Bikerank Norway Beta
|
Re: Bikerank Norway Beta
[Re: MortenML]
13/09/2011 15:28
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Joda, de gjør jo i grunn det.  Poenget mitt er bare at med dette nye fokuset på at siste sesongs ritt skal telle mest (eller kun siste sesong teller, slik det blir for de som har over 5 ritt i sesongen), så er det jo ikke sikkert at rankingen speiler det nivået man har når man faktisk er i form. Da drar man med seg ritt der det kanskje har skjedd uhell, punkteringer, feilkjøring etc i rankingen. Det gir litt mer slack å kanskje ta med siste 2 sesonger som beregningsgrunnlag. Det er mulig at 2010-resultater degraderes? Har ikke drevet utstrakt forskning. Ellers synes jeg rittpoengene stort sett speiler egen oppfatning av en prestasjon ganske bra. Det er fint med en slags "objektiv" vurdering av en prestasjon.
|
|
|
[Re: Joar71]
13/09/2011 18:37
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Hei, jeg sjekka litt på mine resultater mens kalkuleringa gikk her, og slik det står nå, får jeg 200 poeng tillegg for ritt år (TRS), 300 for ritt i fjor (GR) (men forbehold om at jeg har forstått show_score siden riktig)
Ahh, jeg ser nå at aritmetikken er på hele år og ikke i dager. Jeg ville vel enten gitt degradering på sesongnivå, eller 0.27 poeng pr. dag, eller antakeligvis best: En prosentandel av poengene pr. dag.
Slik det er nå, ville jeg faktisk ha tjent på å ikke syklet Terrengsykkelrittet i år. Uten poeng derfra, ville Grenserittet 2009 sannsynligvis kommet inn som tellende resultat isteden, og rytterscoren min ville vært vært 30 poeng lavere.
Det jeg synes er litt kjipt er at fordi jeg faktisk kjører ritt, blir jeg degradert mer enn andre som ikke gjør det. I år har jeg kjørt 12-14 ritt. I noen har jeg punktert eller har brukt dem som oppkjøring til andre viktigere ritt. Det betyr at jeg kanskje har 3-4 ritt som jeg vil si jeg har fått ut maks på. Siden jeg imidlertid har kjørt mer enn 5 ritt denne sesongen, så er det kun 2011-resultater som ligger inne på rankingen, selv om jeg har bedre rittpoeng i ritt fra sesongen 2010. Andre, som ikke har kjørt like mange ritt, beholder da de beste rittpoengene fra i fjor uten noen form for degradering. Litt surt å endelig ha kravlet seg under 500-streken etter mitt siste ritt (UB), for så å bli svuppet opp på 650-plass et par uker senere, siden mitt beste ritt fra 2010 plutselig forsvant ut av rankingberegningen i starten av september en gang mens jeg ante fred og ingen fare.  Men, men: Skjønner at dette ikke er så enkelt, men jeg må si jeg foretrakk den gamle løsningen uten så stor vekt på rykende ferske resultater. Gode poenger her ja, som jeg støtter 100%!
|
|
|
13/09/2011 20:04
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Det var i hvert fall lettere å forstå grunnlaget for rankingpoengene tidligere. Da var det liksom snittet av de 5 beste siste 3 sesonger, ferdig med det. Nå tok jeg en titt på noen tilfeldige: Meg selv: 12 kjørte ritt i 2011-sesongen, kun ritt fra 2011 som beregningsgrunnlag, selv om jeg har bedre rittpoeng i enkelte ritt fra 2010-sesongen. "Tilfeldig" person 1 ( tilfeldigvis anonymous13  ): 4 kjørte ritt i 2011-sesongen, 3 ritt fra 2011 (hvorfor ikke alle 4!?) og 2 fra 2010 i beregningsgrunnlaget for rankingpoeng. Tilfeldig person 2: 3 ritt kjørt 2011-sesongen, ingen i 2010. I beregningsgrunnlaget for rankingpoeng: 3 fra 2011 og 2 fra 2009 uten noen form for degradering av gammelt resultat. Nå tror jeg ikke jeg gidder å studere dette noe nøyere (stikker heller ut og trener  ), men utvalget av ritt som legges inn i rankingpoengene virker ikke helt konsekvent nå som det er fokus på nyere resultater. Jeg er enig i at det er greit med ranking som ferskvare, men det virker som om det er vanskelig for systemet å gjøre utplukket.
|
|
|
14/09/2011 07:53
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er denne Bikerank'n så viktig da. For meg så er det mest en kuriositet. Skal jeg utelukkende gå inn for en bra ranking må jeg plukke ritt deretter.
Hilsen en som er i fritt fall på rankingen. Ikke fordi han sykler dårligere, men fordi flere av rittene han sykler gir dårlig score.
|
|
|
[Re: erling]
14/09/2011 09:02
|
Laplace
Avhengig
|
Avhengig
Er denne Bikerank'n så viktig da. For meg så er det mest en kuriositet. Skal jeg utelukkende gå inn for en bra ranking må jeg plukke ritt deretter. Kan bli relevant, i den grad at dette blir brukt som seedingsgrunnlag (f.eks. Vestmarkrittet).
Til musklerne kæmper i kramper
|
|
|
[Re: erling]
14/09/2011 09:15
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Neida. Jeg prøver jo også å synes at den ikke er så viktig... Bare fikk et lite flash her i går...  Tenker denne tråden er et sted å gi tilbakemelding på en funksjon som fortsatt er beta, så da gir jeg litt tilbakemelding. Ellers er formen min i fritt fall etter 2-3 uker med minimalt med motivasjon/trening, så jeg får vel heller tenke litt på å røre meg i stedet. 
|
|
|
[Re: Joar71]
14/09/2011 09:20
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
Ellers er formen min i fritt fall etter 2-3 uker med minimalt med motivasjon/trening, så jeg får vel heller tenke litt på å røre meg i stedet. Det var godt å høre et jeg ikke er alene.... (Falt 200 plasser på å sykle både UB og LB, så enig med Erling at ønsker man en høy ranking bør man være taktisk, men det er vel ikke noe morro...)
|
|
|
19/09/2011 04:32
|
bolav
Entusiast
|
Entusiast
Det skal lønne seg å fullføre. Også i Rittrankingen. Nå virker systemet slik at det gis 100 ekstrapoeng til resultater fra ifjor ved utvalg. Dette skal da ta høyde for uhell, punkteringer, syklet med kona osv.
anonymous13 har da et ritt som er såpass mye dårligere, at det ikke blir tellende. Jeg har sett en del på andre måter å gjøre dette på, men er ikke helt sikker på hvordan det bør være. Det som ihvertfall er sikkert er at systemet trenger å degradere gamle resultater, så den funksjonaliteten blir liggende inne, til noe bedre er inne.
Det tar litt lang tid å kjøre beregninger av konsekvensene på endringer i systemet, så tiden har ikke strukket helt til enda.
|
|
|
[Re: ]
19/09/2011 07:30
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Jo, det skal jeg fortelle deg. Grunnen til at ikke TSR kom med, var at en eller annen idiot av eliterytter med prestasjonsangst og ræva ranking, valgte å gruse alle grundig på 1.runders med skikkelig Bjørnstad-margin. Da ble poengsankinga for alle som kom bak deg han, deretter.
Jøss! Ikke fått morrakaffen i dag? 
|
|
|
[Re: bolav]
19/09/2011 07:42
|
janek
Avhengig
|
Avhengig
På de aller fleste av årets ritt i Nissan Cup, er resultatlistene oppdatert med plassering.
Det gjelder ikke ritt1 på Bjerkebanen og ritt2 på Skullerud. Jeg har skjønt at det ikke spiller noen rolle for rankingpoengene, men jeg skulle likevel ønske at plassering var med på lista.
Formatet på den offisielle lista ser lik ut for alle rittene. Så er det lov å håpe på en oppdatering?
|
|
|
19/09/2011 07:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
Da er de heldigere oppi Trondhjem, hvor Kjøren stiller opp på småritt, og du kan komme 50% etter i tid og allikevel få, for meg, småattraktive 544.96 poeng :-) En kommentar her: Når Ola stiller opp i småritt her oppe er det jo klart at han ikke tar seg like mye ut som i NC. Samtidig så ser jeg at han og andre eliterytterne faktisk kjører hardt i disse rittene og bruker de som rittrening. For min del ser jeg at avstanden frem ikke er så mye mindre på slike ritt kontra da jeg stilte i NM i fjor. En forklaring på at man får gode poeng tross store differanser er at disse smårittene i for eksempel Trøndercupen er til dels ganske tekniske. Da vil det skille utrolig mye mer enn de typiske grus-"terreng"-rittene hvor man kan ha god hjelp av å ligge i en gruppe i hele eller deler av rittet. I et skikkelig rundbane terrengritt er det ikke bare formen som skiller, men også teknikken, og ikke minst kombinasjonen av form og teknikk (som skaper en helt annen flyt enn om man har kun den ene av disse inne). Hvis jeg hadde et ønske om å "booste" rankingen min ville jeg heller ha satset på små og middels store grusritt, som på tross av at de sikkert er lagt inn i beregningen som terrengritt, har en utvikling i rittet som ligner mer på landeveisritt. Et eksempel er Aursjørittet som etter et lite stykke har en voldsom stigning etterfulgt av småkupert gruskjøring. Her vil gode ryttere kunne kjøre fra solo. Disse vil kunne bli hentet (helt eller delvis) på slutten av større grupper da avslutningen er på asfalt. Rittet inneholder ikke terreng i det hele tatt. Relatert til dette har jeg derfor et spørsmål som muligens er besvart tidligere: Hvordan er klassifiseringen av terrengritt? Har man kun én type, eller er det flere etter teknisk vanskelighetsgrad?
|
|
|
19/09/2011 08:07
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Ha, ha. Jeg bare syns det var hyggelig at du omtalte en 40 år gammel familiefar som eliterytter  . På TS-rittet ble 1 runde ranket for seg selv, mens på Vestmarkrittet ble eliten tellende på 1 runde. Det har sikkert utslag på rankingen. Dersom førsterunden til elitegutta hadde blitt tatt med på rankingen på 1-runder, hadde nok rankingen blitt mer riktig. Det blir jo litt spesielt på TS-rittet der det stiller en del folk på 1 runde som vanligvis ikke kjører ritt? Jeg får aldri bra ranking på det rittet jeg heller, om det er noen trøst... Kan jo nevne at tiden min holdt til eliteranking i Birken og da jeg sammenlignet med de som lå rundt meg på den rankingen, hadde de alle rittpoeng på under 200 for det rittet som gav eliteranking på Birken, mens jeg hadde rundt 280 for TS-rittet. Vel, vel. Om jeg gidder å trene i vinter, så får jeg ta utfordringen og kjøre 2 runder neste år, selv om det er alt for tidlig på sesongen. Så kan dere i hvert fall ikke skylde på meg... 
|
|
|
[Re: EgilS]
19/09/2011 08:19
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
For å booste ranking som du sier, så funker Birken og GR best for meg. Ser at jeg har fått poeng fra 190-260 de siste årene på Birken. Færrest poeng har jeg fått på den dårligste plasseringen og flest på den beste.
Bolav, morsomt system!!
keo
|
|
|
[Re: keo]
19/09/2011 10:43
|
EgilS
More than words
|
More than words
For å booste ranking som du sier, så funker Birken og GR best for meg. Ser at jeg har fått poeng fra 190-260 de siste årene på Birken. Færrest poeng har jeg fått på den dårligste plasseringen og flest på den beste.
Bolav, morsomt system!! Det virker for at Birken i år ga gode poeng for gode ryttere som stilte i aldersklasse fremfor eliteklasse grunnet relativt stor forskjell i forholdene?
|
|
|
19/09/2011 10:51
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Det stemmer nok. Avstanden til vinneren har vært større før, men plasseringene bedre.
keo
|
|
|
20/09/2011 06:53
|
bolav
Entusiast
|
Entusiast
Det virker for at Birken i år ga gode poeng for gode ryttere som stilte i aldersklasse fremfor eliteklasse grunnet relativt stor forskjell i forholdene? Helt riktig. Elite med mye dårligere forhold enn aldersklasser førte til at aldersklassene kom nærmere elite, og derfor har fått mer poeng. I hvertfall de som startet tidlig. Relatert til dette har jeg derfor et spørsmål som muligens er besvart tidligere: Hvordan er klassifiseringen av terrengritt? Har man kun én type, eller er det flere etter teknisk vanskelighetsgrad?
Sykkelritt hvor man stiller med terrengsykkel har lik beregning. Dette er samme type som for landevei tempo. Landevei fellesstart har flere. En som er lik terrengsykkel, en som tar hensyn til plassering i tillegg til tid, og en som ikke gir bonus hvis du kommer inn likt som hovedfeltet.
|
|
|
20/09/2011 08:41
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Man kunne jo ranket rittene innbyrdes og laget en faktor, og nå som systemet har fått virke en stund har man grunnlaget for dette.
Men over til noe annet, en funksjon som kanskje kunne vært flott å ha er opplasting av startlister for en sammenligning av rytterne i startfeltet.
|
|
|
22/09/2011 09:18
|
teamduregreb
Medlem
|
Medlem
Tror jaggu jeg må sykle litt mer - og mye fortere...
|
|
|
28/09/2011 12:21
|
bolav
Entusiast
|
Entusiast
Bolav: Hvorfor har Birken fast base-sum på 36 framfor å bli beregnet som andre turritt? Fordi utlendinger som vinner Birken ga litt for mye variasjon i vinnerpoengene.
|
|
|
01/10/2011 14:54
|
Hekta-MTB
Ivrig
|
Ivrig
Noen som har planer om å legge inn HMR?
|
|
|
03/10/2011 12:27
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Synes Bikerank er en kanonbra tjeneste som er veldig motiverende, blant annet for å kjøre flere ritt. Har lenge tenkt at det hadde vært flott om det hadde vært et liknende system for ski, men jeg har visst ikke fulgt med i timen, for heisann - det finnes jo:-)
Er det du som driver xcranking.no også, Bjørn-Olav?
|
|
|
[Re: Mastodon]
03/10/2011 17:48
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
siden du nevnte xc-ranking.. Fikk mail fra arrangøren av holmenkollmarsjen idag, der stod det blant annet følgende (Min utheving): Seeding Deltakere vil bli seedet automatisk etter resultater i Holmenkollen Skimaraton de to siste årene. De som ikke har deltatt i Holmenkollen Skimaraton tidligere vil kunne velge seeding ut fra en nasjonal ranking (XC-ranking), eller en administrativ seeding basert på enkeltresultater fra andre renn. XC-ranking har samlet resultater fra et svært stort antall renn. I påmeldingen vil du kunne hente opp din løperhistorikk og score fra XC-ranking. Det vil bli gjort en omregning av din score til en tid i Holmenkollen Skimaraton. Det vil framgå av påmeldingen hvilke alternativ som gir deg det beste utgangspunktet for startpulje i Holmenkollen Skimaraton. XC-ranking drives ikke av Skiforeningen og tjenesten koster kr 30,-. Selv om jeg ikke helt liker at "gebyret" skyves over på løperen (a la Ryan air et al) er det iallefall en tydelig måte for xc-ranking å skaffe seg inntekter på. Også fint at kundene kan velge å bruke denne rankingen som seedingsgrunnlag.
|
|
|
[Re: esv]
03/10/2011 20:25
|
Mastodon
Avhengig
|
Avhengig
Jeg fikk samme mail. Det var sånn jeg ble obs på XC-ranking;-) Etter hva jeg har forstått, så drives i hvert fall Bikerank på "ildsjelbasis", og da er det positivt at det går an å få inn noen kroner for all jobb som legges ned.
|
|
|
06/10/2011 19:07
|
thearni
Entusiast
|
Entusiast
Tror jeg har skjønt litt av hvordan poengberegningen foregår, men en ting jeg ikke forstår er denne:
I Femsjøen Rundt Landevei har de fem første fått følgende poengsummer:
1. Tid: 2:08:39 - Poeng: 188.94 2. Tid: 2:08:41 - Poeng: 513.16 3. Tid: 2:08:41 - Poeng: 513.16 4. Tid: 2:08:41 - Poeng: 513.16 5. Tid: 2:08:42 - Poeng: 513.45
Hvordan kan 2 sekunder utgjøre 324.22 poeng? Er det fordi de tre neste (altså plassene 2-4) kom inn på samme tid? Får den som vinner en ekstra bonus? Hvordan fungerer algoritmen i dette eksempelet?
"Training is like fighting with a gorilla. You don't stop when you're tired. You stop when the gorilla is tired." -Greg Henderson
|
|
|
[Re: thearni]
29/10/2011 20:31
|
lancepants
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Fikk følgende svar på mail fra bolav: For fellesstart så vil man få en bonus for å komme inn før hovedfeltet. Hvis feltet kommer samlet gis denne bonusen bare til vinneren. Vinneren vil derfor få poeng sammenlignet med de andre som kommer i topp 10. Hovedfeltet får poeng i forhold til hvor sterkt feltet er samlet.
|
|
|
[Re: Mastodon]
23/11/2011 16:21
|
bolav
Entusiast
|
Entusiast
Jeg fikk samme mail. Det var sånn jeg ble obs på XC-ranking;-) Etter hva jeg har forstått, så drives i hvert fall Bikerank på "ildsjelbasis", og da er det positivt at det går an å få inn noen kroner for all jobb som legges ned. Jeg er involvert i XC-ranking også, ja. Man kan si hva man vil om at det koster ekstra å seede seg med XC-ranking i HKSM, og det gjør dere sikkert også, men jeg kan forsikre alle som lurer på at jeg bruker mye mer penger og tid på både Rittrankingen og XC-ranking enn jeg får tilbake (i kroner og øre). 
|
|
|
[Re: esv]
05/12/2011 15:27
|
EvenCh
Fersking
|
Fersking
siden du nevnte xc-ranking.. Fikk mail fra arrangøren av holmenkollmarsjen idag, der stod det blant annet følgende (Min utheving): Seeding Deltakere vil bli seedet automatisk etter resultater i Holmenkollen Skimaraton de to siste årene. De som ikke har deltatt i Holmenkollen Skimaraton tidligere vil kunne velge seeding ut fra en nasjonal ranking (XC-ranking), eller en administrativ seeding basert på enkeltresultater fra andre renn. XC-ranking har samlet resultater fra et svært stort antall renn. I påmeldingen vil du kunne hente opp din løperhistorikk og score fra XC-ranking. Det vil bli gjort en omregning av din score til en tid i Holmenkollen Skimaraton. Det vil framgå av påmeldingen hvilke alternativ som gir deg det beste utgangspunktet for startpulje i Holmenkollen Skimaraton. XC-ranking drives ikke av Skiforeningen og tjenesten koster kr 30,-. Selv om jeg ikke helt liker at "gebyret" skyves over på løperen (a la Ryan air et al) er det iallefall en tydelig måte for xc-ranking å skaffe seg inntekter på. Også fint at kundene kan velge å bruke denne rankingen som seedingsgrunnlag. Til info; XC-ranking fikk forespørsel fra Skiforeningen om å bistå med seeding for å gjøre HKSM 2012 til en bedre oppplevelse for alle, inkludert administrasjon av skirennet. Det er uheldig at det blir kommunisert slik at folk får opplevelsen av at "gebyret skyves over på løperen", og at det sammenlignes med Ryan air. Dette var noe vi ikke ønsket, men så lenge Skiforeningen gikk til trykkeriet uten å kvalitetssikre all kommunikasjon med oss, så ble det slik det ble... Som Bolav er inne på, for oss er dette som et saltkorn til maten å regne med, sett i forhold til all den jobben vi har med dette arrangementet. Jeg har selv betalt kr.30,- for seeding basert på XC-poeng, så jeg venter nå spent på hvordan startlisten vil komme til å se ut etter at Skiforenignen selv skal utregne seedingstider. Håper uansett at dette blir en god opplevelse for alle.  PS - Bolav har gjort en formidabel god jobb med det tekniske og er flink samarbeidet! 
|
|
|
[Re: EvenCh]
05/12/2011 15:36
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Til info; XC-ranking fikk forespørsel fra Skiforeningen om å bistå med seeding for å gjøre HKSM 2012 til en bedre oppplevelse for alle, inkludert administrasjon av skirennet. Det er uheldig at det blir kommunisert slik at folk får opplevelsen av at "gebyret skyves over på løperen", og at det sammenlignes med Ryan air. Dette var noe vi ikke ønsket, men så lenge Skiforeningen gikk til trykkeriet uten å kvalitetssikre all kommunikasjon med oss, så ble det slik det ble...
Hvordan skulle dette vært kommunisert da? 
|
|
|
09/02/2012 00:36
|
KristianStr
Avhengig
|
Avhengig
Er det sånn at bare man deltar på birken vil man rykke oppover på lista? Selv om man sykle tilsvarende bra i andre ritt men aldri har sykla birken?
|
|
|
[Re: KristianStr]
09/02/2012 06:17
|
EirikO
Entusiast
|
Entusiast
Er det sånn at bare man deltar på birken vil man rykke oppover på lista? Selv om man sykle tilsvarende bra i andre ritt men aldri har sykla birken? what? Hvis man har svært på deltagelser, så vil en ny deltagelse sannsynligvis flytte deg godt oppover listene. (F.eks. når du går fra 1 til 2 ritt) (Dersom man har mindre enn 5 (?) ritt, så blir poengene du har ganget med en faktor. Dette er for å hindre at det skal være gunstig å ha syklet svært få ritt) Men det er ikke noe spesielt med Birken i forhold til andre ritt.. Sykler du bra, så poengsummen går ned, så går du oppover på lista..
|
|
|
|
|