I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Aaah. Birken. Rittet hvor tid er viktigere enn plassering. Merker jeg er litt glad for at jeg måtte selge startnummeret pga skade.
Hm jeg må ha misforstått noe...... trodde tiden var avgjørende for hvilken plassering man fikk?
De aller fleste som sykler birken gir f.. i plassering. Tenk i år ble jeg nummer 563 i klassen ifjor 627 hvilken enorm seier! For noe bullshit. Mange trener mot et mål og det må da være helt greit mål å ta merket (greie tidskravet) eller sykle litt fortere enn i fjor ? (korrigert for forholdene på rittdagen)
Plassering er sikkert viktig for topp 10 og kanskje topp 100 i de forskjellige klassene, men for resten av oss, NOT.
De aller fleste som sykler birken gir f.. i plassering. Tenk i år ble jeg nummer 563 i klassen ifjor 627 hvilken enorm seier! For noe bullshit. Mange trener mot et mål og det må da være helt greit mål å ta merket (greie tidskravet) eller sykle litt fortere enn i fjor ? (korrigert for forholdene på rittdagen)
Kall det gjerne bullshit, men for de av oss som har syklet rittet med ulike løypelengder, under ymse værforhold, og har X antall merker er faktisk plassering den beste indikator på hvor god prestasjonen er.
For undertegnede har målet for Birken de siste årene vært plassering i klassen, tiden blir det den blir (og den varierer MYE på Birken). I år er imidlertid et unntaksår, da skal jeg bare komme meg over fjellet med æren (og merket) i behold...
-Jeg sammenligner min tid med vinnertid eller merketidene. -Jeg antar at det å sykle på merketid i min klasse, 3:45 (2008) 4:06 (2009) 3:55 (2010) er ca. samme prestasjon. -I fjor var min tid vinnertid +32%. Hvis jeg sykler på vinnertid +20% i år så er vel det en bedre prestasjon.
jfr tid/ plassering: For oss langt bak i rekka kan det se ut som plassering kan være et dårligere mål på prestasjon, enn tid.
Nummer 1050 i 2008 (M40) syklet på 3:45 og greide merket. Han syklet på vinnertid +40% Nummer 1050 i 2010 (M40) syklet på 4:13 og var 18 minutter etter merket. Han syklet på vinnertid +43%
Jeg mener nummer 1050 på resultatlista i M40 i 2008 gjorde en noe bedre prestasjon enn nummer 1050 i 2010. Har det skjedd noen endring av hvordan merke kravet regnes ut fra 2008 til 2010?
jfr tid/ plassering: For oss langt bak i rekka kan det se ut som plassering kan være et dårligere mål på prestasjon, enn tid.
Nummer 1050 i 2008 (M40) syklet på 3:45 og greide merket. Han syklet på vinnertid +40% Nummer 1050 i 2010 (M40) syklet på 4:13 og var 18 minutter etter merket. Han syklet på vinnertid +43%
Jeg mener nummer 1050 på resultatlista i M40 i 2008 gjorde en noe bedre prestasjon enn nummer 1050 i 2010. Har det skjedd noen endring av hvordan merke kravet regnes ut fra 2008 til 2010?
Merker angsten kommer krypende. Sykkel på service, sure lår, elendig kondis. Merker jeg begynner å pushe 40, går ikke like lett lenger! Best jeg tenker på dette over et glass vin. Eneste sympatiske er min startid, 12:40.
Har det skjedd noen endring av hvordan merke kravet regnes ut fra 2008 til 2010?
Nei, det har det ikke. Gj.snittet av de fem beste + 25 % gjelder fortsatt.
Å kun se på vinnertiden blir da litt feil - kan, jeg sier kan, være forskjell på hvor suveren vinneren var. Mener det er riktigere å se på og sammenlikne med maks.tiden.
Et annet forhold er alder. Hvis nr. 1050 i 2008 var 40 år, mens nr. 1050 i 2010 var 44 år, hva da?
Teoretisk flisespikkeri, men de fleste av oss blir et år eldre i løpet av et år , og det påvirker også yteevnen en del, og dermed hvor bra prestasjonen er i forhold til andre!
Jeg har null seeding, og starter i pulje 68 kl 1235. Ser på resultatlistene fra i fjor at kjappeste tid i denne puljen var noen minutter over 4 timer. Er det ikke mulig å sykle fortere fra så sen pulje? Regner med at været spiller en rolle også...?
Jeg har null seeding, og starter i pulje 68 kl 1235. Ser på resultatlistene fra i fjor at kjappeste tid i denne puljen var noen minutter over 4 timer. Er det ikke mulig å sykle fortere fra så sen pulje? Regner med at været spiller en rolle også...?
Jeg ser på birkebeinersidene at det nå er et krav til innholdet i sekken p.g.a. siste års kalde vær.
På sidene står det: Dette må du ha i sekken Vindklær, verktøy og ekstra mat. Det er blant ingrediensene du skal ha i sekken!
På vei fra Rena til Lillehammer må alle deltakere ha sekk som veier minst 3,5 kilo. Men det er ikke nok å putte sandposer eller manualer i sekken.
I sekken skal det være innhold som ruster deg for vær og vind. Det betyr at du må ha med deg tørt tøy som ullklær, regntøy, vindklær og helst votter og lue.
Under fjorårets Birkebeinerritt var det særdeles kaldt og vått og mange slet fordi de ble kalde.
I tillegg til klær, skal du ha med deg mat og drikke samt verktøy til å reparere eventuelle små skader på sykkelen underveis.
Ekstra slange og pumpe er også nødvendig, i tilfelle du punkterer.
Sekken kan bli kontrollert for innhold og vekt når du kommer i mål. Tilfredstiller ikke sekken kravene kan du få tillegg i tid.
Jeg får ikke plass til så mye i sekken. Betyr det at jeg må kjøpe ny sekk nå da? Da begynner virkelig dette arrangementet å bli koste skjorta.
Merketiden tar ikke hensyn til forholdene, og gir dermed ikke en god indikasjon på hvordan man skal rangere sine prestasjoner over år.
hallo? merketiden varierer jo nettopp etter forholdene og endres fra år til år. - så hvis jeg ligger 20 minutter etter merket både i 2008 og i 2010 tenker jeg at de 2 presatsjonenen er relativt like.
Å kun se på vinnertiden blir da litt feil - kan, jeg sier kan, være forskjell på hvor suveren vinneren var. Mener det er riktigere å se på og sammenlikne med maks.tiden. d hvor bra prestasjonen er i forhold til andre!
Det er såpass jevnt i Herreklasse, vinneren sykler max av hva det er mulig å oppnå den dagen, jeg tenker at dette er rimelig konstant fra år til år. Tilsvarende tror jeg det blir i M40 som er en av de største klassene.
Max tiden i de klassene med færre deltakere kan varierer noe basert på hvem som stiller og blir de 5 beste. Typisk eksempel K45 i 2008 som pga sterke ryttere det ene året fikk laveste maks tid av alle kvinneklassene (med god margin).
joda i 2010 puljene 67, 69, 70, 71,72, 73,74,75 syklet folk under 4 timer, raskeste syklet på 3:30. Bare i pulje 68 det ikke var folk under 4 timer.
[quote=pedaIglipp Luftmotstanden øker kvadratisk med farten.............[/quote]
Når det er lavtrykk eller man befinner seg høyt over havet sykler man også fortere fordi vekten på luften man fortrenger er lavere, det gir mindre luftmotstand. Tilsvarende veier luft med høy luftfuktighet mindre enn tørr luft, og gir lavere motstand. Aaberg: helt flat løype 40kmt 0moh krever 265W, tilsvarende 3000 moh krever 210W.
Vil ikke av den grunn si det er lettere å holde 40km/t på 3000moh... har vel noe å si hvor mye oksygen man får i seg Noen som har forholdet, så man kan finne ut hva den ideelle høyden over havet er... Eller går dette parallelt slik at det man tjener på luftmotstand, taper man på oksygenopptak?
[quote=pedaIglipp Luftmotstanden øker kvadratisk med farten.............
Når det er lavtrykk eller man befinner seg høyt over havet sykler man også fortere fordi vekten på luften man fortrenger er lavere, det gir mindre luftmotstand. Tilsvarende veier luft med høy luftfuktighet mindre enn tørr luft, og gir lavere motstand. Aaberg: helt flat løype 40kmt 0moh krever 265W, tilsvarende 3000 moh krever 210W. [/quote]
Men det kreves også mer av personen for å oppnå 40 km/t i 3000 moh, fordi det er vanskeligere å puste(tynnere luft).
Terrengpartiet etter Bringbu er nå gruset opp (hele strekningen er kjørbar med personbil, muligens med unntak av grøftekanten opp på veien), så nå er det ikke antydning til terreng mellom gåpartiet og traktorveien etter Tyria.
Syklet strekningen Bringbu-Sjusjøen i dag, og det er tørt og fast hele veien. Hadde det ikke vært for litt løsgrus her og der hadde racer vært førstevalget.... Legger ut en rapport på strekningen Sjusjøen-mål senere i helgen.
Er det noen som har syklet strekningen Skramstad-Djuposet-Bringbu nylig?
Redigert av Oystein L; 12/08/201119:36. Rediger grunn: La til bilde av "terrengpartiet"
Terrengpartiet etter Bringbu er nå gruset opp (hele strekningen er kjørbar med personbil, muligens med unntak av grøftekanten opp på veien), så nå er det ikke antydning til terreng mellom gåpartiet og traktorveien etter Tyria.(...)
Vi gjorde samme erfaringen i dag. Syklet der for 1 mnd siden, og da var hele stipartiet stort sett stein, men fullt sykkelbart og det rullet mye bedre enn det gjorde i dag. Den grusen de har hatt på nå blir jo bare gørr hvis det blir regn også. "Utbedring" har de ikke greie på på birkebeinerkontoret. Klart, sånn som partiet er nå er det sikkert lettere for de som ikke sykler terreng å komme gjennom.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Ja, snak om utbedringer. Hadde det ikke vært kult med noen North Shore-elementer i løypa. Et par friske hopp, noen broer, tømmerstokker hver mil hadde gjort susen........
Litt mer seriøst, er veinettet over fjellet åpent for ordinær biltrafikk? Eller er det strekninger som blir stengt under rittet? Tenker spesielt på fredagen.