Prøver du å si at det er umulig å få til et differensiert tilbud på utleiesykler?
Er det slik at utleiesyklene ikke holder særlig lenge i det hele tatt, eller kunne det f.eks vært billigere å leie fjorårsmodellen? Jeg har vanskelig for å tro at det er umulig å gi folk 2 alternativer. Da kan de som ønsker følelsen av å spare penger velge det billige alternativet, mens de som ønsker følelsen av at de har en dyr og fin sykkel velge det dyre alternativet
Med tanke på at leieprisen i tillegg til innkjøp av sykkel også skal dekke lokaler, lønn til de bak skranken og mekaniker, deler, etc. vil jeg tro at selv om man kjøpte inn sykler til halve prisen ville det ha utgjort forholdvis lite på selv utleieprisen. Og da er det kanskje ikke verdt det, hverken for utleier eller den som leier?
Jeg prøver å si at syklene du finner i f.eks Drammen Skisenter og Hafjell langt fra er de dyreste og fineste på markedet, men at det er bra sykler med en innkjøpspris ikke langt unna startpunktet for nye utforsykler. De får kjørt seg bra i løpet av en sesong, med daglig vedlikehold og klargjøring for neste bruker. Fjorårsmodeller er ikke aktuelt, disse syklene selges (til hyggelige priser mener jeg å huske) når sesongen er over.
Rent-a-wreck avd Hafjell... Hva skal det koste da?
Jeg tror ikke man klarer å gjøre det stort billigere enn det tilbudet Hafjell har i dag. De selger fjorårsmodellene nettopp fordi det blir dyrt å vedlikeholde dem, samt at de vil ha et bra tilbud med gode sykler. Og jeg tror de aller fleste ønsker å leige en relativt ny sykkel fremfor en gammel og sliten traver.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
Middels skiutstyr koster kr 320 pr dag i Hafjell, avansert kr 410. Ingen halvdagsoption. Dvs at tre timer på ski med leieutstyr kommer på kr 320/410+315, altså kr 635 el 725, litt under estimatet mitt, OK. Tre timer på utforsykkel kr 900 inkl forsikring, uten at jeg har sjekket at det tallet faktisk stemmer. Ettersom pakken her består av heiskort, forsikring og leie av utstyr blir det irrelevant å se på leiepriser isolert sett, jeg antar de 900 det refereres til også inneholder kr 75 i pant på Skidata heiskort, disse har jeg sett bort i fra i skiregnestykket.
Flere utstyrsnivåer ville ført til flere deler på lager, mer kursing, dyrere innkjøp, flere leverandører å forholde seg til, etc, samt at rimligere utstyr lettere går i stykker. Som JonahHex sier, vinninga går opp i spinninga. Det er en grunn til at sykkelleverandørene ikke leverer utforsykler med noe særlig enklere specs enn utleiesyklene på Hafjell, et minimum av funksjon må til og med en nybegynner kunne forvente.
Og om jeg hadde vært sint hadde du merket det. At jeg setter ting på spissen og sammenlikner og du ikke ser det er en helt annen ting.
Er det slik at utleiesyklene ikke holder særlig lenge i det hele tatt, eller kunne det f.eks vært billigere å leie fjorårsmodellen? Jeg har vanskelig for å tro at det er umulig å gi folk 2 alternativer. Da kan de som ønsker følelsen av å spare penger velge det billige alternativet, mens de som ønsker følelsen av at de har en dyr og fin sykkel velge det dyre alternativet ICON_SMILE
Syklene som går som utleie er ofte de mest driftsikre på markedet, syklistene oppå leiesyklene er ofte de som sliter mest på utstyret.
Selvsagt er det mulig å gi folk flere alternativer, det fornuftige da ville jo i Hafjells situasjon være å tilby Gambler 10 til 65-70000 som alternativ 2 for de som vil ha en sykkel som er klar for konkurranser og Gambler 20 (altså dagens alternativ) til ca 35000 som alternativ 1 til kunder som vil ha en sikker, trygg og rimeligere førstegangsopplevelse. Det er rett og slett ikke forsvarlig økonomisk, sikkerhetsmessig og vedlikeholdsmessig å spare på hver krone for å presse prisen ned på utleieutstyret når dette er avhengig av å være i tipp topp stand hele tiden. Om du er i Hafjell og er ute etter "følelsen av å spare penger" eller "følelsen av å ha en fin og dyr sykkel" er du helt på viddene med fokuset ditt uansett...
Lurer på hvor lenge denne diskusjonen skal gå jeg. Ser for meg ut som de fleste når det tenker på apparatet rundt må innrømme at prisen ikke er så ille tatt i betraktning hva en skal drive med og pris på utstyr osv.
Sikkert mange fler som kan sammenligne med andre ting en vil prøve osv, men i bunn og grunn handler vel alt om prioriteringer og ønske om å utfordre egne ferdigheter og flytte egne grenser.
Driver selv med elvepadling og er rafting guide i Sjoa, og ja det koster også penger, men hver og en får velge hva de vil. Viktigste er vel å ha det moro og prøve noe nytt.
Ok, jeg blandet din urimelige uhøflighet med sinne, beklager at jeg ikke kjenner deg godt nok.
Å utvide fra 1 alternativ til 2 alternativer kan gjøre hele forskjellen, da gir du folk følelsen av at de har valgt det selv. De utstyrs-/logistikkmessige begrunnelsene for å droppe dette er ikke holdbare, klarer du å levere 1 så klarer du også å levere 2. Eneste risikoen er at du kanskje må ha et større antall sykler stående, men det kan jo hende etterspørselen øker hvis tilbudet blir utvidet.
Å utvide fra 1 alternativ til 2 alternativer kan gjøre hele forskjellen, da gir du folk følelsen av at de har valgt det selv. De utstyrs-/logistikkmessige begrunnelsene for å droppe dette er ikke holdbare, klarer du å levere 1 så klarer du også å levere 2. Eneste risikoen er at du kanskje må ha et større antall sykler stående, men det kan jo hende etterspørselen øker hvis tilbudet blir utvidet.
Nå var vel poenget her at noen synes det er dyrt å leie sykkel. Mener du altså at man med å tilby en pakke som er dobbelt så dyr som dagens tilbud vil få folk til å mene at den rimeligste er ok likevel? Det er faktisk ikke reelt mulig å kjøpe inn billigere utleiesykler. Dersom du mener at man skulle leid ut rimeligere sykler, ville dette gått på sikkerheten løs!
Jeg tror nok at Hafjell har et begrenset budsjett som de må holde seg til når de kjøper inn leiesykler, og da er det nok ikke bare å legge til en god del 70000kr sykler i tillegg!
Jeg synes det er imponerende at Hafjell kan holde så lave priser på utleiesyklene når man vet hvor mye som kreves av vedlikehold. Hvis de i tillegg tjener penger på utleien, er jeg utrolig imponert!
Hei Bjørn. Ja folk kan bli mer fornøyde med "mainstream-alternativet" hvis du gir dem et dyrere alternativ å sammenlikne med. Dette vet vel du som jobber med butikk.
Hei Bjørn. Ja folk kan bli mer fornøyde med "mainstream-alternativet" hvis du gir dem et dyrere alternativ å sammenlikne med. Dette vet vel du som jobber med butikk.
Jeg tror dessverre ikke at folk får en mye bedre opplevelse av å kunne leie dyrere sykler. Den største forskjellen ligger i gaffel(og demper), samt at vekten er lavere på de dyrere syklene. For å kunne utnytte bedre demping er man igjen avhengig av at den er satt opp med riktige fjærer og at man har skrudd riktig på knottene. Alt i alt tror jeg at den gjengse leiesyklist ikke vil ha mulighet til å bytte fjær og som regel ikke ha kunnskapen som kreves for å tune dempingen. Da sitter man igjen med pent lite for de ekstra pengene. De billigste utforsyklene tilbyr det viktigste ved en utforsykkel, nemlig en egnet geometri. Utover det er det nok lite å hente i en leiesykkel til det dobbelte av prisen.
At folk synes et alternativ er billig fordi det finnes dyrere alternativer er nok helt sant, men jeg tviler på at effekten er stor nok til å rettferdiggjøre innkjøp av noen dyre utleiesykler. Da kan man heller operere med tullete før- og tilbudspriser som mange gjør i sportsbransjen...
Fyren kommer med en ganske drøy påstand og sier at han advarer andre mot å dra til Hafjell fordi "det er så dyrt" I tillegg presterer han å presentere dette som "1800 kroner", når det er prisen på 550 kroner pr person han klager på. 1800 er med andre ord irrelevant.
Ting koster penger. Det er bare å akseptere det. Prøv å finn noe annet som er like fett (og lovlig) som koster mindre.
Tror det kan bli vanskelig.
Tror ikke det er en drøy påstand når de parene han kjente ikke dro opp dit når de fikk vite prisen. Hadde det vært bedre om de hadde dratt til Hafjell for så funnet ut at de ikke hadde råd.
Vi må bare akseptere at alle ikke har lik økonomi, og i dette tilfelle burde kanskje roa utrykt seg med at Hafjell ble for dyrt for seg selv. Han ble kanskje overasket over prisen, men de som har greie på det burde kanskje forklare hvordan prisen er sammensatt på en saklig måte.
Ser mange snakker om utleie sykler til priser over 30.000,- Nå regner jeg vel med at Hafjell er en såpass stor aktør at når de handler sykler så kjøper de vel mer en en.
De fleste vet vel også at priser i en butikk ofte kan halveres og enda tjener de penger, går en derimot direkte på importør av sykler burde en få en mye hyggeligere pris på en sykkel som i utsalg står til + 30.000,-
Uansett så skal jo Hafjell tjene penger på dette, regner ikke med at de har et sugerør ned i statskassa. Så er dem vell unt å skape noe og så få det til å gå rundt.
Ok, jeg blandet din urimelige uhøflighet med sinne, beklager at jeg ikke kjenner deg godt nok.
Urimelig uhøflighet? Jeg tegnet opp en sammenlikning og karikerte en skikjører som en gang i skuddåret er på ski. Maktet du ikke å se dette som et humoristisk element må hverdagen din være utrolig kjedelig.
Quote:
Jeg var absolutt ikke seriøs når jeg foreslo å ha toppmodeller til utleie. Det er hverken hensiktsmessig (se grunner tidligere i tråden), økonomisk levedyktig eller funksjonsmessig forsvarbart. Som påpekt tidligere i tråden krever highend utstyr både kunnskaper, teknikk og erfaring hos bruker for å fungere optimalt, i tillegg må dette settes opp ordentlig og har ofte et vektfokus som gjør det uegnet for mindre erfarne utøvere.
Marketingstrategien du sikter til vil her koste betraktelig mer enn den genererer i inntekter og selv om feks Mercedes har brukt denne med hell må det sies at vi her befinner oss i et helt annet landskap. Jeg vil tro godt over 80% av Hafjells leiekunder har sjekket pris på nett eller gjennom bekjente først og er ute etter opplevelsen, ikke å spare noen kroner på en opplevelse Hafjell så godt som er alene om i Norge i fellesferien.
Uansett hvor spydig, kaksete eller faktabasert det svares her forblir det en realitet at de aller færreste vil ta med barn/venner til Hafjell når ettermiddagskort med sykkel koster 1800,- for 1 voksen og 1 barn
Jepp enig. Hadde jeg vært i en slik situasjon der jeg ønsket benytte 3 timer på sykkel med poden, ville jeg synes 1800 kr var for mye og droppet det.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Hey, hold an folkens! Nå kom jeg på noe dritlurt! Hva hvis alt bare var gratis? Det hadde vært dritbra, da? Da kunne alle bare syklet på Hafjell og hatt det fett. Og Pål hadde sluppet å gå rundt og være sur på internett hele dagen. Makan til surpomp skal man leite lenge etter, ass!
Uansett hvor spydig, kaksete eller faktabasert det svares her forblir det en realitet at de aller færreste vil ta med barn/venner til Hafjell når ettermiddagskort med sykkel koster 1800,- for 1 voksen og 1 barn
Jepp enig. Hadde jeg vært i en slik situasjon der jeg ønsket benytte 3 timer på sykkel med poden, ville jeg synes 1800 kr var for mye og droppet det.
Vi betalte rundt 2000,- for to år siden for en hel dag for en voksen og en unge. Jeg kjørte hele dagen og to av ungene delte på å kjøre. Mye penger, men jeg syntes det var vel verdt det for at de skulle få prøve seg.
Her ei på nesten 11 år som storkoste seg (og har mast om egen sykkel siden den gang):
Hadde vært dyrere om du kjøpte to utforsykler først, Egil, og at barna ikke likte det :-)
At man først ser prisen, synes den er dyr, og betaler likevel og etterpå er man sur fordi det ikke var verd pengene, blir litt dumt i mine øyne. Det er jo ikke sånn at man får en overaskende regning i posten etter man har sykla. At man føler man burde kjøpt et dagskort i steden får også gå på ens egen regning, ikke Hafjell sin. Også skiutleie er betydelig dyrere for timeskort enn for dagskort.
Utfor er ikke noe man leker eller bare lekeprøver, det er en DYR hobby som koster, også for å leie/leke. Hafjell er ikke noe dyrere enn f.eks. Åre, ei heller enn det jeg mener å huske Drammen er.
At det er mye penger, ja, uten tvil, at det er dyrt... neh, den er jeg ikke helt med på. Jeg tipper utleiefrekvensen til Hafjell beviser dette også, om ikke den aktuelle dagen for trådstarter.
Hei igjen PålS. Nå sier du altså at du blander din uhøflighet med innslag av useriøsitet i tillegg...hva om du i fremtiden gir beskjed om når du er seriøs, slik at nye lesere lettere kan forholde seg til deg? Jeg tok forresten en rask sjekk på nettet, og fant ut at Oppdal tilbyr familiepakker:
Mener du virkelig å si at du ikke så sarkasmen i å foreslå toppmodeller til utleie? Selv ikke på bakgrunn av sammenlikningen min mellom hobbyskikjørere og førstegangssyklister i bike parker og det faktum at det fremgår av tråden at det ønskes et billigere alternativ til de nåværende utleiesyklene og jeg foreslår å anskaffe dobbelt så dyre og, i hendene på aktuell brukergruppe, mindre holdbare sykler?
Godt mulig jeg har overvurdert sykkelkunnskapene, teknisk kompetanse og dermed forutsetningene for å ta denne sammenhengen til deler av terrengsykkel.no her, i så fall får dette stå som underholdning for de som skjønte at dette ikke var praktisk gjennomførbart. Vi er tross alt på et terrengsykkelforum...
PS: Det er ca 200 km hver vei på kjempeflotte E6 gjennom Gudbrandsdalen mellom Hafjell og Oppdal. Om du er tilhørende på østlandet, har du regnet på hva dette koster i tid og penger..?
PPS: OK, familiepakker er ikke så dumt mtp å rektuttere brukere, men Hafjell klarer likevel å ha utleid 70 utforsykler på en dag. Jeg gjetter på at majoriteten av kundene er 18-30 og hver enkelt bruker står for sin egen regning...
Hei igjen PålS. Nå sier du altså at du blander din uhøflighet med innslag av useriøsitet i tillegg...hva om du i fremtiden gir beskjed om når du er seriøs, slik at nye lesere lettere kan forholde seg til deg? Jeg tok forresten en rask sjekk på nettet, og fant ut at Oppdal tilbyr familiepakker:
Når jeg så overskriften, trodde jeg tråden skulle handle om noen som hadde testet DH, og som følge av at det var så kult, hadde impulshandlet sykler for mangfoldige titusener! Litt skuffende å se at det bare var sutring over prisnivå på leiesykler!
Joa, nå så: Jeg leide sykkel i Hafjell forrige fredag, hele dagen, for 750. Mye penger, ja, men det er er mange folk på jobb, mye utstyr i drift og et utrolig bra anlegg. Og digg sykkel for en som er vant til hardtail. Og sykkelen får mye juling i løpet av en dag.
Og, jeg fikk dilla. Men siden jeg syntes å sykle i anlegg blir litt for begrenset, spesielt siden jeg aldri kommer til å dra på i de store hoppene, ble det oppgradering til full-boing stisykkel og heller trø til ekstra der jeg før bar sykkelen. So.... Lapierre Zesty nett' bestilt hos BAB.
By the way: Alle prisene til Hafjell står på nett. Bortsett fra mat-prisene i caféen.
Det meste er vel allerede sagt, men det er nå slik at når man begynner å se på priser her i Norge er jo mye dyrt. Selv en Snickers til 20 spenn på bensinstasjonen er jo egentlig dyrt når man ser på hva man får igjen... 2 minutter nytelse ( forutsetter selvfølgelig at man liker sjokoladen).
En elvesnorkletur på 3 timer for å se på ørret i Hemsedal koster 650,- pr pers. Riktignok fikk du inkl drakt, maske og snorkel og guide. For meg er dette dyrt, men for de som liker ørret er dette sikkert stas.
1800,- for 3 timer kan vel også defineres som dyrt dersom du ikke liker DH... Derimot hadde man blitt hekta hadde sikkert ikke prisen vært avskrekkende. De fleste er vel skapt sånn at det man synes er hysterisk morsomt blir prisen irrellevant, eller...
Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Helt enig med begge, 1800 er i min bok mye penger for 2 pers for tre timer
Sorry PålS, men roingen din begynner å bli litt for desperat nå. Det var overraskende enkelt å bevise at DH-sykler kan leies ut mye, mye billigere enn på Hafjell...på tross av at hele hylekoret her inne påsto at det var umulig.
Sjekk størrelsen på anleggene, antall ansatte, antall utleiesykler, kanskje også kvaliteten på utleiesyklene, så ligger det noe der.
Nå kommer du med en ren selvmotsigelse i forhold til hva dine likesinnede har hevdet i hele tråden. Var det plutselig mulig å kjøre med "dårligere" leiesykler likevel?
Og angående dine andre spekulasjoner, så kan vi enkelt si at alt dette kompenseres av stordriftsfordelene som Hafjell har i forhold til Oppdal, selv om dette selvfølgelig bare er spekulasjoner på nivå med dine. Det vi vet sikkert, er at Oppdal leier ut langt billigere DH-sykler enn Hafjell, og var det ikke nettopp dette som trådstarteren etterlyste i utgangspunktet?
Hafjell bør ta en titt på familiepakkene til Oppdal, far + 2 barn sliter sannsynligvis mindre på utstyret enn 3 stk 18-åringer...
Herregud for ei suppe... Penga e itj det viktigste her i livet, men det blir jævla kjedlig uten! Har du en ok økonomi så e itj 1800 for en minnerik opplevelse med ungan noe å lage drama om på et forum. Du e en far, bevis at det e litt mer mann og futt i dæ! Herregud, sett dæ ned og tenk over på kor my pæng du har brukt på dritt gjennom livet. Du får vurder sjøl om du vil bruk penga på materielle ting eller opplevelsa med kidsa. Jo mer materielle ting du har, desto mer lån vil æ tru du har mellom beina også! Har du valgt å putt pekken i ei kjerring uten gummi så er det en klar fordel å ha en utdannelse i ryggen. Det e itj nåkka nytt at ting e dyrt i Norge? 2000,- kan brennes fort på byen om du vil. Her syns æ bare det blir alt for tolljat å si at det e for dyrt! æ pleie å si, det e som me damerne som me tramperta... kjøre du dæmm for hardt, så går dæmm ned i pris. All respekt for Hafjell sine prisa, og heder og ære for at dæm fikk EM i fjor og WC neste år! Det e bare heeelt sjukt det! Hadd æ vært løypebyggern Snorre som vedlikeholde og bygge my av fritida si der oppi fjellet, og kjæm heim og læs sånn oppsprøyt av sutring så hadd æ blitt litt frustrert, men som alle menneska har æ omtanke for dæm som itj har så my. Derfor betale æ skatt, men det e tydelig at dæm brukes opp på anna tollj, også e Hafjell plutselig altfor dyrt fordi man ikke har midla te å prøv nåkka så rått her i livet!
Og resten av norske folk... slutt å syt over at alt e så dyrt. Vi leve knallfint her i landet og har ingen grunn te å sutre over prisa.
Og ka e vitsen med å sitt å sammenlikn Oppdal med Hafjell? Det e to heit forskjellige plassa faktisk. Men det einaste som e oppi skalln din e vel pengesummen. Det e me damerne som me pængboka, saint? Du åpne opp for å få det du vil, men utover månedn så e d itj så my å hent længer... Hafjell e itj nå sånn livsredder for å finnpå nå med familien på sommern. Det e selvfølgelig et tilbud te en pris så alle de som jobber der får råd til kjøtt og melk te sine egna unga + at dæm ska klar å fortsett med å tilby en hel sykkelpark kor det kryr av folk! Pål og det resten av guttan her skriv e itj for å vinn diskusjonen, det e kun for å få litt vett i skalln din. Ingen e sur heller, vi syklista ælske som regel kværandre og du e mer enn hjertlig vælkommen du også! Det e bare å finn sæ i at ting koste, men itj kom å si at det e dyrt i Hafjell
Sorry PålS, men roingen din begynner å bli litt for desperat nå. Det var overraskende enkelt å bevise at DH-sykler kan leies ut mye, mye billigere enn på Hafjell...på tross av at hele hylekoret her inne påsto at det var umulig.
Så bra, da viser du meg selvsagt regnskapet der Oppdal går i pluss på sommeren. Jeg kan godt leie ut utforsykler til kr 1, men det tjener jeg ikke penger på og kan dermed ikke drive en bikepark om heiskortene faktisk skal selges til en pris som forsvarer utleieprisen.
Realiteten er at Oppdal Bike Park lever på nåde og skulle faktisk være stengt fordi de ikke tjener penger om sommeren om det var opp til eierne, men det visste du selvsagt. Sjekke egne argumenter før du prøver deg kanskje? Er vi ferdig nå?
Nei, vent litt. For å videre formørke dagen din må du jo legge til de 190 kronene for forsikring som var inkludert i de 1850 (1838 for å være nøyaktig...) for to pers på Hafjell, så tallet ditt må være 1490 kr. Om det opprinnelige regnestykket skal stemme må også kjøp av nye keycard regnes med, så legg til ytterligere 150 kr for to keycard. 1640 kr er min total for Oppdal, 1838 er totalen for Hafjell. Differansen er kr 198,- for TO personer, kr 99 pr pers. Utgangspunktet var halvdag, så det er tatt høyde for. Billig for to-tre ganger så stort tilbud må jeg si. Regner også med du har sjekket at utleiesyklene er sammenlignbare?
NÅ er vi ferdig og jeg regner med årene er dine.
Pål
PS: Forøvrig er utforløypen i Hovden en av mine favorittsteder å sykle og dette er på ingen måte ment å være kritikk av Oppdal, men det kan være greit å sette litt fokus på at de er i fare for å måtte droppe sommersatsingen pga nye eiere. Oppfordrer alle til å legge igjen noen kr i Hovden el Vangslia så Oppdal BP består fremover også, selv om det ikke ser lovende ut i dag...