Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hansker for regn

Hansker for regn #1235357 14/08/2011 18:33
K
knutlu Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Hvilke hansker fungerer best i regn når det er kjølig? Vurderer SealSkin, Endura Strike og så mener jeg å ha sett en Gore-variant på Milslukern.

Men det må vel være rikelig med erfaringer fra Birken i fjor?

Re: Hansker for regn [Re: knutlu] #1235362 14/08/2011 18:38
oppogned Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg savnet hummerhanskene mine fra bike tec i fjor. Tror ikke de er helt optimale da jeg får flere tommeltotter av dem. Jeg skal ha dem i sekken i år hvis det blir dårlig vær.

Hvis gud hadde ment at vi skulle vært vegeterianere, hadde grønnsakene vært lagd av kjøtt.

Re: Hansker for regn [Re: knutlu] #1235426 14/08/2011 19:32
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: knutlu
Hvilke hansker fungerer best i regn når det er kjølig? Vurderer SealSkin, Endura Strike og så mener jeg å ha sett en Gore-variant på Milslukern.

Det er vel en grunn hvorfor Birken stiller krav til innholdet i sekken iår (og årene fremover). Tipper hovedgrunnen er manglende erfaringer fra deltakerne med bruk av uværbestendige hansker (og annet tøy forsåvidt)

Har ikke tatt det definitive valget selv. Jeg har to sett med utstyr klar til Birken. Et sett som møter mine krav hvis det virkelig er stor fare for dårlig vær over fjellet og et sett som møter minstekravene til Birken. Mitt hanskevalg står mellom BikeTec (tåler vintervær) og Pro.

Re: Hansker for regn [Re: Tange] #1235441 14/08/2011 19:44
Anders A Offline
Avhengig
Avhengig
Kjøp padlehansker eller seilhansker, har ingen erfaring med sealskin, men har hørt at de ikke er noe særlig.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: Hansker for regn [Re: knutlu] #1235446 14/08/2011 19:47
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: knutlu

Kjørte med Sealskinz varianten ifjor, det gjør jeg garantert ikke iår. Den var noe skikkelig skit. Vannet kom inn, paddingen dårlig og veldig kalde når de var våte.
Brukte også Sealskinz sokker og de går inn i akkurat samme kategori; dyrt og dårlig.

Om det skulle bli skitvær iår så satser jeg på ull på beina. På hendene kunne jeg tenkt meg noen tynne neoprenhansker. Hadde noen før fra Shimano som var gode (men ikke spesielt holdbare) av neopren som var veldig gode når det var vått. Tror man istedet for å holde vannet vekk bør satse på å holde på det og varme det opp ICON_WINK

Re: Hansker for regn [Re: Anders A] #1235448 14/08/2011 19:50
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Anders A
Kjøp padlehansker eller seilhansker, har ingen erfaring med sealskin, men har hørt at de ikke er noe særlig.

+1
(Synes det var morsomt at de intervjuet Jon Almås etter Birken ifjor og han hadde gått på akkurat samme smellen som meg og impulskjøpt Sealskinz kvelden før i troen på at det skulle gi bedre livskvalitet..)

Re: Hansker for regn [Re: Brumm] #1235455 14/08/2011 19:55
olechr Offline
More than words
More than words
Castelli i Dykke/padlestoff. Helt konge hansker

http://castelli-cycling.com/en/products/detail/208/

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hansker for regn [Re: olechr] #1235496 14/08/2011 20:38
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: olechr

Hansken Fagerli refererer til er helt fantastisk.

Materialet han omtaler som dykke/ padlestoff kalles på fagspråket neopren.

Redigert av Alpers; 14/08/2011 20:38.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hansker for regn [Re: Alpers] #1235535 14/08/2011 21:21
A
ArneW Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Alpers

Stoler på dere. Hanskene er bestilt. Skal IKKE fryse i år

Redigert av ArneW; 14/08/2011 21:41.
Re: Hansker for regn [Re: Alpers] #1235550 14/08/2011 21:38
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Hvordan er denne i størrelsen? Den kommer i størrelsene S/M og L/XL. Jeg bruker M i Castellis fingerløse og lurer litt på om jeg må gå for L/XL grunnet litt lange fingre. Innspill?

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Hansker for regn [Re: knutlu] #1235596 14/08/2011 23:38
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Kjøp sykkelhanskene i neopren/våtdraktstoff på XXL (rimelig sikker på at det var der jeg kjøpte de i fjor). Jeg brukte nok en god del mer tid enn de fleste her på birken i fjor, men jeg frøs så og si ikke på hendene (kun mot slutten da jeg måtte ta de av for å prøve å fikse kjedet). De holder ikke vannet ute, men de våte hanskene blir varme og gode, samtidig som det virket relativt vindtett. Alternativt så kan du ta på tynne mekke/legehansker under disse, da er du tørr på fingrene samtidig som du har varme hansker. Alt dette er vel relativt billig og enkelt og få tak i også. Mener også å huske at det var en tråd om dette etter birken i fjor, der mange delte min erfaring.

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Hansker for regn [Re: BeefCake] #1235598 14/08/2011 23:47
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kjøp Castellihanskene heller for store enn for små. Med et par liners i ull under er de helt suverene å bruke når gradestokken kryper under frysepunktet også.

(Utstyr må jo kunne brukes utenom Birken også ICON_WINK )

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hansker for regn [Re: Brumm] #1235601 15/08/2011 00:03
M
MariusB Offline
former marcopolo
former marcopolo
M
Sitat: Brumm

+1
(Synes det var morsomt at de intervjuet Jon Almås etter Birken ifjor og han hadde gått på akkurat samme smellen som meg og impulskjøpt Sealskinz kvelden før i troen på at det skulle gi bedre livskvalitet..)

Etter å ha knotet og fryst med Sealskin hansker ble jeg nysgjerrig på hvorfor det var umulig å ta av seg hanskene uten dra med hele foret ut. Spesielt når du er bløt på hendene (for det blir du med disse hanskene). Deretter er det nærmest umulig å få på plass foret igjen. Rev istykker hansken og fant en membran som var minst dobbelt så stor som selve hansken. Hvorfor!? Ubrukelig produkt. Sokkene med merinoullfor har derimot reddet mang en kald budsykkeldag i hine håre dager.

Re: Hansker for regn [Re: MariusB] #1235712 15/08/2011 08:03
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Takker for tips om Diluvio, ser det er mange positive erfaringer her også: http://www.wiggle.co.uk/castelli-diluvio-winter-cycling-gloves

Til kr 181,15 hos probikekit er de verdt et forsøk ICON_SMILE

Re: Hansker for regn [Re: jaknudsen] #1235792 15/08/2011 09:26
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg kjøpte meg noen Craft skihansker som jeg brukte gjennom vinteren. De holdt meg gode og varme men jeg fikk aldri testet dem i fuktige forhold.

Noen som vet om dette er gode hansker å ha med i sekken på Birken?

Re: Hansker for regn [Re: Raskall] #1235801 15/08/2011 09:43
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har testet Craft skihansker i regnvær, og vil på ingen måte anbefale det. Jeg hadde riktignok den litt tynnere racingmodellen med windstopper, men vil uansett ikke anbefale det hvis det regner skikkelig. Det blir både vått og kaldt.

Re: Hansker for regn [Re: Mastodon] #1235826 15/08/2011 09:59
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Hmm.. Får vente til et par dager før. Ser ut til at det kan bli nødvendig med ytterligere en investering. Dyrt å sykle terrengritt.

Re: Hansker for regn [Re: knutlu] #1235828 15/08/2011 10:02
K
Kanondal Offline
Ringrev
Ringrev
K
Noen som vet om disse hanskene finnes over disk i Oslo?

En av SYKKELGUTTA på Sæter.
Re: Hansker for regn [Re: Anders A] #1235834 15/08/2011 10:06
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig

Vet ikke om dette gjelder alle padlehansker (padler ikke selv), men prøvde fatter'n sine i helga, og de hadde krummede fingertupper. Virket ikke spesielt gunstig for sykkel.

Re: Hansker for regn [Re: Raskall] #1235844 15/08/2011 10:16
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Raskall
Hmm.. Får vente til et par dager før. Ser ut til at det kan bli nødvendig med ytterligere en investering. Dyrt å sykle terrengritt.

Ett alternativ som noen gjorde i fjor var å ta oppvaskhansker over varme hansker. Vindtett, vanntett og billig investering. Ikke helt siste skrik stilmessig, men gjorde vist jobben. Tror noen også teipet igjen åpningen til hansken slik at ikke vann skulle renne ned. Vet ikke hvordan det blir med fukt og svette.

Uansett så må du huske at du mest sannsynelig kan bruke hanskene etter rittet også, så er jo mer en investering i utstyr du kan bruke utover høsten ICON_SMILE

- Mvh BeefCake
Re: Hansker for regn [Re: BeefCake] #1235896 15/08/2011 11:01
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: BeefCake

Ett alternativ som noen gjorde i fjor var å ta oppvaskhansker over varme hansker. Vindtett, vanntett og billig investering. Ikke helt siste skrik stilmessig, men gjorde vist jobben. Tror noen også teipet igjen åpningen til hansken slik at ikke vann skulle renne ned. Vet ikke hvordan det blir med fukt og svette.

Uansett så må du huske at du mest sannsynelig kan bruke hanskene etter rittet også, så er jo mer en investering i utstyr du kan bruke utover høsten ICON_SMILE

Under en langtur sent i oktober i fjor kjørte jeg med latex-hansker utenpå normale hele sykkelhansker. Funket det også. Men FY som hanskene stinket etterpå. ICON_SMILE

Re: Hansker for regn [Re: Raskall] #1235899 15/08/2011 11:03
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Jeg kjøpte meg noen Craft skihansker som jeg brukte gjennom vinteren. De holdt meg gode og varme men jeg fikk aldri testet dem i fuktige forhold.

Noen som vet om dette er gode hansker å ha med i sekken på Birken?

Jeg tok på meg hanskene og holdt dem i dusjen under kaldt vann. De holdt hendene tørre i 40 sekunder før de ble søkk våte. Så det er nok ikke noe vits å bruke dem, nei.

Re: Hansker for regn [Re: BeefCake] #1235902 15/08/2011 11:06
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Kjøp sykkelhanskene i neopren/våtdraktstoff på XXL (rimelig sikker på at det var der jeg kjøpte de i fjor). Jeg brukte nok en god del mer tid enn de fleste her på birken i fjor, men jeg frøs så og si ikke på hendene (kun mot slutten da jeg måtte ta de av for å prøve å fikse kjedet). De holder ikke vannet ute, men de våte hanskene blir varme og gode, samtidig som det virket relativt vindtett. Alternativt så kan du ta på tynne mekke/legehansker under disse, da er du tørr på fingrene samtidig som du har varme hansker. Alt dette er vel relativt billig og enkelt og få tak i også. Mener også å huske at det var en tråd om dette etter birken i fjor, der mange delte min erfaring.

Disse?

http://www.xxl.no/sykkel/personlig-utstyr/sykkelhansker/sykkelhanske-neopren-1056788

Re: Hansker for regn [Re: Raskall] #1235905 15/08/2011 11:10
BeefCake Offline
Ivrig
Ivrig

Disse?

http://www.xxl.no/sykkel/personlig-utstyr/sykkelhansker/sykkelhanske-neopren-1056788

Husker ikke helt om det var den modellen, men de ligner hvertfall. Kan dobbeltsjekke når jeg kommer hjem i kveld. Det var hvertfall noe som lignet. Skal se om jeg ikke finner tråden etter birken fra i fjor også.

edit: her er tråden etter birken i fjor: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...309#Post1017309

Redigert av BeefCake; 15/08/2011 11:14.

- Mvh BeefCake
Re: Hansker for regn [Re: Mastodon] #1235938 15/08/2011 11:41
Arne_And Offline
More than words
More than words
Sitat: Mastodon

Vet ikke om dette gjelder alle padlehansker (padler ikke selv), men prøvde fatter'n sine i helga, og de hadde krummede fingertupper. Virket ikke spesielt gunstig for sykkel.

Hvorfor skulle det være noen ulempe? Mesteparten av tiden krummes fingere rundt holkene.

Re: Hansker for regn [Re: Arne_And] #1235954 15/08/2011 11:58
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Arne_And
Sitat: Mastodon

Hvorfor skulle det være noen ulempe? Mesteparten av tiden krummes fingere rundt holkene.

Det var mer krumming enn hva som er naturlig for sykling. Skikkelig knekk i ytterste ledd på fingrene, omtrent som en klo, og ikke gunstig for giring og bremsing. Mye motstand i hansken om man forsøker å rette ut fingrene. Vet som sagt ikke om dette er vanlig, men dersom det er det, så vil jeg i hvert fall anbefale å prøve slike hansker på hånden før man kjøper.

Re: Hansker for regn [Re: MortenML] #1235962 15/08/2011 12:05
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: MortenML

Hvordan er denne i størrelsen? Den kommer i størrelsene S/M og L/XL. Jeg bruker M i Castellis fingerløse og lurer litt på om jeg må gå for L/XL grunnet litt lange fingre. Innspill?

Jeg bruker str Large og har vanligvis str 9 i hansker. Er av typen lange men tynne fingre. Str Large sitte som støpt.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hansker for regn [Re: olechr] #1236019 15/08/2011 13:01
T
Torp Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg kan bekrefte at Sealskinz er noe forbanna dritt, og fungerer overhodet ikke i kaldt regn.

Har nå bestilt Castelli-hansken ICON_SMILE

Takk, gutter!

Re: Hansker for regn [Re: Torp] #1236070 15/08/2011 13:47
dagbj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Bestilling på Castelli er lagt inn. Neoprenhansker har vært i tankene etter fjorårets birk. Om jeg blir bløt er ikke så farlig, at jeg ikke fryser derimot :-)

Spørsmålet er om de kommer frem i tide ...

Sjekk ut Open Streetmap for fribrukskart!
Re: Hansker for regn [Re: dagbj] #1236075 15/08/2011 13:55
C
Calavera Offline
Fersking
Fersking
C
Jeg har de Castelli-hanskene. De holder hendene varme, men de puster ikke i det hele tatt. Etter et par timers tid ser (og lukter) hendene som lik av bading i egen svette. Men... i skikkelig kalde og våte forhold, har jeg ikke funnet noe som fungerer bedre.

Kjøpte forresten mine på XXL, men vet ikke om de fortsatt fører de.

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support