at jeg jobber som utvikler. Eller kanskje det er helt naturlig...
Jeg bruker "Aktive tråder", der jeg glatt overser ting som ikke interesserer meg, oppdager enkelte ting jeg ikke visste var interessante (i underforum jeg i utgangspunktet ikke er interessert i), og enkelt finner postinger jeg synes er interessante.
Bare noen få nyvinninger, ny programvare eller diskusjonsforum overlever på sikt, de fleste blir glemt. Når man har hatt suksess blir det et dilemma om man skal holde på det som har fungert men som antas å ha en svakt dalende popularitetskurve, eller satse på noe nytt som kan øke (eller raskt senke) populariteten.
Det er ikke gitt at måten man velger å fornye på i andre runde blir en vinnerformel selv om man vant i første runde. Det betyr igjen at man risikerer å måtte snu eller prøve flere forskjellige løsninger, som igjen blir stadig dyrere og øker risikoen for frafall blant brukermassen. Med store endringer starter man på mange måter på nytt med samme sjanse for suksess som første gang, riktignok med fordelen av eksisterende kunde- eller brukermasse.
Det nåværende oppsettet fungerer rimelig bra og jeg antar at det har lave kostnader og lav risiko når det gjelder drift, utvikling og lignende. Det virker fornuftig om energi, tid og penger blir lagt i moderering (som fungerer utmerket nå), og journalistikk til bladet.
Jeg vil foretrekke å vente og se, og heller ha en krisedrevet endring dersom brukermassen når et kritisk minimum og/eller det etableres et konkurrerende forum e.l. og det blir tydeligere hva folk flest ønsker seg av sykkeldiskusjoner.
|
|
|
23/08/2011 09:12
|
White
Avhengig
|
Avhengig
nå snakker vi 500kr i året og en en gangs sum på 1800 på ipb. Samt support 24/7 og den mest avanserte, beste og driftsikre forum tjenesten som eksisterer  UBB og VP etc er forbitgått for ca 8år siden. http://www.invisionpower.com/suite/demo.phpDessuen gjør det alt mye enklere for brukeren å følge med på akkurat det han VIL følge med på, samtidig som det er lett og oversiktlig å se på det man egentlig ikke vil se på også om man ønsker det.
|
|
|
23/08/2011 09:20
|
morta
Avhengig
|
Avhengig
Redaksjonen kan sikkert trekke noen erfaring fra forumet på friflyt.no. Etter omleggingen ble alle underkategorier som Frikjøring, Telemark, Jibbing, Topptur osv. lagt under et generelt Skiforum. Dette har ført til at jeg (og flere med meg) har mistet noe av interessen for hele forumet. Jeg liker den "gammeldagse" inndelingen i underkategoorier der jeg kan velge akkurat det jeg vil lese noe om.
|
|
|
23/08/2011 09:22
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det åpenbare er jo facebook. Her fyller folk ut sin status, kaller inn til events etc etc og basert på hvilke grupper du har og hvilke venner du har kommer dette ut i en det facebook kaller "news feed" eller aktivitetstrøm som vi kaller det.
Typisk er det faktisk interne diskusjonsforum hos bedrifter som har gått over til bruk av slike løsninger, som f.eks. socialcast, yammer, socialtext etc. Att jag inte ens är med på facebook förklarar väl kanske varför jag fortfarande knappt förstår vad du vill komma fram till. Min förståelse av facebook är endå att det är en annan sak en ett forum. Jag vill kunna gå in på diverse forum och läsa det jag tycker verkar vara interessant der och då och kanske skrive något inlägg. Jag vill inte ha en news feed med allt jag kan tenkas vara intresserad av eller vad alla vänner har gjort de sista dagarna.
|
|
|
23/08/2011 09:28
|
Jon Arvid
Fri Flytvikler
|
Fri Flytvikler
Vi har nå passert 10 år med forum på terrengsykkel.no. 10 år hvor forumet har fått sporadiske oppgraderinger. 10 år med UBB.threads. 10 år med økende viker og nedadgående hårvekst i toppen. IP.Board nevnes som eneren på forumløsninger. Kostnadsaspektet er ikke grunnen til at vi fremdeles kjører på UBB.threads, vi betaler lisens på UBB.threads også. Tendensen er at forumløsningene som er mest brukt/best tar lisenspenger. Vi ser absolutt at f.eks IP.Board er en sterk utfordrer og er på generell basis alltid på utkikk etter gode løsninger på nett. Her finner man en sammenligning: http://www.forum-software.org/forum-comparator/ipboard-vs-ubb-threads-vs-vbulletinEnn så lenge har diskusjonsforum i dette formatet flere år på baken enn løsninger som Facebook, SocialCast og Yammer. SocialCast og Yammer har også egne forumløsninger så for meg virker det "overkill" å erstatte et forum med en slik løsning. Google+ sikter seg inn på samme marked ved å gi muligheten til at et "firma" kan ha sin egen "side". Ref: http://www.socialmedialogue.com/google-plus-for-business-pages-to-launch-later-this-year/654/Det er usikkert om de vil lykkes med dette (ref Buzz og Wave) , men vil ikke Socialcast og Yammer og dets like få en tøff kamp mot storebror Google? Yammer is the free private social network for your company. Socialcast software unites people, information and applications across the enterprise in a collaborative community. Help employees focus on meaningful work, share knowledge and discover data in real-time. Diskusjonen er interessant men i mine øyne har spesifikke forumløsninger fremdeles livets rett. Om den løsningen i fremtiden er en annen enn UBB.threads er fullt mulig. Vi prøver å holde tritt med utviklingen med de ressursene vi har til rådighet. Det som er sikkert er at engasjerte forumbrukere gjør jobben lettere!
|
|
|
[Re: Jon Arvid]
23/08/2011 09:37
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Og jeg, og sikkert mange med meg, synes dere gjør en glimrende jobb og at forumet funker helt utmerket!
Takk!
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
23/08/2011 09:40
|
Trygve_
Besatt
|
Besatt
Typisk er det faktisk interne diskusjonsforum hos bedrifter som har gått over til bruk av slike løsninger, som f.eks. socialcast, yammer, socialtext etc.
Tja... Jeg er ganske tung bruker av facebook, men det å sammenligne det med den funksjonaliteten man oppnår med et velfungerende forum ser jeg ikke i det hele tatt. Forumets genialitet ligger i alle-til-alle kommunikasjon, og rask oversikt over alt som skjer, og filteret blir ens egen hjerne der og da. Facebook er veldig mye passiv kommunikasjon (litt som en iPad...laget mye for å få info uten å nødvendigvis bidra i like stor grad tilbake), og samtidig mangler man mulighet til å skumme raskt over flere teamer, sider, feeds på samme måte - fordi sider bare gjelder en sak, og feeds fort blir overfylte. En annen fare med feeds, er at man går glipp av ting man ikke selv vet man interesserer seg for - og man kan misse muligheten til å oppdage nye ting. Det å abonnere på kategorier tror jeg er veldig fordummende, fordi da er det en selv som bestemmer utifra det man vet der og da, hva man skal ha info om. Jeg har oppdaget, lært og fått ny forståelse av utrolig mye gjennom et slikt forum som terrengsykkel.no - så jeg ville sett på det som et skritt tilbake å gå i en slik retning... Aktiviteten her inne viser jo ganske tydelig at folk definitivt ikke er lei, selv om de fleste er aktive i andre fora også 
|
|
|
[Re: fredriks]
23/08/2011 09:41
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jag vill kunna gå in på diverse forum och läsa det jag tycker verkar vara interessant der och då och kanske skrive något inlägg. Jag vill inte ha en news feed med allt jag kan tenkas vara intresserad av eller vad alla vänner har gjort de sista dagarna. Enig. Noe av det fine med forumet er at en diskusjon kan oppstå som en artig kommentar i en annen diskusjon. Jeg ser ikke for meg at en ny løsning kan ivareta mitt "behov" for å lese det jeg er interessert i. Og som fredriks gidder jeg i hvert fall ikke å bli "pådyttet" informasjon i noen feed. Jeg er registrert på Facebokk, man har knapt noen gang skrevet noe der, og er uinteressert i å lese det som kommer der. Enn så lenge ...
|
|
|
23/08/2011 09:42
|
progres
Besatt
|
Besatt
Adobe forums oppgraderte for et par år siden til noe nytt fancy dancy. -> Kjempeproblemer deretter med masse irritasjon og så langt jeg forstår bidro det heller ikke til noen ny funksjonalitet utover muligheten til å legge inn bilder.
Kan ikke si annet enn at jeg synes nåværende forum fungerer fint. Det er den rike bredden innholdsmessig som løfter forumet fram som noe ganske enestående . likevel - det er irriterende med all denne spamen som er tilkommet i det siste , - og som allerede kommentert ser det dessverre ikkke ut til at oppgraderinga ( foreløpig) har klart å stanse dette. Det må det gjøres noe med.
|
|
|
[Re: progres]
23/08/2011 09:48
|
Jon Arvid
Fri Flytvikler
|
Fri Flytvikler
...det er irriterende med all denne spamen som er tilkommet i det siste , - og som allerede kommentert ser det dessverre ikkke ut til at oppgraderinga ( foreløpig) har klart å stanse dette. Det må det gjøres noe med. Det er som sagt fysiske personer som bedriver spammingen og det er det desverre vanskelig å gardere seg mot. Med integreringen mot stopforumspam.com bidrar vi til at jobben blir vanskeligere for spammerne, men ikke umulig.
|
|
|
23/08/2011 10:17
|
SgtPepper
Avhengig
|
Avhengig
Behold forumet som det er. Det er oversiktlig og enkelt å følge med på de forum som jeg liker best.
Det eneste er bedre visning for mobiltelefon. Det kan være en utfordring å komme inn på menyene til "mine valg". Kan dere også legge til mer mediafunksjonalitet, slik at man kan poste andre videoer på lik linje med youtube?
Edit: anonymous13 var visst før meg.
Redigert av SgtPepper; 23/08/2011 10:58.
Canfield Brothers Balance Ragley Bluepig X
|
|
|
[Re: Trygve_]
23/08/2011 13:47
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
En annen fare med feeds, er at man går glipp av ting man ikke selv vet man interesserer seg for - og man kan misse muligheten til å oppdage nye ting. Det å abonnere på kategorier tror jeg er veldig fordummende, fordi da er det en selv som bestemmer utifra det man vet der og da, hva man skal ha info om. Jeg har oppdaget, lært og fått ny forståelse av utrolig mye gjennom et slikt forum som terrengsykkel.no - så jeg ville sett på det som et skritt tilbake å gå i en slik retning... Aktiviteten her inne viser jo ganske tydelig at folk definitivt ikke er lei, selv om de fleste er aktive i andre fora også Dette er jeg helt enig i og det som gjør socialcast og sosiale medier(?) til en ubrukelig ting for meg.
Redigert av ingeplinge; 23/08/2011 13:49.
|
|
|
|
|