Råd om pariser/tubular dekk
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: Hvaskalståherda?]
#1180487
24/05/2011 20:00
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Dette har sikkert blitt tatt opp i andre tråder, men hvordan gjør dere når dere pungterer med tubular? Jeg har nettopp bestilt meg et sett karbonhjul med tubular dekk, og lurer på hva jeg bør ha med meg av utstyr etc. for å hanskes med en eventuell pungtering.
Hjulene får jeg med dekkene ferdig montert med tape, da jeg var litt skeptisk til å montere de selv første gang. Har med reservedekk - et ultralett Tufo (som lett får plass i vanlig salveske) + dekkspak og pumpe. Reservervedekket har lim på seg. - Skifter dekk når jeg punkterer, går litt raskere enn når jeg må skifte slange på clincher. - Hvor mye tid en bruker avhenger selvsagt om en har trent på det, og at dekket er fornuftig limt. Dekkene jeg har bestilt er Continental competition. Bør jeg da ha med meg et likt dekk, eller bør jeg bare ha med et annet superlett dekk? Når de er limt på med tape, kan jeg da bare rive av det punkterte dekket og legge på et nytt? Vil det da holde hjem/til mål? Hvilket dekk du har som reservedekk, kommer ann på deg selv. Det vanligste er å bruke et slitt vanlig dekk, eller et billigdekk - men da tar det mye plass og vekt under setet. Jeg kjøpte et Tufo Elite Jet, supertynt på 160g - mindre volum og tynnere enn hva jeg ønsker å sykle på - fordelen er at det er enkelt å få med. (Og en ulempe er at det koster litt). Med tape er det bare å vrenge av det gamle, og sette å det nye. Holder fint hjem. Enten en har tape eller lim (med lim på reservedekket) henger det greit nok - ingen problem med vanlig sykling, men bør være litt forsiktig i de krappeste svingene.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: alfred]
#1180721
25/05/2011 07:07
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 178
ScottScaleLTD
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 178 |
Er det noen "lur" måte å strekke dekk når man ikke har ledig felg å strekke dekket på?
T.
Lønn etter forbruk!
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: ScottScaleLTD]
#1180789
25/05/2011 08:01
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Joshua
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142 |
Hvordan tar man av et dekk på letteste måte, av carbon felg?
...Joshua...
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: Joshua]
#1180966
25/05/2011 10:32
|
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728
ThB
Besatt
|
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728 |
Slipper ut lufta og rugger det fra side til side på motsatt side av ventilen, helt til det slipper. Det hjelper hvis man har vært litt sparsom med limet akkurat der. En dekkspak i plast kan være greit.
Thomas
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: ThB]
#1181034
25/05/2011 11:24
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Har også lest (men ikke prøvd selv) å ha med et lynskarpt barberblad og dele dekket i to, så stikke fingen inn i det og rive løs.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: alfred]
#1181043
25/05/2011 11:29
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Kanskje bedre å bruke barberbladet (au) til å skjære i limet med? Innbiller meg at basetapen fort kan bli sittende igjen om man skjærer over den.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: Joshua]
#1181091
25/05/2011 12:03
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Limer selvsagt enten ikke i det hele tatt, eller evt. svært sparsommelig tvers over for ventilen. Da går det greit å lirke en dekkspak i plast under dekket og så bare "skjære" dekket av.
Generelt gjelder det å huske at limte forbindelser er utrolig sterke i aksielt strekk, mens de gjennomgående ikke kan motstå rare skjærkraften.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: TashkentTerror]
#1181093
25/05/2011 12:04
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Joshua
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142 |
Takk for tips. Limte de ikke selv. Lufta er ute etter kræsj i over 50 km/h, pga at en bil brøt vikeplikta... Auu!
...Joshua...
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: Joshua]
#1181146
25/05/2011 12:35
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 308
NAVN?
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 308 |
Leste at det er noe som kalles den belgiske metoden med både tape og lim? Er målet at Dekket skal sitte ekstremt godt? Med tanke på hvor vanskelig det var å strekke dekket samt sette det på, ser jeg for meg at det sitter ganske så godt med høyt trikk og en liten dose lim, men igjen er jeg helt blank. På spørsmål om det er mulig å strekke et dekk uten et tub hjul, så er vel svaret ja, men det er tungt , slitsomt og tar tid + at du løper en liten risiko for å skade dekket om du står på dekket i den ene enden, og drar i den andre?
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: NAVN?]
#1181181
25/05/2011 13:00
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Har aldri snakket med noen som har rullet et dekk av. Synes det virker som det har blitt et overdrevent fokus på sterk nok liming etter at amerikanerne med deres helgarderinger mot søksmål begynte med limedekk.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: imag]
#1181187
25/05/2011 13:05
|
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523 |
Med teip og lim eliminerer du sjangsen for at det skal kunne komme vann inne i fra felgen og ødelegge limet under dekket. Med mindre du sykler Paris-Roubaix i snø og søle så tror jeg det ikke er noen vits.
Er enig med Imag som sier at det er først og fremst amerikanere, og amerikanske internettsider hvor det er ekstremt mye prat om liming. Det handler vel også om at de sykler ekstremt mye kriteriumsritt med krappe svinger og høy fart.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: imag]
#1181190
25/05/2011 13:07
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
KenR
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531 |
Har aldri snakket med noen som har rullet et dekk av. Synes det virker som det har blitt et overdrevent fokus på sterk nok liming etter at amerikanerne med deres helgarderinger mot søksmål begynte med limedekk. Jeg har. Det er ikke noe problem så lenge det er luft i dekket, men etter punktering er situasjonen en helt. Mitt klare råd er å ikke bremse spesielt hardt eller svinge spesielt brått med flatt framhjul  .
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: KenR]
#1181202
25/05/2011 13:24
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
OK, du får vel egentlig fram det jeg mente å si, som var omtrent:
Jeg har aldri snakket med noen som har rullet et ikke-punktert dekk av felgen.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: imag]
#1181308
25/05/2011 16:45
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
OK, du får vel egentlig fram det jeg mente å si, som var omtrent:
Jeg har aldri snakket med noen som har rullet et ikke-punktert dekk av felgen. Hvis dekket står på i flere år tørker limet inn, og dekket kan rulle. Jeg har aldri snakket med noen som har rullet et ikke-punktert dekk med mindre enn 2 år gammel lim av felgen. Tape+lim er for cyclocross - det er noe helt annet enn landevei.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: imag]
#1181358
25/05/2011 18:03
|
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Erlend L
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488 |
Betyr det at før i tiden brukte man ikke lim på pariserdekk? Hvordan var de da festet til felgen?
Tursyklist og hobbytriatlet.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: Erlend L]
#1181682
26/05/2011 06:34
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787 |
Betyr det at før i tiden brukte man ikke lim på pariserdekk? Hvordan var de da festet til felgen? Dette lurer jeg også på nå...
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: Spiffhopeless]
#1181691
26/05/2011 06:41
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
imag
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021 |
Det jeg mener, og som sikkert de fleste også greide å lese ut av det jeg faktisk skrev, er omtrent (...):
Etter at alle de amerikanske tannlegene og advokatene som kjøper sykler til $20K for å sykle kriterium på en parkeringsplass hver lørdag og ellers aldri sitter på setet fant ut at proffene i Europa bruker limedekk, fant de selv ut at limedekk måtte jo være biens knær hvis man skal se "euro" ut (jf. OREC), og gikk over til å eksklusivt bruke slike.
For å svare på det dere rent konkret spør om, så brukte de jern-nagler fram til limet ble oppfunnet i 1977.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: imag]
#1181752
26/05/2011 07:45
|
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787 |
ah.. Så overmye liming er bare for at tannlegene ikke skal måtte fikse sine egne tenner?  Ok, undervurderte konsumermentaliteten i amerika og leste vel bare at det var Amerikanerne som var mest opptatt av det og da antydet man at det var en sterkere tradisjon der borte enn her i euroland. Sak oppklart. (Nå har jeg fått mange lærepenger i det siste, internettselvtilliten min nærmer seg nye dybder)
"If you are going to die! make sure its in the front of the peloton!" Raphael Geminiani to Jacques Anquetil
If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: Spiffhopeless]
#1189574
05/06/2011 16:42
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
stian j
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227 |
fikk erfare min første punktering med pariser idag, noe som er kjedelig under ritt. Mens jeg satt på gjerdet og ventet på følgebilen rakk jeg og tenke mye på akkurat dette problemet. jeg var bla innom tanken på dette med guffe/skum som jeg ser de selger på sykkelbutikkene, Er det tingen å ha med seg sammen med pumpe eller patron? eller er det kun et nytt dekk som gjelder? når det gjelder nytt dekk ute i løypa ser jeg det skrives at dekket skal være ferdig limt.. blir ikke det mye gris i baklomma, eller skal limet være herdet? Om jeg går for den siste løsninga, hva er framgangsmåten ved dekkbytte?
Det står veloflex carbon på nå og det virker som er meget bra dekk på alle forhold, spesielt våt asfalt! Men jeg er 93kg og lurer på om carbon varianten er for pinglete til meg?
-Trek Top fuel 9,9 -Look 695 Di2 -Look 486 Custom
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: stian j]
#1189579
05/06/2011 16:53
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
I et ritt hadde jeg satset på disse løsningene, i prioritert rekkefølge:
1. reservehjul fra følgebil eller noen i løypa om mulig 2. Vittoria Pitstop 3. ferdiglimt reservedekk 4. taxi hjem
Ferdiglimt reservedekk bør du brette slik at ikke to limte flater ligger mot hverandre.
Du river av det gamle dekket, setter på reservedekket og pumper det opp før du sykler forsiktig videre.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: TashkentTerror]
#1189581
05/06/2011 16:55
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
..husk også at ventilen på reservedekket med fordel kan være preppet for ventilforlenger e.l. slik at du ikke får problemer med å fylle luft på reservedekket, det blir fort frustrerende å pumpe med en håndpumpe om det lekker luft mellom ventil og forlenger :-)
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: TashkentTerror]
#1189594
05/06/2011 17:23
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
stian j
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227 |
1. er et bra alternativ, helt klart. 2. denne så spennende ut, kan man gi bånn gass igjen etter fylling og bør man kjøre på med ekstra luft? 3. dette må isåfal bli på treningsturer da man uansett må ta det helt med ro hjem/inn til mål.
-Trek Top fuel 9,9 -Look 695 Di2 -Look 486 Custom
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: stian j]
#1189621
05/06/2011 18:03
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960 |
Ideelt sett bør man fylle ekstra luft, men Pitstopboksen bør gi et brukbart trykk om du tømmer den fullstendig. Time is of the essence!
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: TashkentTerror]
#1189636
05/06/2011 18:16
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
stian j
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227 |
takker for svar, leser at en slik boks skal gi mellom 6-6,5 bar og at hvist hullet ikke er for stort trenger man ikke bytte dekk pga punkteringen, altså alt i orden igjen.
-Trek Top fuel 9,9 -Look 695 Di2 -Look 486 Custom
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: stian j]
#1189677
05/06/2011 18:55
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
1. er et bra alternativ, helt klart. 2. denne så spennende ut, kan man gi bånn gass igjen etter fylling og bør man kjøre på med ekstra luft? 3. dette må isåfal bli på treningsturer da man uansett må ta det helt med ro hjem/inn til mål. Er ingen grunn til å ta det med ro på veien hjem, en må bare være litt varsom i krappe svinger. - Dvs. hvis pit-stop virker, svært ofte er hullet for stort til at den tetter. Jeg har droppet boksen.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: alfred]
#1190880
06/06/2011 21:22
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
stian j
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227 |
-Trek Top fuel 9,9 -Look 695 Di2 -Look 486 Custom
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: stian j]
#1192297
08/06/2011 11:20
|
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
alfred
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864 |
Uvanlig å bruke 27*1 på disse. Uansett, dette er standard billige tubulars som passer - 22mm breie. Fine til trening.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: alfred]
#1193050
09/06/2011 08:09
|
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
stian j
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227 |
Gikk for conti competition, for galt å sette girodekket på Easton EC 90 aero...
-Trek Top fuel 9,9 -Look 695 Di2 -Look 486 Custom
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: stian j]
#1217182
17/07/2011 12:32
|
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598
trolla
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598 |
Trenger pariser dekk til et sett med Zipp 404. Vurderer Veloflex Carbon eller Extreme som jeg håper skal fungere i Trøndelag. Har lest at Carbon skal være litt mer holdbare enne Extreme. Er dette riktig? Hvordan er slitestyrken på Carbon/Extreme mot Vittoria CX Evo 2? Har også vurdert Continental Competition så hvis noen har noe å melde om disse så er det interessant.
Lurer også på hvilke ventilforlengere jeg kan/skal bruke med Veloflex. Jeg har et sett med Lezyne 80mm ventilforlengere som jeg har brukt på Michelin latex slanger. Kan jeg bruke disse?
Til slutt, hvor er beste stedet å kjøpe Veloflex dekk? Hvilket lim bør jeg kjøpe?
Redigert av trolla; 17/07/2011 12:35.
|
|
|
Re: Råd om pariser/tubular dekk
[Re: trolla]
#1217339
17/07/2011 18:47
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz
Besatt
|
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004 |
Trenger pariser dekk til et sett med Zipp 404. Vurderer Veloflex Carbon eller Extreme som jeg håper skal fungere i Trøndelag. Har lest at Carbon skal være litt mer holdbare enne Extreme. Er dette riktig? Carbon er 320TPI og Extreme 350TPI. Veloflex sier forventet levetid på Carbon er 3000km bak/6000km foran mens Extreme er 2500km bak og 5000km foran.
|
|
|
|
|