Drammensrittet 2011 - 13. august
|
Re: Drammensrittet 2011 - 13. august
[Re: knuthaug]
13/08/2011 17:57
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Saw vant. Manengen sykla cykelvasan tror jeg. Stilte i hvert fall ikke. Askild Vatnbakk Larsen på andre, Vegard Fredheim på tredje. Nina Gässler vant dameklassen, foran Marianne Lambine og Hildegunn Gjertrud Hovdenak. Mange som ikke var her, men hva så..? Man kan ikke slå de som ikke er der, Greg kunne sikkert kjørt fortere han og. Det er ganske jevnt bak de beste, så da er det mye hvem som har dagen. Av 15 pallplasser i NC i år tror jeg det er 9 forskjellige navn. Men var jo veldig mye ritt denne lørdagen så folket var vel spredd litt utover. Men at de 7 beste herrene og de 3 beste damene fra NM ikke stiller sier vel litt om at det kanskje ikke er NC som er viktigst for alle og at cupen er langt på vei avgjort før siste runde..
|
|
|
[Re: Kriss]
13/08/2011 17:59
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Hvor var du i dag Kriss? Jeg var sikker på at du skulle stille, stod klar med cola og ventet på topp 10 i elite 
|
|
|
[Re: tommygutt]
13/08/2011 18:02
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvor var du i dag Kriss? Jeg var sikker på at du skulle stille, stod klar med cola og ventet på topp 10 i elite Cola hadde vært digg, men er på jobb. (Var dama som vurderte frem og tilbake så derfor jeg lurte på løypa) Blir feitere og feitere pluss latere og latere for hver dag som går så nå må jeg hjem snart skal det bli noe trøkk til Birken.. 
Redigert av Kriss; 13/08/2011 18:03.
|
|
|
[Re: Kriss]
13/08/2011 18:06
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Mange som ikke var her, men hva så..? Man kan ikke slå de som ikke er der, Greg kunne sikkert kjørt fortere han og.
For all del, det var mest ment som en observasjon. Spesielt siden Manengen lå på andre plass (dog ganske langt bak i poeng) og slo Saw på Grenserittet forrige uke. Mangengen fikk og andre i norgescupen sammenlagt, uten å stille.
|
|
|
[Re: Rolf]
13/08/2011 18:16
|
Joytoy
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kunne kjempet om pallen i klassen min idag, men med påfølgende teknisk trøbbel etter mine 3 (!) velt og synkende motivasjon, var det ikke akkurat dagen min idag. Tapte nærmere 20 min etter at et bøyd girøre sendte kjedet mellom kransen og eikene to ganger!
Men et kjempeartig og tøft ritt med god stemning underveis. Og den cola´en var himmelsk!
|
|
|
[Re: thomasengen]
13/08/2011 18:18
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Takk, takk. Hyggelig å hilse på deg i mål i dag. 
|
|
|
[Re: Joar71]
13/08/2011 18:46
|
magic
Besatt
|
Besatt
Ja jeg må si det var skikkelig moro å sykle i Drammen i dag, bedre vær og føre er det vel en stund siden det har vært under Drammensrittet! Et par kjedelige minutter over 3 t tok det, men det kunne vel fort blitt mere hadde det ikke vært for god drahjelp på tempoetappen til mål! Vinneren av kvinne elite passerte i godt driv og foreslo like godt at jeg kunne henge meg på, og det var med nød og neppe at jeg klarte å holde det hjulet til mål, takk for hjelpa! Og et skikkelig høydepunkt å høre Cola-pitstoppen på flere km avstand, takk for servering! Tok meg ikke tid til en kakebit attåt colaen, hadde spist en del sjokolade og gele, så var igrunnen litt mett på søtsaker! Flott at dere gidder karer 
Hilsen Lars
"It's like deja-vu, all over again"
|
|
|
[Re: magic]
13/08/2011 19:08
|
MrAdHd
Entusiast
|
Entusiast
Knallritt i knallvær, men må si jeg er litt skuffet over løypebeskrivelsen som sier: primært jordbunn, lite røtter, stein og lett terreng...
Uansett veldig fornøyd, tross en punktering allerede etter 11 km. Fikk lånt bort pumpe til et par elitekarer som skiftet slange på samme sted (nedi gjørmehølet, etter veldig steinete sti nedover..).
|
|
|
[Re: MrAdHd]
13/08/2011 19:24
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Uansett veldig fornøyd, tross en punktering allerede etter 11 km. Fikk lånt bort pumpe til et par elitekarer som skiftet slange på samme sted (nedi gjørmehølet, etter veldig steinete sti nedover..). Bra. Jeg for min del sykla med letthet forbi en elitekar som sto og ropte etter slange før Andorsrud. Jeg er absolutt i modus for å være i det hjelpsomme hjørnet overfor medsyklister, og har også spandert slange ved flere anledninger, men når folk stiller til start uten slange i et ritt som Drammensrittet og ber om å få slangen min når jeg har igjen to timer til mål så får de steike i sitt eget fett. For øvrig ble jeg på nytt minnet på hvilket utrolig flott ritt Drammensrittet er blitt, jeg synes løypa er helt super. Takk til arrangøren for flott arrangement, oppfordrer herved enda flere til å stille i et av Norges desidert beste maratonritt neste år. Og i år var det ikke vått en gang! Imøtekommende hilsen sv
|
|
|
[Re: svegar]
13/08/2011 19:27
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
men når folk stiller til start uten slange i et ritt som Drammensrittet og ber om å få slangen min når jeg har igjen to timer til mål så får de steike i sitt eget fett. Fullt mulig å punktere opptil flere ganger før Andorsrud 
|
|
|
13/08/2011 19:31
|
White
Avhengig
|
Avhengig
Uansett veldig fornøyd, tross en punktering allerede etter 11 km. Fikk lånt bort pumpe til et par elitekarer som skiftet slange på samme sted (nedi gjørmehølet, etter veldig steinete sti nedover..). Bra. Jeg for min del sykla med letthet forbi en elitekar som sto og ropte etter slange før Andorsrud. Jeg er absolutt i modus for å være i det hjelpsomme hjørnet overfor medsyklister, og har også spandert slange ved flere anledninger, men når folk stiller til start uten slange i et ritt som Drammensrittet og ber om å få slangen min når jeg har igjen to timer til mål så får de steike i sitt eget fett. For øvrig ble jeg på nytt minnet på hvilket utrolig flott ritt Drammensrittet er blitt, jeg synes løypa er helt super. Takk til arrangøren for flott arrangement, oppfordrer herved enda flere til å stille i et av Norges desidert beste maratonritt neste år. Og i år var det ikke vått en gang! Imøtekommende hilsen sv Reagerte på det selv, noe spesielt og ikke ha med en slange eller to 
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
[Re: White]
13/08/2011 19:48
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Var da flere her før rittet som snakket om alle oss "amatører" som syklet med seteveske. Slikt var bare tull og ALT en trengte kunne en få i lommene på trøya. Møtte først en som trengte en pumpe, hadde han FØRST skiftet slange så det bare var å pumpe opp så hadde jo det vært greit. Han foreslo at han kunne få pumpen min så jeg slapp å vente. Foreslo at han skiftet slange og spurte noen andre.
Så var det en som hadde brukt opp to slanger allerede og sto der med sin tredje punktering. Han fikk min slange og takket for det. Hadde jo også med lappesaker om nøden skulle komme min vei.
Hadde før slike "supert light" slanger på sykkelen, og punkterte støtt og stadig, byttet dem så ut til noen tykke og gode, sikkert mer vekt, men da slipper en å heftes med punktering.
En vær får vel gjøre sine valg, foretrekker selv seteveske med verktøy og slanger og da slanger med en viss tykkelse.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
[Re: esv]
13/08/2011 19:53
|
svegar
Besatt
|
Besatt
men når folk stiller til start uten slange i et ritt som Drammensrittet og ber om å få slangen min når jeg har igjen to timer til mål så får de steike i sitt eget fett. Fullt mulig å punktere opptil flere ganger før Andorsrud Absolutt. Men han skal være kjapp for å ha lappa en gang, punga på nytt og være klar til å putte i ny slange før vi andre sengevæterne kom sigende når vi bare hadde sykla en halvtime. Men selvsagt mulig. sv
|
|
|
[Re: Pink floyd]
13/08/2011 20:18
|
White
Avhengig
|
Avhengig
Var da flere her før rittet som snakket om alle oss "amatører" som syklet med seteveske. Slikt var bare tull og ALT en trengte kunne en få i lommene på trøya. Møtte først en som trengte en pumpe, hadde han FØRST skiftet slange så det bare var å pumpe opp så hadde jo det vært greit. Han foreslo at han kunne få pumpen min så jeg slapp å vente. Foreslo at han skiftet slange og spurte noen andre.
Så var det en som hadde brukt opp to slanger allerede og sto der med sin tredje punktering. Han fikk min slange og takket for det. Hadde jo også med lappesaker om nøden skulle komme min vei.
Hadde før slike "supert light" slanger på sykkelen, og punkterte støtt og stadig, byttet dem så ut til noen tykke og gode, sikkert mer vekt, men da slipper en å heftes med punktering.
En vær får vel gjøre sine valg, foretrekker selv seteveske med verktøy og slanger og da slanger med en viss tykkelse. Er evig lykkelig nå for at jeg hadde sekk på meg meg slange, gel, barer, pumpe og ikke minst JAKKE i. Da jeg på min første av en serie på tre kolbøtter tredde ryggen på en svær stein var jeg glad sekk og jakke tok av for ryggen  Ikke brukte jeg noen slanger, kjører ikke på super light, men light 
2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
|
|
|
[Re: Pink floyd]
13/08/2011 20:32
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Var da flere her før rittet som snakket om alle oss "amatører" som syklet med seteveske. Slikt var bare tull og ALT en trengte kunne en få i lommene på trøya. Enig at det er tull å ikke ha med saker og ting selv, men man trenger slett ikke sekk eller seteveske for det heller. Hadde med 2 slanger, pumpe med 2 store og en liten patron, verktøy, gummilapp til revnet dekk, kjeddeledd, en bar, 2 gel (og tre i flaska). En slange + patron på ramma og resten i lommene. Kjørte med sekk før (og på trening), men synes det er mer ålreit uten.
|
|
|
[Re: knuthaug]
13/08/2011 20:40
|
lrm
Maratonmannen
|
Maratonmannen
Mange som ikke var her, men hva så..? Man kan ikke slå de som ikke er der, Greg kunne sikkert kjørt fortere han og.
For all del, det var mest ment som en observasjon. Spesielt siden Manengen lå på andre plass (dog ganske langt bak i poeng) og slo Saw på Grenserittet forrige uke. Mangengen fikk og andre i norgescupen sammenlagt, uten å stille. Hadde det vært litt mer å hente for å vinne NC så hadde jeg kanskje satset på cupen. Men det betyr ikke mye for sponsorer om jeg vinner NC-sammenlagt, det betyr mye mer for de om jeg hadde vunnet Vasaen. Det ble bare en fjerde plass i dag, men selv det var mye bedre økonomisk for meg enn å vinne cupen. Norges Sykkelforbund burde hvertfall gitt det samme til alle som vinner en cup, hvorfor får man bare 6000 for marathon når man får 10000 for å vinne på landeve?
|
|
|
[Re: lrm]
13/08/2011 21:16
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan var vasan, Lrm?, er svenskene uslåelige eller sparer du deg til Birken...
|
|
|
[Re: front biker]
13/08/2011 21:20
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Lurer fært på om det er noen som sykler NED den bratte bakken i krattskauen ved Hagatjern. Med mindre det er knusktørt, er det vel vanskelig å ha kontroll ned der. Noen som har kjørt ned der, eller sett noen gjøre det med livet i behold? Uten å hovere, så har jeg aldri ikke sykla ned den kneika de tre-fire åra jeg har kjørt Drammensrittet. Jeg brøt omtrent halvveis idag med komplett ubrukelige bein like etter Hagatjenn, så jeg skal slett ikke komme her og komme her. Men supre forhold idag, så det var kjipt å ikke fullføre. For øvrig helt noldus av meg å stille i eliten idag, med det dårlige grunnlaget jeg har. Og det burde jeg visst om på forhånd. Knallritt i knallvær, men må si jeg er litt skuffet over løypebeskrivelsen som sier: primært jordbunn, lite røtter, stein og lett terreng...
Men de har jo rett..? Det er jo mye flyt på stiene, kanskje unntatt noen små partier på første stiparti etter Andorsrud.
Redigert av gauter; 13/08/2011 22:05.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
13/08/2011 21:38
|
thomasengen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
problemet på de vanskelige partiene opp eller ned er den syklisten foran som stopper helt opp og du mister flyten eller må også stoppe opp og da er det vanskelig å komme i gang igjen til å sykle opp/ned. Men tyder på at jeg må sykle fortere først for å komme først inn 
|
|
|
13/08/2011 21:56
|
front biker
Besatt
|
Besatt
Stilte med 29" hjul, stiv gaffel og Maxxis Ikon dekk, satt opp slangeløst. Klasse M60.
Det var ganske mye stein og hull og røtter i visse partier (mer enn jeg husket), pluss rufsete utforkjøringer (som jeg både husket og liker). Det blir dempegaffel neste år.
Ikon-dekka fungerte svært bra. Det pakket seg litt gjørme et par ganger, men dette løsnet når jeg kom på grusen. Dekka var enkle å sette på og holdt bra på luften. Trillet utrolig bra på alle underlag, og bra grep der det var sleipt. Jeg kjørte hardt i utforkjøringene, men dekk og hjul holdt bra. Tross "a very bumpy ride". Det gjelder å stå på pedalene og være løs i håndleddene. Sånt kan en Front Biker.
Verre var det med blodomløpet. Åpnet nok alt for hardt og med for lite oppvarming. Lå godt oppe i sone 5 hele veien fra byen og langt inn på skauen. Fikk kraftig hjerteflimmer (115% av makspuls) ved Hagatjern, og det tok 15 min før det roa seg noenlunde. Svært ubehagelig. Selv om jeg sto helt stille i veikanten ville ikke pulsen ned. Og helt tom... Men etter et par km var formen tilbake, og jeg fullførte på ca 3.41, som jeg etter forholdene får si meg fornøyd med.
Veldig bra løype, og topp stemning i pit stoppen! Men arrangør roter tingne til litt: null garderobe ved start, null startliste for klasser (man vil gjerne vite hvem man konkurrerer med) og dårlig/treg resultatsrvice i mål. Og nå ved midnatt ingen resultater på nett heller...
Redigert av front biker; 13/08/2011 22:13.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
|
|
|
13/08/2011 22:03
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
problemet på de vanskelige partiene opp eller ned er den syklisten foran som stopper helt opp og du mister flyten eller må også stoppe opp og da er det vanskelig å komme i gang igjen til å sykle opp/ned. Men tyder på at jeg må sykle fortere først for å komme først inn Sant. Det holdt på å gå skeis i dag, da han jeg lå på hjul med bråstoppa på kanten på nevnte kneik, men det gikk bra.
Gaute
|
|
|
13/08/2011 22:08
|
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og nå ved midnatt ingen resultater på nett heller... Det er lenka til resultatene tidligere i tråden, så de fins, men foreløpig på Emits nettsider, ikke på arrangørens.
Gaute
|
|
|
[Re: gauter]
13/08/2011 22:12
|
svegar
Besatt
|
Besatt
Jeg brøt omtrent halvveis idag Kremt. Men hva er muligheten for hyggelig selskap på Ultra i år? Helt til mål? sv
|
|
|
14/08/2011 05:32
|
NSpartacus
Entusiast
|
Entusiast
De resultatene som nå ligger ute må da være bruttotider og ikke netto? For det var vel mattestart?
|
|
|
14/08/2011 05:58
|
torarnep
Entusiast
|
Entusiast
Da var mitt andre Drammensritt vel gjennomført. Og det var en svært positiv opplevelse. Jeg er ingen stisyklist men synes selv jeg fant en bra flyt gjennom skogen. Kjørte 29" satt opp med Racing Ralph 2.25 foran og Maxxic Ikon 2.0 bak. Fungeret perfekt. Kom inn på 3:01 og er fornøyd med det. Pit stoppen var jo bare helt konge. Hørte dere på lang avstand og visste da hva som ventet meg. Og det trengte jeg da. Veldig bra løype, og topp stemning i pit stoppen! Men arrangør roter tingne til litt: null garderobe ved start, null startliste for klasser (man vil gjerne vite hvem man konkurrerer med) og dårlig/treg resultatsrvice i mål. Og nå ved midnatt ingen resultater på nett heller... Arrangementet synes jeg var bra men er litt enig med front biker. Jeg savnet toaletter ved torget. Måtte veldig på do før starten, så endte med å finne en busk i en hage i nærheten. Savnet også en pin eller noe når jeg kom i mål. I fjor fikk vi i hvertfall en buff minnes jeg. Noe kunne dem ha hostet opp. Ikke det at det gjør så mye, men synes det er kjekt med en liten oppmerksomhet etter gjennomført ritt.
|
|
|
[Re: lrm]
14/08/2011 06:47
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For all del, det var mest ment som en observasjon. Spesielt siden Manengen lå på andre plass (dog ganske langt bak i poeng) og slo Saw på Grenserittet forrige uke. Mangengen fikk og andre i norgescupen sammenlagt, uten å stille. Hadde det vært litt mer å hente for å vinne NC så hadde jeg kanskje satset på cupen. Men det betyr ikke mye for sponsorer om jeg vinner NC-sammenlagt, det betyr mye mer for de om jeg hadde vunnet Vasaen. Det ble bare en fjerde plass i dag, men selv det var mye bedre økonomisk for meg enn å vinne cupen. Norges Sykkelforbund burde hvertfall gitt det samme til alle som vinner en cup, hvorfor får man bare 6000 for marathon når man får 10000 for å vinne på landeve? Enig. Skjønner heller ikke at en gren skal være verdt mer enn en annen. En ting er pengene, men det virker ikke som det er så mye prestisje i NC heller, ikke mange vet hvem som ble topp tre i fjor f.eks. Og når både herrer og damer som kunne vunnet sammenlagt ikke stiller i siste NC rittet sier jo det litt.. Poenget mitt lenger oppe var at sånn "hvis som han og hun hadde vært der osv.." greier har jeg ikke tru på. Man kjører sjelden fortere enn man må og kan ikke slå de som er hjemme/har valgt andre ritt.
|
|
|
[Re: lille gutt]
14/08/2011 07:03
|
lrm
Maratonmannen
|
Maratonmannen
Hvordan var vasan, Lrm?, er svenskene uslåelige eller sparer du deg til Birken... Vasaen var bra. Løypa var bra og veldig tørr i år. Svensken er ikke uslålige, hadde jeg ikke blitt sperret inn mot en fortauskant så tror jeg hadde de hadde fått slite litt  For hadde veldig bra bein inn mot spurten, men er ikke lett å avgjøre når det er 8-9 veldig sterke karer som spurter for å vinne.
|
|
|
[Re: torarnep]
14/08/2011 07:22
|
Hendrik
Medlem
|
Medlem
Arrangementet synes jeg var bra men er litt enig med front biker. Jeg savnet toaletter ved torget. Måtte veldig på do før starten, så endte med å finne en busk i en hage i nærheten. Det var toaletter i bakgården til det gamle rådhuset (det ene tårnhuset rett over veien mot kirken), men der risikerte du å miste sykkelen om den sto ulåst/ubevoktet: http://dt.no/nyheter/rytter-frastjalet-sykkel-1.6417051Hendrik
It never gets easier, you just go faster - Greg LeMond
|
|
|
[Re: Hendrik]
14/08/2011 09:04
|
Klaus A.
Ringrev
|
Ringrev
Tusen takk for et kanonflott arrangement, men det er noen småting som jeg synes ikke blir rettet uansett hvor mange ganger man gir tilbakemeldinger for det. - Jeg synes løyen var litt dårlig merket i år, og det var flere feilkjøringer hos mange. I tillegg synes jeg det var få funksjonærer ift. "vanlig", og lite folk inne i skogen. Hvis noen hadde hatt en litt alvorlig ulykke, er jeg sikker på at hjelpe ikke ville ha nådd frem i tide...? Matserveringen fungerte bittelitt bedre enn tidligere år, for meg i alle fall, og Team MBN gjorde en storslagen jobb  Men jeg synes vi kunne ha fått en cola-boks i mål - ble rett og slett en nedtur med et plastglass med vann... Og brødskivene var muligens litt tørre..? Løypen var 100% i dag, og jeg tror jeg disponerte kreftene nokså bra. Dreit meg fullstendig ut på myrpartiet etter Hellashytta, og gikk ytre runde. Mista raskt hele gruppa, og sikkert et minutt med knot. Bommet også på linjevalget på myra etter Hagatjern, og ble straffet litt der også. Ellers så gikk det bra i terrenget, og jeg er sikker på at Blur XC'n hadde flere orgasmer  Jeg ser at jeg sliter litt med trykket på de lange gruspartiene, men men. Avsluttet greit nok allikevel, og dro i land 8. plassen i M35 med 2:41:42 - 5 sek. unna 6. plassen.
Redigert av Klaus A.; 14/08/2011 09:04.
mvh. Klaus A.
|
|
|
[Re: Hendrik]
14/08/2011 09:08
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Fikk også erfare at klasse 35-39 er atskillig tettere og høyere nivå enn 30-34. Kjørte i 30-34 i fjor på 3.37.04 som ga 38. plass av 78 fullførende. I år ble 3.11.48 til en 71. plass i 35-39 av totalt 150 fullførende. Jeg sliter litt med at resultatene til Knut Haugen fra Lillehammer blandes med mine på rittranking, i og med at vi har samme navn og er i samme klasse. I Drammen kom han i tilleg på plassen bak meg, slått med 50 sekunder :-) http://connect.garmin.com/activity/106203247
Redigert av knuthaug; 14/08/2011 09:10.
|
|
|
|
|