Hvorfor kjøre intervall, nå og frem til Birken?
|
Hvorfor kjøre intervall, nå og frem til Birken?
07/08/2011 15:25
|
Kondis
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Lurer på om de kunnskapsrike her inne kan forklare, hvorfor man nå bør kjøre intervaller før Birken? Det sies at man bør kjøre 4x4 intervaller, og da tenker jeg, er det noen grunn til å kjøre syre i beina nå?
Vil det være gunstig å kun kjøre rolige langturer 3-4 ganger pr uke frem til birken?
_________________________ Petter
Salsa Mamasita 29" Santacruz Tallboy 29"
|
|
|
Re: Hvorfor kjøre intervall, nå og frem til Birken?
[Re: Kondis]
07/08/2011 16:42
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er 20 dager til Birken, tror syra forsvinner på 20 dager.. Ville kjørt mye intervall pluss et ritt de 10 første dagene, så ladet opp. Hardøkt tirsdagen før, korte vekkedrag dagen før. Hvorfor intervall? Du øker kapasiteten din og kommer fortere frem.
|
|
|
[Re: Kriss]
07/08/2011 16:56
|
Pett_er
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ga bæng i intervaller og hard trening de 3 siste ukene før Grenserittet, og opplevde at kroppen sa takk for seg lenge før den normalt pleier å gjøre det. Hadde en super treningsperiode før dette, men gikk veldig lei av å trene. Drev for det meste bare med rolige turer på sti i skogen. Ikke at det var så fælt, men tror meget bestemt at jeg hadde fått en bedre tid i rittet om jeg hadde trent mer hardt i ukene før. Oppladningen med hvile, mat og drikke ble gjort som jeg pleier.
|
|
|
[Re: Pett_er]
07/08/2011 17:43
|
alit
Medlem
|
Medlem
Sone 1 trening (rolig langtur) gjør deg bedre til å forbrenne fett ved lave og moderate belastninger. Så hvis du har som mål å gjennomføre birken i rolig fart, uten at tiden spiller noen rolle er dette riktig trening for deg. Det dreier seg da mest om å "samle kilometer" slik at turen kan gjennomføres uten ubehag.
Skal du derimot prøve å sykle så fort du kan må pulsen ligge høyere enn rolig langturtempo. Da vil maks O2 opptak være avgjørende for at du skal få nok oksygen til musklene under hardere belastning. Sone 4 trening (som feks 4x4) øker O2 opptaket og må til. Siden O2 opptak raskt synker, så må du trene sone 4 frem til siste uken før konkurranse. Siste uken må du gjøre som Kriss sier for å få ut en liten formtopp....
|
|
|
[Re: alit]
07/08/2011 18:06
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siste uken må du gjøre som Kriss sier for å få ut en liten formtopp.... Hvis man skal slippe opp med en rolig uke må man ha noe å slippe opp fra før jeg har trua på det. Altså en hard periode i forkant.
|
|
|
07/08/2011 18:11
|
Kondis
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Veldig fint med tilbakemeldinger:-)
Forskjellen på rolig sone 1 og intervall forstår jeg, og treningen med intervaller, haukåsen og langeturer sist år er unnagjort. Nå er det formen ( om jeg kan kalle det form;-) som skal på plass til birken. Da er det noen som sier rolig sone 1 trening for å bygge overskudd, og andre som sverger til intervall intill siste dagen før birken.
_________________________ Petter
Salsa Mamasita 29" Santacruz Tallboy 29"
|
|
|
07/08/2011 18:44
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg trener såpass lite at jeg ikke har noe å "slippe opp" fra, men har erfart at knallhard trening de to siste ukene før ritt (harde terskeldrag på 30-40 minutter, 4x4, pyramider, 4-5 mil med full spiker) med to dager pause før ritt har fungert veldig bra. Med ritt på lørdag har siste økt vært onsdagen før, og den har vært skikkelig vond. Tunge bein, sliten i kroppen, lite motivert. Men så er det futt på lørdag, og det er jo det som teller.
|
|
|
07/08/2011 18:48
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
I vår trente jeg godt og hardt med intervaller og stisykling frem mot Vestmarkrittet. VMR var en bra opplevelse, men jeg var noe tung i beina. Før Nordsjørittet som kom uka etter så fikk jeg kun tid til 2 korte intervalløkter Tirsdag og Onsdag. Dette resulterte i det eneste rittet der jeg noengang har følt at kroppen min har vært super. Jeg gjennomførte på en (for meg) kjempegod tid, og var den som tok absolutt flest og lengst føringer i min pulje. Min oppladning til Grenserittet var ferietid med mye sykling med dama (sone 0 og 1 for min del). Hadde et "testritt" med folka i sykkelklubben hjemme Torsdagen 9 dager før rittet pluss en hardøkt (som det bare ble lapskaus av)onsdagen før som de eneste øktene med noe trøkk i de siste 3 ukene. Dette var ikke bra, og beina fungerte dårlig. Med disse erfaringene så ser jeg at kroppen min responderte bra på hardkjøret inn mot vestmarkrittet, selv om det først kom til sin fulle rett i Nordsjørittet.
Jeg skal høre på Kriss og kjøre strukturert og hardt på med intervaller frem mot birken, for så å slippe opp siste uka.
- Stefan
|
|
|
07/08/2011 19:18
|
Zaskarin
Avhengig
|
Avhengig
Veldig fint med tilbakemeldinger:-)
Da er det noen som sier rolig sone 1 trening for å bygge overskudd Du bygger ikke overskudd med å kjøre mye sone 1..men du bygger overskudd om du reduserer treningsmengden betraktelig..dvs kortere drag på intervallene enn du vanligvis kjører og lengre pauser mellom dragene samt kortere "langturer".. Dette krever dog at du har en solid treningsbolk bak deg for å gi ønsket effekt.. Og i følge forskning fra olympiatoppen får du best effekt ved å starte dette inntil 10 dager før konkurransen. Men uansett om du har ett bra grunnlag eller ikke bør du som de andre sier fortsette å kjøre intervaller fram mot birken.
Redigert av Zaskarin; 07/08/2011 19:21.
|
|
|
[Re: Stefan77]
07/08/2011 19:27
|
Tronda
Entusiast
|
Entusiast
Man må nok prøve seg frem til hva som passer. En hardøkt med to dager hvile etter som Øyvind V. sverger til her funka dårlig for meg idag hvertfall på ett lokalt ritt. Vi er forsjelllige og man må vel tenke på totalbelastning og med jobb og søvn osv. Når jeg kommer ut av porten hjemme har jeg en liten bratt kneik på kansje 50m jeg må opp. Jeg merker som regel allerede der åssen beina er og idag var de sure gitt..hehe. Trodde jeg hadde hvilt nok men jammen er det rart at etter 4 år som mosjonsyklist kjenner jeg fortsatt ikke kroppen godt nok til å vite helt sikkert hvordan beina er en rittdag..
|
|
|
[Re: Tronda]
07/08/2011 20:14
|
Ingrid Annita
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Oppfordret til å stille spørsmålet her: En liten problemstilling angående det med hardøkt noen dager før ritt (typ birken). Undertegnede må på seminar med jobben: kort sagt går tirsdag med til jobb + reise til Stockholm på ettermiddagen. onsdag jobb først så seminaret + reise hjem på kvelden. torsdag, vanlig arbeidsdag. fredag reise til rena. hvordan bør man da forberede seg optimalt den siste uka?
Redigert av Ingrid Annita; 07/08/2011 20:15.
|
|
|
[Re: Ingrid Annita]
07/08/2011 20:29
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg kjørte ritt med stinne bein en uke før GR. Uka før dette rittet hadde jeg trent mye og hardt, med blant annet 2 økter den ene dagen. Etter dette rittet trente jeg kort og rolig mandag og tirsdag. På onsdag hadde jeg en kort sone 3 økt, samt hvile torsdag og fredag. Synes dette funka som fjell og hadde gode bein på GR (satt fint med i front av pulje 2 helt til pedalarmen takket for seg). Jeg gjorde det samme i fjor og opplevde gode bein på GR da også. Jeg kommer også til å gjøre noe liknende før birken dersom jeg skal sykle :/ Prøve ut hva som funker for seg bør man gjøre før hovedrittet, men jeg tror kondis har best av å kjøre hardt de dagene beina er bra, noen rolige turer i uka samt 1 eller 2 hviledager. Trøkk i beina er ferskvare. De fleste syklister i Norge trener så lite at det er bare å holde trøkket oppe 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: Tronda]
07/08/2011 20:29
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Man må nok prøve seg frem til hva som passer. En hardøkt med to dager hvile etter som Øyvind V. sverger til her funka dårlig for meg idag hvertfall på ett lokalt ritt. Vi er forsjelllige og man må vel tenke på totalbelastning og med jobb og søvn osv. Helt klart. Mulig det er noe annet som fungerer enda bedre for meg også, men det vet jeg ikke om (enda). For å slippe opp må man i hvert fall ha noe å slippe opp fra. Der tror jeg flere har litt å hente.
|
|
|
08/08/2011 07:49
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Sone 1 trening (rolig langtur) gjør deg bedre til å forbrenne fett ved lave og moderate belastninger. Så hvis du har som mål å gjennomføre birken i rolig fart, uten at tiden spiller noen rolle er dette riktig trening for deg. Det dreier seg da mest om å "samle kilometer" slik at turen kan gjennomføres uten ubehag.
Skal du derimot prøve å sykle så fort du kan må pulsen ligge høyere enn rolig langturtempo. Da vil maks O2 opptak være avgjørende for at du skal få nok oksygen til musklene under hardere belastning. Sone 4 trening (som feks 4x4) øker O2 opptaket og må til. Siden O2 opptak raskt synker, så må du trene sone 4 frem til siste uken før konkurranse. Siste uken må du gjøre som Kriss sier for å få ut en liten formtopp.... Den fettforbrenningen har du med deg ved høyere intensitet også. God fettforbrenning vil redusere bruk av karbo. som kjent klarer man ikke å erstatte all karbo som brukes ved høyere intensitet, uansett hva man får i seg. Derfor er evnen til fettforbrenning, helt avgjørende ved lange ritt med høy intensitet. Det er også en av grunnene til å varme opp skikkelig. For å få i gang denne fettforbrenningen. Noe som ikke skjer, hvis du går rett i høy intensitet.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: Ingrid Annita]
08/08/2011 08:30
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Oppfordret til å stille spørsmålet her: En liten problemstilling angående det med hardøkt noen dager før ritt (typ birken). Undertegnede må på seminar med jobben: kort sagt går tirsdag med til jobb + reise til Stockholm på ettermiddagen. onsdag jobb først så seminaret + reise hjem på kvelden. torsdag, vanlig arbeidsdag. fredag reise til rena. hvordan bør man da forberede seg optimalt den siste uka? Med uke 33 som en bra treningsuke så ville jeg gjort det slik med den hektiske jobbuka du beskriver: man: Intervalløkt tir: fri ons: fri tor: 2t med noen 1-2 min drag fre: fri
|
|
|
10/08/2011 18:33
|
alun
Fersking
|
Fersking
Fikk mulighet til å være med på Birken nylig , da en kompis ikke stiller. Begynte 4*4 trening nå på mandag, og kommer til å kjøre en økt av dette hver dag frem til onsdagen før rittet. Legger inn en hviledag hvis det blir behov. Treningsgrunnlaget er rimelig skralt i år. Har vel ca 40 mil med jobbsykling i tillegg til litt bedriftsfotball. 15 uønskede kilo hjelper heller ikke på situasjonen.Men jeg er bestemt på å fullføre rittet uansett.Fint hvis noen kunne komme med innspill på om jeg burde gjøre ting litt annerledes de siste ukene. Har syklet Birken noen ganger tidligere , så jeg vet hva jeg begir meg ut på .....
|
|
|
[Re: alun]
10/08/2011 18:54
|
Alltid sliten
Entusiast
|
Entusiast
Tror jeg ville vært forsiktig med å kjøre 4*4 daglig frem til onsdag før birken. Du får neppe kjørt de intervallene så hardt som ønsket om du gjør det hver dag. Personlig ville jeg maksimalt kjørt 4*4 tre dager pr uke. Ta med en rolig langtur pr uke i tillegg.
Hilsen Alltid Sliten
|
|
|
[Re: Alltid sliten]
10/08/2011 19:54
|
test
Entusiast
|
Entusiast
+1, det holder med 3 hardøkter i uka hvis man ikke er topptrent ( og egentlig hvis man er topptrent også?). Selv planlegger jeg 2-3 knallharde, korte økter samt 1-2 laaange, rooolige økter i uka de to neste ukene, og avslutter med landeveisritt helgen før Birken (Kråketråkken). Uka før Birken blir det en kort intervalløkt tirsdag og en kort rolig økt torsdag.
|
|
|
[Re: test]
11/08/2011 10:44
|
ss40
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Startet denne som ett eget innlegg,men flytter spm. hit. Har fått ett fint svar fra cmon77,men vil gjerne ha flere som synser om dette.
Noen som har erfaring med spinning som opplading til Birken. Tenker da på time som er hard kondisjonssmessig og hvor det kjøres intervaller. Selvsagt er det å sitte på sin egen sykkel best,men ser at tida til trening siste helg/uka før birken blir knapp og 60-70 min spinning time er ganske effektivt på kondisen
|
|
|
[Re: ss40]
11/08/2011 10:58
|
Hjulet
Fersking
|
Fersking
Alun. Det er kun drøye 2 uker til Birken. Kjører du på med så mye 4x4 økter uten noe særlig grunnlag i det hele tatt vil du garantert få tunge bein på Birken.
Jeg ville heller kjørt 2-3 langturer, og heller spedd på med en intervall økt eller 3 hvis du orker inne i mellom. Noe mer en det rekker du neppe. Man bør være noen lunde restituert for å kjøre en skikkelig 4x4 økt. Ser ikke poenget med å kjøre 1, kanskje 2 bra økter. For så å fortsette med en hel haug med halveis økter fordi beina er blytunge. Da bryter du bare kroppen ned, istedet for å bygge den opp. Med et tynt grunnlag som du sier du har så bør man minst ha 2-3 rolige/hviledager før man begir seg ut på Birken. Tror heller fokuset ditt bør være på å ha overskudd og gode bein på rittdagen en å høyne O2optaket frem mot Birken. Som nevnt så tror jeg ikke det er mye man får gjort med dette på 2 uker uansett.
|
|
|
[Re: Hjulet]
11/08/2011 11:59
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Minner litt om meg når jeg begynte å sykle.. Full panikk!  Kjøpte meg sykkel sent på juli og enern var første ritt 3 uker før birken. Trillet i mål nesten en time bak lrm, helt ferdig.. Påmeldt på birken som jeg da var så ble det konkludert med at dette går jo ikke så da ble det rekordforsøk 5-6 dager i uka frem til noen fridager før birken. Det gikk jo fortere nesten for hver dag og brukte vel 3.19 på birken.
|
|
|
11/08/2011 12:05
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Minner litt om meg når jeg begynte å sykle.. Full panikk!  Kjøpte meg sykkel sent på juli og enern var første ritt 3 uker før birken. Trillet i mål nesten en time bak lrm, helt ferdig.. Påmeldt på birken som jeg da var så ble det konkludert med at dette går jo ikke så da ble det rekordforsøk 5-6 dager i uka frem til noen fridager før birken. Det gikk jo fortere nesten for hver dag og brukte vel 3.19 på birken. Men jeg 'håper' du hadde trent noe annet før det ? Dvs. at du hadde generelt god form?
|
|
|
[Re: Sportine]
11/08/2011 12:18
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Før det hadde jeg spilt ballspill i lavere divisjoner, der det som skjedde etter kampen (les.fest)var mest interessant, men hadde et par-tre veldig slappe år bak meg med noen kneoperasjoner og minimalt med trening åra før jeg begynte å sykle.. Kunne jo ikke vært så veldig god form heller, når Manengen nesten hadde rukket å kjørt hjem før jeg var i mål på ener'n.. 
|
|
|
11/08/2011 12:41
|
Sportine
Entusiast
|
Entusiast
Men da å klare 3.19 på birken er jo bra - med 1-2 måneders trening
|
|
|
11/08/2011 12:41
|
alun
Fersking
|
Fersking
Takk for innspill til min noe korte og oppjagede oppladning til Birken ! Kommer nok til å legge inn noen rolige langturer innimellom 4*4 treningen.Jeg lytter selvsagt til advarslene til dere som er mer erfarne i treningsprinsipper ! Jeg skal prøve å tolke kroppens signaler slik at jeg stiller til Birken med noenlunde overskudd og friske bein.
|
|
|
[Re: Sportine]
11/08/2011 12:42
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det var jo det året det var knusktørt, solskinn, medvind og eliten brukte 2.40 da, så er nok ikke så ekstraordinært..
|
|
|
[Re: alun]
11/08/2011 12:44
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Ikke still på birken med noenlunde overskudd og friske bein!! Still med mest mulig overskudd og friske bein  Lykke til
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
11/08/2011 12:51
|
alun
Fersking
|
Fersking
Takk stosu ! jeg kommer garantert til mål.Skal kjøre strengt etter pulsklokka og feelingen.
|
|
|
13/08/2011 03:58
|
mintman
Avhengig
|
Avhengig
Det var jo det året det var knusktørt, solskinn, medvind og eliten brukte 2.40 da, så er nok ikke så ekstraordinært.. Du må være naturtalent hvis du etter 1-2 mnd. trening sykler Birken på 3.19? Det er jo helt utrolig.
Geir
|
|
|
[Re: mintman]
14/08/2011 18:59
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Det var jo det året det var knusktørt, solskinn, medvind og eliten brukte 2.40 da, så er nok ikke så ekstraordinært.. Du må være naturtalent hvis du etter 1-2 mnd. trening sykler Birken på 3.19? Det er jo helt utrolig. Ja Kriss er vel det en kan kalle et naturtalnt på sykkel. Fra å kjøre Birken på 3.19 i 2008 til å kjempe om seier i M35 i 2011 er jo helt utrolig! 
Redigert av Torlog; 14/08/2011 19:05.
|
|
|
|
|