Tråteknikk
|
Tråteknikk
16/07/2011 17:34
|
ohjelm
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har vært av den oppfatingen at man skal la bevegelsen gå gjennom ankelen, altså at man nærmest trår hælen opp og ned. Ved sykling på flater i høy hastighet havner jeg ofte i den situasjonen at forskjellen mellom to gir bak gir enten for lav eller for høy kadens. Ved høy kadens føler jeg lett at jeg hoppende på sete og mister trykk. Jeg har derfor forsøkt meg med en teknikk der jeg skyver mer i tråkket fra kl.12 posisjon. Da føler jeg at jeg har trykk i tråkket, men blir vedlig fort tung i beina. Muligens er dette fordi det er en ukjent bevegelse.
Lang intro til et egentlig kort spørsmål, hva er riktig tråkkteknikk?
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
Re: Tråteknikk
[Re: ohjelm]
16/07/2011 18:28
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Det som faller naturlig for deg. Tråkkteknikk går av seg selv. Med andre ord er dt beste du kan gjøre å slutte å tenke på det.
|
|
|
[Re: sigmund1]
16/07/2011 18:38
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Godt sagt! Før prøvde jeg å tenke på det men det kom det ingenting godt ut av. Tråkk i vei..
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: bullet]
16/07/2011 19:05
|
ohjelm
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Forumet har talt. Da er det bare å bli bedre på sykkelen så det tyngre giret kan kjøres på behagelig kadens 
You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
|
|
|
[Re: ohjelm]
17/07/2011 20:18
|
Immer
Entusiast
|
Entusiast
Det som kansje er det viktigste er at du har god stabilitet i overkroppen. Kraften skal ned i pedalene.. Se på proffene. Ofte kommer tråkket av seg selv etter mange mil på syklen. Så det er bare å øve 
Redigert av Immer; 17/07/2011 20:19.
Trondheim - Oslo er veldig langt...
|
|
|
[Re: Immer]
17/07/2011 20:28
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Leste på et forum fra det store utland at en skulle ikke tråkke opp/ned, men frem/tilbake. Høres litt rart ut, men funker. Når høyre bein er i posisjon kl 3 (på vei ned) skal du trekke beinet bakover, venstre bein som da har posisjon kl 9 (på vei opp) skal en skyve fremover. Måtte tenke litt bevist på dette til å begynne med, men merker jo at jeg får mer kraft i frasparket og farten øker. En fin måte å lære seg å få med opp trekket. Merket også at leggen ble utrolig sliten etter bare noen 100m til å begynne med. Nå går det av seg selv, men når hjertet hamrer og jeg begynner å deppe i de verste klatringene så er jeg bevist på dette og kommer meg opp på en måte i live.
Kan jo være artig å prøve ut for andre også.
B
Redigert av Pink floyd; 17/07/2011 20:31.
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
[Re: Pink floyd]
17/07/2011 20:41
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
Prøv å sykle med bare 1 bein om gangen så blir det mye lettere å skjønne hvor tidlig du skal begynne å dra. Du vil også fort se at du har mye større dødpunkt i bevegelsen på venstrebeinet. Ta et par hundre meter med hvert sitt ben et par ganger i uka så vil jeg tro du (etterhvert) vil få et mer effektivt tråkk.
|
|
|
[Re: magnusc]
18/07/2011 13:53
|
rocketscientist
Entusiast
|
Entusiast
Hadde tidligere en tendens til å flytte meg bak på setet når det gikk oppover og fant ut at dette skyldtes at sittestillingen ikke var helt optimal.
Etter å ha googla litt, brukte jeg et lodd på en taubit og justerte setet slik det nå er en loddrett linje fra knespissen og midt "gjennom" pedalakslingen målt på fremste fot når pedalarmene står i vater. Får nå brukt baksiden av låret i langt større grad og syns tråkkteknikken flyter langt bedre enn før.
Dette er jo litt smak og behag, kombinert med vane, men anbefales for de som føler de ikke får rundtråkket til å gå som det skal.
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
[Re: rocketscientist]
18/07/2011 20:53
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
For meg er det åpenbart at jevnt rundtråkk med fokus på opptrekket gir høyere snittfart. På en 50km terrengrunde betyr det vesentlig reduksjon i tid.
|
|
|
[Re: ]
18/07/2011 21:40
|
bullet
Besatt
|
Besatt
Jeg har syklet fortere og fortere på tempo etter at jeg slutta å konsentrere meg om opptrekk.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
|
|
|
[Re: ]
18/07/2011 21:43
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Øvelse gjør mester anonymous13. Du kan jo prøve igjen og se om det forbedrer seg. Ikke gi deg før det gjør vondt.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
18/07/2011 21:59
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Det er ingen tvil om at rundttråkket ikke eksisterer. I den grad det allikevel skulle kunne finnes en eller annen anen bitte liten fordel av å tenke på tråkkteknikk er ikke dette noe man behøver å bruke tid på som mosjonist.
Tråkk i vei og tenk minst mulig på det, etterhvert vil det føles helt naturlig og riktig helt av seg selv.
|
|
|
19/07/2011 17:31
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Det er ingen tvil om at rundttråkket ikke eksisterer. Pokker, jeg som kjøpte klikspedaler!!
|
|
|
[Re: Tråkk'n roll]
19/07/2011 17:46
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Du kan trEnge klikkpedaler uten å trekke opp, har du for eksempel hørt om Newtons 1. Lov?
Redigert av sigmund1; 19/07/2011 17:48.
|
|
|
19/07/2011 18:55
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Du kan trEnge klikkpedaler uten å trekke opp, har du for eksempel hørt om Newtons 1. Lov? Nei, jeg kan lite om Newton. Jeg vil bare ta avstand fra utsagn av typen "Det er ingen tvil om at rundttråkket ikke eksisterer." Trådstarter er tilsynelatende fersk og ønsker innspill til korrekt tråkkteknikk. Å avfeie rundtråkket som noe ikke-eksisterende blir i overkant bombastisk og lettvint. Det holdes foredrag om rundtråkk, det skrives treningslitteratur der rundtråkk inngår, det gis treningstips fra eliteutøvere der rundtråkk inngår, det finnes instruksjonsvideoer på nettet om rundtråkk, etc. Hvis du mener at rundtråkket ikke eksisterer, kan du servere det som nettopp din mening, og ikke som et faktum. Flere av oss som ikke har drevet med sykling veldig lenge tar faktisk til oss tips fra mer erfarne. Da er det dumt om de erfarne serverer sine egne betraktninger forkledd som fakta. Det var bare det jeg skulle si. Det med klikspedalene var fleip; jeg har stor glede av dem! Blant annet til å trekke både bakover og opp når jeg sykler :-)
|
|
|
19/07/2011 19:22
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Enig i at uttalelsen kanskje var noe bombastisk i den forstand at det er mange som mener at å trene på rundtråkk gir mening  Det er derimot ikke for bombastisk å si at rundtråkket ikke eksisterer i den forstand at vi snakker om å aktivt trekke opp ikke eksisterer. Dette er faktisk blitt ujendrivelig bevist flere ganger. Faktisk er det slik at beinet på vei opp selv for de beste, direkte motarbeider. Såvidt jeg husker var det i en studie av Coyle hvor dette kom fram først, hvor en av forsøkspersonene var Armstrong (ikke noe opptrekk på han heller). Senere har det samme blitt vist av Metrigear i deres forsøk på å utvikle en pedalbasert wattmåler (fsøk på forumet her så vi, du finne linker), og helt sikkert mange andre som jeg ikke har hørt om. Jeg mener også at det er et meget dårlig råd til trådstarter å bruke tid på dette. Jeg har selv vært nybegynner for en del år siden og ble tutet ørene fulle om viktigheten av å trekke opp, "tråkket" mitt fant jeg når jeg endelig sluttet å tenke på dette. Etter min oppfatning er det aller beste rådet man kan gi nybegynnere å gjøre ting så enkelt dom mulig - fokuzer på de store tingenr - tfå tid på sykelen- ha det gøy på sykkelen og få inn noen økter hvor du blir skikkelig sliten. Her er det selvfølgelig rom for å være helt uenig, og noen kan sikkert finne glede og kanskje oppleve en følelse av at tråkket blir "bedre" av å tenke på hvordan foten beveger seg. En av Grunnen til at klikkpedaler er et fantastisk redskap er at pedalen på vei opp dytter foten din opp med stor hastigheten, det føler av Newtons første lov at foten da vil fortsette i denne retningen, altså opp og bakover, hvis ikke noen annen kraft motvirker dette. Denne kraften kommer fra klikkpedalen. Det er derfor foten din håper av en flat pedal på toppen av tråkket, ikke fordi du trekker opp.
Redigert av sigmund1; 19/07/2011 19:26.
|
|
|
19/07/2011 19:52
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Enig i at uttalelsen kanskje var noe bombastisk i den forstand at det er mange som mener at å trene på rundtråkk gir mening  Det er derimot ikke for bombastisk å si at rundtråkket ikke eksisterer i den forstand at vi snakker om å aktivt trekke opp ikke eksisterer. Dette er faktisk blitt ujendrivelig bevist flere ganger. Faktisk er det slik at beinet på vei opp selv for de beste, direkte motarbeider. Såvidt jeg husker var det i en studie av Coyle hvor dette kom fram først, hvor en av forsøkspersonene var Armstrong (ikke noe opptrekk på han heller). Senere har det samme blitt vist av Metrigear i deres forsøk på å utvikle en pedalbasert wattmåler (fsøk på forumet her så vi, du finne linker), og helt sikkert mange andre som jeg ikke har hørt om. Jeg mener også at det er et meget dårlig råd til trådstarter å bruke tid på dette. Jeg har selv vært nybegynner for en del år siden og ble tutet ørene fulle om viktigheten av å trekke opp, "tråkket" mitt fant jeg når jeg endelig sluttet å tenke på dette. Etter min oppfatning er det aller beste rådet man kan gi nybegynnere å gjøre ting så enkelt dom mulig - fokuzer på de store tingenr - tfå tid på sykelen- ha det gøy på sykkelen og få inn noen økter hvor du blir skikkelig sliten. Her er det selvfølgelig rom for å være helt uenig, og noen kan sikkert finne glede og kanskje oppleve en følelse av at tråkket blir "bedre" av å tenke på hvordan foten beveger seg. En av Grunnen til at klikkpedaler er et fantastisk redskap er at pedalen på vei opp dytter foten din opp med stor hastigheten, det føler av Newtons første lov at foten da vil fortsette i denne retningen, altså opp og bakover, hvis ikke noen annen kraft motvirker dette. Denne kraften kommer fra klikkpedalen. Det er derfor foten din håper av en flat pedal på toppen av tråkket, ikke fordi du trekker opp. Fortsatt en diskutabel påstand, vil jeg mene, men dette var langt mer informativt og interessant!
|
|
|
19/07/2011 19:57
|
alit
Medlem
|
Medlem
"Flere av oss som ikke har drevet med sykling veldig lenge tar faktisk til oss tips fra mer erfarne. Da er det dumt om de erfarne serverer sine egne betraktninger forkledd som fakta."
De som nå råder deg til å glemme rundtråkket er nettopp disse erfarne syklistene du snakker om! Det er litt naivt å google gamle nettsider ang rundtråkk, for så å overse råd fra aktive syklister som til og med har kontroll på seneste forskning.... mener nå jeg da.
Klarte Armstrong (og alle andre proffer) seg uten opptrekk kan sikkert trådstarter ha godt av å glemme det, og heller fokusere på viktige ting for sykkelprestasjoner.
|
|
|
[Re: alit]
19/07/2011 20:41
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
De som nå råder deg til å glemme rundtråkket er nettopp disse erfarne syklistene du snakker om!
Nei. Ikke "de erfarne syklistene." Noen erfarne syklister oppfordrer jo nettopp til å være bevisst på rundtråkk. Når det finnes motstridende meninger er det et billig triks at én aktør sier "det er ingen tvil om at...". Det er villedende for vitebegjærlige ferskinger og bidrar heller ikke til noen fruktbar diskusjon. Det var bare det som var poenget mitt. Sigmunds siste innlegg var forøvrig veldig bra, informativt og et mer saklig bidrag til diskusjonen.
|
|
|
19/07/2011 20:51
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
http://velodynamics2.webs.com/OSFconfusion.pdfHer er forresten en link som blant annet viser grafen fra Coyle studien. Er også enig i at mitt første innlegg hadde hatt godt av utdyping. Bastante uttalelser bør dokumenteres eller ihvertfall begrunnes.
|
|
|
19/07/2011 20:55
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
For å prestere på sykkel er poenget å gjere eit mekanisk arbeid på kortast mogeleg tid. Det mekaniske arbeidet som skal gjerast er ikkje avhengig av rundtråkk, styrke, muskelfibre i aktivitet, e.l. Det som avgrensar kor fort du klarar å gjere arbeidet er aerob og anaerob energifrigjering * arbeidsøkonomi. Dersom rundtråkk og styrketrening skal ha effekt på sykkelprestasjon, må det difor vere pga forbetra arbeidsøkonomi. Ein viktig parameter for arbeidsøkonomi er andel av tråkrafta som går tangentielt med pedalbanen. Det er vanskeleg å få til med eit rundtråkk og mykje lettare dersom mesteparten av tråkket blir gjort i området rundt klokka 3. Dette er kanskje grunnen til at ein del studier peiker mot at rundt tråkk er negativt(!) for arbeidsøkonomien. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1895355?dopt=abstractplus
|
|
|
20/07/2011 08:07
|
lilleskiva
Fersking
|
Fersking
En av Grunnen til at klikkpedaler er et fantastisk redskap er at pedalen på vei opp dytter foten din opp med stor hastigheten, det føler av Newtons første lov at foten da vil fortsette i denne retningen, altså opp og bakover, hvis ikke noen annen kraft motvirker dette. Denne kraften kommer fra klikkpedalen. Det er derfor foten din håper av en flat pedal på toppen av tråkket, ikke fordi du trekker opp.
Dette her oppdaget på en av de første turene med klikkpedaler. Jeg hadde fått et stopp og stod i grøfta, fikk skoa fulle av jord. Måtte skynde meg for å ta igjen de andre. og fikk ikke klikka fast skoa. Slik syklet -300 meter. Da merket jeg forskjellen gitt ..
|
|
|
[Re: lilleskiva]
20/07/2011 08:12
|
lilleskiva
Fersking
|
Fersking
En av Grunnen til at klikkpedaler er et fantastisk redskap er at pedalen på vei opp dytter foten din opp med stor hastigheten, det føler av Newtons første lov at foten da vil fortsette i denne retningen, altså opp og bakover, hvis ikke noen annen kraft motvirker dette. Denne kraften kommer fra klikkpedalen. Det er derfor foten din håper av en flat pedal på toppen av tråkket, ikke fordi du trekker opp.
Dette her oppdaget på en av de første turene med klikkpedaler. Jeg hadde fått et stopp og stod i grøfta, fikk skoa fulle av jord. Måtte skynde meg for å ta igjen de andre. og fikk ikke klikka fast skoa. Slik syklet -300 meter. Da merket jeg forskjellen gitt .. Dette sa meg også at jeg har "rundtråkk" hvilket jeg (den gangen)var sikker på at jeg ikke hadde :-)
Redigert av lilleskiva; 20/07/2011 08:17.
|
|
|
[Re: lilleskiva]
20/07/2011 09:38
|
rocketscientist
Entusiast
|
Entusiast
Når det gjelder min post litt lengre opp om erfaringer med rundtråkk etter justering av sittestilling, så er det ikke opptrekket som ga den (subjektivt vurderte) positive effekten.
Når jeg kom lengre bak på setet, så ble hamstringene og resten av baksiden av låret involvert i langt større grad, men det er da snakk om bevegelsesområdet fra ca kl 16 til 20 hvis vi tar utgangspunkt i høyrebenet og dermed også i større grad "baktrekk" enn opptrekk.
Nå finnes det kanskje studier som antyder at arbeidskapasiteten er konstant og begrenset av O2-opptaket, men dette gir i så fall meg muligheten til å holde en høyere snittfart og hvis alternativet er å miste feltet i et ritt, så sier det seg selv at gevinsten av et effektivt tråkk er stor.
Redigert av rocketscientist; 20/07/2011 09:38.
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
[Re: rocketscientist]
20/07/2011 10:11
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Nei, det er ikke effekten av et effektivt tråkk som er stor, eller ihvertfall ikke effektivt på den måten du skriver. At riktig sittestilling er viktig og at en riktig sittestilling gir deg en subjektiv opplevlese av at du tråkker bakover betyr ikke at det er sånn.
Ta en kikk på linken jeg la ved over så ser du at det rett ig slett ikke er tilfelle, uavhengig av hva du måtte føle.
Som du ser av den er det tilnærmet null torque fra ca kl 18, og de beste rytterne har under null. Med andre ord, et mer effektivt tråkk, slik som også er beskrevet overfor en til kommer fra mer kraft i området +- kl 15.
Det som kan tenkes er at gjennom å fokusere på et eller annet utover den smerten du føler i øyeblikket (for deg tråkkteknikk) gjør deg istand til å sykle fortere.
Som mange er klar over er den beste måten å håndtere smerte å tenke på noe annet (dette er dey forøvrig masse spennende forskning på for tiden, sjekk ut bloggen Frontal Cortex på wired.com)
Redigert av sigmund1; 20/07/2011 10:16.
|
|
|
20/07/2011 10:18
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vi har testet en del på Høyskolen i Lillehammer i forbindelse med treningspanelet i bladet Terrengsykkel. Maskineriet viser tydelig at alle testpersonene har negativt tråkk i nedre fase, også de med godt innarbeidet tråkk og god arbeidsøkonomi forøvrig. Selvfølgelig er det et poeng å etterstrebe mindre negativt påvirkning i tråkkets nedre fase, men å etterstrebe et rundtråkk blir som å prøve å finne opp en evightetsmaskin.
Det som helt klart er viktig er en god sittestilling som er stødig og stabil og som ikke fordrer vipping i hofta, eller utstarkt bevegelse i overkroppen for å generere kraft. Mange sitter for høyt i en misoppfatning om at dette gir maks kraft, når det viser seg at i stedet blir ustabilt og inneffektivt.
God tråkkteknikk handler om avslappet tråkk med relativt høy frekvens og god flyt. Å øve på frekvens rundt 100 tråkk i minuttet er kanskje det smarteste man gjør for å forbedre teknikken.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
20/07/2011 10:30
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Siden jeg nå har fått erfaring med lang tid av sykkelen tror jeg at jeg kan forstå mange nybegynnere som føler at de har dårlig tråkk. For meg føles det ikke naturlig/riktig når jeg tråkker lenger.
Min teori på dette er at sykkelbevegelsen (altså sirkel) er en type bevegelse som vi aldri gjør ellers, det betyr at nervesignalene til musklene opplever dette som uvant og dermed føles tråkket lite effektivt.
Det eneste som kan gjøre noe med denne følelsen er å bevege beina mer i sirkel og den eneste måten å gjøre det på er å sykle mer, dermed klarer nervesignalene som styrer muskelsammentrekningene å optimalisere i forhold til bevegelsen.
|
|
|
20/07/2011 20:52
|
lille gutt
Avhengig
|
Avhengig
Sitat: Sykkeløyvind. Det som helt klart er viktig er en god sittestilling som er stødig og stabil og som ikke fordrer vipping i hofta, eller utstarkt bevegelse i overkroppen for å generere kraft. Mange sitter for høyt i en misoppfatning om at dette gir maks kraft, når det viser seg at i stedet blir ustabilt og inneffektivt.
Hva er for høyt?, og hvordan finne riktig sittehøyde?
Føler at jeg blir sittende noe langt bak på sykkelen når jeg bruker kne/lodd gjennom krank målingene, burde man heller stille inn sykkelen mer på feeling?
|
|
|
[Re: lille gutt]
21/07/2011 17:48
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hva er for høyt?, og hvordan finne riktig sittehøyde?
Føler at jeg blir sittende noe langt bak på sykkelen når jeg bruker kne/lodd gjennom krank målingene, burde man heller stille inn sykkelen mer på feeling?
Feeling er viktig, men det er ikke alltid lett å vite hvordan det skal føles. Det lureste er å prøve seg frem, gjerne med veiledning fra noen som vet hva du bør se etter. Et godt utgangspunkt er å plassere hælene på pedalene å trå hele omdreininger. Dette bør du klare uten å vippe i hofta. Begynn der hvor det akkurat går og prøv deg frem med hvor du plasserer setet på pinnen. Landeveissyklister sitter gjerne godt bakpå for å avlaste resten av kroppen. En annen regel er at du skal sitte i bukken å trå behagelig i 30 km/t for så å bare slippe styret. Dette skal gå uten at du må reise deg opp, eller at du faller fremover.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
21/07/2011 19:37
|
Pink floyd
Ringrev
|
Ringrev
Hva da med slik rotor crank? Bare tull eller flytter den punktene for hvor en er mest effektiv i tråkket?
Hvorfor har kamikaze-piloter hjelm?
|
|
|
|
|