Her er en kommentar jeg fant i et innlegg ang. 26 vs 29 (les gjerne alt han skriver for å forstå hans argumenter):
"I would first exclude by my personal choice HARDTAIL 26 inches. In spite the fact that it is the lightest and the most skilful, the other aspects are against it. And therefore it is the only bike, which I do not have and I haven´t ridden it for 6 years and I think I will not any more."
Videre konkluderer han: " Results: For the marathon and easy trails with lot asphalt, which are fast tracks, the 29" HARDTAIL is the best. Large wheels for longer tracks and the marathons are the unambiguous choice because of the minimal need of acceleration and technical curves where the 26" has slightly better features. For the technical cross country and long distance terrains is 29" FULL SUSPENSION."
Blir garantert 29 FS på meg neste år, bare synd jeg ikke har en til Ultrabirken i år.
Jeg savner forøvrig en oversikt over hva de andre utøverne i verdenstoppen bruker av type sykkel i de ulike rittene.
Ja, et utsagn fra en sponsa proff er jo det samme som døden for 26"..
+1000
Og la meg legge til at hvis folk er så naive at de tror at blogger,videokanaler på youtube,eller lignende ikke er fullt av reklame sydd inn "redaksjonelt stoff","tester" osv.
Ehh, han har jo mulighet til å velge hvilken hjulstørrelse han vil og fortsatt sykle for Specialized. Han kunne valgt den lettere 26, men velger ikke å gjøre det - fordi han blir tvunget av sponsorene?? Han vil vel komme seg fortest mulig fra A til B uansett om han er sponset eller ikke... Han vinner jo ritt for pokker!
Han argumenterer for bruk av FS og 29 uavhengig av sykkelmerke, selv om han nevner at han baserer sine erfaringer ved bruk av sitt merke.
Jeg tror at 26" hardtailer er en trua rase. Det vil bli igjen som en nisje for to grupper.
a) de som vil ha de aller letteste sykkelen uansett tradeoffs. b) billig-sykler i kartong fra Nille.
Ellers vil nok hjulformatet ha sin verdi på fulldempere i lettvekstkategorien og i langvandringskategorien en god stund til. Jeg anser derimot hardtailkategorien som overtatt av 29" og at Trail-bike kategorien står for fall. Det var en av de store tyske som vurderer å droppe 26" hardtailer totalt til neste år. Når Hard Rocx gjør det samme har jeg fått rett....
Ehh, han har jo mulighet til å velge hvilken hjulstørrelse han vil og fortsatt sykle for Specialized. Han kunne valgt den lettere 26, men velger ikke å gjøre det - fordi han blir tvunget av sponsorene?? Han vil vel komme seg fortest mulig fra A til B uansett om han er sponset eller ikke... Han vinner jo ritt for pokker!
Hvis tester viser at syklene er nøyaktig like raske, så skal en ikke se bort fra at Specialized vil ha ham til å kjøre på 29er. Merk også at Kulhavy er ganske høy til å være terrengsyklist, så det som funker for ham, er ikke nødvendigvis best for andre.
"This year Lance Armstrong is adding his name to the list. He tried out two trick bikes for the race, a Trek Top Fuel 9.8 and a Gary Fisher Superfly 29er, my two-wheeled ride of choice. He chose the Trek."
Poenget mitt er at uansett vil det være den beste rytteren som vinner.
...men her er det snakk om hvilket utstyr de beste (i dette tilfellet vinneren av et verdenscupritt) bruker. Og det er jo interessant, eller?
For de som sykler rundbaneritt kanskje? Men hvor mange er det? Og nå er det jo ikke sånn at alle topp fem i WC kjører 29" heller da. Grovparten av norske sykkelkjøpere sykler grusritt de og vinnes mange av de på 29" ? Hva skal egentlig en birken syklist med en 29"? Jeg tror ikke han kommer fortere i mål på den. Og så tror jeg heller Specialized vil han skal kjøre 29" da det er in og de vil ha størt mulig andel av det markedet som er in og da påvirker de han til å gjøre det (de vet jo at han sykler fort uansett)..
Men tror du(Kriss) Specialized ba han skrive dette innlegget på bloggen sin, som en slags reklame? Han argumenterer godt for bruk av 29 på generelt grunnlag og Specialized er jo ikke det eneste merket med store hjul. Dessuten er det, i mine øyne, bemerkelsesverdig at han ofte kjører FS også, og vinner. Ikke god reklame for Specialized om han ble nr 15 hele tiden.
Det vinnes stadig fler maratonritt på 29 her til lands også. Teoretisk; hvis 29 går like fort på grusen og fortere i skogen, da er det vel ingen tvil om hva man bør velge. Det vinnes så vidt jeg vet løp her til lands på 29 også! Manengen måtte spurte om seier i NM, klarte ikke kjøre fra nr 2 som brukte 29. Han skriver noen ord om dette på bloggen sin faktisk. Greg Saw er ikke akkurat misfornøyd med 29-sin han heller.
Så jeg har ingen bevis for det ene eller det andre, men det begynner å bli en liten bunke med indisier i hvertfall.
Jeg (Kriss) tror det at denne mannen er såpass oppegående at han skryter på bloggen sin om akkurat det Specialized vil lese.. Siden de betaler lønna hans er det viktig og holde de fornøyde.. Å smøre sponsorer på blogg er ikke noe nytt akkurat.
Og ja, Greg har vunnet et NC ritt på 29" NM løypa er jeg enig i kan ha vært fin med 29", da det var mye terreng uten så mye hm så ville sikkert fått bra flyt der.. Manengen hørtes mer klar ut for sykehuset enn NM et par dager før så tror ikke først og fremst sykkelen gjorde at det ble litt jevnere enn forventet. Og teorien din med at det går like fort på grusen er langt fra alle enig i. Det jeg har prøvd av 29" føltes som å kjøre traktor og syntes det knapt gikk fremover og det føltes som å fly opp bakkene når jeg satte meg på 26" igjen. Men hvem vet, kanskje det blir bestilt en 29" neste år og jeg forandrer mening..
Kriss - ikke snakk for nedsettende om 29-ere nå. Jeg hørte en liten bisetning i dag om at noen kanskje var på vei til å kunne tenke seg å teste slikt utstyr.
Jeg tror ikke 26-er er ut, hverken i hel-halv- eller udempet form. De vil ha sin misjon, sine tilhengere og sine fordeler.
Sitat: ole-m
Det vinnes stadig fler maratonritt på 29 her til lands også.
Gjør det? Jeg vet om ett - terrengsykkelrittet. Og jeg vil tro Saw like gjerne kunne ha vunnet det på en 26-er.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Har inntrykk av at mange som går over til 29 er må forsvare og overbevise alle om at det funker bedre en 26. Minner meg litt om de som slutter og røyke og etterpå viser et hat mot alle røykere.
Har inntrykk av at mange som tviholder på 26" må forsvare og overbevise alle om at det funker bedre en 29er. Minner meg litt om de som fortsetter å røyke og viser hat mot alle de fornuftige ikke-røykerne.
Kriss - ikke snakk for nedsettende om 29-ere nå. Jeg hørte en liten bisetning i dag om at noen kanskje var på vei til å kunne tenke seg å teste slikt utstyr. ;)26-er.
Ok gutter.. Jeg skal prøve neste år. AX har vel lette hjul og Dugast lager vel race king til meg..
Har inntrykk av at mange som tviholder på 26" må forsvare og overbevise alle om at det funker bedre en 29er. Minner meg litt om de som fortsetter å røyke og viser hat mot alle de fornuftige ikke-røykerne.
Har inntrykk av at mange som sykler på 29" må forsvare og overbevise alle om at det funker bedre en 26". Minner meg litt om de som begynner å røyke og viser hat mot alle de fornuftige ikke-røykerne.
Fordi Kulhavy vant et rundbaneritt? I følge Kulhavy er det i lengre ritt 29ere har sine største fordeler. Skal vi vente til maraton-VM/Roc d'Azur maraton/Cape Epic etc blir vunnet på 29er før vi kan diskutere videre? Det kommer - men hva blir da motargumentet?
Som det er sagt mange ganger før - store hjul er ikke universalredskap, men det er kommer heller ikke til å gå vekk med det første. Hvorfor mange er så utrolig skeptiske uten å ha prøvd skikkelig selv forstår jeg ikke. Enig i at grusritt ikke favoriserer store hjul. Men at du FØLER det går treigt har jo ingenting med saken å gjøre (om du ikke samtidig har klokket deg selv)...