Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 15 av 32 1 2 13 14 15 16 17 31 32

Bikerank Norway Beta

Re: Bikerank Norway Beta [Re: Elgvenn2] #1239454 19/08/2011 05:31
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Elgvenn2
Bjørn-Olav:
Importerte resultatlista for Åslendet GP i rittranking rett etter rittet (10. aug), men denne har ikke kommet inn i live resultatene enda. Ser at ritt som var etter Åslendet GP har kommet inn (drammensrittet). Er det problemer med resultatlista eller noe jeg må gjøre for at dette skal komme inn/bli godkjent?

Tillager meg å bumpe opp denne. Hva tror du bolav? ICON_WINK

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Elgvenn2] #1239491 19/08/2011 06:39
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Bjørn-Olav:
Importerte resultatlista for Åslendet GP i rittranking rett etter rittet (10. aug), men denne har ikke kommet inn i live resultatene enda. Ser at ritt som var etter Åslendet GP har kommet inn (drammensrittet). Er det problemer med resultatlista eller noe jeg må gjøre for at dette skal komme inn/bli godkjent?

Tillager meg å bumpe opp denne. Hva tror du bolav? ICON_WINK

Jeg tipper på resultater i dag, og poeng om 7 dager.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: kao] #1239819 19/08/2011 11:08
B
brede Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: kao
Da får vi bruke vår kollektive hukommelse ;-) I NM kjørte i hvert fall menn senior lengst og var alene om antall antall runder. Alle menn veteran kjørte like langt, og samme antall runder som kvinner senior. Jeg lurer på om ikke menn junior også hadde samme antall runder? Kvinner veteran og junior kjørte kortere.

9 runder: M Sr
6 runder: K sr, M Jr, M vet
4 runder. K Jr, K vet

Når sykkelparken har høyere verdi enn bilparken er prioriteringene i vater.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: front biker] #1240849 20/08/2011 15:21
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: front biker

Savnet dette før Drammensrittet.
Kommer det før Ultrabirken/Vanlig-Birken?

Birken: http://rittranking.merida.no/startlist/5/view
Ultra: http://rittranking.merida.no/startlist/6/view

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1240997 20/08/2011 18:45
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Veldig bra. Er det en ren personpoeng ranking, eller ligger det noe dypere utregning bak?

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Elgvenn2] #1241271 21/08/2011 08:53
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Veldig bra. Er det en ren personpoeng ranking, eller ligger det noe dypere utregning bak?

Det er 3 kolonner. De to første tar lang tid å regne ut, så de holder på å bli regnet ut. Den første er "Hvordan ville jeg gjort det" og er en ren omregning fra tiden i de andre rittene til Birken 2010. Den andre er den beste av disse tidene. Den 3. er ren personpoeng.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1241286 21/08/2011 09:15
M
marvin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: bolav

Er grunnen til at det tar 7 dager før poengene kommer at det tar så lang tid å regne det ut, eller er det at det er så tungt å regne ut at du bare gjør det en gang i uken ?

Re: Bikerank Norway Beta [Re: marvin] #1241306 21/08/2011 09:49
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: marvin

Er grunnen til at det tar 7 dager før poengene kommer at det tar så lang tid å regne det ut, eller er det at det er så tungt å regne ut at du bare gjør det en gang i uken ?

Trafikk nå rundt Birken, og dårlig maskinvare, og tung prosessering gjør at det bare gjøres en gang i uken. Å regne ut alt fra første ritt tar litt over 24 timer nå, med dagens server.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1241318 21/08/2011 10:20
Rønnern Offline
Skrotnisse
Skrotnisse
Oppfordrer igjen til å ha en eller annen måte slik at brukere kan donére noen kronasjer til deg for denne jobben du gjør og som kan brukes til å oppgradere maskinparken. Rittranking har gjort konkurransen et steg morsommere .

Mvh Ronnie "The Runner"
www.lck.no
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Rønnern] #1241320 21/08/2011 10:22
JOF Offline
Entusiast
Entusiast
Jepp!

Jan Ove
--
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Rønnern] #1241325 21/08/2011 10:28
M
marvin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Kanskje man rett og slett kunne ha kjøpt noen deler og sendt til Bolav? En cpu , ett hovedkort og nytt minne ?

Re: Bikerank Norway Beta [Re: marvin] #1241329 21/08/2011 10:34
Loki Offline
Besatt
Besatt
Er det ikke sånn skydata som er hot for tida? Prøvd det bolav?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Bikerank Norway Beta [Re: Loki] #1241332 21/08/2011 10:38
N
nicolayoe Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Enten må du sette opp en Paypal-donate knapp Bolav, ellers må en av oss forumbrukere ta initiativet til innsamling!

Men det er til slutt du som vet hva flaskehalsen er pr. d.d.
Har en følelse av at belastningen ikke vil bli mindre neste år...

Re: Bikerank Norway Beta [Re: nicolayoe] #1241335 21/08/2011 10:44
EgilS Offline
More than words
More than words
Er det vurdert om de tgår an å selge tjenester i forbindelse med rankingen? Dette er da noe som vanlig turritt kan bruke til å sette opp seeding.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: EgilS] #1241352 21/08/2011 11:28
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: EgilS
Er det vurdert om de tgår an å selge tjenester i forbindelse med rankingen? Dette er da noe som vanlig turritt kan bruke til å sette opp seeding.

Jeg ønsker å kunne lage tjenester for enkelt å kunne seede til turritt. Tror også det er her det går an å få igjen kostnadene. Jeg ønsker jo at resultater, og ranking skal være gratis for alle. Andre typer tjenester kan jo være tjenester mot klubber. Lister over resultater fra deres klubb, men det er enklere, og riktigere å ta betalt for seeding, som også er der andre tjener penger.

Tjenesten er nå hostet hos Amazon, så hardware hjelper ikke så mye. ICON_SMILE

Ikke så veldig vanskelig å sette på mer jern, men det koster jo penger da.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1241355 21/08/2011 11:33
T
Tjuvtrener Offline
Ivrig
Ivrig
T
Hvorfor gikk det ifra å hete Rittranking / Bikerank til Merida Rittranking?

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1243425 23/08/2011 12:59
Stige Offline
Avhengig
Avhengig
Tjenesten er nå hostet hos Amazon, så hardware hjelper ikke så mye. ICON_SMILE

Ikke så veldig vanskelig å sette på mer jern, men det koster jo penger da.

Nå kjenner jeg ikke til arkitekturen i systemet ditt, men det hadde kanskje gått an å kjøre webserver biten på en type maskin, og så fyre opp et monster når du skal gjøre tallknusingen. Men det krever vel at du kan kjøre beregningene i parallell.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1244688 24/08/2011 18:36
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Kan ikke helt fatte at man behøver å rekalkulere helt tilbake til siste ritt? Poengsummene til de som ikke har vært med i noen av de rittene som sist ble importert, skal jo ikke endres. Topplisten og andre queries regner jeg med skjer "live" ut i fra beregnede poeng summer og andre parametere, så hvorfor det må kjøres en full indeksering hver gang virker litt rart?! Kan man ikke bare sette ett flagg på de brukerene som er endret når man importerer resultatene, og så i stede for alle beregne kun disse?

Feit og i dårlig form..
Re: Bikerank Norway Beta [Re: wirre] #1244989 25/08/2011 05:22
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: Stige

Nå kjenner jeg ikke til arkitekturen i systemet ditt, men det hadde kanskje gått an å kjøre webserver biten på en type maskin, og så fyre opp et monster når du skal gjøre tallknusingen. Men det krever vel at du kan kjøre beregningene i parallell.

Det er riktig at det går an å gjøre slikt. Det må vel lages det også, så da blir det jo en avveining av penger/tid osv.

Sitat: wirre
Kan ikke helt fatte at man behøver å rekalkulere helt tilbake til siste ritt? Poengsummene til de som ikke har vært med i noen av de rittene som sist ble importert, skal jo ikke endres. Topplisten og andre queries regner jeg med skjer "live" ut i fra beregnede poeng summer og andre parametere, så hvorfor det må kjøres en full indeksering hver gang virker litt rart?! Kan man ikke bare sette ett flagg på de brukerene som er endret når man importerer resultatene, og så i stede for alle beregne kun disse?

Siden det tar såpass lang tid å beregne gjøres nettopp dette. Sammenslåing av brukere setter da flagget til å beregne til det eldste rittet som den nyeste av de to sammenslåtte brukerne har deltatt i. Selv med en slik vesentlig optimalisering vil du være overrasket over hvor ofte man må beregne langt tilbake i tid.

Når det er sagt har jeg nå satt på en stor database-server, og lar den stå til etter birken. Beregner nå poeng hver dag.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1248042 29/08/2011 08:55
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
Sitat: pedaIglipp
Disse rankingene finner man vel hos NCF uansett?

Jeg har ikke funnet de så godt. Nå ser det ut til at dette ikke er så stas, og i tillegg er det for elite, som er en litt annen målgruppe en jeg ønsker å ha på Rittrankingen, så da tar jeg vel bort det.

Hvis jeg skulle ønske meg noe funksjonalitet (som kan være kjapp å legge til):

1. Visning av rittpoengene slik de blir brukt i beregning av rytterpoengene. De tallene vi ser på en plassering idag, er jo uten "alderstillegg"

2. Få på [a] linken på alle plasseringer. Nå må man klikke seg inn på Merida Rittranking bildet og så på "Mine siste resultater".

3. Mulighet til å scrolle i rankinglistene. Altså for å se "Hvor langt er det ned til xxxx plass?".

4. Vise om et resultat inngår i rytterens gjeldende poengberegning eller ikke (gjerne også om det har gjort det historisk eller ikke). Det er ekstra stas med aggregert informasjon a'la "xxx ryttere har ranking basert på resultat fra Vestmarkrittet 2011"

2. Hvor vil du ha dette? På alle resultater over alt? Kanskje legge på en mulighet for å ha dette på innstillinger. Problemet er jo at brukergrensesnittet veldig fort blir for cluttered.

3. Ja. Her er problemet at det koster litt mye av serveren. Jeg får vel bare legge det på og se hvordan det går.

4. Jeg skal se på dette.

Jeg driver og syssler litt med noen tanker selv. Det ene er å ha med gps-spor. Det ser ut som om Strava er det som gjelder, og APIet der ser også ganske bra ut. Da kan man linke til Strava for å få se traseene til forskjellige ritt, og måle seg. Strava har ikke en måleplayer for segmenter enda, så det kan man jo enten lage, eller be de om å lage.

Med GPS-spor kan man også sortere ritt på avstand fra hjemmet. Noe som spiller bra med en rittkalender/sesongsplanlegging.

Det andre som er litt i samme båt er live-tracking. Slik at tilskuere og hjemmesittere kan se på hvordan de forskjellige gjør det underveis, også iforhold til når de kan se etter sine nærmeste. Det man må lage da er noen mobil-apps, og så gjerne syncing med Strava, eller GPX eksport e.l. etterpå.

Jeg har også mellomtider og startnummer på en del ritt. Lurer litt på hva som burde gjøres med disse. Kanskje morsomst på mellomtider er å ha poeng her også, både på strekktiden, og totalen dit, så man ser når man taper tid, og muligens lage søk på navn/startnummer i resultatlister?

Kom gjerne med innspill.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: bolav] #1248799 29/08/2011 22:36
KristianStr Offline
Avhengig
Avhengig
Rittrankings poenggivning og utregning av birkentid ut fra Drammensrittet og kansje vektinga er helt feil på Drammensrittet.
Jeg tror dette kan komme av at ingen utrente og få undermiddels trente tar sjansen på å delta, eller har hørt om Drammensrittet.
Og at sperretiden er kort i Drammensrittet, spesielt for dem som starter i siste gruppe, sikkert pga. mål på torvet og bruk av trafikkerte veier, og sikkert ønske om å komme hjem litt før for funksjonærer, dermed får man ikke mange som bruker lengere tid i mål, eller til start. Får dårliger beltalt i Montebellorittet og, på bikeranking, enn i birken, men ikke like mye, så lengden kan ikke ha alt å si. I Montebellorittet er det og flere av flere kaliber som deltar.
Er fint å få belønning for å sykle birken (fredag eller lørdag), men jeg brukte 10 min kortere tid på å sykle fredagsbirken enn Drammensrittet i år, noe bikeranking mente ville ta nesten en halvtime lenger enn Drammensrittet.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1249594 30/08/2011 19:33
I
ikke lett Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Hmmm..... Tror de fleste bruker lenger tid på Birken enn i Drammensrittet. Selv brukte jeg 29 min mer i birken (3.05 vs 3.34)

Truls Veslum
Asker
Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1252205 02/09/2011 14:05
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Omtrent hvor mange personer består rankinglista av? Jeg vet jo hvor mange som er foran meg, men det hadde vært artig å sett hvor mange som er bak også.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1252938 03/09/2011 17:25
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Grem!

Kollega som jeg slo med 7 min i GR som er det eneste rittet vi begge har kjørt er nå forbi meg på bikerank efter birken.

Takket være min elendige opplevelse og gjennomføring på Vestmarkrittet i våres.

Nå sitter jeg sykemeldt med operert skulder og får ikke syklet mer ritt i år.

Må bare gremme meg gjennom vinteren.

Og trøste meg med at på xcrank har han ikke en sjanse! Hrm.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1253472 04/09/2011 12:37
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B
bolav: Hvordan funker den greia med "Rytterens poeng er snittet av de 5 minste poengsummene de 3 siste årene, med vekt på nye resultater."

Degraderes resultatene fortløpende, eller er det en prosentsats pr. sesong, eller hvordan funker dette?

Akkurat nå blir det gitt 100 poeng tillegg ved utvelgelse av resultater, men ikke ved snitt.

Jeg liker ikke hvordan dette virker nå, men en degradering må til for at listene skal bli riktig for de beste. Har enda ikke funnet helt riktig oppskrift her.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1254147 05/09/2011 10:03
B
bolav Offline
Entusiast
Entusiast
B

Ahh, jeg ser nå at aritmetikken er på hele år og ikke i dager. Jeg ville vel enten gitt degradering på sesongnivå, eller 0.27 poeng pr. dag, eller antakeligvis best: En prosentandel av poengene pr. dag.

Slik det er nå, ville jeg faktisk ha tjent på å ikke syklet Terrengsykkelrittet i år. Uten poeng derfra, ville Grenserittet 2009 sannsynligvis kommet inn som tellende resultat isteden, og rytterscoren min ville vært vært 30 poeng lavere.

Jeg er enig i begge to. Det skal lønne seg å fullføre, så det ser jeg på. Når det gjelder degradering er et problem at de ikke er dato, men bare årstall på veldig mange av de gamle resultatene, så da må det lages noe magi.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1254170 05/09/2011 10:18
GauteS Offline
Entusiast
Entusiast
Hei

Jeg ser at resultatene fra maratonritt som f.eks. Vestmarkrittet og Terrengsykkelrittet mangler 15/16-årsklassene. Er det mulighet for at disse kan bli lagt inn?

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1260131 12/09/2011 17:43
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Hei bolav.

Ser du var på jakt etter innspill til nye funksjoner for litt siden.
Vet ikke om dette kanskje blir for krevende for platformen som kjører rittranking, men en side som var dynamisk a.la. sammenlagtlista UB+LB 2011 hadde vært noe. Dvs. at man f.eks. hadde ett antall dropdown bokser der man velger rittene man vil "legge sammen". Rittranking regner så ut en rangeringsliste basert på de som har fullført alle rittene man har valgt.

Jeg lurer forøvrig også på hvor jeg på 29. plass i M30-39 års klassen har fått mer poeng for UB 2011 vs. UB 2010, enda jeg i 2011 var både nærmere vinneren i klassa (og totalt) både tidsmessig og plasseringsmessig. Ikke noe problem, men bare nysgjerrig.

Redigert av Elgvenn2; 12/09/2011 17:46.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: ] #1260848 13/09/2011 14:25
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Hei, jeg sjekka litt på mine resultater mens kalkuleringa gikk her, og slik det står nå, får jeg 200 poeng tillegg for ritt år (TRS), 300 for ritt i fjor (GR) (men forbehold om at jeg har forstått show_score siden riktig)

Ahh, jeg ser nå at aritmetikken er på hele år og ikke i dager. Jeg ville vel enten gitt degradering på sesongnivå, eller 0.27 poeng pr. dag, eller antakeligvis best: En prosentandel av poengene pr. dag.

Slik det er nå, ville jeg faktisk ha tjent på å ikke syklet Terrengsykkelrittet i år. Uten poeng derfra, ville Grenserittet 2009 sannsynligvis kommet inn som tellende resultat isteden, og rytterscoren min ville vært vært 30 poeng lavere.

Det jeg synes er litt kjipt er at fordi jeg faktisk kjører ritt, blir jeg degradert mer enn andre som ikke gjør det.

I år har jeg kjørt 12-14 ritt. I noen har jeg punktert eller har brukt dem som oppkjøring til andre viktigere ritt. Det betyr at jeg kanskje har 3-4 ritt som jeg vil si jeg har fått ut maks på. Siden jeg imidlertid har kjørt mer enn 5 ritt denne sesongen, så er det kun 2011-resultater som ligger inne på rankingen, selv om jeg har bedre rittpoeng i ritt fra sesongen 2010.

Andre, som ikke har kjørt like mange ritt, beholder da de beste rittpoengene fra i fjor uten noen form for degradering.

Litt surt å endelig ha kravlet seg under 500-streken etter mitt siste ritt (UB), for så å bli svuppet opp på 650-plass et par uker senere, siden mitt beste ritt fra 2010 plutselig forsvant ut av rankingberegningen i starten av september en gang mens jeg ante fred og ingen fare. ICON_WINK

Men, men: Skjønner at dette ikke er så enkelt, men jeg må si jeg foretrakk den gamle løsningen uten så stor vekt på rykende ferske resultater.

Re: Bikerank Norway Beta [Re: MortenML] #1260873 13/09/2011 14:59
N
nicolayoe Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Men reflekterer ikke uansett 2011-resultatene bedre hvor god syklist du er pr. dags dato.. ICON_SMILE?

Er dog enig i at de som kun har 2010-resultater inne bør degraderes noe, men det gjør de kanskje allerede..?

Side 15 av 32 1 2 13 14 15 16 17 31 32

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå