Eksplosjon i Oslo?
|
Re: Eksplosjon i Oslo?
[Re: Raskall]
23/07/2011 06:27
|
Liol
Ringrev
|
Ringrev
Åtti?!? Kan vi være så snill å innføre dødsstraff for en dag? Helst ved hjelp av kjøttkvern? Herregud, så mange går det ikke an å forklare bort ved å være psykisk syk heller. Fy faen, er det mulig.
|
|
|
23/07/2011 06:27
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Jeg har akkurat heist flagget hjemme til halv stang. Dette blir vår families stille markering av grusomhetene i går. Jeg oppfordrer dere alle til å gjøre det samme.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
23/07/2011 06:39
|
ventle
Besatt
|
Besatt
"Det er HAT som står bak det som skjedde i Oslo og på Utøya i går. Ikke gi næring til hatet ved å bli med på og lage hat-sider. Fokuser energien på ofrene og deres pårørende. Det vi trenger i Norge nå er kjærlighet og samhold. Kast hatet på havet. Fyren som står bak dette vokser sannsynligvis og blir bare mer og mer stolt av oppmerksomheten. Ikke gi ham den gleden."
Det syns jeg var veldig fint sagt og en langt mer konstruktiv måte å forholde seg til det som har skjedd enn å sitte og hytte med neven og rope på hevn.
mvh Helge
|
|
|
[Re: ventle]
23/07/2011 07:10
|
FotoErik
Medlem
|
Medlem
Bra sagt Raskall! Er fortsatt helt nummen i kroppen etter å ha lest om omfanget av denne katastrofen! Det er en fattig trøst at de har tatt mannen i live... La han bare en dag innse hva han har gjort. Hvis det er noen brukere som er berørt, så har dere min dypeste kondolanse og omtanke! Erik Kjelsrud
I opened my eyes and - by jingo! I realised I'd married three of 'em.
|
|
|
[Re: Liol]
23/07/2011 07:31
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
La oss se på faktaene som legges frem før vi skylder på noen grupper er du snill. Ja, la oss vente litt med det. Det kan jo være nynazistene... Der traff du faktisk spikeren på huet gitt. Uansett, helt vanvittig! Og tragisk.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
[Re: PålGnål]
23/07/2011 07:53
|
PålGnål
Veteran
|
Veteran
Men hva i alle dager ville han oppnå med dette her? Hvis han er nynazist og at han har sine motiver derfra, så vil jo denne aksjonen absolutt i bidra noe positivt for deres sak.
På tide å begynne å trene igjen...
|
|
|
23/07/2011 07:59
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
La oss se på faktaene som legges frem før vi skylder på noen grupper er du snill. Ja, la oss vente litt med det. Det kan jo være nynazistene... Der traff du faktisk spikeren på huet gitt. Uansett, helt vanvittig! Og tragisk. Vi bør passe oss for å fastslå noe som helst ennå. Ut fra hva den antatte gjerningsmannen skriver her i kommentarene, er han ikke nødvendigvis nynazist, men heller en fremmedfiendtlig, konservativ nasjonalist med klare motforestillinger mot multikulturalistiske trekk ved moderne samfunn. Det er ikke det samme som for eksempel en skalla, "Heil Hitler"-brølende nazi-bootboy. I tillegg vil det etter all sannsynlighet foreligge mentale forstyrrelser hos ham. Vi kan i hvert fall legge debatten om ekstreme, muslimske terrororganisasjoner død nå i denne tråden. Martin
|
|
|
23/07/2011 08:08
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Denne mannen lever nok i en litt annen virkelighet enn du og jeg. Minner jo veldig mye om Timothy McVeigh Hvis du har kikket innom på de politiske debattene vg.no, så finner du noen av tingene jeg tipper han har trodd på gjentatt ganske ofte, dette er ting som: - sosialistene driver med en sammensvergelse for å gjøre flest mulige nordmenn avhengig av staten - sosialistene driver med en sammensvergelse for å få inn flest mulige innvandrere til Norge. Osv, "sosialist" er i sånne miljøer et av de ultimate skjellsord (Dette var ingen støtte til APs politikk som sådan, jeg forsøker bare å si at det er langt sprang fra å være uenig i andres politikk eller mene at den er uheldig, til å innbille seg at de har en større konspirasjon på gang)
|
|
|
[Re: Radival]
23/07/2011 08:14
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Denne mannen lever nok i en litt annen virkelighet enn du og jeg. Minner jo veldig mye om Timothy McVeigh Hvis du har kikket innom på de politiske debattene vg.no, så finner du noen av tingene jeg tipper han har trodd på gjentatt ganske ofte, dette er ting som: - sosialistene driver med en sammensvergelse for å gjøre flest mulige nordmenn avhengig av staten - sosialistene driver med en sammensvergelse for å få inn flest mulige innvandrere til Norge. Osv, "sosialist" er i sånne miljøer et av de ultimate skjellsord (Dette var ingen støtte til APs politikk som sådan, jeg forsøker bare å si at det er langt sprang fra å være uenig i andres politikk eller mene at den er uheldig, til å innbille seg at de har en større konspirasjon på gang) Leste akkurat på linken M@artin la ut over. Ser at det nok er "Multikulturalisme" og ikke sosialisme som er den store stygge ulven hans. Prinsippet blir det samme, de dikter opp en verden hvor andre er trussel mot alt det siviliserte og de er de (forfulgte) forsvarerne av dette
|
|
|
[Re: Danica]
23/07/2011 08:19
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Har jo tydeligvis planlagt det noen dager.. Dette er ingen impulshandling men derimot et nøye planlagt angrep. Han har tross alt skaffet seg politiuniform, våpen/ammunisjon og bomber. Alt dette er ikke vanskelig å skaffe enkeltvis, men å samle dette og koordinere det tar tid. Gjerningsmannen er desverre intet lavintelligent vesen. Det viser seg på måten han har gjennomført attentatet og at han benyttet bilbomben i Oslo som avledningsmanøver for Utøya. Jeg kan bare ikke fatte og begripe at personer (og det attpåtill en som er bosatt i Norge) kan få seg til å gjøre noe så grusomt! Hadde han bare kunnet brukt vettet sitt til menneskets beste! Er glad for at de tok han i livet slik at motivet og annen informasjon kan komme fram. Denne saken kommer til å bli internasjonal lærebok på forsøk på forståelse av en massemorders sinn siden det er så sjeldent slike hendelser ender med overlevende gjerningsmann. Jeg håper polititet greier å ivareta sikkerheten til gjerningsmannen lenge nok til at han blir dømt. Sitter her med en utrolig kvalm følelse av hjelpsomhet og fortvilelse. Dette på tross av at jeg heldigvis er forskånet fra direkte virkninger fra tragedien. Mine tanker går selvfølgelig til alle pårørende og hjelpemannskaper. I dag tar jeg på meg sørgebånd på min sykkeltur for å vise min støtte til de pårørende.
Soon Bikes 650B Paragraph 2a  Merida Scultura SL Team Ghost RT Lector WC
|
|
|
23/07/2011 08:20
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Det merkelige er hva man kaller "sosialister" idag. AP har knapt nok tradisjonell, sosialistisk tankegods i sitt partiprogram i mine øyne.
Nynazisme er en ideologi som ikke er konservativ, den vil rive ned det bestående og bygge et nytt samfunn på sine prinsipper. Derfor vil slike ugjerninger vi er vitne til nå ikke nødvendigvis kreve at et sinnelag i ubalanse må til for å forklare det som har skjedd. Nynazisme er i seg selv en voldelig ideologi.
Reaksjonær, antimoderne konservatisme har ikke noe tradisjon for bruk av slike virkemidler. Konservatismen vil bevare, eventuelt skru tiden tilbake, men ikke rive ned. Ingenting i hans innlegg peker i retning av noe av det som har skjedd. Derfor tror jeg at personlige, mentale problemer må trekkes inn for å kunne gi en mulig forklaring på det som har skjedd.
Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
23/07/2011 08:22
|
StigB
Señor
|
Señor
Vi kan i hvert fall legge debatten om ekstreme, muslimske terrororganisasjoner død nå i denne tråden.
Ja la oss heller rette energien til alle skadelidende, de som opplevde bomben på nært hold og de som var på Utøya under denne fryktelige massakren. Dette er en ufattelig tragedie med mange skada og mange pårørende. Til deg som kjenner noen som nå sitter i dyp sorg, tilby deg å være et medmenneske, tilby din støtte. Det er viktig at man tar vare på hverandre. Dette er helt ufattelig, mine tanker går til alle som har mistet noen, til alle de som er skadet og som har vært nær dette marerittet.
Stisykling.no Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre. < TOC >
|
|
|
23/07/2011 08:24
|
Lektoren
Besatt
|
Besatt
"Det er HAT som står bak det som skjedde i Oslo og på Utøya i går. Ikke gi næring til hatet ved å bli med på og lage hat-sider. Fokuser energien på ofrene og deres pårørende. Det vi trenger i Norge nå er kjærlighet og samhold. Kast hatet på havet. Fyren som står bak dette vokser sannsynligvis og blir bare mer og mer stolt av oppmerksomheten. Ikke gi ham den gleden."
Du er en klok mann.
Redigert av Lektoren; 23/07/2011 08:25.
|
|
|
[Re: Lektoren]
23/07/2011 08:30
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De fleste har vel opplevd å våkne opp en lørdagsmorgen med en uggen følelse i kroppen,for de fleste gjelder det ett for stort alkoholinntak med påfølgende dårlig oppførsel fredagskvelden.
Men ikke i dag,ikke i dag.
Idag våknet nok mange opp etter en dårlig natts søvn,etter å ha hørt nyhetene om morgenen ble ikke dagen akkurat bedre...
Tanken på alle som er berørt, eller de som enda venter på ett budskap som alle frykter ,er rett og slett grusomt.
I dag er jeg bare trist,og mine tanker går til alle pårørende.
|
|
|
23/07/2011 08:32
|
Raymond
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er en vanvittig situasjon, det vil påvirke utrolig mange i tiden fremover og markere mange for livet.
Det er lite annet å gjøre enn å kondolere til alle de etterlatte, støtte opp om hverandre og håpe at de som var der, både ved regjeringskvartalet og ikke minst på utøya, og overlevde, kommer seg videre og får fullverdige liv.
For en utrolig trist dag...
|
|
|
[Re: StigB]
23/07/2011 08:33
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Triste saker. Tror desverre også at hvilepuls var inne på noe da islamister ble nevnt, og han sa noe slik som at dette var måten noen grupper inne føle at de ble hørt på. Innbiller meg at denne syke personen har et ekstremt behov for å vise for seg og resten sv verden at han ikke var maktesløs. Håper at dette fører til mer åpen diskusjon, og at man ikke drives inn i ensretting og et fryktdrevet samfunn. Tar nok en stund før dette synker ordentlig inn for meg.
|
|
|
[Re: FuzzyLogic]
23/07/2011 08:38
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etterpåklokskap meg her og etterpåklokskap meg der: Foreløpig ser det ut til at etterpåklokskapen til ohels banker dine "relevante" hentydninger sønder og sammen.
Nei gjør de det du. Ja, det gjør de. Da får vi legge ned PST da.
Nei, PST gjør en god jobb, de. Det er bare det at deres analyser og uttalelser ble sitert av en kar som hadde et sterkt behov for å rette pekefingre og fordele skyld uten noen som helst tilgang til fakta om saken.
|
|
|
23/07/2011 08:43
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Det merkelige er hva man kaller "sosialister" idag. AP har knapt nok tradisjonell, sosialistisk tankegods i sitt partiprogram i mine øyne.
Nynazisme er en ideologi som ikke er konservativ, den vil rive ned det bestående og bygge et nytt samfunn på sine prinsipper. Derfor vil slike ugjerninger vi er vitne til nå ikke nødvendigvis kreve at et sinnelag i ubalanse må til for å forklare det som har skjedd. Nynazisme er i seg selv en voldelig ideologi.
Reaksjonær, antimoderne konservatisme har ikke noe tradisjon for bruk av slike virkemidler. Konservatismen vil bevare, eventuelt skru tiden tilbake, men ikke rive ned. Ingenting i hans innlegg peker i retning av noe av det som har skjedd. Derfor tror jeg at personlige, mentale problemer må trekkes inn for å kunne gi en mulig forklaring på det som har skjedd.
Martin
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
23/07/2011 08:45
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
I tillegg vil det etter all sannsynlighet foreligge mentale forstyrrelser hos ham.
At han har mentale forstyrrelser er det ingen tvil om, noen som i ett trygt land uprovosert kan plaffe ned flere mennesker vil ha mentale forstyrrelser av en eller annen grad. Men det er heldigvis langt til dit hvor han kan bli erkjent strafferettslig utilregnelig pga sinnsykdom i gjerningsøyeblikket. Til det ligger det alt for mye planlegging bak, i tillegg har han jo, etter det jeg forstår, vært aktiv på diverse forumer med sakelige innlegg (sakelige menes her etter argumentasjonsspråket/måte IKKE innholdet). Heldigvis har det norske rettsystemet nå mulighet til å dømme en person til forvaring og/eller tvunget psykriatisk behandling i flere påfølgende tidsperioder. En lekmanns synsing..
|
|
|
[Re: gunner_one]
23/07/2011 08:50
|
OveR
Apartheidmotstander
|
Apartheidmotstander
Denne jenta er en av de som våknet i dag. Sterkt gjort å klare å skrive dette. mvh OveR
|
|
|
[Re: OveR]
23/07/2011 09:03
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
I dag gråter jeg. Gråter over den forferdelige massakren på Utøya, der barn og unge, som jeg til daglig omgås og jobber med, blir kaldblodig skutt ned, en etter en. Jeg gråter av medfølelse for de pårørende og etterlatte. Jeg gråter for de som var midt oppe i dette og ikke slapp unna med liv og lemmer i behold. Jeg gråter for de som slapp unn auten fysiske skader, men med uopprettelige og uutslettelige psykiske arr på sjel og sinn. Jeg gråter for de døde og de pårørende i bombeeksplosjonen i Oslo. Og jeg gråter fordi det finnes mennesker som automatisk skal kaste skyld. Kaste skyld før man vet noe om fakta og omstendigheter. Skyld på fremmedkulturelle elementer. Skyld på islamister. Jeg gråter fordi dette har blitt regelen, ikke unntaket. Jeg gråter fordi noen skal bruke slike massakrer som mulighet til å rope ut -Hva var det jeg sa?! for sin politiske agenda i stedet for å vise støtte, varme og omtanke mot de som er rammet. Jeg gråter fordi dette skaper ytterligere hat, ytterligere konflikter og ytterlig grobunn for at slike ting skal gjenntas. Det skremmer meg. Mine tanker går i dag til alle involverte, pårørende og alle som viser et ufattelig mot i sin jobb for å redde, sikre og hindre ytterligere skader i disse to angrepene. Jeg har enorm respekt og beundring for disse. I dag er jeg bare skremt. Jeg gråter. 
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
23/07/2011 09:04
|
olechr
More than words
|
More than words
Utrolig hvor syke folk er. Var inne på en facebook side med navnet til idioten. Der er det folk som har lagt ut bilde av de døde med #winning. Hva faen skjer med folk...
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/07/2011 09:07
|
gunner_one
Ringrev
|
Ringrev
Denne jenta er en av de som våknet i dag. Sterkt gjort å klare å skrive dette. mvh OveR Der kom tårene mine... Det helvete ungdommene på Utøya har vært gjennom er bare helt umenneskelig og vanskelig å forestille seg. En fikk et lite innblikk her.
|
|
|
23/07/2011 09:15
|
olechr
More than words
|
More than words
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/07/2011 09:16
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
"Now it has been revealed that this was the act of a Norwegian Timothy McVeigh, and not a Muslim.
The enemy is not Islam, or Christianity, or Conservatism, or Liberalism, or Communism, or Libertarianism.
It is Extremism. It is "by any means necessary". It is "never compromise". It is "our way, or death".
Unfortunately, too many people hear "MUSLIM extremist" when they should hear "Muslim EXTREMIST".
Extremism in Defense of Liberty is no Vice? Nothing could be further from the truth. That's no different than saying terrorism in defense of liberty is no vice. Or rape, or murder, or torture in defense of liberty is no vice. Extremists always think they are acting in defense of some noble cause, like liberty.
The dictum ought to be "Extremism even in defense of liberty is still a vice."
Fra New York Times, ord som det er lett å stille seg bak.
Jeg er rystet langt inn i sjela - dette er grusomt utenfor fatteevne. Alle tanker går til de overlevende og til de pårørende
|
|
|
[Re: sigmund1]
23/07/2011 09:27
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Utrolig tragisk. Vitner mener at det ble åpnet ild flere steder på øya samtidig. Det er det muligens 2 eller flere. Hvis det er tilfelle får jeg håpe det blir tatt så fort som mulig.
|
|
|
23/07/2011 09:45
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
"Now it has been revealed that this was the act of a Norwegian Timothy McVeigh, and not a Muslim.
The enemy is not Islam, or Christianity, or Conservatism, or Liberalism, or Communism, or Libertarianism.
It is Extremism. It is "by any means necessary". It is "never compromise". It is "our way, or death".
Unfortunately, too many people hear "MUSLIM extremist" when they should hear "Muslim EXTREMIST".
Extremism in Defense of Liberty is no Vice? Nothing could be further from the truth. That's no different than saying terrorism in defense of liberty is no vice. Or rape, or murder, or torture in defense of liberty is no vice. Extremists always think they are acting in defense of some noble cause, like liberty.
The dictum ought to be "Extremism even in defense of liberty is still a vice."
Fra New York Times, ord som det er lett å stille seg bak.
Jeg er rystet langt inn i sjela - dette er grusomt utenfor fatteevne. Alle tanker går til de overlevende og til de pårørende Stiller meg bak denne...
|
|
|
23/07/2011 09:47
|
hilmer
Ivrig
|
Ivrig
Enig vedrørende at det er ekstremisme som er årsaken her. Tror ekstremisme motarbeides ved å unngå at man unngår å diskutere med et sett oppleste sannheter som basis. Hvordan er det store spørsmålet.... Dømmende holdinger fra de som har definisjonsmakten kan nok være det som skaper ekstremister av både høyresiden og muslimer. Her bør nok venstresiden passe tenke seg om. Er det riktig å stemple folk som nazister fordi de er restriktive til innvandring, eller som kvinneunnertrykkere fordi de følger sin tradisjon? Selvsagt bør man diskutere ting man oppfatter som et problem....enten man er sosialdemokrat, muslim, nasjonalist eller noe annet...men man bør kanskje tenke litt på formen det gjøres på. Forteller man en annerledestenkende at man blir kvalm av hans tanker og de ikke bør diskuteres er man kanskje med på lage ekstremister - det være seg av muslimer, kristne, sosialister eller konservative.
Nå håper jeg på en ting: at vi har lært av USAs reaksjon etter 9.11 og ikke gjør de samme feilene, men fortsetter med å la Norge være slik vi ønsker og unngår Orwellske tilstander.
|
|
|
[Re: hilmer]
23/07/2011 10:32
|
marius_kj
Entusiast
|
Entusiast
"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
|
|
|
[Re: marius_kj]
23/07/2011 10:50
|
KnutG
Avhengig
|
Avhengig
Hvordan kan man unngå hat i disse stunder. Jeg selv, som ikke er berørt på noen måte, føler selv et hat overfor denne personen. Nei ikke person; monster. Et skrupeløst vesen som går rundt å dreper unge mennesker. Kaldt beregnende, lokkende.
En lystmorder.
Hvordan pårørende har det nå må være helt for jævli. HVORFOR. Hvordan kan man gjøre noe sånt? Jeg kjenner jeg blir så trist og sjelven, har vondt i magen. Det å høre ungdommenes egen historie er utrolig sterkt.
Trur vi er mange som sitter igjen med spørsmålet HVORFOR? Og straff; vet det tåplig å tenke på det nå. Men finnes det egentlig straff nok for et slikt vesen? Som har, under kald beregning, henrettet unge mennesker som tryglet for sitt liv.
Knut
|
|
|
|
|