Har vel egentlig spurt før, og jeg tar rittet for turen siden jeg ikke er seedet. Men er det noen som har et anslag på hvor mye jeg taper i tid på å starte langt bak i useedet pulje? Regner med at med mer riktig startpulje så burde drøyt 3t vært innenfor rekkevidde, men jeg skjønner jo at det ikke går når jeg starter tilnærmet sist.
For 4 år siden var jeg også useedet og syklet på 3:00. Tapte nok ca. et kvarter på det i forhold til å være i riktig pulje da det var vanskelig å komme forbi i terrengpartiene og du må jo sykle hele veien sjøl.
Ellers må man huske på at det tar ca. 10-15 min lenger tid år.
Følger spent med på yr og storm. Hadde litt tro på at Grenserittet skulle bli mitt første gjørmeløse (eller i det minste "bare sånn litt gjørmete") ritt, men sjansen for det krymper stadig ser det ut for.
Hvor mye tid legger dere til/trekker fra med tanke på forholdene, tørt vs. gjørmebad?
Gjørmebad kan det vel neppe bli,- både ut fra at det er vel bare et par av terrengpartiene som er typisk egnet til å bli gjørmehøl, og ut fra at det er meldt 7-8 mm regn natt til lørdag. 8 mm regn er vel ikke uhorvelig mye, eller ... ?
Korreksjon: klart.se melder om kun 3.5 mm regn på fredag og opphold på lørdag i Strømstad. Erfaringsmessig treffer den svenske værmeldingen stort sett bedre for oss som bor langs svenskegrensen enn den norske.
Redigert av HeavyDude; 03/08/201112:33. Rediger grunn: klart.se
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Det var fint vær på rittdagen i fjor, men hadde regnet kraftig i dagene før. Det førte til at en eller en annen bakke hadde rast ut og ble kuttet ut i fjor.
Løypa i fjor var ganske så våt. Men ikke spesielt sølete takket være utbedringene av et par terrengpartier. Værre en i fjor tror jeg det ikke blir. Men det blir nok noe mer sølete på grusveiene hvis det regner underveis.
Det hadde regnet en god del før rittet ifjor, men det var ikke gjørmebad i det hele tatt. Ser man på mange(..kanskje de fleste) ritt iår derimot, kan man snakke gjørmebad. Bukkerittet og Valdresrittet var MYE gjørme...
Og det som gjør meg så skeptisk er at jeg ble forsikret om at Valdresrittet ikke ville bli gjørmeritt av arrangøren. På grunn av annet jordsmonn enn i Birken og bla bla bla.
Nå ligger den an til gjørmebad. Jeg orker ikke to gjørmebad på to uker. Holder denne værmeldinga blir det nok en DNS på meg.
Ja, jeg er pingle. Eller kanskje ikke. Jeg gidder bare ikke å kaste bort 6-8 timer av livet på noe jeg overhodet ikke synes er morsomt.
Hvorfor skulle det bli gjørmebad ? P.g.a. 3.4 mm regn på fredag ??? Og Grenserittet i fjor var ikke gjørmebad. Birken 09 og 10 var definitvt i den kategorien. Nei, jeg heller mer til at du er en pingle og flink til å psyke deg ut ...;)
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Hvis man ikke liker gjørme, så er det bare å ta en DNS som du sier. Men synes du dramatiserer dette voldsomt, det er snakk om en mil med sti og terreng, resten er grus og asfalt.
For å bruke en klisje: dette er da tross alt en utendørsidrett. Når utrente, middelaldrende folk gjennomfører med stil,blir det litt sytete å klage over gjørma. Det tar bare litt lenger tid, og man går litt mer. kjedelig, men for meg langt fra nok til å backe ut.
Sykla grenserittet ifjor og det var IKKE et gjørmebad. Noe gjørme her og der i stipartiene, men da gikk man av sykkelen og gikk. Denne gjørma skyldtes regn som kom tidligere i uka. Med værmeldingene som er nå tviler jeg sterkt på at det vil bli noe mer gjørme enn ifjor iallfall.
Du bør stille Raskall. Grenserittet er jo utrolig morsomt med masse folkeliv i løypa og en fantastisk fin avslutning på festninga.
Lett regn og nesten vindstille, ca 20 grader. Perfekt sykkelvær spør du meg. Dere skulle prøvd å sykla Sølvstufossrittet i helga med 30 grader og stekende sol. Det værste med regnvær er å stå å vente på starten.
Hvordan vil det fungere med no tubes raven i 29x2.2 i grenserittet om det er litt bløtt? Har et sett Ro ro liggende men synes de ruller litt dårlig... Ikon kunne kanskje vært noe evt? Dekkene skal brukes på en helstiv 29'er
Og det som gjør meg så skeptisk er at jeg ble forsikret om at Valdresrittet ikke ville bli gjørmeritt av arrangøren. På grunn av annet jordsmonn enn i Birken og bla bla bla.
Orker ikke to slike opplevelser på 2 uker.
Om to måneder fra nå, tror du at du kommer til å angre på at du var med, eller kommer du til å angre på at du ikke var med?
Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Jeg friket nok litt forholdsvis meget da jeg så værmeldinga i går. Etter å ha (forsøkt å) sove(t) på det så blir det å stille til start på lørdag uansett hva.
Men jeg har satt en grense på en halvtime. Har det gått en halvtime uten at jeg har hatt det morsomt i det hele tatt oppsøker jeg neste "pick up point" og venter på hentebil.
Gidder, som gjentatt til det kjedsommelige, ikke to opplevelser ala Valdresrittet på så kort tid.
Jeg syklet også Valdresrittet og kan nok berolige deg med at det garantert ikke blir like ille. Sjekket Yr.no nå og da ser det slik ut Dette blir nok en bra tur.
Hehe.. Etter det du ser på skjermutklippet fra Valdresrittets Facebook-side under så er jeg skeptisk til alle som forsikrer meg om at dette ikke vil bli ille.
Men som sagt så stiller jeg. Men jeg gidder ikke å tøye strikken helt inn om det blir like "bad trip" som for halvannen uke siden.
Er kjempefornøyd med værmeldingen nå. Håper det blir akkurat slik Passe regn til å dempe pollen og støv i forkant, og under rittet er det bare deilig med duskregn.
Angående dekk så har jeg tidligere i sesongen byttet fra Raven Notubes til CrossMark. Jeg føler meg mye tryggere på løsgrus, svinger og gjørme med CrossMark. Ruller lett gjør de og. Jeg kommer ikke til å bytte tilbake.
Er Rocket Ron (2.10) egnede dekk for forholdene slik de ser ut nå? Jeg har også noen Kråkedekk (Stans The Crow) liggende men frykter at de blir fryktelig glatte om det ikke er knusktørt.