| 

| 

Dyrt i Hafjell

| 

Re: Dyre, dyre Hafjell
[Re: Skjeggspir]
07/08/2011 09:44
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
...og det samme gjelder tydeligvis GeirK, men fra den kanten hadde jeg uansett ikke forventet noe bedre.  Inntil du forklarer hva det er som gjelder meg og gir meg en viss innsikt i argumentrekka som fører frem til den konklusjonen, kan ikke jeg bruke det utsagnet til noe som helst. Gidder du?  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

[Re: KimNK]
07/08/2011 10:03
 | 

Dan

More than words 
 | 

More than words 
Likevel idiotisk å komme og sutre fordi en ikke har råd. [...] Herrejemini for en teit tråd. Les gjerne min tolkning av trådstarters innlegg litt over her, før du begynner å kaste rundt deg med ord som "idiotisk" og "teit". Jeg synes du tilfører svært lite positivt til tråden med et slikt innlegg.  

|  

| 

| 

[Re: Dan]
07/08/2011 10:26
 | 

KimNK

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Følte for å komme med en liten søndagsrant, ikke så ofte jeg gjør det uansett så i dag tok jeg med friheten. Tolk gjerne ordene som "håpløs(t)" el. dersom en skulle føle at det er mindre upassende. 

|  

| 

| 

[Re: KimNK]
07/08/2011 10:33
 | 

Dan

More than words 
 | 

More than words 
Følte for å komme med en liten søndagsrant, ikke så ofte jeg gjør det uansett så i dag tok jeg med friheten. Tolk gjerne ordene som "håpløs(t)" el. dersom en skulle føle at det er mindre upassende. Rants er selvfølgelig underholdende, jeg bare synes fortsatt at trådstarters innlegg har fått litt mye pepper fra folk som mener at man enten må betale det det koster eller finne seg noe annet å gjøre. Det finnes jo et tredje alternativ, nemlig å spørre om en lavere pris kanskje kan gi *økt* inntekt til anlegget. Og det er jo ikke en gang et håpløst spørsmål, enn mindre idiotisk eller teit.  

|  

| 

| 

[Re: Dan]
07/08/2011 10:55
 | 

KimNK

Ringrev 
 | 

Ringrev 
Er bare sur i dag. Skulle våkne akkurat når La Bresse begynte og kose meg i sofaen i bare underbuksa og drikke kaffe. Istedet ble jeg vekket tidlig og måtte vente tre timer, kaffen er nede forlengst og buksene er allerede på. På toppen av det hele er det meldt regn fra klokka 3 og dekka mine begynner å bli dårlige så kveldsturen blir med søle i nesa i stedet for sandstøv mot solnedgangen. 

|  

| 

| 

Re: Dyrt i Hafjell
[Re: roa]
07/08/2011 13:15
 | 

BigBetty

Fersking 
 | 

Fersking 
Hafjell er størst og best! Det er kremen av sykkelparker i norge og prisene er satt deretter. For familier som vil oppleve downhillsykling på en rimeligere måte finnes det jo alternativer. Var selv en dag på både Hemsedal og Geilo nylig og anbefaler begge på det varmeste. På Hemsedal tok de 895kr og på Geilo var det bare 750kr for en hel dag med sykkel og heiskort. Jeg hadde glemt min keycard selvfølgelig, men damen i skranken lånt meg en gratis!       
Redigert av BigBetty; 07/08/2011 13:16.

|  

| 

| 

[Re: tmork]
07/08/2011 19:20
 | 

silverwrx

Besatt 
 | 

Besatt 
Har tre kids og kone, og en halvdag i Hafjell med 5 leiesykler og heiskort blir nok litt stiv dagpris, selv om man jobber i finans og elsker sykling og er bittelitt glad i barna sine. Regner ikke eksakte prisen, men tipper det ville kostet over 5000.- dagen.  En helg med overnatting blir nok litt costy. Sikkert kjip med penger, prioriterer feil, tjener for lite og er for fattig og helt klart underbetalt,  ikke har råd til å ha barn, har for mange barn eller noe slikt. Ikke vet jeg. 
  Osv Hva ville vært en akseptabel pris?  Vanskelig å si. 2500-3000.- for en dag kun i bakken. I tillegg overnatting, mat og reise, da har man lagt igjen 5lapper.  Optimistisk første gang med 10turer(sliten nok da tenker jeg) det blir 300.- turen det. Dyre turer det og.   Salg gjennom skistar som pakke med overnatting, sykler, heiskort og sykkelforsikring. Da tar de hafjell hele verdikjeden, omsetningsøkning. Kall det breddesalg.  Vet jo at det er en dyr sport. Hadde nok ikke forventet en 35k sykkel som kankje må ta et verditap på 25k på en sesong, vært greit å kunne lagt lista litt lavere på første tur.  Litt rimeligere sykler, fjorårsmodell og kjøre de i flere år. Vi snakker nybegynnere? Begynte på snowboard i 1987 på et leid black snow uten stålkanter, og sykla dh i åre i 1998 på en kvasisykkel, men jaggu var det dritmorro det alikevel. Når man er hekta, kan man prøve dyrere utstyr, eller kjøpe eget. Men skjønner jo godt at man ikke vil ha familier i veien og at man er happy slik det er. Sesongkort og egen sykkel er og blir det rimeligste, akkurat som på ski; Men husk at dette er sesongkort som legger igjen småpenger i kassa. Man tjener dobbelte på de med dagskort og egen sykkel. Differensiert nivå på på leiesykler kunne kanskje gjort rimeligere? Da kunne man hatt årets modell til 35k eller to år gamle til en redusert pris. Så kan man velge. Jeg ville jo sikkert valgt den råeste uansett, og til hele familyn, så langt lommeboka rakk. Da har man ett valg iallefall. Enn så lenge så er felles familie-DH kun en stupbratt drøm;) Men det er som noe sier, prioritering.  Og som trådstarter var inne på så var det flere som prioriterte på samme måte på grunn av prisene.  Blir nok at jeg og eldste sønnen tar en ego-tur mens mor og jenter er på badeland.  

|  

| 

| 

[Re: silverwrx]
07/08/2011 21:33
 | 

Anders

Besatt 
 | 

Besatt 
Hva ville vært en akseptabel pris?  Vanskelig å si. 2500-3000.- for en dag kun i bakken. Er dette for 5 personer? Altså at akseptabel pris anses for å være 500-600 kroner pr person for heldagskort i heisene, heldagsleie av utforsykler, hjelm og rustning, utstyrsforsikring, keycard og... øh... var det noe mer da? Vask av sykkelen, som trådstarter kritiserte, er det også inkludert? Med utgangspunkt i trådstarters uttalelse om at heiskortprisen var som forventet, og ikke var målet for hans kritikk (heldagskort koster 255 kroner eks keycard), er det ikke mye igjen til utstyret. om vi tar utgangspunkt i den høyeste prisen som er nevnt (600 kroner), vil det altså si at det gjenstår 345 kroner pr person til leie og forsikring av utstyr. Dette skal altså dekke innkjøp og daglig vedlikehold av syklene, i tillegg til å ta hånd om direkte skader som påføres utstyret som forsikringen dekker. Jeg håper ikke vi forutsetter at vask av syklene også skal inkluderes i denne prisen. Også inkluderer det jo hjelmleie, og disse må jo byttes ut til stadighet, og rustninger som vaskes og tørkes. Dersom en sykkel leies ut hver eneste dag som stolheisen går i løpet av sommeren, vil den hente inn 22425 kroner i løpet av sesongen den er i bruk. Dette dekker knapt nok innkjøpsprisen for selve sykkelen. Det blir med andre ord ingen penger igjen til å dekke vanlige vedlikeholdskostnader, ingen kræsjskader kan fikses, ingen hjelmer kan byttes, og ingen rustninger blir vasket.  Sjansen for at en privateid utforsykkel kan klare 65 dager uten tilsyn er ikkeeksisterende. Sjansen for at en utforsykkel i utleietjeneste kan klare det samme er ikke akkurat noe bedre. Med andre ord kan dere sikkert tenke dere hva som ville skjedd med vedlikeholdsbudsjettet dersom man tvang syklene fra i fjor til å være med enda et år i håp om å redusere kostnader. 130 dager som utleiesykkel. Det er ganske brutalt. Klart, for en familie på fem som kommer på besøk for å leie sykler og leke en dag på Hafjell, så er det jo selvsagt en flott løsning med så lave priser. Men regnestykket ser ikke spesielt pent ut. Familien kan med andre ord glemme å komme tilbake og gjøre det samme året etter, siden det ikke lenger vil finnes noen utleiesykler. Med mindre man bruker alle pengene fra heiskortsalget til å holde syklene ved like. Noe som ikke høres ut som en spesielt god ide det heller...  

Anders 
 |  

| 

| 

[Re: Anders]
07/08/2011 22:54
 | 

silverwrx

Besatt 
 | 

Besatt 
Dersom sykkelutleien ikke er lønnsomt alene med de prisene så er jo det jo greit. Ser klart at det er lite. Man glemmer helhetstankegangen når man driver en destinasjon; utleie av sykkel er bare ett inntektsgrunnlag. 5personer skal ha mat 4ggr daglig, overnatting, heiskort. Kostnadene til heisdriften er lik om det er 50 eller 500 syklister.  Det vanlige er jo at produksjonsutstyr avskrives over flere år, men da det er umulig, og alt må tas år 1, så blir det ikke lønnsomt. De utleiefirma i Oslo som gjør det best, har nesten ikke utstyr som er finansiert, de har 5-15år gammelt men genererer fortsatt rene inntekter og kan cashe nytt utstyr. Da det ikke er knyttet kostnader til produksjonsutstyret. Og det utstyret vedlikeholdes utenom sesong(vinter), og ser og virker som det er helt nytt. Selv etter 15år og mer med utleie. De er ekstreme på vedlikehold, sterk fokus på kundene og ikkeminst holde kostnadene nede. Samtidig fremstår de som med nyest utstyr de kjøper helt nytt og beholder det og ekstremvedlikeholder det.  Men det er umulig med en utforsykkel, det finnes kanskje ikke utforsykler betegnet på utleie? Dempere etc for en slik bør være av en slitesterk type. Man m tenke ganske annerledes utstyrsmessig. For noen som kommer opp forventer kanskje ikke mer enn en 5år gammel DH sykkel, andre en helt ny. Det kan generere økt utleie, og differensiere på pris. Vedlikehold offseason og etter utleierushet har lagt seg.  En nedbetalt utleiesykkel for to år siden trenger kanskje ikke forsikres for tyveri, og er den en utleiespeccet versjon, så er den ikke så ettertraktet heller. Men 130 dager utleie i året er vel en 3-5års "normal" bruk på ett år, så jeg har forståelse for at det ikke går     

|  

| 

| 

[Re: Anders]
08/08/2011 04:54
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
 Dersom en sykkel leies ut hver eneste dag som stolheisen går i løpet av sommeren, vil den hente inn 22425 kroner i løpet av sesongen den er i bruk. Dette dekker knapt nok innkjøpsprisen for selve sykkelen. Det blir med andre ord ingen penger igjen til å dekke vanlige vedlikeholdskostnader, ingen kræsjskader kan fikses, ingen hjelmer kan byttes, og ingen rustninger blir vasket. 

Jeg er med på argumentasjonen din, men ikke regnestykket over, som forutsetter at sykkelen kastes etter endt sesong.  

"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
 |  

| 

| 

[Re: GeirK]
08/08/2011 05:29
 | 

baronKanon

Valgets kvaler 
 | 

Valgets kvaler 
Jeg er med på argumentasjonen din, men ikke regnestykket over, som forutsetter at sykkelen kastes etter endt sesong.  Det illustrerer bare at det er lite å hente. Hver sykkel selges for en hyggelig pris etter en sesong. Men så kommer det i tillegg utgifter til personale, strøm, slitedeler og andre driftskostnader. Utfor er dyrt, men det er nok billigere å kjøpe et sesongkort og leie sykkel. Man skal kjøre et par-tre sesonger før man har kommet opp på en like god ny sykkel.  

|  

| 

| 

[Re: baronKanon]
08/08/2011 05:36
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
Absolutt. De som klager over priser på varer og tjenester her i landet skulle prøve å drive en bedrift selv. 

|  

| 

| 

08/08/2011 06:59
 | 

EgilS

More than words 
 | 

More than words 
 Dersom en sykkel leies ut hver eneste dag som stolheisen går i løpet av sommeren, vil den hente inn 22425 kroner i løpet av sesongen den er i bruk. Dette dekker knapt nok innkjøpsprisen for selve sykkelen. Det blir med andre ord ingen penger igjen til å dekke vanlige vedlikeholdskostnader, ingen kræsjskader kan fikses, ingen hjelmer kan byttes, og ingen rustninger blir vasket. 

Jeg er med på argumentasjonen din, men ikke regnestykket over, som forutsetter at sykkelen kastes etter endt sesong.  Om det ikke er penger til vedlikehold vil sikkert det være den beste løsningen uansett.   

|  

| 

| 

Så, Skjeggspir...
09/08/2011 12:36
 | 

GeirK

More than words 
 | 

More than words 
...får jeg en forklaring på dette, eller blir det vanskelig? ...og det samme gjelder tydeligvis GeirK, men fra den kanten hadde jeg uansett ikke forventet noe bedre.  Inntil du forklarer hva det er som gjelder meg og gir meg en viss innsikt i argumentrekka som fører frem til den konklusjonen, kan ikke jeg bruke det utsagnet til noe som helst. Gidder du?   

|  

| 

| 

Re: Så, Skjeggspir...
08/09/2011 22:05
 | 

catol

Tørr bak øra 
 | 

Tørr bak øra 
Ikke så dyrt her, men litt langt å dra kanskje..   Gjør du det, så kan du sykle en hel dag på en sånn for 270 kr!!!!!    
Redigert av catol; 08/09/2011 22:35.

|  

| 

| 

09/09/2011 08:30
 | 

posn

Entusiast 
 | 

Entusiast 
To måter å beregne utsalgspris på en tjeneste på (ekstremt grovt): 1. Finn ut hva det koster for slitasje, reparasjoner og nedskrivning på sykkelen, legg til personalkost +  et påslag så har man utsalgspris.
  2. Finn ut hva kunden er villig til å betale. Tilpass tjenesten og servicenivået deretter.
  Sett fra kundens ståsted er 1800 kr for to personer en halv dag ekstremt dyrt (scenario 2) mens for selgerens ståsted så må man ha denne prisen med det utstyret som leies ut.
  Skal man få opp volum på salget, må man arbeide etter scenario 2. 
  Man kan også segmentere kundene og tilby flere pakker. En enkel pakke og en dyr pakke. Da treffer man et større segment. For å fange opp lavprissegmentet og få flere opp i heisen, kan man lage pakker der heiskortet koster mindre for lavprissegmentet. Dvs at heisselskapet sponser sykkelleie. 

|  

| 

| 

26/09/2011 00:03
 | 

9.9SSL

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Tilbud i høstferien. 700 pr dag for kort og sykkel ;-) 

Vi som tror på et liv før døden 
 |  

| 

| 

26/09/2011 04:48
 | 

force10

Entusiast 
 | 

Entusiast 
Sjeggspir er forumtrollet vårt. Uenig i det aller meste, sur og herskende i måten han ordlegger seg på, og sist men ikke minst - utrolig underholdende!
  Til saken: Sykling er dyrt. 

|  

| 

| 

|  

|