Hadde egentlig planer om å sykle birken på 26er min, men fikk plutselig en ide om at det hadde vært morro å prøve 29er på birken... Rammen hadde jeg jo, hjulsett hadde jeg bestillt med Extralite lefty nav men ting tok sin tid,og for å få det hjulsette jeg ville ha, så måtte jeg kjøpe et komplett hjulsett for så å demontere nav/eiker, da jeg kom over en rimelig 29er gaffel på ebay bikket det over og avgjørelsen var tatt.
Ga derfor Tyskeren beskjed om å sende hjulsettet med de orginale navene Stans TI, og at jeg da kom til å bruke hjulsettet under birken for så og demontere eiker/nav og sende felgringer i retur til Tyskalnd for oppbygging med Extralite nav/lefty
Her er resultatet så langt i dag, gaffelen skal mattes ned og lakkeres sort matt, og deretter få scott dekaler, venter på Bontrager 29-0 dekk, har også Maxxis Aspen på vei, blir Bontrager på birken tenker jeg....
Styre og bremser er på vei i posten, resten har jeg liggende, og om ikke ting er på plass til Onsdag så blir det å låne deler fra 26er
Lett blir det iallfall, og jeg tror ikke det blir noe 29er sinke
Redigert av Statham; 19/08/201116:37.
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
Ser lekker ut denne:) Du har syklet på den eller ? Kan være litt risikosport å sykle på en sykkel i birken som du ikke har fått testet! Selv så gjorde jeg det på ultraen i fjor, hadde vel 30 minutter til sammen på Rizen før jeg bestemte meg å bruke den på UB, fristelsen med heldempa ble for stor. Vet ikke hvor lurt det var hehe. Men klart, det ligger en motivasjon i sykle med ny sykkel også.
Re: Prosjekt birken 29er i hu og hast
[Re: Espen]
#124026119/08/201118:56
Den veier 506 gram ukappet, men har bestillt meg en nye en her da slipper jeg IS adaptere og den har konisk styrerør, prisen er jo latterlig
Ligner litt på Niner sin, men også en del på en gaffel som vil bli å få kjøpt med Richmond-navn på fra 2012. Morten Vaeng, Drammen CK, har sykla styggfort på en sånn i år.
Prisen på 120 dollar er jo direkte fra fabrikk, har kjørt 26er carbon gaffel som jeg har kjøpt direkte fra fabrikk (trigon) den er og så latterlig billig direkte fra fabrikk. Den selges her i Norge for 2500-2900 kr, er det sånn at man da skal være mindre skeptisk til samme gaffel bare fordi den koster mer her i Norge??? Dessuten så vil den stive gaffelen kun bli brukt på typiske grussritt, har jo lefty å sette på når det blir terrengritt
Scott Scale SL 29 Scott Foil Premium Ibis Mojo HD C
Prisen er nok normal hvis den er fra fabrikken som lager disse. Ting blir jo testet også, men kvalitetskontroll av produksjonserier er ofte slike produkters svake punkt.
Hvis vekten på gaffelen virkelig er så lav, ville jeg fulgt meget godt med. Gaffelbrekasje er noe man ikke vil oppleve.
Uansett om du ikke veier så mye, er dette ekstremt lav vekt. Eastons letteste landeveisgaffel med konisk rør, veier feks 380, og den er mye kortere, smalere, uten bremsefester osv.
Nå finnes det vel mange lettere landeveisgafler enn Easton, men det er jo en indikasjon.
Jeg har litt erfaring med karbonfiber fra jobb, og som en grov tommelfinger kan man si at 50% av stål ofte er et slags minimum.
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***