Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Birken under 3:00

Re: Birken under 3:00 [Re: Dagsven] #1167891 09/05/2011 08:57
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K
Sitat: Dagsven
BMI kan vel da ikke bruke i sykkling da man ikke trenger muskler i overkroppen??

Vil vel si det kommer veldig an på hva slags sykling man bedriver. Vil vel kanskje si at jo tyngre sykkel man bruker og jo røffere underlag man er på, desto større muskler i overkroppen trengs. For å forenkle ganske grovt.

Ellers enig i at BMI er lite verdt som diskusjonsgrunnlag. Og forøvrig er Fagerli tynn allerede :-)

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: Birken under 3:00 [Re: Dagsven] #1168149 09/05/2011 13:30
Pett_er Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Dagsven
Jeg har ikke sykkla Birken før og har ellers lite erfaring med sykkling (har startet i år). Er 3 timer på Birken i elitenivå? Dvs det er sabla fort? Hvor mye har kjernemusklatur å si i sykkling? Er det kun beina som må være sterke? Mye spm. men for en amatør kan det være viktig å belyse. Støtter videre utsangnet til Sigmund. BMI kan vel da ikke bruke i sykkling da man ikke trenger muskler i overkroppen?? Jeg er 180 cm høy og veier 75 kg med en fettprosent på 5%. Jeg kunne sikkert gått ned til 70 kg men da blir det på bekostning av muskelmasse!

3 timer er sabla fort, det har vel vært rundt vinnertiden i eliteklassen de to siste årene. Sterk kjernemuskelatur er viktig, du sitter meg rolig på sykkelen og mer av kraften du produserer går ned i pedalene.

Re: Birken under 3:00 [Re: Pett_er] #1169187 10/05/2011 19:29
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
4,5 i watt/kg krever en terskel på 450 ved 100kg rytter og det var vel neppe nok i fjor.

Re: Birken under 3:00 [Re: Hekta-MTB] #1223870 28/07/2011 22:25
White Offline
Avhengig
Avhengig
Thor er 183 og veier 81kg og er ganske "bøs" i henhold til andre som ville ligget på kanskje 70 - 72 maks på samme høyden. Uansett, han presterer. En person som er 180 høy og veier 80kg må ikke være nevneværdig høyt på fettprosent skalaen. Dere snakker mye tull om vekt ICON_LAUGH Spørs helt på personens muskel tetthet, størrelse og benbygning. Noen er kraftig bygget, andre spinkle. Noen har fått mye muskel masse genetisk, andre ingenting men sene sterke. Umulig å sete fingeren på noen å si "sånn og sånn er det" på bakgrunn av høyde og vekt! My 5 cent

2012: Raumerrittet, Skiptvet-rittet, Trysilrittet?, Grenserittet, CykelVasan, Kongerittet, TrippelBirken +++
Re: Birken under 3:00 [Re: White] #1225148 31/07/2011 20:01
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Tror at det er vanskelig å sammenligne vekt mellom forskjellige personer. Jeg er like høy som Fagerli og veier 82kg nå i sesongen. Har alltid vært regnet som slank, noen vil si tynn. Skulle jeg kommet ned på 70kg hadde det skyldes sykdom. Men det er klart hadde jeg veid 70kg og vært frisk og rask så hadde resultatene vært mye bedre. Men det er vel bare slik at det er en del fysiske forutsetninger som må til for å være god. Det er vel som noen her sier at W/kg er det som til slutt bestemmer hvor fort du sykler. Og har man f eks tung eller massiv beinbygning kan man aldri bli rask på sykkel. Er det ikke noe som heter talent? Man kan bare utvikle det talentet man har. På sykkel er det vel sterk, lett, høyt O2 og bra balanse/motorikk. Og i følge Alsgård en vinnerskalle.

Re: Birken under 3:00 [Re: Leif_H] #1225228 31/07/2011 21:45
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Leif_H
(...)Og har man f eks tung eller massiv beinbygning kan man aldri bli rask på sykkel.(...)
Les her. Tung benbygning er en myte, og litt annet stoff.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Re: Birken under 3:00 [Re: Raskall] #1225274 31/07/2011 23:00
Hvilepuls Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Raskall
Det er noe som skurrer i denne tråden. Det er undertoner her som kan være skadelig om feil personer leser den.

Det å være så bastante på at man må være sylslank for å sykle fort kan få søkende mennesker til å gå til skritt som i beste fall ikke er lovlig, i ytterste konsekvens dødelig. Det er flere store forbilder for unge, lovende syklister her inne.

Selv er jeg overbevist om at Thor Hushovd fint hadde klart å komme i mål på langt under 3 timer i Birken.

Spiseforstyrrelser er uhyggelig vanskelig å hanskes med. Diskusjoner som dette kan fort skape spiseforstyrrelser hos lesere.

Skal du bli en god terrengrytter, så er det ytterst sjelden du kan veie 80 kg. Ola Kjøren er et stort unntak, en rytter som er nestenbest, til tross for at han er langt unna vekta han burde hatt som syklist.

Du bør trene over 800 timer, ca 30 000 km i året, dersom du sykler på vei, og du bør ha økt treningsmengden gradvis ila 10 år for å komme mot verdenstoppen. Skal du lykkes i terrenget, bør du nok ikke ha en BMI over 20, men det fins eksempler på kortere ryttere som ser ut som de kunne hatt høyere bmi (Burry Stander? Filip Meirhage?)

Du bør ikke bruke vanndrivende midler for å nå vekta, da det gir tap av prestasjon. Du bør neppe sette store doser testosteron, da det kan sette deg på lever-og hjertetransplantasjonslista. Du bør gå forsiktig fram med dosering av epo. Du bør yte over 6W/kg.

Ryttere som ønsker å satse på sykkel bør vite dette så tidlig som mulig, dersom de ikke ønsker å kaste bort livet sitt på noe som ikke vil føre fram.

Dersom du ikke vil satse på sykkel, men kun være sunn, så kan du se bort ifra alt jeg skrev over.

Re: Birken under 3:00 [Re: Hvilepuls] #1225345 01/08/2011 07:57
=
=DAZHOFF= Offline
Entusiast
Entusiast
=
Bare vent til at jordplatene har flytta på seg slik at Birken bare går i nedoverbakke. Da får nok pipa en annen låt tenker jeg, når tjukken får syk fart nedover bakkene. Snart vil nok alle se ut som meg, som en godkorpulent kanonkule. Tenk når det blir en fordel å være tjukk og blid fremfor å være sulten og gretten. Jesss...

Re: Birken under 3:00 [Re: Elgvenn2] #1225674 01/08/2011 18:33
Leif_H Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Elgvenn2
(...)Og har man f eks tung eller massiv beinbygning kan man aldri bli rask på sykkel.(...)
Les her. Tung benbygning er en myte, og litt annet stoff.

OK. Et skjelett på bare 3,5kg. Rart man i det hele tatt kan stå oppreist.

Da må jeg finne på en annen unnskyldning. Det er ikke så store muskler, så da må det være fett. Men skjønner ikke at det skal være mulig å slanke seg 10-15 kg når man er slank fra før.

Re: Birken under 3:00 [Re: Leif_H] #1225685 01/08/2011 19:02
Flex Offline
Veteran
Veteran

OK. Et skjelett på bare 3,5kg. Rart man i det hele tatt kan stå oppreist.

Sant. Når kommer den første rammen laget av bein, mon tro...?

Re: Birken under 3:00 [Re: Hvilepuls] #1225706 01/08/2011 19:27
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Hvilepuls
[quote=Raskall]
Selv er jeg overbevist om at Thor Hushovd fint hadde klart å komme i mål på langt under 3 timer i Birken.

De to siste årene har de ikke vært mange (ti personer) som har karret seg under tre timer.
Slikt sett tviler jeg på at TH hadde klart det uten å måtte grave særs dypt. (Jeg tror ikke han hadde klart det i 2009-10)

Re: Birken under 3:00 [Re: Leif_H] #1225717 01/08/2011 19:40
H
Haande Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Ta en kropps-analyse kanskje?

Re: Birken under 3:00 [Re: maghva] #1226479 02/08/2011 20:37
O
olask Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: maghva
[quote=Raskall]

De to siste årene har de ikke vært mange (ti personer) som har karret seg under tre timer.
Slikt sett tviler jeg på at TH hadde klart det uten å måtte grave særs dypt. (Jeg tror ikke han hadde klart det i 2009-10)

Der må jeg si meg fullstendig uenig. Er du klar over hva slags motor TH har? Han er bedre trent enn alle som sykler birkebeinerrittet. I tillegg er han ganske god teknisk på sykkelen, i et ritt som i realiteten er et landeveisritt med litt breiere dekk. Dette synes jeg også Vegard Breen beviser ved å bli 4 eller 5 i fjor(på en "drittsykkel" han bygde opp uka før). Han sykler kanskje 10 turer på terrensykkelen i perioden april-august og allikevel rykker han på lrm og co noen km før mål. Landeveisgutta er rett og slett bedre på ritt som handler om å ligge bra plassert når det virkelig gjelder og jobbe i 4-5manns grupper..
Jeg er ganske sikker på at om Thor eller Edvald hadde satset på birken, noe som aldri kommer til å skje, så ville de vunnet om de hadde hatt lyst. Og det at Arvesen ikke gjorde det noe bra i 09 beviser ingen ting, han var på fest kvelden før, og tok det hele som en tur.

ola

Redigert av olask; 02/08/2011 20:39. Rediger grunn: ekstra om vegard
Re: Birken under 3:00 [Re: olask] #1226487 02/08/2011 20:43
maghva Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: olask
[quote=Raskall]

Der må jeg si meg fullstendig uenig. Er du klar over hva slags motor TH har? Han er bedre trent enn alle som sykler birkebeinerrittet. I tillegg er han ganske god teknisk på sykkelen, i et ritt som i realiteten er et landeveisritt med litt breiere dekk. Dette synes jeg også Vegard Breen beviser ved å bli 4 eller 5 i fjor(på en "drittsykkel" han bygde opp uka før). Han sykler kanskje 10 turer på terrensykkelen i perioden april-august og allikevel rykker han på lrm og co noen km før mål. Landeveisgutta er rett og slett bedre på ritt som handler om å ligge bra plassert når det virkelig gjelder og jobbe i 4-5manns grupper..
Jeg er ganske sikker på at om Thor eller Edvald hadde satset på birken, noe som aldri kommer til å skje, så ville de vunnet om de hadde hatt lyst. Og det at Arvesen ikke gjorde det noe bra i 09 beviser ingen ting, han var på fest kvelden før, og tok det hele som en tur.

ola

Ja, meget mulig jeg tar feil,
men du mener altså at han hadde syklet langt under 3 timer i 09 og 10?

Re: Birken under 3:00 [Re: maghva] #1226536 02/08/2011 21:43
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Thor ala Tour de France hadde nok tråkka fort. Thor ala Tour of California hadde nok fått bank av en del opp rosinbakken ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Birken under 3:00 [Re: olask] #1226723 03/08/2011 08:25
Immer Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: olask
[quote=Raskall]

ola

Enig, Med Thor Hushovd sin form i TDF. Skulle jeg likt å se de som hadde kjørt fra opp rosinbakkene. Når Cadel Evans med fler av de aller beste når det går oppover i 3-4km, ikke klarer å kjøre fra Hushovd. Klarer ikke Birk eliten det heller.

Trondheim - Oslo er veldig langt...
Re: Birken under 3:00 [Re: maghva] #1226781 03/08/2011 09:37
O
olask Offline
Entusiast
Entusiast
O

Ja, meget mulig jeg tar feil,
men du mener altså at han hadde syklet langt under 3 timer i 09 og 10?

Det jeg prøver å si er at hvis lrm og div andre terrengsyklister klarer det, så bør også Hushovd fint klare det.
Dette hadde selvfølgelig blitt noe helt annet om birken hadde vært et terrengritt ICON_SMILE

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå