Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 13 av 34 1 2 11 12 13 14 15 33 34

Birken 2011

Re: Birken 2011 [Re: Monit] #1242235 22/08/2011 08:46
H
Hroar Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
H
Trenger tips til briller...

I fjor sykla jeg med noen Oakleybriller, med klart glass. Men disse var ubruklige. Virket nesten som om brillene tiltrakk seg møkk.

Er det noen som har noen tips eller gode erfaringer fra fjoråret (andre briller evt sette de inn med noe)?

Re: Birken 2011 [Re: Statham] #1242248 22/08/2011 08:56
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Statham
De beste bremsen sånn som været har vært de 2 siste årene er Shimano xt, Formula R1 er noe dritt bokstavelig talt i slik vær, har kjørt det de 2 siste årene og utslitt selv med nye sinterklosser til start... har sett litt på Formula the one bremsene på fjell sykelen men det ser ikke ut som det er noe større klaring der eller på R1 bremsene.
Vurderer derfor å kjøpe XT bremser kommende uke....

Hvilke sinter klosser brukte du?

Re: Birken 2011 [Re: Hroar] #1242257 22/08/2011 09:04
M
Monit Offline
Fersking
Fersking
M
Sitat: Hroar

I fjor sykla jeg med noen Oakleybriller, med klart glass. Men disse var ubruklige. Virket nesten som om brillene tiltrakk seg møkk.

Er det noen som har noen tips eller gode erfaringer fra fjoråret (andre briller evt sette de inn med noe)?

Sveisebriller med flip-up fra ESAB kan være løsningen for deg: http://www.jula.no/sveisebriller-esab-flip-up-212041

Re: Birken 2011 [Re: Hroar] #1242258 22/08/2011 09:05
L
Lars K Offline
Avhengig
Avhengig
L
Sitat: Hroar

Bruk sykkel caps under hjelmen.. Da tar skjermen på capsen av det værste møkka for brillene.. Gjorde det i fjor og det funket helt genialt..

Re: Birken 2011 [Re: Kriss] #1242262 22/08/2011 09:11
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
I går kjørte jeg min siste hardøkt før Birken i form av Kråketråkken, et landeveisritt på 74 km (3x24). Jeg ga blaffen i plasseringer og brukte dette som en test.

Jeg kjørte på puls rundt 90% av max den første runden og fikk hammeren skikkelig på oppløpet før første passering. Første runde gikk på ca. 43 minutter. Jeg brukte andre runde på å restituere meg. Den gikk på ca. 1 time og sisterunden gikk på høy men kontrollert puls på 47 minutter.

Så jeg har konkludert med at jeg ikke bør sprengåpne opp til Skramstad (doh, grensesprengende nyheter, ikke sant?) men heller kjøre på en puls jeg vet jeg kan holde lenge frem til et visst punkt for så å gi "full pupp" når det verste er over.

Så er spørsmålet mitt: Når er det verste over? Når kan jeg begynne å gi full gass? Bunnen av rosinbakken? Toppen? Tidligere enn rosinbakken? Bør jeg vente enda lenger?

Kort spurt: Når kan jeg begynne å kjøre og likevel kunne komme meg til mål i et noenlunde tempo med en eventuell hammer i beina?

Redigert av Raskall; 22/08/2011 09:12.
Re: Birken 2011 [Re: Kriss] #1242266 22/08/2011 09:20
Statham Offline
Veteran
Veteran
Jeg brukte Goodridge klosser, og de skulle vist nok være av de beste ble jeg fortalt av de som liksom har peil...

Har noe Disco brakes klosser her nå til R1, disse de ser ut til å fungere greit, men du hører jo subbing på R1 så fort man kommer inn på våt grus... og det psyker meg ned noe helt jævelig, blir sittende å tenke på hvor mye det koster i krefter....

Er nok mer opptatt av vekt eller de fleste her inne, men merker at vekt kjøret har avtatt litt i det siste, i helgen kjørte jeg på hjulsett på 1500 gram samt svintunge hurtig koblinger, gikk jo greit det også...

Fra spøk til alvor, XT bremser er bestillt fra Chainreaction med DHL express frakt, så får vi krysse fingren for at de kommer, eller skal man heller si: får krysse fingrene for tørre Birken veier og R1/Scrubs skiver ICON_SMILE men om de melder så mye som en dråpe regn så sitter det XT bremser på sykkelen, avgjørelsen blir tatt på kvelden utenfor Rena skole, om 29er veier 200 gram mer så er det nok ikke det som velter lasset.

Har også litt tro på at type skiver spiller en rolle i slik vær, Ashima/gator brake skiver med store hull spiser klosser som hakka møkk under slike forhold, blir som å kjøre en ostehøvel igjennom bremseklossen hver gang du bremser, men f.eks shimano xt/xtr skiver som nesten ikke har hull i skivene ikke sliter så mye på klossene.

Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C

Re: Birken 2011 [Re: Raskall] #1242268 22/08/2011 09:22
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Raskall

Så jeg har konkludert med at jeg ikke bør sprengåpne opp til Skramstad (doh, grensesprengende nyheter, ikke sant?) men heller kjøre på en puls jeg vet jeg kan holde lenge frem til et visst punkt for så å gi "full pupp" når det verste er over.

Så er spørsmålet mitt: Når er det verste over? Når kan jeg begynne å gi full gass? Bunnen av rosinbakken? Toppen? Tidligere enn rosinbakken? Bør jeg vente enda lenger?

Kort spurt: Når kan jeg begynne å kjøre og likevel kunne komme meg til mål i et noenlunde tempo med en eventuell hammer i beina?

Det er helt klart greit å ikke bli for ivrig opp til Skramstadsætra
Det er allikevel ikke noe spesielt med de akkurat bakkene, det kommer mange andre bakker senere, så mitt tips ville rett og slett være å finne marsjfarta allerede i starten. Dvs den intensiteten du skal forsøke å ligge på lengst mulig.

To forslag til steder der du kan tenke "nå bare kliner vi til":
- Sjusjøen: den safe varianten, mange kilometer igjen, men mye nedover
- Toppen av Rosinbakken: det er igjen stigninger, særlig opp til Sjusjøen, men tanken er at da kjører du fort til Sjusjøen, kommer opp bakkene (som er mindre enn Rosinbakken), og så klarer du deg alltids ned fra Sjusjøen ICON_SMILE

Re: Birken 2011 [Re: Raskall] #1242270 22/08/2011 09:23
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig

Du er Birkendebutant, ikke sant? Ville ventet helt til jeg var på toppen der asfalten begynner. Det er da fortsatt over tre mil igjen selv om det er mye nedover.

Det er fryktelig tungt fra toppen av Rosinbakken til Storåsen dersom man har brent litt for mye av kruttet.

Og ta det med ro til Skramstad, man vinner ikke Birken dit, men lett å tape den ICON_SMILE

With light parts come great responsibility
Re: Birken 2011 [Re: Raskall] #1242271 22/08/2011 09:23
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Jeg skal kjøre som om mål er ved utgangen av gåpartiet så er ikke den rette til å svare.. ICON_WINK
Men vanskelig og svare på da man ikke vet hvordan dagsformen er osv, mange går hvertfall i den fella at man er ferdig med det etter rosinbakken, men det er man ikke..
Uansett så e det litt teit å komme til mål med krefter igjen og så ville nok dratt på litt fra start, men uten og være sluttkjørt ved Skramstad (selv om det e akkurat det jeg komme til å være selv)

Re: Birken 2011 [Re: Statham] #1242273 22/08/2011 09:26
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Statham
Jeg brukte Goodridge klosser, og de skulle vist nok være av de beste ble jeg fortalt av de som liksom har peil...

Har noe Disco brakes klosser her nå til R1, disse de ser ut til å fungere greit, men du hører jo subbing på R1 så fort man kommer inn på våt grus... og det psyker meg ned noe helt jævelig, blir sittende å tenke på hvor mye det koster i krefter....

Er nok mer opptatt av vekt eller de fleste her inne, men merker at vekt kjøret har avtatt
litt i det siste, i helgen kjørte jeg på hjulsett på 1500 gram samt svintunge hurtig koblinger, gikk jo greit det også...

Fra spøk til alvor, XT bremser er bestillt fra Chainreaction med DHL express frakt, så får vi krysse fingren for at de kommer, eller skal man heller si: får krysse fingrene for tørre Birken veier og R1/Scrubs skiver ICON_SMILE men om de melder så mye som en dråpe regn så sitter det XT bremser på sykkelen, avgjørelsen blir tatt på kvelden utenfor Rena skole, om 29er veier 200 gram mer så er det nok ikke det som velter lasset.

Har også litt tro på at type skiver spiller en rolle i slik vær, Ashima/gator brake skiver
med store hull spiser klosser som hakka møkk under slike forhold, blir som å kjøre en ostehøvel igjennom bremseklossen hver gang du bremser, men f.eks shimano xt/xtr skiver som nesten ikke har hull i skivene ikke sliter så mye på klossene.

Har kjørt ashima skiver og de grønne swiss stop klossene hele år og synes de holder bra.. Og har vel stort sett kun syklet i drittvær i år..

Re: Birken 2011 [Re: Radival] #1242277 22/08/2011 09:31
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Radival

Det er helt klart greit å ikke bli for ivrig opp til Skramstadsætra
Det er allikevel ikke noe spesielt med de akkurat bakkene, det kommer mange andre bakker senere, så mitt tips ville rett og slett være å finne marsjfarta allerede i starten. Dvs den intensiteten du skal forsøke å ligge på lengst mulig.

To forslag til steder der du kan tenke "nå bare kliner vi til":
- Sjusjøen: den safe varianten, mange kilometer igjen, men mye nedover
- Toppen av Rosinbakken: det er igjen stigninger, særlig opp til Sjusjøen, men tanken er at da kjører du fort til Sjusjøen, kommer opp bakkene (som er mindre enn Rosinbakken), og så klarer du deg alltids ned fra Sjusjøen ICON_SMILE

Sjusjøen/Storåsen/der asfalten begynner er i praksis samme sted ICON_SMILE

Re: Birken 2011 [Re: Kriss] #1242279 22/08/2011 09:31
stosu Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror de fleste får et best mulig (hvert fall sent seedete) resultat ved å sykle kontrollert opp til Skramstad, og ikke få noe syre i beina.. Det er kun i de raskeste puljene man kan spare mye tid ved å åpne hardt opp til Skramstad, da det er lettere å få noen å henge på fra Bringbu..

I år skal jeg prøve samme taktikk som Kriss, etter at jeg dro på en halv bataljon fra Bringbu til Kvarstad i fjor

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Birken 2011 [Re: torsteinvh] #1242282 22/08/2011 09:34
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: torsteinvh

Det er fryktelig tungt fra toppen av Rosinbakken til Storåsen dersom man har brent litt for mye av kruttet.

Dette er så sant som det er sagt. Rosinbakken er så bratt at den må man ned i eget tempo for å komme greit over. De andre bakkene inn til Storåsen virker uendelig lange.
Her sleit jeg veldig i fjor ihvertfall. Jeg klarte å trykke "lap" på pulsklokka mi ved en av disse bakkene da jeg trodde jeg hadde passert mellomtiden, kan tro jeg ble overrasket når jeg fant ut at det enda var flere bakker igjen(og det var 5. gangen jeg deltok).
Det positive er at det står noen hyggelige folk som deler ut Cola der i området. Aldri smaker det mørke sukkervannet bedre enn akkurat der:)

facebook.com/secondhandsessions

Re: Birken 2011 [Re: hJürg1] #1242297 22/08/2011 09:53
T
test Offline
Entusiast
Entusiast
T
Min plan er å legge meg litt under terskel opp til Skramstad, for deretter å øke på litt mot Kvarstad, og så kjøre på og bittelitt over terskel til Storåsen (med unntak av Rosinbakken, der tipper jeg at jeg må opp i rød sone og ned på lilleskiva). Deretter skal jeg peise på med det jeg har igjen.

Jeg har ikke tenkt til å se på klokka før Kvarstad, da blir jeg bare stressa.

Re: Birken 2011 [Re: test] #1242303 22/08/2011 09:57
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Klokke skal jeg i allefall ikke bruke..
1. Det er jo skilt overalt så man vet jo hvor mye man har syklet og hvor mye som er igjen.
2. Puls er helt uinteressant når man har adrenalin opp til øra.
3. Forstyrrende element.
4. Dødvekt

Re: Birken 2011 [Re: Kriss] #1242313 22/08/2011 10:03
F
Frawol Offline
Medlem
Medlem
F
Har noen spørsmål angående transport til og fra Rena. Jeg bor i Oslo og tenker å kjøre opp lørdagsmorgen, parkere på Rena og ta buss tilbake til Rena etter målgang. Jeg ser det går buss hver time til Rena fra Lillehammer på lørdag frem til klokken 20. Vet noen her om det er sykkeltransport på returbussene til Rena selv om rittet er over?

Re: Birken 2011 [Re: stosu] #1242360 22/08/2011 10:52
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: stosu
Det er kun i de raskeste puljene man kan spare mye tid ved å åpne hardt opp til Skramstad, da det er lettere å få noen å henge på fra Bringbu..

Kjenner jeg meg selv rett, så åpner jeg hardt, men det er vel da høyst usikkert om det er rett taktikk. Starter i pulje 20, og det blir vel en slags mellomting mellom rask og treg pulje?

Re: Birken 2011 [Re: Frawol] #1242364 22/08/2011 10:54
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Tror ikke vi skal la oss psyke helt ut av været enda. Regnværet på lørdag er nå kraftig nedjustert. Dog meldes det fortsatt skikkelig bløtt på fredag. Endringer skjer stadig

Re: Birken 2011 [Re: JTE] #1242382 22/08/2011 11:15
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Regn eller ikke regn, det blir garantert bedre enn i fjor. Fordi vi i år har erfaringene fra fjoråret:
1. Kald på hendene - tiltak: neopren hansker
2. Generell våt og kald på overkroppen - tiltak: tynn regnjakke som puster allright over ullundertøy og klubbtrøye
3. Trøblete bakgir - tiltak: ikke gire i gjørma og springe der det er dypest

Og det hvis været slår inn på worst case mtp værmeldingen - noe det ikke gjør ICON_SMILE

Av taktikk så følger jeg Kriss, legge igjen sykkelcomputer og late som om utgangen av terrengpartiet er målgang...

Re: Birken 2011 [Re: JTE] #1242383 22/08/2011 11:17
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: JTE
Tror ikke vi skal la oss psyke helt ut av været enda. Regnværet på lørdag er nå kraftig nedjustert. Dog meldes det fortsatt skikkelig bløtt på fredag. Endringer skjer stadig

Dette høres jo bra ut. Da får jo Fredagsbirkerne griseforholdene i år. De slapp vel unna med finvær i fjor om jeg husker rett.

Re: Birken 2011 [Re: Mastodon] #1242390 22/08/2011 11:23
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Mastodon
Sitat: stosu
Det er kun i de raskeste puljene man kan spare mye tid ved å åpne hardt opp til Skramstad, da det er lettere å få noen å henge på fra Bringbu..

Kjenner jeg meg selv rett, så åpner jeg hardt, men det er vel da høyst usikkert om det er rett taktikk. Starter i pulje 20, og det blir vel en slags mellomting mellom rask og treg pulje?

Er du seedet til pulje 20 så er du vel omtrent like rask som snittet i puljen da? Vil du starte hardt så henger du på teten i pulja og rolig, bakerst...

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.
Re: Birken 2011 [Re: Thomasx75] #1242399 22/08/2011 11:26
jon-a j. Offline
Avhengig
Avhengig
Noen som starter i pulje 10 her inne? Hadde vært fint med selskap over fjellet. Satser på å nå Skramstadsætra på 35 min.

Re: Birken 2011 [Re: Raskall] #1242404 22/08/2011 11:30
T
Trumf Offline
Medlem
Medlem
T
Dette høres jo bra ut. Da får jo Fredagsbirkerne griseforholdene i år. De slapp vel unna med finvær i fjor om jeg husker rett.

Den store forskjellen i fjor var mindre gjørme i terrengpartiene og gressbakken før mål. Temperaturen var fra 5 til 12 grader i følge min computer. Det regnet ca. en tredjedel av distansen og ikke minst fikk jeg en skikkelig haggelbyge etter 5 mil som var ganske intens.

På bakgrunn av tider i Merida Rittranking har jeg funnet ut at Fedagsbirken var ca. 10 minutter raskere enn Birken for den beste halvdelen av feltet. For den andre halvdelen var forskjellen ca. 15 minutter. Dette bekreftes også av hvilken seeding Fredagsbirken har gitt i årets ritt vs. hvilken seeding Birken har gitt.

Re: Birken 2011 [Re: Trumf] #1242409 22/08/2011 11:35
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg starter i pulje 25. Håper fler i den pulja blir med på en hard start ICON_WINK

Re: Birken 2011 [Re: Trumf] #1242419 22/08/2011 11:40
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: Trumf

Dette bekreftes også av hvilken seeding Fredagsbirken har gitt i årets ritt vs. hvilken seeding Birken har gitt.

Hvordan har du kommet frem til det? Jeg syklet FB på 3,59 i fjor. En sambygding som syklet lørdag, syklet 8 sek raskere. Vi ble seedet til samme pulje i år.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Birken 2011 [Re: JayTe] #1242453 22/08/2011 12:20
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Noen som har teste sealskinsokker i sykkelskoene ved vått før?

Re: Birken 2011 [Re: Frawol] #1242459 22/08/2011 12:30
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Sitat: Frawol
Vet noen her om det er sykkeltransport på returbussene til Rena selv om rittet er over?

Det er sykkeltransport ja, blir kjørt på en egen trailer.

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Birken 2011 [Re: Thomasx75] #1242467 22/08/2011 12:37
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Thomasx75
Sitat: Mastodon
[quote=stosu]Det er kun i de raskeste puljene man kan spare mye tid ved å åpne hardt opp til Skramstad, da det er lettere å få noen å henge på fra Bringbu..

Er du seedet til pulje 20 så er du vel omtrent like rask som snittet i puljen da? Vil du starte hardt så henger du på teten i pulja og rolig, bakerst...

Hmmm, etter mitt syn så tror jeg alle kan spare like mye tid ved å åpne riktig. De raskeste puljene har det akkurat likt som de litt tregere. Åpner de for hardt og det smeller, så er løpet kjørt for de også.

Men hvis jeg i pulje 43 åpner like rast som en i pulje 1, vel da sier det seg selv hvordan det går.
En må sammenligne med egen form / eget nivå og åpne deretter.

Re: Birken 2011 [Re: hJürg1] #1242469 22/08/2011 12:38
O
Ocoee Offline
Entusiast
Entusiast
O
Ja, på ultrabirken i fjor, de fungerer bra så lenge vi hold oss på sykkelen, men siden vi vasset i myr og krysset elver så vannet randt inn fra toppen er de år byttet ut med neopren sokker fra løplabbet (disse koster også bare ca halvparten 250,-)

Re: Birken 2011 [Re: Ocoee] #1242483 22/08/2011 12:53
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Ocoee
Ja, på ultrabirken i fjor, de fungerer bra så lenge vi hold oss på sykkelen, men siden vi vasset i myr og krysset elver så vannet randt inn fra toppen er de år byttet ut med neopren sokker fra løplabbet (disse koster også bare ca halvparten 250,-)

har du testet neoprensokkene i lignende forhold slik at du vet de er bedre?

Side 13 av 34 1 2 11 12 13 14 15 33 34

Moderator  support