Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Cannondale Scalpel 2011: Vann i ramma !

Cannondale Scalpel 2011: Vann i ramma ! #1204857 26/06/2011 19:39
T
Tanndoktorn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Merket i dag at ramma på min nye Cannondale Scalpel 2011 er full av vann !?

Regner med at vannet har kommet inn gjennom skruehullene til flaskeholderen (?) til tross for at flaskeholder er montert og den kun er vasket for hånd (ikke høytrykkspyler).

Hvordan i h.. får jeg ut vannet igjen !? Så vidt jeg skjønner er rammas underrør og overrør forbundet med åpning via styrerøret? Det høres ihvertfall ut som om vannet sirkulerer mellom disse når jeg vender sykkelen rundt. Jeg får ikke vannet ut ved å fjerne setepinne eller "bunnbolt" i krankrøret da det vel skal være tett her.

Er lite klar for å drille hull i ramma og det fungerer ikke å få vannet ut igjen gjennom hull til flaskeholder da gjengedelen vel stikker et stykke inn i ramma.

Funker det å fjerne leftyen? Da må jeg vel ha spesialverktøy?

Redigert av Tanndoktorn; 26/06/2011 19:42.
Re: Vann i ramma ! [Re: Tanndoktorn] #1204864 26/06/2011 19:43
H
heia29 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
når de skifta styrelager hos meg sist rant det ut masse vann... Så tror de fleste sykler samler litt vann... men det er plagsomt ja...

Re: Vann i ramma ! [Re: heia29] #1204875 26/06/2011 19:54
T
Tanndoktorn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg kjenner at det er uaktuelt å slå seg til ro med at sykkelen til slutt veier 2-3 kilo ekstra når den blir full. Er riktignok glad i båtlivet, men kan spare meg for bølgeskvulp når jeg sitter på sykkelen.

Re: Vann i ramma ! [Re: heia29] #1205040 27/06/2011 06:38
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: heia29
når de skifta styrelager hos meg sist rant det ut masse vann... Så tror de fleste sykler samler litt vann... men det er plagsomt ja...

Har syklet terrengsykkel i 11 år nå og har aldri erfart at syklene mine samler vann i ramma ( HardRocx, scott spark og scale). Synes det høres merkelig ut at det skal komme inn mye vann i en ramme, og da spesielt på en ny sykkel. Ta kontakt med forhandler...

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Vann i ramma ! [Re: Tanndoktorn] #1205083 27/06/2011 07:46
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg regner med at det kommer ut i en diger bølge alt sammen om man demonterer kranken. Det nå nok litt spesialverktøy til her også, spesifikt hva er modellavhengig.

LarsB

Re: Vann i ramma ! [Re: larsb] #1205096 27/06/2011 07:58
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Selv har jeg borret et hull i krankhuset på min alusykkel for å unngå dette. Får fremdeles vann i bakramma, men det renner ut igjen om jeg holder fronten høyt siden det er ventilasjonshull i bakramma.

Kjip situasjon du har. Hva med å fyre av en epost til Cannondale i USA?

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Vann i ramma ! [Re: simenf] #1205154 27/06/2011 09:30
T
Tanndoktorn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jups, skal svippe innom forhandler, måtte bare høre om noen andre hadde tilsvarende erfaringer.

Krankhuset er ikke åpent mot underrøret, så det fungerer dårlig å åpne kranken.

Re: Vann i ramma ! [Re: Tanndoktorn] #1205162 27/06/2011 09:40
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tipper vannet kommer inn bakveien, altså renner ned fra setepinnen når det spruter fra bakhjulet. 'Mange' måter å få vannet ut, men det er nok mer interessant å få en mer permanent løsning.

Re: Vann i ramma ! [Re: Tange] #1205380 27/06/2011 15:54
allesammen Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg tror det er hevet over enhver tvil at en Cannondale sin top of the line hardtailramme er et par steg forbi det G Sport, XXL eller norske (butikk)merker kan tilby (fra in house merker) - som basically er masseproduserte fabrikkrammer ...opps ikke feilfrie de heller.....

Trodde stisykling var for ungdommen..
Re: Vann i ramma ! [Re: Tange] #1205429 27/06/2011 17:24
henrikg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Tange
Tipper vannet kommer inn bakveien, altså renner ned fra setepinnen når det spruter fra bakhjulet. 'Mange' måter å få vannet ut, men det er nok mer interessant å få en mer permanent løsning.

Jeg har en 2011 Scalpel, og hadde en 2010 i fjor. Begge tar inn vann gjennom splitten i bakkant av seterøret.
En teipbit over splitten fjerner mye av problemet.

Dreneringshullet på 2010 ramma ble fort tettet igjen av møkk, og 2011 ramma har ikke drenering så vidt jeg kan se.
Vannet finner etterhvert veien fram til styrerøret, men det er vanskelig å få det til å renne andre veien. Enkleste fiks er å demontere Leftyen.
Før remontering kan det være lurt å fette oversiden av nedre styrelager for å unngå korrosjon pga vann i styrerøret.

Re: Vann i ramma ! [Re: henrikg] #1219862 21/07/2011 15:30
T
Tanndoktorn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Vel, dette skal tydeligvis ikke være så lett ...

Nå har jeg hatt sykkelen inne hos Sykkeldelisk (Anton Sport, Bogstadveien) to ganger for forsøk på å finne ut av hvor vannet kommer inn i ramma.
Jeg leverte den 3. gang idag.

Etter første gang, tok jeg selv initiativ til å tape igjen splitten i ramma ved setepinnen og "fette opp" skruehullene til sykkelflaskeholderen for å eliminere lekkasje her.

Jeg har så langt tenkt at de selv kunne prøve å finne ut av dette, inntil i går, da de åpenbart ikke hadde gjort annet enn å forsøke å vaske sykkelen og gjenta det jeg hadde gjort - å "fette opp" skruehullene igjen.

Jeg skrudde i går av setet og fylte seterøret i ramma opp med litt vann og lot det stå noen minutter. Når jeg tømte seterøret for vann hadde som forventet også underrøret fylt seg opp med vann.
Det er m.a.o. en forbindelse/lekkasje mellom seterør/underrør utenom krankhuset hvor vannet finner veien inn.
Siden setepinnen er åpen i toppen (under setet), vil naturlig nok vannet finne veien inn her ved sykling i regn / vask av sykkel.

Som svar fra sykkeldelisk når jeg forteller dem dette får jeg flåsete beskjed om at de ikke klarer å få vann inn på samme vis som meg når de vasket sykkelen en gang og at dette derfor ikke kan sees på som en feil.

Dette er jo helt latterlig.
Jeg har nå hatt sykkelen et par måneder og så vidt vært ute i regn med den en gang eller to og kun vasker den kun lett for hånd og spyler den tidvis med hageslange.
Den fyller seg åpenbart opp med vann ved noe jeg vil kalle ytterst normal bruk.
Jeg må da få lov til å vaske sykkelen og bruke den i regn uten at ramma skal fylles opp med vann som jeg ikke kan få ut igjen?!

Jeg har gitt beskjed om at forbrukerkjøpsloven gir meg rett til å heve kjøpet etter at selger har gjort 2 forsøk på å utbedre feilen.
De kan eventuelt, dersom jeg godtar dette, gi meg en ny ramme, for å se om dette gjør saken bedre.
Som svar på dette får jeg beskjed om at det ikke er mulig å få vann inn i ramma, siden de ikke klarte dette når de vasket sykkelen.

Er jeg urimelig her?!

Re: Vann i ramma ! [Re: Tanndoktorn] #1219886 21/07/2011 16:09
P
papp Offline
Medlem
Medlem
P
Har en Taurine 2008 mod som også samler vann. Jeg får det ut ved å ta av setepinnen for så å vippe sykkelen opp på bakhjulet.Da renner noe av vannet ut. Tar så sykkelen ned i vannrett igjen for så å vippe den opp nok engang. Dette gjentar jeg til det ikke kommer mer.Kan være jeg må gjøre det 20 ganger før alt er ute. Skjønner du er frustrert,og hvis sykkelen blir vesentlig tyngre må det jo være lov å klage.....de er jo ikke akkurat gratis disse syklene..

Re: Vann i ramma ! [Re: Tanndoktorn] #1219932 21/07/2011 18:02
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Nei du er ikke urimelig.

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Vann i ramma ! [Re: rog] #1220021 21/07/2011 20:40
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Jeg skjønner ikke hva Sykkeldelisk gjør, for selv om DE ikke klarer å få vann inn, gjør du det, noe som skal være nok. Det er vel ganske far fetched å tro at du gjør det med vilje...

Har du prøvd å snakke med Cannondale og høre om det er et vanlig problem? Det er jo mulig at det skal være tett mellom seterør og underrør, men at noe har gått galt i carbonstøpen. 100g gram vann i en ramme er uakseptabelt, i hvert fall på en vekttunet rittsykkel.

Re: Vann i ramma ! [Re: jens fredrik] #1220044 21/07/2011 21:09
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Enig. Dersom designet samlet vann, så må de designe drenering.

Jeg har tapet overgang mellom save setepinne og ramme fra jeg fikk min Flash. Jeg vasker 2ggr uka, ingen vannproblemer.

Klar feil med produktet. Blir som en bil som lekker vann inn i kupeen.

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Vann i ramma ! [Re: silverwrx] #1220409 22/07/2011 13:57
G
gurkers Offline
Fersking
Fersking
G
Hei!

Som ansatt på Sykkeldelisk vil jeg si at jeg er veldig glad for at folk bruker terrengsykkelforumet for å lufte tanker om, problemer med og løsninger til alt som har med sykler å gjøre, og selvfølgelig har alle rett til å ytre egne meninger. Vi vil uannsett at dette skal være en sak mellom kunden og oss som forhandler av cannondale, dette for å unngå misforståelser. Vi vil gjerne at det respekteres at vi har som ønske å ta denne saken utenfor terrengsykkelforumet, og heller mellom kunden, oss som forhandlere og cannondale så ingen parter blir hengt ut, eller eventuelle misforståelse eskalerer videre i denne tråden.

Mvh Guro
Sykkeldelisk

Religion er som opium for folket, det døver bare smerten, kjøp sykkel!!
Re: Vann i ramma ! [Re: gurkers] #1220490 22/07/2011 16:29
T
Tanndoktorn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Jeg har intet problem med å se at sykkeldelisk ikke ønsker negativ omtale på forumet og at slike saker i utgangspunktet bør holdes mellom kunde og forhandler.

Problemet i denne saken er at jeg som kunde etter tre forsøk på å få en løsning på mitt problem fortsatt ikke har kommet noen vei ved å snakke med dere.
Jeg får klar beskjed om at det ikke er noe feil med sykkelen og at dere ikke vil gjøre noe mer med saken.
Dere har m.a.o. selv avsluttet dialogen med meg som kunde og må da tåle at jeg tar saken videre i andre fora.
Jeg kommer jo åpenbart ikke videre med dere.

Sykkelen fylles fortsatt opp med vann ved normal bruk og vask til tross for at dere sier at dette ikke er mulig. Det er derfor naturlig for meg å søke hjelp andre steder enn i deres butikk.

Dette forumet er et naturlig sted å lufte saken, da mange har erfaringer med tilsvarende sykkel og vil kunne mene noe kvalifisert om saken.

Ønsker dere ikke negativ omtale, bør dere vurdere å behandle saken mer profesjonelt på et tidligere stadium.

Jeg har hele tiden forsøkt å være vennlig og saklig i min kontakt med dere, men må si at jeg blir fryktelig provosert når jeg blir avvist som vanskelig kunde når jeg forsøker å få gjort noe med et åpenbart problem ved et produkt jeg har kjøpt hos dere.

Forbrukerrådet sier ved henvendelse seg enig i at dette må betegnes som en mangel/feil ved produktet og at jeg som kjøper har rett på å heve kjøpet etter 2 forsøk på retting.

Så får vi se hva Cannondale velger å gjøre videre i saken ..

Bård

Re: Vann i ramma ! [Re: Tanndoktorn] #1220568 22/07/2011 20:07
M
modzona Offline
Medlem
Medlem
M
Hev kjøpe. Ingen vits i å ball videre med dem.
Prøv heller en annen sykkel? For all del ikke prøv å gjøre noe selv med problemet pga da vil forbrukerkjøpsloven falle vekk.

Sykkeldelisk burde heller ikke svare her. For å prøve å redde ryktet sitt. Da burde de heller sørge for at det trådstarter kommer med at " Da har Sykkeldelisk fikset problemet, er nå kjempe førnøyd med sykkelen".

Redigert av modzona; 22/07/2011 20:09.
Re: Vann i ramma ! [Re: modzona] #1220762 23/07/2011 09:29
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Som Cannondaleentusiast synes jeg det er kjipt å høre at du har vann i rammmen. - Men, det er et stort MEN. - Er ikke dette et vanlig problem med mange sykler? Har opplevd det samme med Cannondale og tidligere med Trek og DBS. Vann i ramme og i underrør altså.
Kjenner menge med dette problemet og regner med at det ikke finnes noen "vanngaranti" på sykkelrammer?

Selv fettet jeg skruhull og byttet setepinne.
Så du hadde prøvd fett, men har du byttet setepinne ennå?
Hull i toppen er en altfor dårlig løsning. Kontakt til underrøret en kjedelig, men ikke så uvanlig. Synes forøvrig det er leit å høre historien din, LBS er en god ting, men ikke alltig ting tydeligvis går på skinner!
Håper det ordner seg for din del.
Slet like mye med å få syklene mine vanntette som seilbåten! Arghh!
Fred over Utøya

Re: Vann i ramma ! [Re: Apokope] #1220764 23/07/2011 09:30
olechr Offline
More than words
More than words
jeg har aldri hatt noe problem med dette på verken Giant, DBS eller scott

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vann i ramma ! [Re: olechr] #1220783 23/07/2011 10:28
Apokope Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Det som er problemet. Det er individuelt og varierer tydeligvis sterkt...
Jeg har feks selv ikke hatt prob med xxx og XXX samt xxx. La oss holde oss sakelig og håpe de rydder opp!

Re: Vann i ramma ! [Re: Apokope] #1220788 23/07/2011 10:48
olechr Offline
More than words
More than words
Ja er enig. Men har man et stort problem med det som trådstarter har så er det leit han ikke får hjelp. Kjøper man en dyr sykkel/deler i norsk butikk forventer man å få hjelp. Får man ikke det så vil den vanlige butikk dø ut da man like godt kan handle på nett.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Vann i ramma ! [Re: gurkers] #1220793 23/07/2011 11:15
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gurkers
Hei!

Som ansatt på Sykkeldelisk vil jeg si at jeg er veldig glad for at folk bruker terrengsykkelforumet for å lufte tanker om, problemer med og løsninger til alt som har med sykler å gjøre, og selvfølgelig har alle rett til å ytre egne meninger. Vi vil uannsett at dette skal være en sak mellom kunden og oss som forhandler av cannondale, dette for å unngå misforståelser. Vi vil gjerne at det respekteres at vi har som ønske å ta denne saken utenfor terrengsykkelforumet, og heller mellom kunden, oss som forhandlere og cannondale så ingen parter blir hengt ut, eller eventuelle misforståelse eskalerer videre i denne tråden.

Mvh Guro
Sykkeldelisk

Hvis en kunde føler han/hun ikke får gehør eller forståelse hos forhandler så er det helt naturlig å ty til forum som dette for råd og hjelp. Her i landet har vi ytringsfrihet, så sålenge tråden holder seg saklig og ikke bryter med norsk lov så er det nok lite Sykkeldelisk som forhandler kan gjøre for å unngå at det diskuteres åpent på nettet. Ta heller del i diskusjonen for å gi saken to balanserte sider.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Vann i ramma ! [Re: gurkers] #1220807 23/07/2011 12:01
-
-Eivind- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
-
Sitat: gurkers
Hei!

Mvh Guro
Sykkeldelisk

Er du naiv eller?

"ja vi skal slutte å snakke om dere, og den dårlige kundeservicen kunden opplever, slik at dere ikke pådrar dere et dårlig rykte".

Internett eksisterer, forumer er til for å diskutere, utrykke sine gode / dårlige erfaringer, komme med tips/råd osv.

Om en leverandør henges ut så er det kanskje en grunn til det. Og det er bra i den sammenheng at det gir andre potensielle kunder grunn til å vurdere og bruke en annen leverandør med sitt sykkelkjøp.

Hvis dere ikke ønsker mer negativ omtale så får dere enkelt og greit rydde opp i saken.

Her diskuteres det fritt uten å vise hensyn til deres rykte.

Velkommen til verden.

Re: Vann i ramma ! [Re: -Eivind-] #1220839 23/07/2011 13:44
G
gurkers Offline
Fersking
Fersking
G
Som jeg skriver i begynnelsen av mitt innlegg er jeg HELT enig om at alle har rett til å skrive akkurat det de vil og det må de gjerne gjøre. Men når det gjelder denne saken har kunden skrevet at vi har sagt noe annet enn det vi FAKTISK har gjort. Dette blir feil ovenfor oss.

Vi er IKKE ute etter å henge ut denne kunden hos oss, han har vært en trofast kunde hos oss så lenge jeg har jobbet her, men for at vi ikke skal bli misforstått eller at vi skal bli tatt for å henge ut en enkelt kunde, så vil vi at denne saken forblir mellom oss som forhandler og kunden som har denne scalpel rammen.

Det er mulig det er misforståelse mellom oss og kunden og DET ER DERFOR JEG VIL AT DETTE SKAL BLI MELLOM OSS OG KUNDEN, men vi vil gjerne rydde opp i denne saken og gjøre kunden fornøyd hvis vi kan det. Jeg syntes det er utrolig at mange kan si så mye om en sak, som de ikke vet begge sidene av.

Det jeg prøvde på i mitt første innlegg er skåne både kunden og oss som butikk, å dette på en oppfordring av en av terrengsykkelforumets moderatorer. Hvis noen vil si noe om, eller ha informasjon om enten meg som person, butikken vår eller denne enkelte saken, ring gjerne meg personlig på 46830340 eller butikken 22955970

Redigert av gurkers; 23/07/2011 16:38.

Religion er som opium for folket, det døver bare smerten, kjøp sykkel!!
Re: Vann i ramma ! [Re: gurkers] #1220854 23/07/2011 14:44
-
-Eivind- Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
-
Jeg skrev at du er naiv som tror at du kan stoppe folk fra å skrive om ting som skjer i hverdagen. Om det handler om et feilkokt egg eller feil på en sykkelramme. Derav kommentaren "velkommen til verden", siden du tydeligvis ikke er helt oppdatert på hvordan internett fungerer i dagens samfunn. Jeg har aldri skrevet at du er tilbakestående. Skjønner godt at dette er en vanskelig sak for kunden når dere putter ord i munnen på folk. Du har mistet begge årene når du prøver å ro denne saken i land, med dine 2 innlegg, og driver sakte men sikkert til sjøs. Denne saken er bare blitt værre etter at du begynte å kommentere.

Du skriver igjen at du prøver å skåne dere som butikk ved å forhindre flere kommentarer om denne saken / Sykkeldelisk / Anton Sport.
Folk skriver det de ønsker, men du kan jo selv forklare situasjonen fra deres side, siden du er så veldig opptatt av at hele saken er en misforståelse.

Kunden føler seg sviktet og hjelpesløs, selv etter flere hendvendelser hos dere, og tyr derfor til internett for å se om han kan få noe hjelp her.

Jeg skal ikke si noe om hva en butikk bør gjøre for å forhindre tilfeller som dette, hvordan yte god kundeservice, og skaffe seg et godt rykte. Dette er noe dere burde skjønne meget godt selv som er i denne bransjen.

Hadde jeg vært utsatt for denne behandlingen ville jeg uten tvil hevet kjøpet og heller brukt en leverandør man kan stole på.

Re: Vann i ramma ! [Re: gurkers] #1220947 23/07/2011 19:11
T
Tanndoktorn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Du må gjerne fortelle deres variant av saken.
Jeg forstår ikke hva annet vesentlig dere kan tilføye enn at ballen nå er spilt over til Cannondale.

Jeg står 100% for det jeg har skrevet på denne tråden og har gitt klar beskjed om akkurat det samme ansikt til ansikt med butikkansvarlig og flere av dere andre.

Dere er flere hyggelige mennesker som jobber i butikken, deriblant deg, og jeg skjønner godt at dere blir drit lei av en kunde som kommer på besøk for fjortende gang for å klage.
Jeg har desverre blitt for gammel til å ikke si hva jeg mener når jeg snakker med folk, også hvis jeg synes noen gjør en dårlig jobb.
Dette må dere tåle i likhet med at jeg tåler OG ønsker å høre hva dere synes jeg skulle gjort annerledes i min kontakt med dere.

Sistnevnte er vel egentlig uvesentlig for saken?!
Forumleserne kan selv gjøre seg opp sin mening om det er jeg som er urimelig eller dere som kunne gjort noe annerledes ut i fra tre enkle faktum som dere umulig kan bestride:

1) Ramma samler vann ved normal bruk som ikke enkelt lar seg fjerne.
2) Dere har fått tre forsøk på å rette feilen.
3) Jeg ble ved siste besøk tydelig fortalt av butikkansvarlig at det ikke er noe feil med sykkelen og at dere ikke kunne hjelpe meg videre med saken.

Etter dette tok jeg naturlig nok kontakt med forbrukerrådet som ut ifra ovenforstående tre faktum mener at jeg kan heve kjøpet. Jeg kontaktet selv Cannondale og et evt. positivt utfall av videre kommunikasjon med dem kan på ingen måte krediteres dere.

Jeg vet ennå ikke utfallet av saken, men jeg heier på meg.

Mvh
Bård

Re: Vann i ramma ! [Re: Tanndoktorn] #1220953 23/07/2011 19:25
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
At det kommer vann inn i enkelte rammer er absolutt tilfelle, både fra Cannondale og andre produsenter. Hvorvidt dette er grunnlag for heving av kjøp eller ikke tror jeg er uprøvd.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Vann i ramma ! [Re: Alpers] #1220959 23/07/2011 19:48
P
Paragon Offline
Ringrev
Ringrev
P
Jeg heier også på bård ICON_SMILE

At det kommer vann inn i rammer er vanlig, at man ikke kan få det ut igjen er relativt uvanlig vil jeg si

Re: Vann i ramma ! [Re: Paragon] #1220969 23/07/2011 20:14
T
Tanndoktorn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Det er selvsagt et vesentlig poeng i denne saken at vannet ikke lett kan fjernes når det først har kommet inn.

At vann kommer inn har jeg i utgangspunktet ikke noe imot hvis det hadde vært designet tilfredstillende drenering og under forutsetning av at det er tett mot krankhus og styrerør, slik at ikke lager o.l. eksponeres for vann.

Redigert av Tanndoktorn; 23/07/2011 21:10.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support