Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hva skal man velge av pulsmåler?

Hva skal man velge av pulsmåler? #1238892 18/08/2011 11:58
BeefCake Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Min gamle polar pulsklokke for løping er tom for batteri. Dette kan vel sikkert fikses på, men usikker hva det koster.

Lurer derfor å gå til innkjøp av noe nytt, men usikker på hva jeg skal velge.

Ideelt sett ønsker jeg noe som kan ta pulsen og markere det inn sammen med gps tracking. Den skal fungere for ski, løping og sykling, og skal heller ikke være for dyr...

Er det noe belte som kan kjøptes inn som vil fungere f.eks sammen med en android telefon med f.eks endomondo (har alltid med mobilen med meg på tur uansett..). Eller er det umulig/for dårlig og jeg heller bør se på garmin/polar alternativer?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: BeefCake] #1238897 18/08/2011 12:04
White Offline
Avhengig
Avhengig
Hei, jeg bruker runkeeper (som er en rå applikasjon) som kan brukes til sykling, løping, mtb, gåturer, skiturer alt... Wahoo fitness har et belte og en blutooth dongle du fester på smart tlf din (i mitt tilfelle iphone seff) som logger pulsen din. Når du er ferdig med treningen lagres alt til runkeeper.com og du kan se alle statsene dine. Pluss gps spor i google maps med mer. Koster 119 dollar for whaoo fitness pack (garmin inside). Beltet kan kobles opp mot andre enheter også. Btw, du kan bruke denne med endomondo også, men etter å ha lest og testet ut begge mye er runkeeper best

Redigert av White; 18/08/2011 12:04.

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1238900 18/08/2011 12:08
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Problemet med Runkeeper er dog at den spiser en del iPhone-batteri.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1238904 18/08/2011 12:13
BeefCake Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: White
Hei, jeg bruker runkeeper (som er en rå applikasjon) som kan brukes til sykling, løping, mtb, gåturer, skiturer alt... Wahoo fitness har et belte og en blutooth dongle du fester på smart tlf din (i mitt tilfelle iphone seff) som logger pulsen din. Når du er ferdig med treningen lagres alt til runkeeper.com og du kan se alle statsene dine. Pluss gps spor i google maps med mer. Koster 119 dollar for whaoo fitness pack (garmin inside). Beltet kan kobles opp mot andre enheter også. Btw, du kan bruke denne med endomondo også, men etter å ha lest og testet ut begge mye er runkeeper best

Ja har vurdert å gå over til runkeeper. De fleste i kompisgjengen har konvertert fra Endomundo til Runkeeper, så kommer vel til å gjøre det snart selv. Hvor stor er denne bluetooth greia du kobler på? Hvorfor er det egentlig nødvendig, bluetooth er vel på min android telefon fra før av?

Hvordan er signalene fra beltet? Er det slik at du fint kan ha telefonen nederst i sekken i en tørr pose og at den fortsatt har full dekning? Og sist men ikke minst, denne pulsuplinken mot runkeeper er det på kjøpsversonen, eller er det gratisversonen vi snakker om her? ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: GeirK] #1238909 18/08/2011 12:18
White Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: GeirK
Problemet med Runkeeper er dog at den spiser en del iPhone-batteri.

I følge mine målinger bruker endomundo 30% mer batteri. Med fullopladet tlf kan jeg tracke i 5 - 5.5 time alt etter tempen ute.

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: BeefCake] #1238914 18/08/2011 12:20
White Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: BeefCake

Ja har vurdert å gå over til runkeeper. De fleste i kompisgjengen har konvertert fra Endomundo til Runkeeper, så kommer vel til å gjøre det snart selv. Hvor stor er denne bluetooth greia du kobler på? Hvorfor er det egentlig nødvendig, bluetooth er vel på min android telefon fra før av?

Hvordan er signalene fra beltet? Er det slik at du fint kan ha telefonen nederst i sekken i en tørr pose og at den fortsatt har full dekning? Og sist men ikke minst, denne pulsuplinken mot runkeeper er det på kjøpsversonen, eller er det gratisversonen vi snakker om her? ICON_SMILE

Den er like stor som den harde delen på laderen din, ant+ eller noe heter den. Ja, jeg har alltid tlf pakket i ett av rommene på sekken med bobleplast rundt og det funker fint. Du trenger ikke Elite versjonen på runkeeper.com for heart rate. Men elite koster så lite som 20 usd i året, så ser ingen grunn til å ikke signe opp på det. Da kan man sende linker/facebook med live feed når man sykler ritt feks. Og det funker veldig bra. Er den dingens som kommuniserer med beltet, tror det er en api som ikke finnes i telfonene.

http://store.runkeeper.com/merchant.mvc?...Code=RK_RUNPACK

denne er da for iphone, har lest at de finnes til android også, men vet ikke hvor man kjøper det.

Syns nå denne virker ganske smart også, spesielt om man trenger navigasjon på nye stier/ruter:

http://www.wahoofitness.com/Products/Wahoo-Fitness-Wahoo-Bike-Pack.asp

Redigert av White; 18/08/2011 12:25.

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1238939 18/08/2011 12:44
BeefCake Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hmmmm.. Det skal absolutt vurderes! Sier runkeeper noe om puls på soundfeedbacken du får? Liker å jogge/ski/rulleksi med musikk. Feedbacken fra Endomondo på hvor fort siste km gikk er fin for å holde ca samme fart. Har hørt Runkeeper har samme greia.

- Mvh BeefCake
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: BeefCake] #1238945 18/08/2011 12:50
White Offline
Avhengig
Avhengig
Ja du kan få clues på pace, snitt fart osv. Men så langt ikke på pulsen, men regner med det er noe som kommer. ABERET er at man må ha en typ feste til tlf for sykkelen som vist over for å se pulsen hele tiden. Dermed må man ha displayet på som igjen trekker masse strøm. Nå finnes det ekstra batterier å plugge til via usb til denne casingen, men... har sendt de mail for å høre om det finnes en klokke som kan parres med samme beltet slik at tlf logger ALT utenom watt da, men puls, stigning, tråkkfrekvens, rute, fart +++ mens man kan se på klokken for pulsen... da blir det rimelig komplett egentlig.

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1238950 18/08/2011 12:58
BeefCake Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ja du kan få clues på pace, snitt fart osv. Men så langt ikke på pulsen, men regner med det er noe som kommer. ABERET er at man må ha en typ feste til tlf for sykkelen som vist over for å se pulsen hele tiden. Dermed må man ha displayet på som igjen trekker masse strøm. Nå finnes det ekstra batterier å plugge til via usb til denne casingen, men... har sendt de mail for å høre om det finnes en klokke som kan parres med samme beltet slik at tlf logger ALT utenom watt da, men puls, stigning, tråkkfrekvens, rute, fart +++ mens man kan se på klokken for pulsen... da blir det rimelig komplett egentlig.

Vel, ett enklere og billigere alternativ er vel å la den spille enkle lyder om pulsen blir for lav eller for høy. Jeg vil helst slippe å ha noe display jeg må se på. Men nå tenker ikke jeg på watt og slike ting da..

- Mvh BeefCake
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: BeefCake] #1238951 18/08/2011 12:59
BeefCake Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Men finner ikke noe Wahoo til andoird dessverre.

- Mvh BeefCake
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: BeefCake] #1238952 18/08/2011 13:00
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Ideelt sett ønsker jeg noe som kan ta pulsen og markere det inn sammen med gps tracking. Den skal fungere for ski, løping og sykling, og skal heller ikke være for dyr...

Høres ut som Garmin Forerunner 310XT.

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: Christian] #1238958 18/08/2011 13:10
White Offline
Avhengig
Avhengig
ok, det er kjipt, mente jeg leste at man fikk det til android også. på runkeeper sine sider står det ihvertfall at audi cue for puls er lagt inn i nyeste versjonen til android og kommer til iphone straks.

"Hello everyone! We hear your feedback and understand that audio cues for heart rate data is a feature that is highly desired. The latest Android update (v2.8.0.5) released yesterday, includes heart rate audio cues and is on the roadmap for iPhone soon."

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1238959 18/08/2011 13:11
White Offline
Avhengig
Avhengig

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1238962 18/08/2011 13:12
BeefCake Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Ah, perfekt! Med audio cues så er det jo helt perfekt!

- Mvh BeefCake
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1239151 18/08/2011 18:05
ileirtro Offline
Entusiast
Entusiast

Dette beltet kan også kjøpes på f.eks. MPX også.

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: ileirtro] #1239204 18/08/2011 18:56
T
Tommas Offline
Avhengig
Avhengig
T
Endte opp med en Garmin Forerunner 410, som blir flittig brukt.

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: BeefCake] #1239207 18/08/2011 18:59
E
erling nyborg ow Offline
Fersking
Fersking
E
bytta batteri på min rs400 nå for litt siden, det kostet meg ikke mer enn 40 kr. ICON_LAUGH

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: erling nyborg ow] #1239421 18/08/2011 22:29
White Offline
Avhengig
Avhengig
Fikk beskjed tilbake fra whaoo folkene. Siden det er garmin til iphone er de kompatible med alle garmin klokker, dvs man kan parre den opp mot klokken og iphone på en gang. Genialt. Om det så er på polar sin for android aner jeg ikke

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1239524 19/08/2011 07:06
BeefCake Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Fikk beskjed tilbake fra whaoo folkene. Siden det er garmin til iphone er de kompatible med alle garmin klokker, dvs man kan parre den opp mot klokken og iphone på en gang. Genialt. Om det så er på polar sin for android aner jeg ikke

Mener jeg leste at det ikke gikk å parre den opp mot gamle polar produkter hvertfall pga den sendte på en annen frekvens eller noe. Men dette blir vel samkjørt i nyere versoner sikkert.

- Mvh BeefCake
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1239633 19/08/2011 08:24
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Kan jeg få stille et usedvanlig "blondt" spørsmål vedr runkeeper (som jeg har brukt en god stund): hvordan får jeg denne pratende damen til å slutte å snakke? Jeg finner faktisk ikke utav det...det skal sies at jeg ikke har spesielt stor interesse i å trykke rundt og lete lenge - jeg skulle gjerne sett at det var så enket som å velge noe ala "stop talking", men, nei...

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: HeidiF] #1239655 19/08/2011 08:40
White Offline
Avhengig
Avhengig
Det er faktisk så enkelt at du går på settings, audio cues og velger ingen av de.

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1239681 19/08/2011 09:05
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Ahh - takk for info!! Denne stemmen skal det bli godt å slippe og høre.

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: BeefCake] #1239692 19/08/2011 09:16
T
TJF Offline
Medlem
Medlem
T
Jeg har brukt det meste, også ant+ og pulsbelte sammen med Iphone.

Min erfaring er at Polar's GPS system er for tungvint, 2 enheter, er en for mye.

Iphone løsningen er god i teorien, men min erfaring er at den er lite egnet for løping og ski fordi du må holde den i hånden dersom du skal kunne lese av data underveis. Stemmen fungerer jo, men jeg liker å sjekke pulsen underveis i økten når det passer meg, eks. i bakker og starten av ritt etc. Iphone er av, unnskyld meg, møkk dårlig kvalitet og tåler svært lite (har ødelagt 4 stk). Sist pga. at den ikke tålte svetten fra hånden min når jeg løp.

Derfor har jeg nå godt tilbake til min gamle Garmin 305. Denne fungerer meget bra under trening og OK i forhold til synk med Runnkeeper. 310XT er bedre fordi den er mindre. Barnesykdommene fra 201 hvor pulsmålingene var elendige er kurert. Garmin er heller ikke uten svakheter, men min erfaring er at disse er mindre enn hos Iphone og Polar.
I min treningsgjeng har mange prøvd mye og de aller fleste har falt ned på Garmin til slutt.

Lykke til!

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: Christian] #1239693 19/08/2011 09:16
Pink floyd Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Christian

Høres ut som Garmin Forerunner 310XT.

Har både Forerunner 310xt og edge 800 og til ditt behov så er vel 310xt det jeg ville satset på.
Klokke med ekstra utstyr blir for mye dall for meg, dårlig batteri og mange enheter som skal snakke sammen og funke over tid.

Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: TJF] #1239700 19/08/2011 09:21
White Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: TJF
Jeg har brukt det meste, også ant+ og pulsbelte sammen med Iphone.

Min erfaring er at Polar's GPS system er for tungvint, 2 enheter, er en for mye.

Iphone løsningen er god i teorien, men min erfaring er at den er lite egnet for løping og ski fordi du må holde den i hånden dersom du skal kunne lese av data underveis. Stemmen fungerer jo, men jeg liker å sjekke pulsen underveis i økten når det passer meg, eks. i bakker og starten av ritt etc. Iphone er av, unnskyld meg, møkk dårlig kvalitet og tåler svært lite (har ødelagt 4 stk). Sist pga. at den ikke tålte svetten fra hånden min når jeg løp.

Derfor har jeg nå godt tilbake til min gamle Garmin 305. Denne fungerer meget bra under trening og OK i forhold til synk med Runnkeeper. 310XT er bedre fordi den er mindre. Barnesykdommene fra 201 hvor pulsmålingene var elendige er kurert. Garmin er heller ikke uten svakheter, men min erfaring er at disse er mindre enn hos Iphone og Polar.
I min treningsgjeng har mange prøvd mye og de aller fleste har falt ned på Garmin til slutt.

Lykke til!

Hei, det er derfor jeg sjekket med de ang klokke. Og når svaret var at enheten kan parres med både klokke og iphone samtidig, er det jo ja takk begge deler. Da har man en enkel og rimlig garmin klokke på armen som gir deg i det minste puls og tid og logger alt annet med tlf som ligger pakket bort. Ja de tåler ikke så mye, har gått igjennom noen selv. Pakker den i bobleplast i sekken og om vinteren har jeg den i en tynn neopren casing i en av lommene. Den overlevde jaggu ned mot -17 grader

Re: Hva skal man velge av pulsmåler? [Re: White] #1239769 19/08/2011 10:20
Oter Offline
Entusiast
Entusiast
Strava er ikkje nevnt her. Eg har meirsom forlete Endomondo til fordel for den. Til sykling er featuren med automatisk gjenkjenning av segment ein sikker vinnar i mine auger. Tida på alle segment du syklar i løpet av turen vert då automatisk registrert og samanlikna med tida til alle andre Strava-brukarar som har sykla samme segmentet. Segment definerar du og andre som dykk vil. Med iphone/android er det då berre å starte appen, putte phonen i sekken, og trø i veg. Støttar då ikkje HR, men om du har ei Garmin einheit får du det også. Iphonen vil eg uansett ikkje ha på styret, og HR er mest interessant medan eg trenar, ikkje like mykje etterpå.

The most exciting phrase to hear in science, the one that heralds the most discoveries, is not "Eureka!" (I found it!) but "That's funny..." ~Isaac Asimov

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå