Det har du rett i. Kom ut helt feil:) sykler jo 30 km på en time på racer. Det jeg egentlig tenkte, om 40 km med høy fart og intensitet holder mål, kontra å sykle 3-4 timer rolig?
Det har du rett i. Kom ut helt feil:) sykler jo 30 km på en time på racer. Det jeg egentlig tenkte, om 40 km med høy fart og intensitet holder mål, kontra å sykle 3-4 timer rolig?
Jeg ville tatt en rolig tur på et par timer denne helga, for så å kjøre korte, intensive økter til uka for å spisse formen litt. Viktig med overskudd og å ikke tømme lagrene. Om du går for 3-4 timer, så pass i hvert fall på at du får i deg bra med næring underveis.
Det har du rett i. Kom ut helt feil:) sykler jo 30 km på en time på racer. Det jeg egentlig tenkte, om 40 km med høy fart og intensitet holder mål, kontra å sykle 3-4 timer rolig?
Jeg sykler koserittet Kråketråkken i morgen. 72 km (3x24) i pannekakeland. Blir en fin utblåsning før Birken neste helg. Kommende uke blir bare jobbsykling med noen små omveier gjennom Fredrikstadmarka.
Etter min mening burde den lange turen din vært unnagjort tidlig denne uka. Enig med mastadon kjør heller en middels lang meget rolig tur.
Helt klart.men vært sjuk hele uka. Så derfor jeg ikke ønsker å tråkke på alt for mye nå heller. men ble dårlig oppladning til Birken uansett iår.
Da er vi i samme båt! Kjørte en del hardøkter/terskeltrening i forrige uke. Planen var at denne uka skulle være rolig, mens jeg skulle gi mer gass, men i korte økter i uka fram mot rittet. Klassisk formtoppingsopplegg, men så ble jeg altså sjuk, så denne uka har blitt litt i overkant rolig. Hadde lungebetennelse i forkant av rennet, så jeg tror at jeg har utviklet en eller annen form for Birken-allergi;-)
Hei, nå har jeg her vært inne og lest en stund og ser det er mange erfarne som kommer med gode tips. Jeg skal sykle Birken for første gang i år og gleder meg. (dvs jeg brøt i 2009 pga vær og dårlig forberedelser). I år har jeg syklet 1136 km siden midten av april og målet mitt er å gjennomføre. Jeg har syklet mest på asfalt, men også litt grus/ lett skogsvei. Har syklet i en del bakker.
Noen gode råd og tips på veien settes stor pris på :-)Jeg tenkte å sykle 2-3 mil på tirsdag som siste gang før Birken - reiser avgårde allerede torsdag.
På forhånd takk for svar og lykke til alle som skal sykle :-)
Fokuser på overskudd og å få gjennomført noen korte, intensive økter siste uka. Pass på at du kler deg smart, så du unngår å fryse for mye, så vil nok treningsgrunnlaget fra tidligere sørge for at du kommer deg greit gjennom. Angående løpsopplegg, så står det noen råd om dette i det nyeste nummeret av Birkebeiner'n. Det var også noen råd i VG her om dagen, med gjennomgang av løypa. På siden til Tord Bern Hansen finner du også en del tips som tidligere har vært på trykk i Birkebeiner'n.
Var i terrengpartiet rett før sjøsetervn. idag, og kan melde om at her det blitt kraftig utbedret, bred fin gruset sti hele veien. sparer nok bortigmot ett minutt der.
Jeg sykler koserittet Kråketråkken i morgen. 72 km (3x24) i pannekakeland. Blir en fin utblåsning før Birken neste helg. Kommende uke blir bare jobbsykling med noen små omveier gjennom Fredrikstadmarka.
Det er flatt, men er meldt litt vind i morgen. Får håpe feltet sprekker opp på Kuresletta og opp den lille heldinga som kommer etter. Tror ikke det kommer til å skje.
Vil det være lurt å ha med ekstra bremseklosser? Eller vil det bli vanskelig å få skiftet dem med grisete sykkel?
Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig, så sant du har bremseklosser av riktig type, dvs. sintret metall - IKKE organiske.
Jeg spør fordi jeg så bremseklosser som hadde vært gjennom Birken i fjor. I tillegg til mine egne (metall-)klosser som ble slitt ned til metallet i Valdresrittet. Men Valdresrittet var ekstremt. Der var kaliperen så tettpakket av gjørme at klossbytte ikke hadde vært mulig.
Glatt i starten av 1. terrengparti, resten mulig å sykle. 2. terrengparti er gruset som noen tidligere har påpekt. Grusen er løs og passe tungt å sykle der, men vanskelig å se at det tidligere har vært terrengparti..
Vil det være lurt å ha med ekstra bremseklosser? Eller vil det bli vanskelig å få skiftet dem med grisete sykkel?
Kan ikke skjønne at det skal være nødvendig, så sant du har bremseklosser av riktig type, dvs. sintret metall - IKKE organiske.
Sintrerte blir slitt de og bare så det er sagt. Kjørte organiske for to år siden og sintrerte i fjor. Mista bremsene begge gangene. Forskjellen var når i løpet det skjedde. Men absolutt, bruk sintrerte. Å bytte de underveis med møkk og kalde fingre hadde ikke jeg gjort.
Hvis du stiller med nye sintrede klosser, så kommer du til mål med hvert fall en fungerende brems, uansett føre Funker som fjell å kjøre ned fra Sjusjøen med kun en brems.. Fetteren min klarte det med kun skoa som brems i 2009 Men hvis været er så kjipt at begge bremsene forsvinner er du, sykkelen, caliperen og alt annet så møkkete at skifte av klosser ikke lar seg gjøre..
Må nok dessverre prøve å forbedre tida som bolav har regnet ut at jeg skal sykle på 3.32, du liksom..
Redigert av stosu; 20/08/201117:28. Rediger grunn: trykka på 2 i stedet for 3.. 2.32 hadde vært konge!
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Bolav har kalkulert 5:18 for meg. Det er 18 minutter dårligere enn mitt muligens ambisiøse mål.
Med tanke på somlingen i noen av rittene jeg har kjørt tidligere så kan 5 timer være innenfor rekkevidde med effektivitet på matstasjonene og ingen uhell.
...men hvordan vil V-brems fungere i gjørme-partyet? Varer den lenger, eller er ikke det relevant siden den har altfor lite bremsekraft? Vurderer å bruke V-brems i stedet for at jeg pulveriserer enda en skivebrems, kostet for mye penger i fjor.
...men hvordan vil V-brems fungere i gjørme-partyet? Varer den lenger, eller er ikke det relevant siden den har altfor lite bremsekraft? Vurderer å bruke V-brems i stedet for at jeg pulveriserer enda en skivebrems, kostet for mye penger i fjor.
Jeg har V-brems på vintersykkelen. Fungerer helt utmerket under alle slags forhold selv med flere lag saltsørpe på felgen. Regn dog med minst 25% dårligere virkningsgrad enn skivebremser. Når det er sagt så vil du fremdeles ha bremseeffekt med V-brems lenge etter at bremseskiven har vinkelslipet seg gjennom bremseklossen. Har ennå til gode å høre om noen med V-brems som har svidd av all gummien i løpet av rittet.
Ok, da ligger det an til v-brems på meg hvis det regner! Har syklet flere ritt i regn, men Birken er i særklasse når det gjelder bremse-pulverisering...
Dett er et fantastisk produkt som jeg alltid bruker når det er vått og kaldt. Stofftypen (Meraklon)tar nesten ikke opp fuktighet slik at luftlaget i plagget varmer godt, og det føles ikke klamt. Finnes også uten armer. Anbefales på det sterkeste
Bruker du noe vindtett over denne evt en tynn 1-lags ulltrøye? [/quote]
Ifjor kjørte jeg med kortermet Brynje trøye, sykkeltrøye med løse armer og Assos regnvest. Kort sykkelbukse og lange hansker. Startet kl 0725 og hadde en super tur. Er overbevist om at kommer til å tenke gjennom fjordårets erfaringer hvis været blir lignende. [/quote]
Da er Brynje innkjøpt. Fant også en regnjakke som PUSTER uten at det kostet skjorta. Den blir kjekk å ha hvis det regner OG er under 5 grader. Nå er det værre å fryse på fingrene enn alle andre steder så det blir garantert lange hansker hvis det er under 15 grader ved start i Rena.
Hvis du stiller med nye sintrede klosser, så kommer du til mål med hvert fall en fungerende brems, uansett føre Funker som fjell å kjøre ned fra Sjusjøen med kun en brems.. Fetteren min klarte det med kun skoa som brems i 2009 Men hvis været er så kjipt at begge bremsene forsvinner er du, sykkelen, caliperen og alt annet så møkkete at skifte av klosser ikke lar seg gjøre..
Må nok dessverre prøve å forbedre tida som bolav har regnet ut at jeg skal sykle på 3.32, du liksom..
Vet ikke hvor mye man kan stole på den beregningen, men håper den stemmer. Alle ritt iår beregner under 3 timer, hmmmm.....:)
Så de av oss som har syklet lite ritt de siste åra skal sykle saktere enn vi noengang har gjort? Får prøve å slå tullesimuleringen med bortimot en halvtime,,,,