For moro skyld så tenkte jeg at jeg skulle bytte ut de fire største dreva på min SRAM PG-970-kassett med aluminiumsdrev frest ut av ett stykke. Det burde redusere vekten med ca 150 g. Siden jeg ikke har 7075-T6 i passende dimensjoner så blir det bare 6082-T6 (ca 66% av styrken og hardheten til 7075-T6 hvis jeg husker rett). Den er i hovedsak laget for pynt, men blir nok funksjonell.
Bildene viser noen faser i fresingen, og den ferdige baksiden. Jeg holder på å frese ut fremsiden av kassetten nå.
Redigert av Tor Arne; 16/07/201122:02.
Re: Norgesmesterskap i runkepelling - DIY CNC- kassett
[Re: Tor Arne]
#121697416/07/201122:05
Tegningen lages i CAD-program, og behandles i Vectric Aspire (http://www.vectric.com/) før den freses i en hjemmelaget CNC-fres. Det er ikke mye Biltema-utstyr på denne maskina.
Her er et bilde av maskina der den jobber nå. Dette er forresten 32-28-24-21-drev. Håper det går bra, og at jeg ikke ødelegger kassetten før den er ferdig. Hehe
Redigert av Tor Arne; 16/07/201122:17.
#121698416/07/201122:24
Jeg har frest i nesten fire timer nå, og er ikke ferdig. Tror ikke jeg har tid til å starte produksjon. Første forsøk pleier alltid å ta mye ekstra tid da.
Jeg har laget en del sykkeldeler før også med hjelp av maskina mi. Jeg har laget noen aludrev til en kasset før, og det funker fint, så har jeg laget en elliptisk klinge med 60 tenner til liggesykkelen min, støpeførmer til karbonhjulprofiler, og noe smådeler til styrelager, bremser og sånt når jeg trenger det. Den brukes selvfølgelig til veldig mye annet som ikke er sykkelrelatert også.
Redigert av Tor Arne; 16/07/201122:45.
#121700216/07/201123:02
Nå er den forbi andregir, så nå er det ikke lenge før jeg skal begynne med det virkelig vanskelige jobben; jeg må frese under tennene med et klønete verktøy.
#121701916/07/201123:42
Jeg fikk problemer med verktøyet som skulle grave under tenna. Det er for svakt, så jeg stoppa før den ødela noe. Det er ikke noen stor sak å fjerne materialet under tenna manuelt. Kassetten gikk fra 323 g til 178 g.
#121702617/07/201100:22
Kult! Hvordan blir giringa på de 4 innterste drevene? Ikke det helt store sikkert? Du må kanskje file ned noen tenner for at kjedet i det heletatt skal hoppe opp/ned?
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
Sykt kuult. Du får ta opp kampen mot Mattias Hellöre ;-) Ser ut som du har hendene til en kjempe når du holder det hjulet..... regner med att det er til din liggesykkel?
It`s not the fart that kills, but the smell -Petter Solberg-
Kult! Hvordan blir giringa på de 4 innterste drevene? Ikke det helt store sikkert? Du må kanskje file ned noen tenner for at kjedet i det heletatt skal hoppe opp/ned?
Jeg pleier å file skråkanter på de respektive tenna for hånd etter at jeg har frest ut drev. Jeg kopierer formen på de originale tenna. Tidligere forøk girer helt fint. Jeg tror det er mye mindre kritisk enn det ser ut til.
#121727817/07/201116:56
10mm pitch på alle akser? Hva slags interface bruker du fra pc til driverne?
10 mm på Y, 5 mm på X og Z. Skulle helst hatt 10 på alle da jeg hadde fått utnyttet motorene mine bedre. Jeg hadde 10 på X også før jeg forlenget aksen, og kunne kjøre fortere uten å miste styrken. Det er mulig jeg lager en del nye deler til maskinen senere, med maskinen.
Jeg klikket meg inn på tråden pga. et ord i tittelen, men er enda ikke blitt noe mer klok og "runkepelling" er like ukjent nå, slev etter alle bildene.
Uansett kudos til Tor Arne for både hjemmesnekra fres og kassett