Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Råd om pariser/tubular dekk

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: Hvaskalståherda?] #1180487 24/05/2011 20:00
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Sitat: Hvaskalståherda?
Sitat: alfred
Sitat: Hvaskalståherda?
Dette har sikkert blitt tatt opp i andre tråder, men hvordan gjør dere når dere pungterer med tubular? Jeg har nettopp bestilt meg et sett karbonhjul med tubular dekk, og lurer på hva jeg bør ha med meg av utstyr etc. for å hanskes med en eventuell pungtering.

Hjulene får jeg med dekkene ferdig montert med tape, da jeg var litt skeptisk til å montere de selv første gang.

Har med reservedekk - et ultralett Tufo (som lett får plass i vanlig salveske) + dekkspak og pumpe. Reservervedekket har lim på seg.
- Skifter dekk når jeg punkterer, går litt raskere enn når jeg må skifte slange på clincher.
- Hvor mye tid en bruker avhenger selvsagt om en har trent på det, og at dekket er fornuftig limt.


Dekkene jeg har bestilt er Continental competition. Bør jeg da ha med meg et likt dekk, eller bør jeg bare ha med et annet superlett dekk? Når de er limt på med tape, kan jeg da bare rive av det punkterte dekket og legge på et nytt? Vil det da holde hjem/til mål?

Hvilket dekk du har som reservedekk, kommer ann på deg selv. Det vanligste er å bruke et slitt vanlig dekk, eller et billigdekk - men da tar det mye plass og vekt under setet.
Jeg kjøpte et Tufo Elite Jet, supertynt på 160g - mindre volum og tynnere enn hva jeg ønsker å sykle på - fordelen er at det er enkelt å få med. (Og en ulempe er at det koster litt).
Med tape er det bare å vrenge av det gamle, og sette å det nye. Holder fint hjem.

Enten en har tape eller lim (med lim på reservedekket) henger det greit nok - ingen problem med vanlig sykling, men bør være litt forsiktig i de krappeste svingene.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: alfred] #1180721 25/05/2011 07:07
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 178
S
ScottScaleLTD Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
S
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 178
Er det noen "lur" måte å strekke dekk når man ikke har ledig felg å strekke dekket på?

T.


Lønn etter forbruk!
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: ScottScaleLTD] #1180789 25/05/2011 08:01
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Joshua Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Hvordan tar man av et dekk på letteste måte, av carbon felg?


...Joshua...
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: Joshua] #1180966 25/05/2011 10:32
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728
ThB Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Sep 2005
Innlegg: 4,728
Slipper ut lufta og rugger det fra side til side på motsatt side av ventilen, helt til det slipper. Det hjelper hvis man har vært litt sparsom med limet akkurat der. En dekkspak i plast kan være greit.


Thomas
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: ThB] #1181034 25/05/2011 11:24
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Har også lest (men ikke prøvd selv) å ha med et lynskarpt barberblad og dele dekket i to, så stikke fingen inn i det og rive løs.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: alfred] #1181043 25/05/2011 11:29
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
Kanskje bedre å bruke barberbladet (au) til å skjære i limet med? Innbiller meg at basetapen fort kan bli sittende igjen om man skjærer over den.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: Joshua] #1181091 25/05/2011 12:03
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Limer selvsagt enten ikke i det hele tatt, eller evt. svært sparsommelig tvers over for ventilen. Da går det greit å lirke en dekkspak i plast under dekket og så bare "skjære" dekket av.

Generelt gjelder det å huske at limte forbindelser er utrolig sterke i aksielt strekk, mens de gjennomgående ikke kan motstå rare skjærkraften.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: TashkentTerror] #1181093 25/05/2011 12:04
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Joshua Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: May 2007
Innlegg: 2,142
Takk for tips. Limte de ikke selv. Lufta er ute etter kræsj i over 50 km/h, pga at en bil brøt vikeplikta... Auu!


...Joshua...
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: Joshua] #1181146 25/05/2011 12:35
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 308
N
NAVN? Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
N
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 308
Leste at det er noe som kalles den belgiske metoden med både tape og lim? Er målet at Dekket skal sitte ekstremt godt? Med tanke på hvor vanskelig det var å strekke dekket samt sette det på, ser jeg for meg at det sitter ganske så godt med høyt trikk og en liten dose lim, men igjen er jeg helt blank. På spørsmål om det er mulig å strekke et dekk uten et tub hjul, så er vel svaret ja, men det er tungt , slitsomt og tar tid + at du løper en liten risiko for å skade dekket om du står på dekket i den ene enden, og drar i den andre?

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: NAVN?] #1181181 25/05/2011 13:00
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Har aldri snakket med noen som har rullet et dekk av. Synes det virker som det har blitt et overdrevent fokus på sterk nok liming etter at amerikanerne med deres helgarderinger mot søksmål begynte med limedekk.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: imag] #1181187 25/05/2011 13:05
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
lim3 Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Jun 2007
Innlegg: 1,523
Med teip og lim eliminerer du sjangsen for at det skal kunne komme vann inne i fra felgen og ødelegge limet under dekket. Med mindre du sykler Paris-Roubaix i snø og søle så tror jeg det ikke er noen vits.

Er enig med Imag som sier at det er først og fremst amerikanere, og amerikanske internettsider hvor det er ekstremt mye prat om liming. Det handler vel også om at de sykler ekstremt mye kriteriumsritt med krappe svinger og høy fart.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: imag] #1181190 25/05/2011 13:07
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
K
KenR Offline
Besatt
Offline
Besatt
K
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 3,531
Sitat: imag
Har aldri snakket med noen som har rullet et dekk av. Synes det virker som det har blitt et overdrevent fokus på sterk nok liming etter at amerikanerne med deres helgarderinger mot søksmål begynte med limedekk.


Jeg har. Det er ikke noe problem så lenge det er luft i dekket, men etter punktering er situasjonen en helt. Mitt klare råd er å ikke bremse spesielt hardt eller svinge spesielt brått med flatt framhjul ICON_SMILE.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: KenR] #1181202 25/05/2011 13:24
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
OK, du får vel egentlig fram det jeg mente å si, som var omtrent:

Jeg har aldri snakket med noen som har rullet et ikke-punktert dekk av felgen.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: imag] #1181308 25/05/2011 16:45
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Sitat: imag
OK, du får vel egentlig fram det jeg mente å si, som var omtrent:

Jeg har aldri snakket med noen som har rullet et ikke-punktert dekk av felgen.


Hvis dekket står på i flere år tørker limet inn, og dekket kan rulle.

Jeg har aldri snakket med noen som har rullet et ikke-punktert dekk med mindre enn 2 år gammel lim av felgen.

Tape+lim er for cyclocross - det er noe helt annet enn landevei.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: imag] #1181358 25/05/2011 18:03
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
E
Erlend L Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jan 2010
Innlegg: 1,488
Sitat: imag
...begynte med limedekk.
Betyr det at før i tiden brukte man ikke lim på pariserdekk? Hvordan var de da festet til felgen?


Tursyklist og hobbytriatlet.
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: Erlend L] #1181682 26/05/2011 06:34
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Sitat: Erlend L
Sitat: imag
...begynte med limedekk.
Betyr det at før i tiden brukte man ikke lim på pariserdekk? Hvordan var de da festet til felgen?


Dette lurer jeg også på nå...


"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: Spiffhopeless] #1181691 26/05/2011 06:41
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
I
imag Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
I
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 2,021
Det jeg mener, og som sikkert de fleste også greide å lese ut av det jeg faktisk skrev, er omtrent (...):

Etter at alle de amerikanske tannlegene og advokatene som kjøper sykler til $20K for å sykle kriterium på en parkeringsplass hver lørdag og ellers aldri sitter på setet fant ut at proffene i Europa bruker limedekk, fant de selv ut at limedekk måtte jo være biens knær hvis man skal se "euro" ut (jf. OREC), og gikk over til å eksklusivt bruke slike.

For å svare på det dere rent konkret spør om, så brukte de jern-nagler fram til limet ble oppfunnet i 1977.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: imag] #1181752 26/05/2011 07:45
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
Spiffhopeless Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
Registrert: Dec 2008
Innlegg: 1,787
ah.. Så overmye liming er bare for at tannlegene ikke skal måtte fikse sine egne tenner? ICON_WINK

Ok, undervurderte konsumermentaliteten i amerika og leste vel bare at det var Amerikanerne som var mest opptatt av det og da antydet man at det var en sterkere tradisjon der borte enn her i euroland.

Sak oppklart. (Nå har jeg fått mange lærepenger i det siste, internettselvtilliten min nærmer seg nye dybder)


"If you are going to die! make sure
its in the front of the peloton!"
Raphael Geminiani to Jacques Anquetil

If your not sleeping you should be eating.If your not eating you should be cycling
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: Spiffhopeless] #1189574 05/06/2011 16:42
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
S
stian j Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
fikk erfare min første punktering med pariser idag, noe som er kjedelig under ritt. Mens jeg satt på gjerdet og ventet på følgebilen rakk jeg og tenke mye på akkurat dette problemet. jeg var bla innom tanken på dette med guffe/skum som jeg ser de selger på sykkelbutikkene, Er det tingen å ha med seg sammen med pumpe eller patron? eller er det kun et nytt dekk som gjelder? når det gjelder nytt dekk ute i løypa ser jeg det skrives at dekket skal være ferdig limt.. blir ikke det mye gris i baklomma, eller skal limet være herdet? Om jeg går for den siste løsninga, hva er framgangsmåten ved dekkbytte?

Det står veloflex carbon på nå og det virker som er meget bra dekk på alle forhold, spesielt våt asfalt! Men jeg er 93kg og lurer på om carbon varianten er for pinglete til meg?


-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: stian j] #1189579 05/06/2011 16:53
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
I et ritt hadde jeg satset på disse løsningene, i prioritert rekkefølge:

1. reservehjul fra følgebil eller noen i løypa om mulig
2. Vittoria Pitstop
3. ferdiglimt reservedekk
4. taxi hjem

Ferdiglimt reservedekk bør du brette slik at ikke to limte flater ligger mot hverandre.

Du river av det gamle dekket, setter på reservedekket og pumper det opp før du sykler forsiktig videre.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: TashkentTerror] #1189581 05/06/2011 16:55
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
..husk også at ventilen på reservedekket med fordel kan være preppet for ventilforlenger e.l. slik at du ikke får problemer med å fylle luft på reservedekket, det blir fort frustrerende å pumpe med en håndpumpe om det lekker luft mellom ventil og forlenger :-)

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: TashkentTerror] #1189594 05/06/2011 17:23
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
S
stian j Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
1. er et bra alternativ, helt klart.
2. denne så spennende ut, kan man gi bånn gass igjen etter fylling og bør man kjøre på med ekstra luft?
3. dette må isåfal bli på treningsturer da man uansett må ta det helt med ro hjem/inn til mål.


-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: stian j] #1189621 05/06/2011 18:03
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
TashkentTerror Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 960
Ideelt sett bør man fylle ekstra luft, men Pitstopboksen bør gi et brukbart trykk om du tømmer den fullstendig. Time is of the essence!

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: TashkentTerror] #1189636 05/06/2011 18:16
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
S
stian j Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
takker for svar, leser at en slik boks skal gi mellom 6-6,5 bar og at hvist hullet ikke er for stort trenger man ikke bytte dekk pga punkteringen, altså alt i orden igjen.


-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: stian j] #1189677 05/06/2011 18:55
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Sitat: stian j
1. er et bra alternativ, helt klart.
2. denne så spennende ut, kan man gi bånn gass igjen etter fylling og bør man kjøre på med ekstra luft?
3. dette må isåfal bli på treningsturer da man uansett må ta det helt med ro hjem/inn til mål.


Er ingen grunn til å ta det med ro på veien hjem, en må bare være litt varsom i krappe svinger.
- Dvs. hvis pit-stop virker, svært ofte er hullet for stort til at den tetter. Jeg har droppet boksen.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: alfred] #1190880 06/06/2011 21:22
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
S
stian j Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
Hvilken dim er egentlig 27x1, og hva er forskjellen på disse? ser det står 28x22 på begge dekksidene...

http://www.bikepartner.no/display.aspx?menuid=280&prodid=789

http://www.xxl.no/sykkel/deler-vedlikehold/sykkeldekk/dekk-giro-pariser-27-x-1-1025318


-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: stian j] #1192297 08/06/2011 11:20
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
A
alfred Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
A
Registrert: Dec 2006
Innlegg: 1,864
Sitat: stian j
Hvilken dim er egentlig 27x1, og hva er forskjellen på disse? ser det står 28x22 på begge dekksidene...

http://www.bikepartner.no/display.aspx?menuid=280&prodid=789

http://www.xxl.no/sykkel/deler-vedlikehold/sykkeldekk/dekk-giro-pariser-27-x-1-1025318


Uvanlig å bruke 27*1 på disse. Uansett, dette er standard billige tubulars som passer - 22mm breie.
Fine til trening.

Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: alfred] #1193050 09/06/2011 08:09
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
S
stian j Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
S
Registrert: Jun 2009
Innlegg: 227
Gikk for conti competition, for galt å sette girodekket på Easton EC 90 aero...


-Trek Top fuel 9,9
-Look 695 Di2
-Look 486 Custom
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: stian j] #1217182 17/07/2011 12:32
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598
T
trolla Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
T
Registrert: Sep 2009
Innlegg: 598
Trenger pariser dekk til et sett med Zipp 404. Vurderer Veloflex Carbon eller Extreme som jeg håper skal fungere i Trøndelag. Har lest at Carbon skal være litt mer holdbare enne Extreme. Er dette riktig? Hvordan er slitestyrken på Carbon/Extreme mot Vittoria CX Evo 2? Har også vurdert Continental Competition så hvis noen har noe å melde om disse så er det interessant.

Lurer også på hvilke ventilforlengere jeg kan/skal bruke med Veloflex. Jeg har et sett med Lezyne 80mm ventilforlengere som jeg har brukt på Michelin latex slanger. Kan jeg bruke disse?

Til slutt, hvor er beste stedet å kjøpe Veloflex dekk? Hvilket lim bør jeg kjøpe?

Redigert av trolla; 17/07/2011 12:35.
Re: Råd om pariser/tubular dekk [Re: trolla] #1217339 17/07/2011 18:47
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
anderz Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 3,004
Sitat: trolla
Trenger pariser dekk til et sett med Zipp 404. Vurderer Veloflex Carbon eller Extreme som jeg håper skal fungere i Trøndelag. Har lest at Carbon skal være litt mer holdbare enne Extreme. Er dette riktig?

Carbon er 320TPI og Extreme 350TPI. Veloflex sier forventet levetid på Carbon er 3000km bak/6000km foran mens Extreme er 2500km bak og 5000km foran.

Side 3 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support, Valentino