Fin tur i dag fra Nordseter over Nevelfjell, opp på Hafjelltoppen og ned til Pellestova, deretter på kort sti mot Reinsfjell som ble avbrutt ved grusveien. Fulgte grusveien tilbake og over Hitfjell. Deretter 200m grus langs Reinsvannet og sti over til veien til Nordseter. Tror det blir en fin Ultrabirk løype. I dag var det tørt og fint i fjellet!
Og da var det vel gjerne dere vi møtte på Hitfjell? Vi kom fra Blæka og syklet løypa derfra til og med Lunkefjell. Jeg vil påstå at årets sannsynlige løype er en vesentlig forbedring fra i fjor, mye grus til tross. Traske i myra kan vi gjøre på multesanking....
Fine forhold, sjøl med siste ukes nedbør. Lover bra!
Fikk lagt over til X-King 2,4RS i dag. Var ikke umiddelbart enkelt å få til å sitte tubeless, men virket tett nå. Synes ikke grepet var spesielt godt over våte stein og røtter, synes faktisk Panarazer mx 2.3 sitter bedre, men gummien her har revnet for meg tidligere på drammensrittet. X-king dekkene tømmer seg kjapt for gjørme og sitter bra når det kreves knaster.
Ja, det blir X-king tubeless, så får vi håpe det holder over fjellet
Må vel bli ringer på flaska igjen i år. Pissa ikke på 9 timer. Gikk aldri tom, til tross for at siste 18-20 km ble jogget inn grunnet ødelagt boss. Men godsmak er det ikke.
Crapp, usikker på hva som skal på. Crossmark 2,25 eller X-king 2.4 RS. Er ikke sikker på sistnevnte altså, men det ruller bedre en crossmarken synes jeg.
Vi (Andersof og undertegnede) hadde oss en runde i Ultraland i dag (Bleka-Gjestbodåsen-Storåsen-Lunkefjell-Hitfjell (vest-øst) og tilbake letteste vei). Strålende forhold, til tross for betydelige nedbørsmengder siste uka.
Vi kjørte slangeløst Race King 2.2 (Andersof) og X-King 2.2. Satt som ei kule!
Spennende. Litt "motsatt vei" oppe i fjellet i forhold til i fjor, om jeg leser rett. Blir moro. Partiet ved Ljøsheim: er hele fjorårets "myr til knærne" parti fjernet?
Spennende. Litt "motsatt vei" oppe i fjellet i forhold til i fjor, om jeg leser rett. Blir moro. Partiet ved Ljøsheim: er hele fjorårets "myr til knærne" parti fjernet?
Jepp, grusvei mellom Blæka og Moste. Vi får til gjengjeld noen ekstra høydemeter mot Kopnaglen/Snørvillen, men det er en vesentlig mer hensiktsmessig trasè enn fjorårets. Og runden om Hitfjell motsatt vei fra i fjor var 98 % sykkelbar i går. Mer sykling, mer stikos! Detta blir!
Ingen store løypeoverraskelser, men stiandelen over Lunkefjell er en del redusert ved at Gulmunds vei benyttes; det var litt skuffende. Men gromstien vår ved Malmtjønn er med, oddefa :-)
Alt i alt litt mindre Ultra enn i fjor, ser det ut til. Men fint med Nevelfjell "riktige" veien!
Spennende. Litt "motsatt vei" oppe i fjellet i forhold til i fjor, om jeg leser rett. Blir moro.
Jepp, både Nevelfjell og Hitfjell er enklere å forsere fra den siden vi sykler dette året. Bratt, men syklbart over Hafjell og en flott liten sak rundt Malmtjernet. Dette blir gøy! Nå må bare værgudene forandre mening...
Høres lovende ut. Er det noen som har tidsestimatet mellom matstasjonene? Greit å vite mhp hvor man planlegger pitstop med påfyll av drikke.
I fjor var Sjusjøen-matstasjonen på 67 km. I år er Kuåsen på 67 km - der har Aksel truffet godt.
I fjor brukte jeg litt mer enn halvparten av den totale tiden (55 % for å være nøyaktig) til Sjusjøen. I år slipper vi vadepartiet, og selv om vi får noen seige motbakker fra Bleka til Kuåsen, så hadde vi jo det fra Vesle Moste til Sjusjøen via Natrudstilen i fjor, også, så vi bruker kanskje litt mindre andel tid til Kuåsen. Jeg tror derfor at mange vil bruke rundt halvparten av den totale tiden til Kuåsen.
- Tom Medlem i NOTS - Norsk Organisasjon for Terrengsykling - www.nots.no
Merker at jeg begynner å glede meg nå som jeg har sett løypekartet. Det var vel strengt tatt ingen overraskelser, og lekkasjene som har kommet fra flere hold i hele sommer viste seg å holde vann. Kommer nok til å kjøre samme taktikk som i fjor. Forsiktig opp til Skramstad, gasse på litt forsiktig fra før Bringbu og frem til bakkene starter etter Blæka, kjøre kontrollert opp til Kuåsen og over Nordsæterfjellet, gasse på opp til Nevelfjell og svi resten av kruttet over Hafjell/Hitfjell/Kriksfjell. Derfra og inn får det gå som det går.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.