Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger?

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1243777 23/08/2011 20:03
Dloh Offline
Ringrev
Ringrev
På ski så er jo hele kroppen i bevegelse. Det er også skjeldent at man bli kald og våt av regn, som igjen kjøles ned av vind. På ski så har man også ofte heldekkende bekledning, med ull underst.

Til TS: Jeg er ikke noe kulde eller regnallergiker, men jeg pleier alltid å kle meg godt. Spesielt etter kyssesyken, så blir jeg forsjølet på null komma niks. Ha ei ull/supertrøye på overkroppen. En buff/hals på hodet som dekker ørene. Heldekkende lange hansker, ullsokker og skoovertrekk samt en klippet(shorts) ullbukse under bib'en. Ull og superundertøy transporterer bort vann, og holder på varmen. Slik holder jeg meg varm på turer i regn og vind.

Jeg lever under mottoet. Det er bedre å være litt for varm, enn litt for kald på sykkelturer.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1244369 24/08/2011 11:50
Eirik Me Offline
Medlem
Medlem
Folk er forskjellige. Og de ulike kroppene reagerer ulikt på den tempraturen som blir påført. For min del har jeg funnet at på ritt sykler jeg i minst mulig klær. Jeg har blant annet syklet terreng ritt på 3-4 timer i 5 grader, regn og kuling i Sykkelshorts, Tynne ullsokker, sko (ikke sko trekk) to sykkeltrøyer med korte armer og armforlengere, hansker og en buff under hjelmen. For meg fungerer det bedre å ha lite tøy og litt varmekrem på den huden som er naken. Spesielt når det er vått. Det hjelper fint lite og ha to plagg langefotplagg når de er gjennomvåte og kalde. Da er det bedre å kjøre lite tøy som faktisk kan delvis tørke i løpet av rittet hvis været bedrer seg. Jeg sykkler forøvrig til jobb hele året. Da det var 15 minus her på vestlandet sist vinter hadde jeg på beina superundertøy pluss løse bein. På overkroppen kjørte jeg et par sykkeloverdeler. Mulig jeg tåler godt kulde gjennom mye eksponering for vær, men min erfaring er uansett at mer klær ikke alltid er mer varme.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1244530 24/08/2011 14:27
R
Rask Offline
Avhengig
Avhengig
R
For meg blir følelsen av løse ben på ritt stivt, trangt og hemmende, så jeg sykler stort sett alltid i "kort" på beina. Klissvåte bein gjør heller ikke en dritt for varmen i beina. Rikelig med vaselin funker mye bedre da; de første som svømte over den engelske kanal smurte seg inn i vaselin! Regnjakke kan også bli klamt, men vindtett starter jeg nesten med uansett, siden jeg har slitt en del med bronkiene grunnet astma.

Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1244904 24/08/2011 21:05
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Noen tips til varmekrem? Eller holder vaselin?

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Regnvær/kaldt = -20% effekt. Løsninger? [Re: benn] #1244939 24/08/2011 21:34
bullet Offline
Besatt
Besatt
Har ikke prøvd vaselin, men babyolje funker greit. Lettere å vaske av seg også vil jeg tro?

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support