Råd til kjøp av barnevogn
|
Råd til kjøp av barnevogn
25/07/2011 19:36
|
Fox
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Er det noen som kan gi meg en kjapp oppsummering over hvilke egenskaper en god barnevogn burde ha og hva som er smart å kjøpe?
Er karbon tingen også her, eller må man nøye seg med 7005-alu?
Og ikke minst hvor kan jeg få tak i en billig, slik at det ikke spiser for mye av sykkeldel-budsjettet?
Jeg kunne sikkert surfe meg til dette, men hvorfor bruke verdifull CRC-surfetid til det når det er så mye kompetanse her på forumet.
Lars
|
|
|
Re: Råd til kjøp av barnevogn
[Re: Fox]
25/07/2011 20:35
|
gare
More than words
|
More than words
Er det bagvogn det er snakk om? I min verden og basert på mine erfaringer, kjøp den absolutt billigste(og gjerne brukt)du får tak i. For du skal vel ha en skikkelig sykkelhenger-som-kan-konverteres-til-trillevogn? Mine unger brukte svært få måneder på å klage høylytt over bagvognen, sykkeltrallen(med baby-setet-dingsboms)var mye kjekkere. Da kan man jo se noe også.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
25/07/2011 20:57
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Enig med Gare, vedr. billig vogn. Jeg kjøpte en dyr barnevogn, men er mildt sjokkert over hvor dårlig kvalitet det er på hjulene. Samboeren min er skeptisk til sykkelhenger-som-kan-konverteres-til-trillevogn...og jeg kan til en viss grad forstå henne (selv om jeg ikke innrømmer det ovenfor henne). Grunnen kan være at jeg ikke kjøpe "hengekøyen"...men, uansett: problemet med sykkelvognene er at ungen blir sittende og ikke liggende. Siden 90% av vognturene mine er sove-turer, så synes jeg det er dumt. (Jeg har en MountainBuggy og en CR1 med infant-insert(ekstra hode og sidestøtte for baby))
|
|
|
[Re: gare]
25/07/2011 21:06
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Førstereis? Har tre. Bagvogn bruker du i veldig kort tid. vi brukte den i 9mnd, alle barna gikk selv etter 11mnd og da vil de sitte i sportsvogn, og den blir brukt til ca 3års alder. Så kjøp en rimelig bagvogn og heller legg pengene i neste sportsvogn. Bagvogn bli som regel sovevogn i barnehagen etter 1år, inntil barnet blir 2,5-3år. Vil du ha en dyr vogn stående i barnehagen? Nei.
Vi tok en sportsvogn fra dag 1; quinny freestyle 3xl sportstrille med nyfødtbag, og den ble brukt til 3års alder, lett å trille, gode hjul, kompakt, håndbrems, lett å løfte, 360graders sving(great for shopping, 3hjuls type dette, husk DU som må trille;). Som en swiss army knife. Og etter 4års bruk solgte vi den med kun 1500 i verditap!
Sykkelhengere er og gøy, men et hardt innsalg til blivende mor før barnevogn er på plass. Barnevogn med 4hjul er sveiset fast i mødre, men vi sverger til 3hjulingen 3xl. Men det er med sykkelvogn du og barn(a) får de virkelig fine turene!
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
25/07/2011 22:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
Tre hjul og skivebrems. Vi har en TFK joggster twist som vi er veldig godt fornøyd med
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
25/07/2011 22:41
|
trygvecowboy
Avhengig
|
Avhengig
Hiver meg på Geir sin anbefaling: Vi har enTFK Joggster Twist med tredje pode nå. Vogna har rullet jevnt og trutt siden 2006. Var en feilkonstruksjon med forhjulet, hvor metall roterte mot plast, men det ble byttet ut da de endret konstruksjonen ca 2008 (Vi fikk ny på reklamasjon) Jeg tenkte at skivebremser på vogn var bare tull, men det er faktisk veldig smart i nedoverbakker, så slipper du å holde igjen med armene.
Jeg prøvde og argumentet med "vi kan jo kjøpe en billig brukt..." Nå vet jeg ikke hvilke tanker din kvinne har vedrørende vognkjøp, men min erfaring er at 98% av kvinnemennesker SKAL ha ny vogn (og helst helt ny til hver pode, men det har jeg heldigvis fått avverget. Etter to jenter og nå siste runde med gutt er eneste bakdelen at junior kjører rød vogn, men det er han for liten til å skjønne noe av enda...)
Ellers kan henger anbefales på det varmeste! Det finnes kilometer med trådlesing her inne om hengere. Vi endte opp med en Chariot Cougar 2. Har fungert supert, om enn med litt lite bagasjerom. Kjøp til "Trolley" hjul, så er den gjort om til trillevogn på 2 minutter når du parkerer sykkelen i byen og skal fortsette til fots. (Så den hengeren til 5800NOK på XXL her forleden)
Lykke til!
-Ja ja, sånn går no dagan...
|
|
|
[Re: trygvecowboy]
26/07/2011 07:11
|
traktoregg
Besatt
|
Besatt
Snakker man vanlig barnevogn mener jeg at det er tre hjul som gjelder, dvs Mountain Buggy eller TFK. Vi har ett barn, og ikke mindre enn tre (!) MB Urban Jungle-vogner. En kjøpt brukt og billig, en arvet og en kjøpt ny. Den nye har vi hjemme, den brukte står i barnehagen og den arvede står hos besteforeldre som bor 40 mil unna.
I tillegg har vi en Nordic Cab vogn/sykkelhenger/"pulk".
|
|
|
[Re: traktoregg]
26/07/2011 07:18
|
Fox
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for innspill.
Da har jeg forstått det slik: Bagvogn = en ungen ligger i, for relativt nyfødte Ta en billig av den typen
Sportsvogn = sittevogn, her er det mye fint med tre hjul.
Er det none steder Mountain buggy eller TFK kan kjøpes på nett?
Brukt blir nok som nevnt et vanskelig innsalg...
Lars
|
|
|
[Re: traktoregg]
26/07/2011 07:22
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Mountain Buggy Urban Jungle.
Hadde en Quinny XL til førstemann den ble fortere slitt (svinghjulet foran gikk føyken), tok større plass og var mindre romslig(!) enn MB Urban Jungle.
Ta vare på den som om den var en sykkel. Fett og olje på akslinger og svingpunkt jevnlig og spesielt i vått vær.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
26/07/2011 07:24
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kjøp en bag til TFK sportsvogna, så har du samme vogn hele tida.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
26/07/2011 07:27
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi har akkurat tatt i bruk en Bugaboo Cameleon. Denne tilfredstiller mine krav om kvalitet og fikse finesser veldig bra. En og samme vogn er bagvogn og sportsvogn. Understellet kan trilles begge veier - store hjul foran i terreng/grus, Små dempede hjul foran på asfalt for god styring. Understellet kan også brukes sammen med bilsete for korte runder i butikken f.eks der du ikke ønsker å løfte barnet ut av sete og inn i vogna. Finnes i mange flashe farger og flykofferten som kan kjøpes som ekstrautstyr er det stiligste jeg har sett av reiseutstyr. Liker veldig godt funksjonen at håndtaket på vognen kan flyttes fra den ene siden til den andre og at vogndelen kan monteres begge veier på understellet. Barnet kan se ut eller på deg, og du kan velge hvilke hjul som er foran uavhengig av hvilken vei barnet ligger/sitter. Vognen er i tillegg vesentlig lettere og mer sammenleggbar enn TFK og Mountain Buggy, samt at hjulene er skumfylt slik at de ikke punkterer, dette er overraskende nok et problem med TFK. Liggedelen er også mer enn lang nok selv for lange sykkelgutter - MBs liggedel er fort for kort for litt lange unger. http://www.bugaboo.com/home
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
26/07/2011 08:01
|
josse
|
Jeg kan støtte Øyvind på valget av Bugaboo. Vi kjøpte en brukt Bugaboo for to år siden til lillejenta. Den har blitt brukt den både som liggevogn og sportsvogn, og også som understell til bilbarnesetet. Den ble også flittig brukt på DNT sine trilleturer i marka det første året, og har tålt bruk på grus og lett sti godt.
Bugabooen er nå vasket og klar og venter på at lillebror skal melde sin ankomst i løpet av en uke eller tre. Hjul og lagre ser ut til å holde ganske bra, men jeg har byttet bremsewire på grunn av rust.
Sammen med en tvilling sykkelhenger (Chariot) og en enkel sammenleggbar sportsvogn (Jogger City Mini) ser det til at disse tre vognene dekker alle behov.
|
|
|
26/07/2011 08:08
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Jeg er uenig med de rådene som er gitt her:
Vi har en Emmaljunga edge duo som vi er ekstremt godt fornøyd med. Den kommer med to 'topper': Liggedel som funker fra nyfødt og til noen er lei av å ligge og sportsvogn/sittedel til etter det og frem til en 2-3-4 år. Begge modulene kan monteres begge veier. Det finnes også overgang til bilsete m.m.
Andre fordeler: 4 hjul, luftfylte ikke plastdrit. Jeg kunne ikke tenkt meg en 3-hjuling til turbruk. Vi er mye ute, også vintersid, og det er lettere å lage 2 hjulspor enn 3. Dessuten, å manøvrere vogna i en butikk er ikke spesielt vanskelig. En annen fordel er at den har skikkelig metallkurv under, ikke stoff, og det gir veldig god lastekapasitet.
Ulemper: Ikke håndbrems, og kanskje prisen?
Men, det som er sagt og som jeg _er_ enig i er: Sykkelvogn. Vi kjøpte Chariot og har du råd er det ikke vits å vurdere noe annet.
Vi har også en enkel 4-hjuling til bruk på reiser (Troller shopper?, ikke paraplytrille, større hjul, ikke svingbare) - kjøpt på finn for godt under tusenlappen. Ny koster den så vidt over tusen. Denne funker ok, er ikke den beste å trille men det er ikke krise om den er flatere etter en flyreise enn før.
|
|
|
[Re: Kakachka]
26/07/2011 08:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvorfor det? Har du prøvd de andre vognene og funnet dem ubrukelige?
|
|
|
26/07/2011 08:31
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Hvorfor det? Har du prøvd de andre vognene og funnet dem ubrukelige? Glemte hvilket forum dette var et lite øyeblikk der, gitt. Burde selvsagt skrevet at det gjaldt 3-hjulinger. Jeg har passert mange nok 3-hjulinger vinterstid til å vite hva som funker best (for vår bruk) der. Jeg har sett folk fikle like mye med 3-hjuling i butikker som vi har gjort. Jeg har ikke prøvd å velte dem, men har lest at de skal være like stødige som 4-hjulinger, men som regel er de da bredere - som igjen kan ha litt å si ved stabling i bil. Glemte å nevne at små hjul foran på vogna gjør at du går og vipper på den hele turen dersom du er ute på ulendt underlag da de små hjula butter mot. Vi har plasthjul på troller'en og de triller mye dårligere enn luftfylte. Vi prøve også vogn med hjul av skum - de fungerer bedre, men det likevel langt opp til luft i opplevd komfort. Og vi har kun opplevd én punktering på 15 mnd på en vogn som er mye i bruk hver dag året rundt (hund som trenger tur).
|
|
|
26/07/2011 08:42
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Bugaboo er en firehjuling. Den kan enten brukes med svingbare småhjul foran, eller faste terrenghjul i tillegg til de store bakhjulene (som også kan plasseres foran)
Den har ikke plasthjul, men store myke, skumfylte hjul.
|
|
|
26/07/2011 08:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
TFK-en vår har prøvd seg en god del i terreng med stein og røtter og dette har gjort meg overbevist om at tre hjul er bedre enn fire.
Når det gjelder kjøring i dyp snø, er det helt riktig tyngre med tre hjul, men for oss er ikke dette et vektig motargument.
|
|
|
26/07/2011 08:51
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
TFK er jeg også sikker på at er bedre i terrenget enn Bugaboo. Bugaboo er etter hva jeg kan forstå mer fleksibel og kan brukes lettere på tur med bil, på bussen, på fly, på båt osv.
Jeg løfter lett hele vogna, med unge i med en hånd ombord på busser osv. Vogna får i sin helhet plass i bagasjerommet på vår kompakte bil, uten demontering. For ren terrengbruk vil jeg etterhvert skaffe en sykkelvogn med forhjul.
|
|
|
26/07/2011 08:59
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har också en tfk och tycker den fungerar väldigt bra. Fungerar bra att trilla med både på vintern och lett sti. Så mycket plats i bilen tar den inte heller. Handbremsen fungerar bra i backar eller om man vill åka inlines med vognen som jag gjorde en hel del.
Den enda nackdelen jag kommer på är att den har lite lite lastplats som kan vara svårt att komma åt under vognen.
Våra grannar har haft flera mountain buggies och de verkar vara väldigt förnöjda med dem.
|
|
|
26/07/2011 09:04
|
GeirK
More than words
|
More than words
For ren terrengbruk vil jeg etterhvert skaffe en sykkelvogn med forhjul. Ulempen her er at du ikke får lagt ned setet.
|
|
|
26/07/2011 09:43
|
Fox
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
For en respons!
Hva ligger disse herlighetene på i pris, sånn ca.? Jeg har hørt fortellinger om alt fra 4 000 til 10 000.
Hva er nødvendig/smart ekstrautstyr?
Lars
|
|
|
26/07/2011 10:05
|
Arne_And
More than words
|
More than words
Vi har valgt følgende løsning, som vi så langt er godt fornøyd med: - Vogn med tre hjul som kan brukes både som bagvogn og sportstrille. Dessuten adapter for bilsete, det har vist seg nyttig. Her gikk vi for Barnas Hus sitt eget merke Babytravel, det var det billigste men også den vogna vi likte best. Vi kjøpte vogna på Finn. - Sykkelvogn Chariot Cougar 2 samt joggekit (og etterhvert skal vi ha pulkkit). Den tror jeg blir fin til gåturer på humpete grusveier og stier, og et bra supplement til barnevogna. Vi skal selvsagt også bruke den som sykkelvogn, men poenget er at den kan brukes til markatur, slik at barnevogna ikke trenger å støtte det så bra. Sykkelvogn og joggekit ble også kjøpt på Finn.
|
|
|
26/07/2011 10:37
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
For en respons! Hva ligger disse herlighetene på i pris, sånn ca.? Jeg har hørt fortellinger om alt fra 4 000 til 10 000. Akkurat det. Jeg ville tippe fra 500,- for en brukt trille/enkel vogn og godt spredd opp til 8-9 tusen for en ny større vogn avhengig av type og modell. Det gjelds vel å finne der hvor pris og funksjon matcher hva du er villig til å gi. Kvalitet og pris følger ikke alltid hverandre. For en respons! Hva er nødvendig/smart ekstrautstyr? Vi har kun dette: - Saueskinn til høst/vinter/vår - Dunpose til høst/vinter/vår - Fleecepute til sommerbruk - Myggnett (og kattenett), en del vogner har det integrert - Gjennomsiktig regntrekk til sportsvogn for bedre utsikt - 'Ting-og-tang-holder'. Dvs. koppholder med et lite rom til f.eks. servietter, nøkler, telefon, bajspåsar etc. Troller sine av stoff er forbruksvare da de revner litt for lett. På Chariot sykkelvogner faktisk sykkelsettet ekstrautstyr... Vi har også kjøpt fraktpose da det hender seg den stroppes bak på stativet på lengre turer med full bil. Og som du sikkert kan finne fra andre tråder på forumet: sykkelvogn lønner det seg å kjøpe fra Sverige eller Danmark (Köpbarnvagn annonserer vel på Finn).
|
|
|
26/07/2011 11:17
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Vi hadde vogn med trehjul til begge mine barn, jeg var ikke helt fornøyd med denne løsningen. Vogna blir ikke så stabil som med 4 hjul. Også en ting som er greit å gjøre ved kjøp av vogn er at man tenker litt fremover, altså en kombivogn. Og dessuten så er det greit at vognen kan slåes sammen enkelt for å legges i bilen.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
[Re: NjuK]
26/07/2011 14:14
|
kennyo
Entusiast
|
Entusiast
Det er fordeler og ulemper med det meste her som ellers. Vi har en Emmaljunga Smart Duo kombivogn kjøpt ny i Sverige. Fordelene er at den er rask å legge og sette sammen ifm. inn og ut av bil, den er relativt lett og den er praktisk siden den har to overdeler (bag og sport), slik at den kan brukes i flere år. Ulempene er at den etter en vintersesong med mye bruk allerede har fått mye rust på hjulene. Det skyldes nok den ekstreme saltbruken, men den burde tåle mer enn dette. I tillegg har jeg hittil (har brukt den i snart ett år nå) hatt intet mindre enn 6 punkteringer (!) på denne tiden. Enten har jeg vært uheldig, eller så er hjulene og/eller dekkene til Emmaljunga av rævva kvalitet. Jeg ville foretrukket myke gummihjul i stedet for dette om jeg skulle valgt igjen. I tillegg har jeg klart å rive en ventil rett av slangen da jeg skulle fylle luft. Mulig den nye slangen jeg kjøpte er av bedre kvalitet, men det er keitete å komme til med pumpe på så små hjul. Du må liksom bøye kraftig på ventilen, og da røk den altså pga den skarpe kanten i hullet på felgen. Vogna har fire hjul og dette syns jeg stort dett er en fordel. Jeg har trillet mye i snø og slaps og fire hjul lager bare to spor i snøen i stedet for trehjulingens tre (lettere å dytte). Når det gjelder manøvrerbarheten i butiker o.l. bruker jeg sjelden den vogna der uansett, der er det trilla som benyttes. Men har uansett aldri hatt problemer de gangene jeg har brukt bagvogna. Den siste ulempen er regntrekket som tydeligvis er en standardtype som Emmaljunga bruker på alle vognene sine. Det er hel ok il bagdelen, men alt for stort til sportsdelen. Vi kjøpte et utenom som passer mye bedre. Anbefaler å kjøpe en brukt vogn med myke gummihjul som er kjapp å sette/legge sammen er vel min korte oppsummering av dette 
|
|
|
26/07/2011 17:45
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Går du for urban jungle, kan du også ha samme vogn hele tiden. Vi gikk for brio sitt regntrekk - virket litt luftigere enn orginal-trekket.
|
|
|
26/07/2011 17:46
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Går du for urban jungle, kan du også ha samme vogn hele tiden. Vi gikk for brio sitt regntrekk - virket litt luftigere enn orginal-trekket.
|
|
|
[Re: hilmer]
26/07/2011 18:15
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Uten at dette skal være noe rådgivingskamp så vil jeg også påpeke at Bugaboos trekk passer både bag og sittedel, du får sommerkappe, regntrekk, myggnet, UV-trekk, vinterkappe osv. Bag og sittedel med kappe som passer begge er standardutstyr. Baggen kan legges helt flat, det samme med sittedelen, når de taes av understellet.
|
|
|
26/07/2011 19:57
|
jørgm
Ringrev
|
Ringrev
Hvor mange av dere som anbefaler TFK har prøvd MountainBuggy? TFK har skivebrems (og mulighet for større hjul) som fordel over MB. Det har jeg har aldri savnet noe særlig. Når det gjelder byggekvalitet så er TFK rakkel i forhold til MB, IMO.
Bugaboo har jeg ingen erfaring med, men synser lell: Veldig, veldig fin, og veldig, veldig urban. Tror ikke jeg ville tatt den med ut i skogen.
|
|
|
[Re: jørgm]
26/07/2011 20:28
|
franke
Medlem
|
Medlem
Som mann til en kone med flere barnevogner enn jeg har sykler, og bruker av diverse vogner til mine tre unger, kan jeg mye om dette. Vi har prøvd alt fra de tradisjonelle Emmaljunga vognene med 4 hjul til Stokkes Explory ( og mange derimellom). Akkurat nå består vognstallen av en Bugaboo Chameleon, en Stokke Explory, en lett paraplytrille og en barnehagevogn. Min klare anbefaling om du skal ha bare en vogn er en Bugaboo Chameleon. Om du kjøper de ekstrahjulene som er å få til, dekker denne vognen de fleste behov, også mine joggeturer på grusveier og enkle stier. På vinterføre er den da like bra som en vanlig 4-hjula vogn, om ikke bedre da den er en del lettere. Romslig bag har den også ifølge kona:-)
|
|
|
|
|