Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lengde på birken?

Lengde på birken? #1236008 15/08/2011 12:50
S
SlowStep Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Stusset litt over at tidsskjemaet jeg fikk lastet ned fra birkebeiner.no hadde oppgitt en lengde på 89,64km til mål. Sendte derfor følgende forespørsel til adm:

"Jeg har lastet ned tidsskjema til min Garmin Forerunner som foreslått på deres side "mellomtidskalkulator". Problemet er at ruten blir oppgitt til å være 89,64km lang. Dvs at alle mellomtider og ikke minst snittfarten blir helt feil. Har dere en løsning på dette problemet? Funksjonen hadde vært veldig nyttig dersom løypen hadde vært korrekt..."

Dette var svaret:

"Det sporet som ligger ute under mellomtidskalkulatoren var det jeg logget under birkebeiner rittet 2009. Sporet angir følgende distanser til hver mellomtids stasjon.Skramstad: 13.4 Bringbu 25.97 Kvarstad 47.0 Storåsen 66.6M ål 89.6 Jeg ser at dette avviker noe fra hva som er oppgitt på birkebeinerens offisielle sider. Men så lenge de er i forhold til hverander, skal mellomtidene og den virtuelle partneren vise riktige verdier. Men det er sant som du sier at gjennomstnitts hastigheten er feil. Hvis løypa er 95 km og du sykler på 4 timer, vil gjennomnitts hastigeheten være 23.75 km/t mens den vil være 22.5 km/t hvis løypa er 90 km, så "helt" feil er det vel ikke. Hvis du sykler med GPS, kan du ikke sende meg sporet ditt så kan jeg sjekke det opp mot sporet mitt fra 2009."

Godt å vite at skjemaet ikke var "helt" feil når du kommer 2min for sent til merket ;o)

"If it's stupid and it works it ain't stupid"
Re: Lengde på birken? [Re: SlowStep] #1236021 15/08/2011 13:03
W
wirre Offline
Avhengig
Avhengig
W
Det har med at GPS'en registrerer punkter, og måler distansen mellom disse. Er det en krapp sving, så kuttes denne. Nå skal det sies at jeg har sykklet flere ritt med GPS, og hjulsensor, noe som pleier å brukes som ett argument blant Polar forkjemperene, og distansen min er fortsatt like feil som de uten hjulsensor. Nå husker jeg at når jeg først fikk gps'en og fikk den til å autmoatisk beregne hjuldiameter, så gikk hastigheten ned 1-2 km/t i forhold til computere der du legger inn diameteren selv. Siden de aller fleste som har gps får omtrent den samme distansen, og med tanke på at 95km er lengden målt med motorsykkel speedometer, som vanligvis har en viss feilmargin, så er løypa kortere en de oppgitte 95 km... Polar folket har nok stilt inn hjuldiameter etter ett skjema, og ikke den reele rullediameteren på dekket, og dette skjemaet legger sikker på litt, siden dekk dimensjonenen varierer litt fra produsent til produsent.. (tror jeg)

Feit og i dårlig form..
Re: Lengde på birken? [Re: wirre] #1236682 16/08/2011 08:06
Thomasx75 Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis du er redd for merket må du bare gi alt å se hvor du havner :-), skummelt å beregne tida så nøyaktig

Det skal svi litt.
Man blir god på det man trener på.

Moderator  support