Råd til kjøp av barnevogn
|
Re: Råd til kjøp av barnevogn
[Re: svine]
09/12/2013 19:50
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Tråd forsøkes herved gjenopplivet!
Nurk er på vei, og 2014-sesongen vil dermed bli amputert. Og det viser seg at overgangsrite nr. 1 er å komme gjennom vognjungelen, som får selv lørdagskøen på Ikea til å blekne. Vår foreløpige hypotese er at vi nok ender opp med flere (brukte) vogner etter hvert, siden det eneste duo/sports/kombi/bambi/mumbojumbo-vognene har til felles, er at de ikke løser alle problemer. Men siden vårt krav nr. 1 er håndbrems, faller mange modeller fra. Vi bor nær Sognsvann, og det vil si at bakkene mellom oss og sivilisasjonen er en vårklassiker verdig - ergo trenger vi muligheten til å bremse. Dermed snakker vi trehjulsvogner (pussig, siden bremsa funker på de to bakhjulene), og de hovedmistenkte merkene ser ut til å være TFK og Teutonia. TFK ser ut til å kunne skilte med mest positive brukererfaringer, men det er ikke helt lett å se hva som er fortrinnene med de ulike modellene. Hjemmesiden til produsenten er helt ubrukelig. Joggster X3 ser potensielt tøffest ut, men vanlig Joggster III har strengt tatt større forhjul. Erfaringer der ute? Vi har joggster twist, og er vel stort sett fornøyd med den. Bremsa er ihvertfall velfungerende, og vogna forøvrig er fortsatt fullt funksjonell etter 9 mnd. Skulle jeg ha endret på noe så hadde større hjul og litt stivere chassis vært fint.
- Stefan
|
|
|
[Re: Fox]
09/12/2013 20:13
|
Rockefoten
Ivrig
|
Ivrig
har sett den med størrevhjul.. det ville jeg valgt.
I've got a bike, you can ride it if you like. It's got a basket, a bell that rings And things to make it look good. I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
|
|
|
09/12/2013 20:44
|
Nettopp
Entusiast
|
Entusiast
Vi kjøpte først Joggster Twist. -Positive sider ved denne er vekt, brems, pakkvolum, manøvrerbarhet på buss etc, kvalitet. -Negative sider: Stivhet i chassis (f.eks. ved vipping opp/ned fra trikk), fjæring (rister mye på grus, avhengig av lufttrykk selvfølgelig), lapping av dekk (3 ganger på få mnd), liten bag som jr. vokser raskt ut av, fremkommelighet i snø.
Etter noen måneder kjøpte vi i tillegg Emmaljunga Citycross. Hovedårsaken til dette var at denne var mye bedre på snøføre for en dame med gryende senebetennelse. Mens Joggsteren skjærer seg ned og krever mye stabiliseringskrefter, glir Citycross oppå, omtrent som på meier. Den er faktisk mye mer behagelig å trille, også på bart føre. Inn og ut av busser etc. er det selvfølgelig praktisk med snurrbart forhjul, men det er ikke noe problem med Citycross heller.
Citycross: - Positivt: Lett, god på snø, god å trille med, god justerbar fjæring til tross for "massive" hjul, sittedel kan legges helt flatt og fungerer også fint som bag med trekk på, sittedel kan snus (kan se fremover eller bakover), lett å legge sammen. - Negativt: Antagelig dårligere til jogging i Frognerparken, litt dårligere opplevd kvalitetsfølelse ift TFK, løsning med nedleggbar sittedel er ikke fullt så bra vinterløsning som en separat bag, men fungerer greit med skikkelig dunpose, skinn og tepper, ikke håndbrems, litt treg/knotete fotbrems, stein setter seg fast i dekkene, blir ikke like liten som TFK når den pakkes sammen (men TFK + bag blir større).
|
|
|
09/12/2013 22:33
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Hjul med dekk og slange er et must. Når jeg er ute og triller med min Simo kombivogn blir jeg lettere oppgitt over alle som strever i snøen med smale og harde plasthjul.
|
|
|
10/12/2013 05:39
|
Supersand82
Ringrev
|
Ringrev
no har vi 2 barn. gamlesten under 2 1/2 år. på det meste så trur jeg vi har hatt oppe i 8 vogner. de aller fleste kjøpt billig brukt men også en del nye. vi har en vogn på vær av hyttene. samt en vogn stående fast i barnehagen. vi har både 3 og 4 hjul, men til vanlig brukt så er tfk twister den mest alsidige ibruk. ifra nyfødt til 3 års alderen. Den nye Multi x baggen gjør det lettere å reise opp barne til en sittestilling når man kommer opp i 5 mnd alderen. for da er det kjedelig å ligge på ryggen virker det som. når man er ferdig med bag så gjør man bare om vogna til sportsdel og man kan fortsette å bruke samme vogna.. vi har hatt både mountain buggy og tfk. og synes det er mye mere stæsj til tfk som gjør værdagen enklere. ikke minst skivebremsene! tfk blir en liten klump når man legger den sammen, mens mountain nuggy blir ganske flat men utrolig lang. (brukte den som mal når vi plukket oss ut ny bil nå:) ) det finnes og mange trilker, men dette bruker vi kun når vi er i det store utland. da er det egenskaper som kompakt og lett som blir vedigsatt fremfor stødig og funksjonell. 4hjulingen står kun på barnehagen og blir brukt som sovevogn. tar for mye plass i bila og blir tyngre å manuvrere enn en 3 hjuling. det kan lønne seg å handle ifra tyskland. kiddie24.de samt joggerboerse.de er 2 sider som vi har brukt så langt. sparte f.eks 40 % på kjøp av ny bagg til tfk'n no  smaken er som baken. og det var baken min 
************ @Supersand82 at Insta Strava athlete 972825
2023 Scott Foil RC 10 2022 Scott Spark RC 900 Team Issue 2021 Scott Addict RC 10 2016 Scott Speedster 10 CX 2015 Giant TCR Advanced 1 ************
|
|
|
[Re: Rockefoten]
10/12/2013 08:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
har sett den med størrevhjul.. det ville jeg valgt. Men den har fast förhjul vilket jag tycker är en nackdel. Barnevagn tycker jag är en kompromis. De vagnarna som fungerar bäst för att trilla rakt fram i snö är inte de bästa att bruka på sommaren i en stor by.
|
|
|
10/12/2013 09:43
|
btm
Besatt
|
Besatt
Vi har Jogster III med fast forhjul, og på alt annet enn relativt jevnt underlag opplever jeg det som en stor fordel. Altså på snø- og sørpeføre, kuperte stier i marka osv. Stort sett fornøyd med TFK'en, men etter to år (vi kjøpte pent brukt) har den blitt litt raklete. Har dratt den mye rundt i marka, så den har forsåvidt fått kjørt seg. Og skal du bytte bremsevajer virker det som du er nødt til å kjøpe TFK-spesifikk med vajer og hylse i ett, da vajer'n har kule i begge ender. Akkurat det er litt dritt for en syklist. 
btm
|
|
|
|
|