Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser?

Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? #1233717 12/08/2011 06:23
Mastodon Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Har Avid Juicy 5.

Bremseklossene har ligget og subbet mot skiva i et par måneder, og utstyrt med bruksanvisning, et par youtubevideoer, samt noen erindringer fra Mekkeboka, tok jeg fatt på oppgaven med å lufte bremsene, i håp om at det skulle bli bedre. Resultatet er at klossene nå ligger konstant inntil skiva, samtidig som bremsehendelen er mer "slarkete". Hvor ligger feilen, og hvordan skal jeg justere for at bremsene skal oppføre seg ordentlig? Opplevde at de ulike bruksanvisningene hadde ulik informasjon om samme ting.

- Skal hendelen settes vannrett, eller stå i 45 grader, slik den pleier?
- Justeringsskruen for hendelen gjorde jeg ikke noe med. Tabbe?
- Det var tilsynelatende enorme mengder luft i kalipperen?! Løsnet sprøyta to ganger for å få ut nok luft. Hva har jeg eventuelt tabba meg ut på her?
- Ser nå i ettertid i Mekkeboka at man kan skyve inn stempler før man starter selve luftingen av kalipperen, men det er ingen forklaring på hvorfor. Er det dette som er trikset for å få stemplene mer fra hverandre?

Jeg hadde for øvrig brake block inne under hele prosessen.

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1233720 12/08/2011 06:27
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Mastodon

- Ser nå i ettertid i Mekkeboka at man kan skyve inn stempler før man starter selve luftingen av kalipperen, men det er ingen forklaring på hvorfor. Er det dette som er trikset for å få stemplene mer fra hverandre?

Dette skule du ha lest forkant og ikke i ettertid ICON_SMILE. Det finnes eget verktøy for å presse kaliperene tilbake, men en kraftig, flat skrutrekker gjør samme jobben. Dytt inn mellom de gamle bremsebeleggene og bare vri og press til de er helt inne. Så lufter du bremsene dine.

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: KenR] #1233726 12/08/2011 06:33
Mastodon Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Forsøkte å presse stemplene tilbake før jeg startet hele lufteprosessen, men det ville altså vært enklere om jeg hadde gjort det slik som i Mekkeboka, altså etter at sprøyta er festet til kalipperen?

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1233841 12/08/2011 08:35
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
Ta av hjulet, ta ut pads og press stempela på plass.
sett i ein pad spacer.( det følgte med i avid bleed kit eg kjøpte)
p
Eg har aldri gjort noke med elevasjonen på bremsehendelen og har aldri hatt noken problem med lufting pga det.
Løys aldri sprøytene i fra men pass på å holde den vertikal slik at lufta du drar ut av systemet forblir i toppen av sprøyta( i den enden som stempelet i sprøyta er) og ikkje forsvinner inn i systemet igjen.

Ellers syns eg Youtube er en glimrande plass å søke hjelp viss eg er usikker på rekkefølgen.

http://www.youtube.com/watch?v=GzZkEIrCBJ0

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: steffs] #1233882 12/08/2011 09:27
Mastodon Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: steffs
Ta av hjulet, ta ut pads og press stempela på plass. sett i ein pad spacer.( det følgte med i avid bleed kit eg kjøpte)

Mulig at det hadde vært bedre å ha i klosser + spaceren. Jeg tok ut klossene og brukte i stedet en brake block. Tenkte at det var greit for å slippe eventuelt søl på klosser...

Løys aldri sprøytene i fra men pass på å holde den vertikal slik at lufta du drar ut av systemet forblir i toppen av sprøyta( i den enden som stempelet i sprøyta er) og ikkje forsvinner inn i systemet igjen.

Problemet mitt var at jeg dro så mye luft ut av kalipperen at det ikke var plass igjen i sprøyta. Derfor løsnet jeg den, presset ut luft og gjentok. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være så mye luft. Bremsene har fungert helt fint, med unntak av at klossene har subba etter at jeg bytta til nye, og jeg har ikke klart å justere bare ved å skru på festet til kalipperen.

Ellers syns eg Youtube er en glimrande plass å søke hjelp viss eg er usikker på rekkefølgen.

http://www.youtube.com/watch?v=GzZkEIrCBJ0

Den videoen + en til fra Avid ble flittig studert i boden, uten at det hjalp stort på resultatet. Fikk for øvrig litt bremsevæske i laptopen. Blir spennende å følge konsekvensene av det;-)

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1233935 12/08/2011 10:47
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.

Problemet mitt var at jeg dro så mye luft ut av kalipperen at det ikke var plass igjen i sprøyta.
Men hvis du har væske i sprøyta løser du jo det enkelt ved å sprøyte den inn i kalipper reservoaret! Husk å holde sprøyta loddrett slik at all luft du trekker ut samler seg øverst i sprøyta og ikke blir med inn igjen. Når du så drar ut stempelet på sprøyta vil du atter skape vakuum og dra ut mer luft. Da gjenntar du bare prosedyren med å presse ny væske inn.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1234030 12/08/2011 12:56
steffs Offline
Entusiast
Entusiast
kan bli enn artig skademedling til forsikringselskapet det; " var uheldig å fekk bremseveske i laptop(??!!)" litt variasjon fra den vanlige "colailaptop" historia ICON_WINK

men uansett viss du forstter å dra ut masse luft fra systemet, så må du ha en luftleksje en eller anna plass i systemet. svetter det ut bremsevæske noken plass? mulig det er på tide å kjøpe nye bremser?

Steffen

"Eit smart hus er ikkje dumt i morgon"
Steffen Herstad
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: steffs] #1234051 12/08/2011 13:12
Mastodon Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Jeg har såpass liten tiltro til mine egne evner som mekaniker at jeg er ganske sikker på at det er min egen kløning som er problemet. Jeg må bare finne ut hvor jeg har kløna det til! Gjør et nytt forsøk i kveld før jeg eventuelt biter i det sure eplet og ringer verkstedet...

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1234178 12/08/2011 17:12
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Problemet mitt var at jeg dro så mye luft ut av kalipperen at det ikke var plass igjen i sprøyta. Derfor løsnet jeg den, presset ut luft og gjentok. Kan ikke skjønne hvorfor det skulle være så mye luft. Bremsene har fungert helt fint, med unntak av at klossene har subba etter at jeg bytta til nye, og jeg har ikke klart å justere bare ved å skru på festet til kalipperen.
Her har du trolig dratt luft forbi forseglingen mellom skruen du skrur inn i kalipper og slangen som kommer ut av sprøyta. Løses som sagt med litt bremsevæske i begge sprøytene og at man drar litt forsiktig i kalipper sprøyta. ICON_SMILE

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1234273 12/08/2011 19:28
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg har såpass liten tiltro til mine egne evner som mekaniker at jeg er ganske sikker på at det er min egen kløning som er problemet. Jeg må bare finne ut hvor jeg har kløna det til! Gjør et nytt forsøk i kveld før jeg eventuelt biter i det sure eplet og ringer verkstedet...

Det er feilene man lærer mest av så det er bare å prøve igjen. Er enig med Elgvennen at du mest sannsynlig har dratt inn falsk luft.
Når det gjelder subbingen som var opptrinnet til 'luftingen' så er det ikke umulig at stemplene går treige. Det vil lønne seg å smøre opp disse samtidig med nytt lufteforsøk.

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Tange] #1235047 14/08/2011 10:41
Mastodon Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for alle råd! Er nå i mål. Luftinga gikk bedre på andre forsøk, og jeg fikk også smurt stemplene, men dessverre hjalp ikke noe av dette mot subbinga. Konklusjonen da jeg var innom Bikeshop var kast i hjulet og/eller slark i nav, og dermed endte det med nytt hjulsett - til stor fortvilelse for lommeboka, men stor glede for meg. Trodde at jeg hadde ok hjul i utgangspunktet, men ser nå at jeg sparer en halvkilo i vekt, og subbinga er borte:-)

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Tange] #1244907 24/08/2011 21:09
Gaarm Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: Tange
[quote=Mastodon]
Når det gjelder subbingen som var opptrinnet til 'luftingen' så er det ikke umulig at stemplene går treige. Det vil lønne seg å smøre opp disse samtidig med nytt lufteforsøk.

Jeg å sliter med subbing.
Byttet bremseklosser og luftet i går. Syklet 50 km men subbing har ikke gitt seg.
Hvordan smører man stemplene? Må de helt ut, eller kan jeg smøre det jeg ser av de før jeg forsøker å klemme de litt fra hverandre?

Oppdatering:
Har nå blit kvitt subbingen.
Jeg tok av hjul og bremseklosser. Presset forsiktig på bremsen slik at stempel/kaliper kom litt ut (i alle fall den ene, den andre satt fast) og la forsiktig litt fett på ytterkanten av stempel.
Presset så tilbake stempene (jeg legger mellom to utslitte bremseklosser med metallsiden utover mot stempel, og presser hardt med en stor, flat skrutrekker).
Tørket av alt overflødig fett - ikke bra å få på bremse-skive eller klosser.
På med klosser og hjul, og ikke mer subbing.
Jeg luftet ikke etter dette, satser/håper på at det ikke blir nødvendig.

Redigert av Gaarm; 24/08/2011 21:56.
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1245544 25/08/2011 16:38
J
jantore Offline
Entusiast
Entusiast
J
Er det slik at man ikke skal sette sykkelen på hodet pga hydrauliske bremser ?

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: jantore] #1245572 25/08/2011 17:16
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jantore

Jeg kan ikke svare, men har tilleggsspørsmål; Kan man smøre stemplene med 5-56 e.l., eller må jeg gå til anskaffelse av bremsevæske.

- Stefan
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1245574 25/08/2011 17:21
Espen Offline
More than words
More than words
Silikonspray!

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Stefan77] #1245623 25/08/2011 18:12
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: jantore
Nei, dette er en myte.
Sitat: Cmon77
Jeg kan ikke svare, men har tilleggsspørsmål; Kan man smøre stemplene med 5-56 e.l., eller må jeg gå til anskaffelse av bremsevæske.
Det Espen sa.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: ] #1247251 28/08/2011 09:20
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Det er helt uproblematisk å sette en sykkel med Juicy-bremser opp ned. Forutsetningen er selvsagt at bremsene er luftet skikkelig (dvs at det ikke er luft i systemet).

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1247324 28/08/2011 11:03
Espen Offline
More than words
More than words
Er det lite bremseværske i systemet, og sykkelen blir satt på hodet, og så blir hendelen trykket inn, vil alle bremser trekke inn luft.

E

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Espen] #1247366 28/08/2011 12:05
pinkemma Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Hvorfor skjer dette? Jeg trodde at det skulle være et lukket system.

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: pinkemma] #1251498 01/09/2011 19:15
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg fortsetter denne tråden.

Da jeg skifta klosser og (forsøkte) å smøre stemplene under Birken, the aftermath så ble bakbremsa helt slapp. Hendelen er helt løs og ingen respons i bremsa. Elixir 5.
Var idag å kjøpte luftesett og sjekka sram videoen 2 ganger før jeg tusla ned i boden.
Gjennomførte som det var forklart, men opplevde det samme som ble forklart over her. Dro inn/ut enorme mengder luft i hendel-sprøyta. Gjorde som Mastodon gjorde og satt sammen alt etterpå. Bremsene funket, men subbet og var svampete.
Tok så løs på samme prosessen igjen, men glemte å sette i blokka i kalippern. Når jeg da begynte å lufte så ramla det ene stemplet ut, og slang løst. Det rant ut en del bremsevæske. Jeg stappa det inn igjen, og gjennomførte en hastevariant av hele lufteprosessen. Det er bremseeffekt der bak, men det er elendig.

Spørsmål 1:
Har det noe å si at stemplet har vært ute?
Spørsmål 2:
Skal jeg bare fortsette å (øve på) lufting av bremser, eller skal jeg bare sette den inn på verksted først som sist?

- Stefan
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1251510 01/09/2011 19:23
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Det er O-ringer på begge to.
Men det kom ut noen dråper når jeg la litt press på sprøyta, så mulig jeg ikke har skrudd godt nok til.

- Stefan
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1251521 01/09/2011 19:34
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Spørsmålet er vel: Er det problematisk at stemplet har vært ute?
Resten antar jeg skyldes mekanisk inkompetanse, noe som kan fikses med øving...

- Stefan
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Stefan77] #1251629 01/09/2011 21:01
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Cmon77
Spørsmålet er vel: Er det problematisk at stemplet har vært ute?

Avventer svar på denne, og kan legge til at jeg har vært i boden igjen. Gjennomførte en runde med lufting igjen, og det virker som om systemet er tett. Bremsene er litt tett på, og subber, men tipper jeg får det ut med nok en runde lufting.
Jeg kan iallfall bruke sykkelen i helga slik som den er nå ICON_SMILE

- Stefan
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1254682 05/09/2011 20:02
H
Hagegnom Offline
Fersking
Fersking
H
Burde ikke være problematisk at stempelet har vært ute.

Adeptus Mechanicus
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1257490 08/09/2011 20:59
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Hvis stempelet har vært ute er det bare å sjekke at O-ringen er OK og sørge for god smøring, det er eget DOT fett som brukes og som er den beste løsningen på "henge stempel".
Formula levere fett i små pakninger som er greit for privat bruk.

Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1257524 08/09/2011 21:47
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Systemet virker ennå tett, så godt å høre at det ikke er krise at stemplet falt ut.

Er akkurat kommet opp fra boden der jeg har fått fiksa subbe-problemet.
Gjennomførte en lufting av hendelen, men subbinga var der fortsatt. Gjorde det enda en gang, men denne gangen satte jeg i pad-spredern og spredde klossene før jeg satte på hjulet. Da funka det, og subbinga forsvant.
Virker som dette med å spre klossene etterpå er en viktig ting for å fjerne subbinga.

- Stefan
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: siment] #1258124 09/09/2011 16:04
everyday Offline
Medlem
Medlem
Sitat: siment
Hvis stempelet har vært ute er det bare å sjekke at O-ringen er OK og sørge for god smøring, det er eget DOT fett som brukes og som er den beste løsningen på "henge stempel".
Formula levere fett i små pakninger som er greit for privat bruk.

Hva med bremsefett, som man får kjøpt på bensinstasjoner, Mekonomen etc.?

runep
Re: Hvordan ro i land mislykket lufting av bremser? [Re: Mastodon] #1258415 09/09/2011 21:23
S
siment Offline
Entusiast
Entusiast
S
Glimrende "everyday"!Jeg har ikke prøvd å finne noe rimelig enda da vi har plenty ut sesongen av det som fulgte sist repkit.
Nå er det bare å tusle bort på Mekonomen å finne 5kg bremsefett for prisen Sramano tar for 50g ;-)

Moderator  support