Går nesten ikke ann å starte for sakte i Drammensrittet. Selv proffene tar det rolig i første stigninga, men da man begynner å nærmer toppen ca 2/3dels vei opp, og vanlige folk finner ut at man alikevel må sakke litt ned eller hverfall ikke presse på enda mer for å henge på, begynner dem, proffane, å kjøre, hverfall på trening (kanskje dem i ritt kjøre fra start så man slipper å prøve å henge når man egnentlig ikke bør). Men vanskelig å la vær. Men rittet blikke avgjort i første bakken eller første tredjedel av rittet heller, man skal jo orker å sykle siste tredjedelen åsså.
Vet ikke om jeg er enig i at det går rolig oppover... Er selv relativt sprek i oppoverbakker, men har ikke sjans mot Hellashytta.
Jeg skreiv å mente akkurat det motsatte. Det går altforfort og dumt å prøve å henge på men vanskelig å la vær. Men i starten av Austadbakken ere ikkeno problem å henge på selv dem go'e, det er når'em har kjørt over halvveis i bakken på asfalten man bør la dem gå å finne sitt eget gir og fart. Og når man kommer til grusen burde man pålegge seg selv forbud mot å bruke høyere gir en første (der det går oppover). Og egentlig tenke seg at startsteken går tidligst ved hellashytta, og kanskje helst etter terrengpartiet som er felles med Montebellorittet.
Det er personen oppå som betyr noe, ikke dekket. Man kommer igjennom på alt.
Vet jo at man kommer igjennom på alt, og at mannen på sykkelen betyr aller mest (helt blond er jeg ikke), men skader ikke å ha dekk som fungerer bra på sleipt og gjørmete føre allikevel. Spesielt ikke for en som alt for sjelden sykler sti, og dermed ikke akkurat har sin styrke i de værste terrengpartiene for å si det mildt.
Re: Drammensrittet 2011 - 13. august
[Re: Krank1]
#123239610/08/201114:28
det viktigste er å ha et godt dekk foran med godt grep og det dekket har ikke så stor rullemotstand som det bak . Jeg kjører Specialized renegade control bak som ruller fantastisk godt. Grepet er sånn passe på vått/gjørme, men har ikke så stor betydning. Merket på bukkerittet hvor jeg kjørte med samme foran og bak at det var glatt i svingene på forhjulet.
Vet jo at man kommer igjennom på alt, og at mannen på sykkelen betyr aller mest (helt blond er jeg ikke), men skader ikke å ha dekk som fungerer bra på sleipt og gjørmete føre allikevel. Spesielt ikke for en som alt for sjelden sykler sti, og dermed ikke akkurat har sin styrke i de værste terrengpartiene for å si det mildt.
Da er jo Crossmark et supert valg, ingen grunn til å bytte disse, uansett hvor god tid du har.
sv
[Re: svegar]
#123249410/08/201117:05
Da er jo Crossmark et supert valg, ingen grunn til å bytte disse, uansett hvor god tid du har.
sv
Ok. Syklet med Crossmark i fjor og kom inn på tiden 3.07 noe jeg forsåvidt er fornøyd med, men følte dekkene rullet dårlig, spesielt på det siste grus og asfaltpartiet før mål. Kan det ha noe med at jeg snudde taggene så de stod mot rulleretningen for å få bedre tak? Kan selvfølgelig ha noe med at jeg var dødsliten og :-)
det viktigste er å ha et godt dekk foran med godt grep og det dekket har ikke så stor rullemotstand som det bak . Jeg kjører Specialized renegade control bak som ruller fantastisk godt. Grepet er sånn passe på vått/gjørme, men har ikke så stor betydning. Merket på bukkerittet hvor jeg kjørte med samme foran og bak at det var glatt i svingene på forhjulet.
Var overbevist om at det var bak det virkelig var viktig å ha godt grep? Greit at man har bedre kontroll nedover med et godt dekk foran, men i steinete og gjørmete stigninger må det jo være et stort minus å ha et dekk som "glipper" hele tiden?
[Re: Hjulet]
#123294611/08/201108:05
Jeg brakk ramma på fulldemperen min på tirsdag kveld. Om noen skulle ha en stor sykkel (L eller XL), helst med full boing, å låne bort til rittet hadde jeg blitt glad.
Send PM :-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
#123297211/08/201108:34
Nja, det høres ut som om Thomas har valgt en kompromissløsning ift hva som totalt sett tar han raskest fra A til B, ikke bare raskest på enkelte strekk. Han sier at bakdekket er "sånn passe" på vått, noe som trolig gjelder for de fleste bakdekk med gode rullegenskaper.
Edit: merk også at Thomas har god teknikk. Og gode ben. Da kommer man opp og frem med det meste
Var overbevist om at det var bak det virkelig var viktig å ha godt grep? Greit at man har bedre kontroll nedover med et godt dekk foran, men i steinete og gjørmete stigninger må det jo være et stort minus å ha et dekk som "glipper" hele tiden?
teknikken håndterer bakdekket Syklet bukkerittet med lave knaster/lettrullende (renegade) og det var sjelden problem med bakhjul. kun fremhjulet med gjørme i svinger
Det blir sol!!!! Det betyr vel at Zoidberg skal sykle også
(Dette snur jo opp ned på dekkvalget...)
Det betyr vel det ja. Bare jeg får skrudd sammen sykkelen så er jeg vel klar. Og denne gangen skal tommygutt slippe å kjøre meg hjem fra Colastoppen. Til Drammen for egen maskin! .. (om ikke denne sykkelen også detter fra hverandre da)
Nå begynner det å hjelpe ja. Er jo fare for at det kan bli en kanonbrada nå Jeg stiller med Continental Racerking 2.2 for første gang, så nå skal jeg rulle fort. Må bare å få tettet bakdekket - det lekker litt for mye nå..
Nja, det høres ut som om Thomas har valgt en kompromissløsning ift hva som totalt sett tar han raskest fra A til B, ikke bare raskest på enkelte strekk. Han sier at bakdekket er "sånn passe" på vått, noe som trolig gjelder for de fleste bakdekk med gode rullegenskaper.
Edit: merk også at Thomas har god teknikk. Og gode ben. Da kommer man opp og frem med det meste
Jeg kjørte Drammensrittet ifjor på Race King 2.2 SS (og gjør det i år også siden det er det eneste settet med rasktrullende dekk jeg har), og litt av grunnen til at jeg ikke investerer i noe nytt er at det er 3 mil (røffly) med oppover på grus på starten og en drøy mil med landeveistempo på slutten. Da trenger du noe som ruller bra. At det kan bli litt bambi dersom det er mye gjørme i skogen for så være. Der går det ikke voldsomt fort uansett.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Det var ca 3-4 km med asfalt og ca det samme med grus til Hellashytta på gjennomkjøring på tirsdag, så totalt 8 km til første terrengparti, men føles vel lenger i o m at det er mange høydemeter.
Syklet Crosmark 2.1 bak og Specialized enduro i 2.2 foran, var konge i terrenget, merket at jeg hadde mye mer fart og feste en de fleste rundt meg, men velger lettere fremhjul til rittet om det ikke blir mye regn. (mest sannsynlig Specialized fast track - triller godt og har bra feste så lenge det ikke er for mye gjørme)
Nå skal det sies at jeg sykler på fulldempet sykkel på ca 13 kg i birken oppsett, så det er det jo helt klart i terrengpartiene jeg bør sykle fort for å henge med.
Baard
#123315111/08/201112:01
3 mil med grus i starten var vell en drøy overdrivelse? Hvor langt er det til hellashytta? Kan jo ikke være mer en maks en mil, og knapt nok det?
Godt mulig jeg har selektiv hukommelse der :-) Tar et par rituelle knebøy som straff for eklatant mangel på nøyaktighet.
Men mener å huske at det også er atskillige partier med grus (og litt asfalt) innimellom terrengpartiene på de tre første milene?
Fra drammensrittet.no: # STI - primært jordbunn, lite røtter, stein og lett terreng - 21 kilometer. # ASFALT - 15 kilometer. # SKOGSVEI (jordbunn/grus) - 11 kilometer. # GRUSVEI - 12 kilometer. # FAST GANGVEI - 6 kilometer.
Så det er jo totalt ca fire mil med asfalt/grus/gangvei/skogsvei. Behovet for noe som ruller bra er der.
Redigert av knuthaug; 11/08/201112:06.
Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Herlig - regnet er utsatt til søndag! http://www.yr.no/sted/Norge/Buskerud/Drammen/Konnerud~2436143/langtidsvarsel.html
Men antar at det er litt glatt i terrenget fortsatt. Jeg har tenkt å erstatte Raven-dekka med nyinnkjøpte Maxxis Ikon. http://www.deler.no/Grupper/Produkter/Dekk/Slanger/Dekk/29-/Maxxis-Ikon-EXC-29-Dekk-3C-29-x-220,-520g,-Folding,-70-63-60a-07304.aspx
Kjører 29" med stiv gaffel. Will it be a bumpy ride?
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Tenkte jeg bare skulle sykle jeg, og da med de dekkene som står på uavhengig av vær og mengde asfalt/grus/terreng. Kommer sikkert til mål en gang også.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
#123323711/08/201113:36
Har et par The Raven 2.0, usikker på om det blir litt i overkant "Bambi" å kjøre med dette både foran og bak?
Ikke bruk The Raven, Punktum. Detta er ett tøft og langt terrengritt og The Raven ekke et terrengdekk. Det ekke tørt og selvsagt blir det bambi hvis du går med lakksko i dusjen, og god tur til alle som er uenig. Dem som tror detta er et grus og asfaltritt og velger dekk ut fra det er på jordet, det som trengs er nettopp et dekk du kan sykle over et nypløyd jordet med .
Har et par The Raven 2.0, usikker på om det blir litt i overkant "Bambi" å kjøre med dette både foran og bak?
Ikke bruk The Raven, Punktum. Detta er ett tøft og langt terrengritt og The Raven ekke et terrengdekk. Det ekke tørt og selvsagt blir det bambi hvis du går med lakksko i dusjen, og god tur til alle som er uenig. Dem som tror detta er et grus og asfaltritt og velger dekk ut fra det er på jordet, det som trengs er nettopp et dekk du kan sykle over et nypløyd jordet med .
Kjører 29" med stiv gaffel. Will it be a bumpy ride?
Det er nok ikke å anbefale! Det er noen sti-partier som da nok vil ble relativt hårete!
Sjekk hva LarsB brukte i fjor..... singelspeed, stål litt usikker på om han hadde demper. Respekt!
Husker jeg syklet en liten stund sammen med han opp stigningen på asfalt og grus rett etter starten. Det innbød til respekt! Ble rimelig lang i maska når jeg oppdaget en kar på helstiv singelspeed...
Under tørre(re) forhold klarer de med middels til god teknikk å sykle det meste/(alt). Selv jeg klarte nesten alt på en tørr sommerdag for 2 år siden, men under våte forhold som det har vært under rittet mens jeg har deltatt (og rittpuls når jeg kommer til de vanskeligste partiene) ble det betydelig trilling på meg.. Men artig likevel. Det er noen utrolig fine flytsipartier litt før og et stykke etter Hagatjern