|
Tilrettelagt for nybegynnere på Hafjell?
|
Tilrettelagt for nybegynnere på Hafjell?
17/08/2011 23:10
|
Lanzin
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har syklet en del i mitt liv,men kjenner interessen for og dundre ned et heng frister mer og mer. Men jeg er for feig... Er det noen ok bakker for nybegynnere der? Greier noen bakker og dropp, men aldri kjørt i doserte svinger osv..
MÅ vel ikke ha downhill sykkel? holder med en fulldempet stisykkel? Noen vits i og ta med Hardtail?
|
|
|
Re: Tilrettelagt for nybegynnere på Hafjell?
[Re: Lanzin]
18/08/2011 04:51
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Nybegynnere vil finne trivelige løyper Hafjell. Når det gjelder sykkel er alt mulig men jeg vil påstå at du får mest og best uttelling med riktig utstyr. En fulldempet stisykkel vil absolutt fungere, men når man først skal teste løypene ville jeg anbefalt å leie en utforsykkel. En hardtail ville jeg parkert hjemme, selv om man nok kommer seg ned med det og. Øyvind Østvedt viser hvordan.  Bildet fra FriFlyt.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
[Re: tmork]
18/08/2011 06:06
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Om du har syklet litt før som du sier, og gjerne litt sti, så er det null problem å begynne med MoeTown, Buldreløypa, Parkløypa, Nameless, Expressen og Dessert.
Det går ganske kjapt å få litt teken på doserte svinger, men du skjønner nok at du ikke drar på nok når du bare hopper halvveis over hoppene som kommer rett etter.
Alt av sykkel er sikkert mulig, men jeg tror ikke jeg ville skranglet ned der på hardtail da bakhjulet ditt nok ville vært 'all over' pga. stein, røtter og anna rask. Og når du ikke hopper langt nok er det godt at ikke bare låra (og rompa) skal ta av for landing.
Personlig ville jeg leid sykkel da skader på sykkelen fort kan gå over leieprisen. Jeg tok en pedal på en passasje mellom to steiner som gikk fint da det var tørt - men så regnet det mye en stund og da ble det plutselig dypere mellom dem....
Hilsen en annen fersking som dro og prøvde.
|
|
|
[Re: Kakachka]
18/08/2011 06:13
|
Lanzin
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for bra svar  Så en video i går med kjøring derfra og ble mildt sagt inspirert!
|
|
|
[Re: tmork]
18/08/2011 08:34
|
EgilS
More than words
|
More than words
Nybegynnere vil finne trivelige løyper Hafjell.
Når det gjelder sykkel er alt mulig men jeg vil påstå at du får mest og best uttelling med riktig utstyr. En fulldempet stisykkel vil absolutt fungere, men når man først skal teste løypene ville jeg anbefalt å leie en utforsykkel. En hardtail ville jeg parkert hjemme, selv om man nok kommer seg ned med det og. En liten kommentar her: Jeg leide meg DH-sykkel der for et par år siden. For meg ble det en opplevelse av usikkerhet. Delvis sikkert fordi jeg kjørte med flatties, noe jeg absolutt ikke liker, og delvis fordi det var en veldig uvant sykkel. Jeg vil nesten si at om man ikke har syklet på en DH-sykkel tidligere, og kun skal leie for en halv/hel dag, er det mulig at man kan ha mer utbytte av å kjøre på en lett maraton-/stisykkel om det er det man bruker til daglig. Samtidig vil man jo da aldri bli vant med DH-sykkel, og ett sted må man jo starte. Og nybegynnere går helt fint. Ei på snart 11 år på sin første tur på grovt utstyr:
|
|
|
[Re: EgilS]
18/08/2011 09:53
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
[quote=EgilS] Jeg leide meg DH-sykkel der for et par år siden. For meg ble det en opplevelse av usikkerhet. Delvis sikkert fordi jeg kjørte med flatties, noe jeg absolutt ikke liker, og delvis fordi det var en veldig uvant sykkel. Jeg vil nesten si at om man ikke har syklet på en DH-sykkel tidligere, og kun skal leie for en halv/hel dag, er det mulig at man kan ha mer utbytte av å kjøre på en lett maraton-/stisykkel om det er det man bruker til daglig. Samtidig vil man jo da aldri bli vant med DH-sykkel, og ett sted må man jo starte. Og nybegynnere går helt fint. Ei på snart 11 år på sin første tur på grovt utstyr: /quote] Litt enig litt uenig. Er man vant til en fulldempet stisykkel så tar det ikke lang tid før man venner seg til en DH sykkel. Har også venner som knapt har syklet siden 90-tallet, men som virkelig har kommet seg utover i en dag på Hafjell. Kjør en full dag med flere pauser fremfor en intensiv halv dag. En annen ting man skal tenke på med en stisykkel er bremsene. Tviler på at mine shimano 486(?) bremser som er på hardtailen ikke hadde gått varme på en tur ned. Ganske lange bremsestrekk når man er nybegynner. En annen ting er jo at man bør leie seg litt beskyttelsesutstyr uansett. Ang. flatties så har hvertfall jeg fått tilbud om å få SPD satt på om jeg tok med pedalene selv. Jeg sykler alltid med SPD, selv i hafjell  edit: til trådstarter, ja det er mange fine enkle løyper for nybegynnere, så ingen ting å være redd for. Godt skiltet er det også, i motsetning til Drammen :S
Redigert av BeefCake; 18/08/2011 09:54.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
18/08/2011 10:02
|
norst1
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er supert for nybegynnere i Hafjell. Se denne videoen jeg lagde for 14 dager siden av løype nr 5. Syklisten er 7 år gammel og kjører på helstiv sykkel. http://www.youtube.com/watch?v=u859fPvbfLM
Dag
|
|
|
[Re: norst1]
18/08/2011 14:29
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Helt uenig med EgilS. Leide meg en i fjor med flatties, men jeg hadde vett nok til å bytte pedaler med en gang. Det endte med innkjøp av eget beskyttelsesutstyr til neste gang og byggeprosjekt om vinteren. Dette er noe av det morsomste jeg har bedrevet - og det var trygghet og kontroll som gjorde at jeg ble hekta. Har kjørt noen av løypene (Moetown, Parkløypa og Ekspressen) med stisykkel, og den var enklere i doseringer, men der det er bratt er egnet verktøy best!
|
|
|
[Re: baronKanon]
18/08/2011 17:31
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Varför verkar det som att liftbaserad sykling oftast är väldigt downhill orienterat? Skulle det inte finnas en marknad för folk som ibland vill ta liften opp för att sykla en inte altför brant eller rask sti med deras vanliga stisykkel? De kunde väl till och med laga en fin XC runda.
Jag vet inget om hafjell men har varit en del i åre dock inte för sykling. Så gott som alla syklister jag ser är folk med downhill sykkel och rustning och de allra flesta löyperna jag vet om är downhill orienterade. En del löyper är väl rimeligt lätta men då är det snarare vägar som inte är spesiellt morsoma att sykla.
|
|
|
[Re: jonnykast]
18/08/2011 19:07
|
JonahHex
Leppedefekt kåbbåj
|
Leppedefekt kåbbåj
Drammensmarka er stinn av stier som er lettere tilgjengelig ved hjelp av heisen i Drammen Skisenter....
|
|
|
[Re: fredriks]
18/08/2011 22:32
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Jag vet inget om hafjell men har varit en del i åre dock inte för sykling. Så gott som alla syklister jag ser är folk med downhill sykkel och rustning och de allra flesta löyperna jag vet om är downhill orienterade. En del löyper är väl rimeligt lätta men då är det snarare vägar som inte är spesiellt morsoma att sykla.
Ta heisen opp i Hafjell og du er med en gang i Ultrabirkland - ubegrensede muligheter for morsom stifjellsykling :-)
|
|
|
19/08/2011 08:03
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag vet inget om hafjell men har varit en del i åre dock inte för sykling. Så gott som alla syklister jag ser är folk med downhill sykkel och rustning och de allra flesta löyperna jag vet om är downhill orienterade. Stifolket forsvinner vel innover fjellet og er således litt usynlig for de som baserer seg på heis hele dagen.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
19/08/2011 09:47
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Varför verkar det som att liftbaserad sykling oftast är väldigt downhill orienterat? Skulle det inte finnas en marknad för folk som ibland vill ta liften opp för att sykla en inte altför brant eller rask sti med deras vanliga stisykkel? De kunde väl till och med laga en fin XC runda.
Jag vet inget om hafjell men har varit en del i åre dock inte för sykling. Så gott som alla syklister jag ser är folk med downhill sykkel och rustning och de allra flesta löyperna jag vet om är downhill orienterade. En del löyper är väl rimeligt lätta men då är det snarare vägar som inte är spesiellt morsoma att sykla. De trenger ikke lage en XC runde, er jo uendelige muligheter fra før når du har tatt heisen opp:) Tror grunnen til at du ser flest med rustning og DH sykler er at de tar heisen opp og kjører rett ned og gjør dette mange ganger, mens mange av de som sykler XC tar seg en lengre runde innoverstinettet for så å ta noen slakere avsideliggende stier ned mot parkeringen igjen senere på dagen. De velger vel også å betale for en heistur opp fremfor ett dagskort eller halvdagskort.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
|
|