Er det nokon her som kan fortelje meg kva det betyr?
Det kommer fra gamle tiders ketsjupflasker i glass. Du måtte banke dem i bunn, hardt og lenge, før det kom noe, og når det kom så kom halve flaskens innhold med én gang. Uttrykket ketsjupeffekt betyr altså at man jobber hardt for noe, uten resultat til å begynne med og så plutselig får man veldig mye resultat.
Det var også en yndet måte å beskrive eldre Saab turbo-biler på. Jeg hadde en Saab 900 Aero for noen år siden, og der skjedde det fint lite under 2500 omdreininger. Mer som steindødt. Men omtrent på 2500-2600 skjedde alt. Du ble røsket bakover i setet, holdt stive hender i rattet og bare hang med. Så roet det seg igjen over ca 4000 omdreininger. Ufattelig morsomt, men litt slitsomt
If at first you don't succeed, skydiving is not for you.
(At eg ikkje kjende uttrykket skuldast nok at eg ikkje et ketsjup. )
For ordens skyld, det gjør ikke jeg heller. Har aldri gjort og kommer aldri til å gjøre. Et kulturmenneske må da ha prinsipper.
Hva er dette for noe tøv da gutter? Nei, man skal ikke ha ketchup på alt, og min kollega med "I put ketchup on my ketchup" T-skjorte er nok i overkant entusiastisk, men ketchup er da riktig så bra til sitt bruk.
Man kan godt styre klar av Idun-varianten - kok den evt selv om det er for flaut å kjøpe på butikken.
Men for folk som bruker mokkakanne på primus er det vel kanskje ikke håp.
Redigert av jørgm; 14/07/201110:34. Rediger grunn: korrektur
(At eg ikkje kjende uttrykket skuldast nok at eg ikkje et ketsjup. )
For ordens skyld, det gjør ikke jeg heller. Har aldri gjort og kommer aldri til å gjøre. Et kulturmenneske må da ha prinsipper.
Hva er dette for noe tøv da gutter? Nei, man skal ikke ha ketchup på alt, og min kollega med "I put ketchup on my ketchup" T-skjorte er nok i over kant entusiastisk, men ketchup er da riktig så bra til sitt bruk.
Man kan godt styre klar av Idun-varianten - kok den evt selv om det er for flaut å kjøpe på butikken.
Men for folk som bruker mokkakanne på primus er det vel kanskje ikke håp.
Jepp, ketsjup har sin plass i kjøleskapet(i og for seg nærmest uunngåelig meg små barn i huset)og passer fint til noen få ting. Det beste er å lage sin egen, gidder man ikke det er Heinz sin variant ålreit. Kjøp Heinz på glass for å teste ut effekten!
Ketchup er som Thousand Island. De ferdigvariantene du får smaker pyton. Lager du derimot disse smaksforsterkerene selv vil du få et helt annet forhold til det.
Hjemmelaget ketchup er utrolig godt, men en noe tidkrevende prosess.
Har lagt merke til at de fleste oppskriftene i dag inneholder tomater på boks i basisen. Bruk ekte solmodne tomater istedet. La de ligge noen timer på svak varme i ovn (på matpapir) før du bruker dem. Gjerne natten over.
Redigert av DagRS; 14/07/201111:28.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson