Etter statham sin tråd om 29er til Birken så smeller jeg avgårde min egen..
Jeg har et litt anstrengt forhold til 29er. I det ene øyeblikket har jeg sykt trua, i det neste ikke i det hele tatt. Slik startet også året med at jeg skulle bygge opp en superlett scott 29er.. Da hjulene aldri kom mistet jeg trua igjen, solgte sykkelen og var glad for det. "Å deilig med en sykkel mindre i parken."
Men for noen dager siden så jeg en film fra VM løypa jeg skal kjøre om 14 dager. "Satan her må jeg har 29er, dette er jo krise å ikke ha det her!" Så da var det bare å kaste seg rundt. Heldigvis har jeg en uststyrslevrandør som er helt konge samt er vant til at jeg er utstyrsgal.. Så de hjelper meg med galskapen så godt det lar seg gjøre... Jeg fant ut om kvelden at, dette må jeg ha! Mail til Tufo og mail til Ramo (scott). Dagen etter var ramma på plass. En ny Scott 29er RC i svart og hvit.. Tufo sendte så et par av de nye Heron Hjulsettene et par dager etterpå med express. De får jeg til tirsdag..
Så nå står jeg her igjen med en 29er, men denne gangen skal jeg bruke den. Den er ikke like grom som den forgje jeg skulle bygge. Den skulle ha ENVE felger. Men når market laget/Firmaet bak laget importerer tufo og de kommer med hjul så så velger jeg det. De veier 1400 gram for hjulsettet og dekkene 420 gram. Så ca 2,5 kg med dekk for settet. Det er ikke værst.
Gaffel er lefty som sist, MCFK setepinne, XTR gruppe, 3tT styre og stem..
Jeg gleder meg, til tir-ons er hjulene her.. 4 dager senere drar jeg til VM. Så er helt på grensa til at det går..
Redigert av olechr; 21/08/201109:15.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jeg har bilder, men når jeg legger de ut blir de så jævlig store. Jeg har jo bare over 6000 innlegg her så er jo ikke så rart jeg ikke kan det enda :-p
Etter statham sin tråd om 29er til Birken så smeller jeg avgårde min egen..
Jeg har et litt anstrengt forhold til 29er. I det ene øyeblikket har jeg sykt trua, i det neste ikke i det hele tatt. Slik startet også året med at jeg skulle bygge opp en superlett scott 29er.. Da hjulene aldri kom mistet jeg trua igjen, solgte sykkelen og var glad for det. "Å deilig med en sykkel mindre i parken."
Men for noen dager siden så jeg en film fra VM løypa jeg skal kjøre om 14 dager. "Satan her må jeg har 29er, dette er jo krise å ikke ha det her!" Så da var det bare å kaste seg rundt. Heldigvis har jeg en uststyrslevrandør som er helt konge samt er vant til at jeg er utstyrsgal.. Så de hjelper meg med galskapen så godt det lar seg gjøre... Jeg fant ut om kvelden at, dette må jeg ha! Mail til Tufo og mail til Ramo (scott). Dagen etter var ramma på plass. En ny Scott 29er RC i svart og hvit.. Tufo sendte så et par av de nye Heron Hjulsettene et par dager etterpå med express. De får jeg til tirsdag..
Så nå står jeg her igjen med en 29er, men denne gangen skal jeg bruke den. Den er ikke like grom som den forgje jeg skulle bygge. Den skulle ha ENVE felger. Men når market laget/Firmaet bak laget importerer tufo og de kommer med hjul så så velger jeg det. De veier 1400 gram for hjulsettet og dekkene 420 gram. Så ca 2,5 kg med dekk for settet. Det er ikke værst.
Gaffel er lefty som sist, MCFK setepinne, XTR gruppe, 3tT styre og stem..
Jeg gleder meg, til tir-ons er hjulene her.. 4 dager senere drar jeg til VM. Så er helt på grensa til at det går..
Dette har jeg trua på! Hvordan kommer du ned i 2,5kg på settet? Jeg har 1400gr hjulsett og 520gr dekk og havnet på 3,1 med litt guffe og XX kassett. Det er jeg spent på.
Hva syntes du om den nye XTR gruppa, og vet du hva reell vektforskjell er på XX vs XTR?
Hva med paint...og funksjonen; endre størrelse...?
Olechr: høres ut som et kult prosjekt. Du kjenner vel kanskje geometri og komponenter godt fra før, ellers høres det ut som det blir lite tid til test, innkjøring.og tilpasning før den store dagen..
Dette blir morro, gleder meg til å høre og se mer, må vel være noe i distriktet rundt deg som kan låne deg et lefty 29er hjulsett slik at du kan få prøvd herligheten før tirsdag.....
Hva syntes du om den nye XTR gruppa, og vet du hva reell vektforskjell er på XX vs XTR?
Jeg har vært skikkelig anti XTR og veldig fan av SRAM frem til i år. På laget har vi mange sykler og med XX hadde vi problemer med frontgir og bremser. Med XTR har vi ikke hatt et problem. Hva vekt forskjellen er vet jeg ikke.
Den nye XTR gruppa er det råeste jeg har hatt. Selv bremsene er bra. Her er det vel bare Formula R1 jeg har vært mere fornøyd med.
Det kan stemme. Han på 321 project var en konge kar. Han ringte og fikset. Han sjekket med scott hva som var best for Scott 29. Så trur jeg endte på 96 mm vandring
Er ikke mange syklister som skal til VM som gidder å dele prosjekter slik som dette. Kuult at du gjør det!
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
da har jeg endelig en 29er klar til testing. Den ble ikke så lett som var planen, men den endte helt klar på 8,65. Som er helt greit med forholdsvis tungt/vanlig utstyr.
Re: Prosjekt 29 til VM i en fei!!
[Re: ]
#124265022/08/201116:40
Okey da har jeg vært ute å testet sykkelen en liten tur.. Og dette virker som blir helt kanon...
JEg testet den en liten tur på asfalt, grus og i terrenget. Det som slår meg er hvor SINNSYKT stor forskjell det var på hjulene sist jeg testet (standard hjul) og nå. Hjul har utrolig mye å si. Nå føltes det ikke tyngre å holde farten og tenker ikke noe spesiellt over at det er 29er når jeg sykler flatt. Men jeg kjenner fortsatt at det er mere sykkel når jeg spurter opp i fart. Men igjen vesentlig bedre enn sist jeg testet. Sist jeg testet var altså en standar RC 29.
I terrenget er den helt rå. Gaffel, sykkel og hjul er helt sykt faktisk. Er som en 26 bare men sykt mye bedre fremkomlighet. For meg om sliter på røtter. PÅ et ritt som Norges cupen på skullerud i helgen er jeg helt sikker på at jeg hadde kjørt ganske mange sekunder fortere på runden med sykkelen jeg har satt opp nå.
Jeg kommer tilbake med mere, men så langt er jeg veldig overasket positivt. Sist jeg testet 29er syntes jeg det var bra men for tungt. Det virker som den vekten er borte nå. Ikke bare på vekta men til de grader i følelse.
Hva vil du sammenligne 29er med? mellomting mellom fs og ht?
Ja egentlig. Det er egentlig bare nok en sykkel man bør ha hvis man skal være utrustet for alle løyper. Men hvis følelsen fortsetter så forsvinner nok 26 FS ut av parken min neste år. Slik jeg ser det nå er det 26 i raske tørre løyper, 29 i tekniske løyper (røtter, stein samt gjørme) og evnt 29 FS der det er mye små slag.
De løypene jeg bruker 26 FS nå der ville det også vært bedre med 29 hjul.
Men igjen å kjøpe standard 29 sykkel med de hjulene de kommer med (stort sett) vill ikke ha gjort. Da blir det for tregt. Men har man rå til å kjøpe noen forholdsvis lette hjul da virker det konge.
Fra de hjulene jeg testet sist til nå er ca 900 gram forskjell. Noe som var som natt og dag på hvordan følelsen på sykkelen var.
Eneste problemet jeg ser så langt er å komme meg ned. Jeg har allerede satt på flatt styre kontra riser på vanli 26. Og enda er det 1-2 cm for høyt.
Mest spennt å høre hva du synes om lefty'n kontra vanlig gaffel??
De lille jeg har testet nå virker det bra, men ikke noe sånn sykt mye bedre. Men skal teste den i skikkelig terreng denne uken. Da merker jeg evnt mere forskjell. Samt er veldig vanskelig å si da alt er forskjell på 26-29 :-P