Lengste nedkjøring i Oslomarka..?
|
Re: Lengste nedkjøring i Oslomarka..?
[Re: polkaDOT]
23/06/2009 18:51
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det der er ned fra Båhushøgda , se Geir Anders sin stiguide fra 2002: http://terrengsykkel.no/index.php?stid=43. Nedkjøringen fra Rundkollen er hakket lengre, men vesentlig mindre tilgjengelig. Jeg skal sannelig finne fram en sporlogg å se hvor lang tid jeg har brukt ned der. Neppe sju minutter og i hvert fall mer enn tjue minutter opp. Herlig syklet, Øyvind!
Redigert av runermm; 23/06/2009 18:54.
|
|
|
23/06/2009 20:25
|
Olja Lyn
Fersking
|
Fersking
Bra fart ned fra Fagervann der Øyvind. Har sykla den stien noen ganger, ser ut som du har nydelig fint driv hele veien. En perle av en sti ja.
Stien fra Granberget ned dalen mellom Fugleleiken og Grytlihøgda som ender opp på Monsetangen er i samme klasse. Helt syko. Der kan man rulle seg rundt i latterkrampe i gresset på Monsetangen.
MariusO ---------------------------- F-A-R medlem
|
|
|
[Re: Nilsern]
23/06/2009 22:32
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En av de beste etter mine opplevelser ligger på andre siden av Nordmarka iforhold til Oslo. Det skal finnes stimuligheter opp til Tverrsjøen også, men så mange år siden jeg tok oppturen via sti at jeg husker ikke. Turen starter med grus sykling opp Svenoa med start f.eks fra Esso på Jevnaker til Tverrsjøen. Sykle videre mot mylla og ta av over mot Ølja. Her stopper veien etter ca 1,5 km og går over til sti (500-1000m. Når man da kommer ut på veien igjen, fortsetter man til venstre. Etter ca 1 km kan man ta av til høyre ned mot Mylla, ikke gjør dette men fortsett videre rett frem rundt en venstresving og ta hardt opp til venstre rett etter dette. Herfra klatrer man oppover en traktorvei et lite stykke før man er på toppen og det går over til sti. Herfra kan man følge en sti helt ned til Jevnaker igjen. Dette er en fantastisk nedkjøring som jeg kan se for meg er rundt 5 km. Stien har et navn, men jeg husker ikke hva det var. Jeg har syklet den på HT og FS, begge er mulig. Stien er stort sett ganske rask og smooth, men med enkelte utfordringer til tider. Jeg har også blitt kjørt opp til denne stien for å sykle den ned igjen, har da også hatt folk med på DH sykkel. [bilde] http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-...9_4355132_n.jpg[/bilde] Er det Søtbakkdalen du mener? Den har stått på lista lenge men har aldri fått gjennomført det. era og Pinwiz la ut en turrapport derfra for noen år siden men finner ikke tråden igjen.
|
|
|
[Re: Olja Lyn]
24/06/2009 05:24
|
langen
Besatt
|
Besatt
Stien fra Granberget ned dalen mellom Fugleleiken og Grytlihøgda som ender opp på Monsetangen er i samme klasse. Helt syko. Der kan man rulle seg rundt i latterkrampe i gresset på Monsetangen.
Er dette en parallell til Fugleleiken da? Hvor er Monsetangen - finner det ikke på noe kart.
-Magnus
|
|
|
[Re: langen]
24/06/2009 06:31
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg vil tro dere snakker om samme stien. Monsetangen er den store sletta i enden av grusveien hvor den brede stien mot Fugleleiken og Sandermosen starter.
|
|
|
[Re: runermm]
24/06/2009 18:41
|
langen
Besatt
|
Besatt
Aha. Så Granberget er bare "toppen" av Fugleleiken da?
-Magnus
|
|
|
[Re: langen]
24/06/2009 21:25
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det stemmer nok, Magnus. Du var redd du hadde gått glipp en perle, nå? :-)
|
|
|
25/06/2009 15:46
|
langen
Besatt
|
Besatt
Såklart  Spesielt hvis den hadde vært så nærme..
-Magnus
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
26/06/2009 09:34
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Du har vel ikke et oversiktskart i googlemaps eller noe for oss som desverre ikke er så kjent i marka?
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
[Re: BeefCake]
26/06/2009 09:53
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Vis nå litt initiativ da. Et enkelt kartsøk på Finn.no på Maridalen Skole er alt som skal til. Men her er i hvertfall Garmin-logg fra i går for de som må ha det servert med T-skje: http://connect.garmin.com/activity/7556597
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
26/06/2009 09:56
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er blåstien som går ned fra fagervann? Så hvis jeg sykler over kamphaug, slipper jeg grusen opp fra skolen?
|
|
|
26/06/2009 12:15
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
Var inne og tittet rundt på maps.google.com, men ikke lett å skjønne nøyaktig hvor du mener  Men takk for kartet, nå ble alt litt lettere! Spørs om det ikke blir en liten tur i morgen 
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
26/06/2009 15:38
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er blåstien som går ned fra fagervann? Så hvis jeg sykler over kamphaug, slipper jeg grusen opp fra skolen? Du skal ikke være redd for grus opp der. Det er kanskje 100 meter med noe som ligner grus. Å sykle opp fra Kamphaug er lengre, tyngre og morsommere. Å sykle opp fra Skar er kortere, lettere og morsommere.
|
|
|
26/06/2009 15:44
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vis nå litt initiativ da. Et enkelt kartsøk på Finn.no på Maridalen Skole er alt som skal til.
Det er et merkelig misforhold mellom hvor mye penger mange er villig til å bruke på godt sykkelutstyr og hvor lite ressurser de gidder bruke på å finne gode sykkelturer. Prisen på et kart over Nordmarka koster ca halvparten av ett dekk. Å lese gjennom stiguidene her inne koster ingenting. Avkastningen er større enn hvilken som helst utstyrsoppgradering.
|
|
|
[Re: skubisan]
26/06/2009 18:50
|
Lasse65
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
En av de beste etter mine opplevelser ligger på andre siden av Nordmarka iforhold til Oslo. Det skal finnes stimuligheter opp til Tverrsjøen også, men så mange år siden jeg tok oppturen via sti at jeg husker ikke. Turen starter med grus sykling opp Svenoa med start f.eks fra Esso på Jevnaker til Tverrsjøen. Sykle videre mot mylla og ta av over mot Ølja. Her stopper veien etter ca 1,5 km og går over til sti (500-1000m. Når man da kommer ut på veien igjen, fortsetter man til venstre. Etter ca 1 km kan man ta av til høyre ned mot Mylla, ikke gjør dette men fortsett videre rett frem rundt en venstresving og ta hardt opp til venstre rett etter dette. Herfra klatrer man oppover en traktorvei et lite stykke før man er på toppen og det går over til sti. Herfra kan man følge en sti helt ned til Jevnaker igjen. Dette er en fantastisk nedkjøring som jeg kan se for meg er rundt 5 km. Stien har et navn, men jeg husker ikke hva det var. Jeg har syklet den på HT og FS, begge er mulig. Stien er stort sett ganske rask og smooth, men med enkelte utfordringer til tider. Jeg har også blitt kjørt opp til denne stien for å sykle den ned igjen, har da også hatt folk med på DH sykkel. [bilde] http://photos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-...9_4355132_n.jpg[/bilde] Er det Søtbakkdalen du mener? Den har stått på lista lenge men har aldri fått gjennomført det. era og Pinwiz la ut en turrapport derfra for noen år siden men finner ikke tråden igjen. Dette var veldig interessant. Har vært litt fraværende men som trådstarter må jeg jo ta litt ansvar.. Dette som det referes til må vel være Søtbakkdalen som er markert blåsti på kartet? Blir ca 330 høydemeter og drøyt 4 kilometer på sti..! Denne turen går rundt Svarttjernhøgda - dvs den høyeste toppen i hele Nordmarka/Oslomarka? Som det ser ut på kartet blir fallhøyden derifra potensielt faktisk 717-206= ca 500 meter. Dette må da være den desidert største fallhøyden i Oslomarka - hvis den er mulig å sykle..? Ser på kartet at det ikke er markert noen sti fra selve toppen ned til Svarttjernet, men det stemmer kanskje ikke med virkeligheten? Noen som vet om det er mulig å komme opp på og ned fra toppen med sykkel? Ser også at det faktisk er sammenhengende sti med ett veiparti og noen veikrysninger fra Svarttjernet via Søtbakken helt ned til Rønnerud - noen som har prøvd? På en måte er diskusjonen i tråden avsluttet hvis denne varianten lar seg sykle..??!!
"Det er alltid en skam å snu, men av og til ganske lurt"
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
|
|
|
[Re: Lasse65]
29/06/2009 20:44
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg var ute på en topptur i går kveld og det ga følgende data: Høydeforskjell: 296 meter. Lengde: 3,4 km. Underlag: Stein i alle varianter + bittelitt tørr myr.
Fasit: Glimrende treningsløype for de som skal kjøre MegaAvalanche og de som ønsker en skikkelig rystende opplevelse. Andre kan trygt finne andre stier. Jeg koste meg ned der, men det er ganske nervepirrende når du _må_ kjøre fort for å få flyt over de morderiske steinene.
Nedkjøringen starter ved Tømtehytta på Raudløkkollen, øst for Øyungen, og ender opp ved Skar, innerst i Maridalen. For å komme dit tar du grusveien fra Movann eller sti og grus fra Skar slik jeg gjorde.
Som bonus kan ta du turen innom hytta Sellanrå hvor du har fantastisk utsikt over Nordmarka.
|
|
|
30/06/2009 07:10
|
btm
Besatt
|
Besatt
Ah, du sykla den stien som går nedover dalen rett øst for Tømtehytta, i et mørkt søkk med høye trær? Jeg gikk ned der for to år siden, og tenkte at dette må være en heftig utforkjøring, men har ikke fått somla med til å teste den enda. Kanskje nettopp dette var det kicket jeg trengte for å gjøre det  Det minner meg også på at jeg enda ikke har testa blåstien fra Kikut via Fortjernbråtan til Tømte. Den må også testes snart...
btm
|
|
|
[Re: btm]
30/06/2009 16:39
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er riktig, en mørk canyon med svære trær og lassevis med stein. Nedkjøringen kan sammenlignes med bekkefaret som avslutter Trulsrunden, men er uendelig mye lenger.
Jeg vurderte sti fra Liggeren til Tømte, men hadde dårlig tid og jeg mistenker at det er mye knot. Jeg tror det er best å prøve den fra Tømte først.
Å kjøre ned fra Mellomkollen, Raudløkkollen nabo i øst, har jeg lyst til og. Den er 50-60 meter høyere, sannsynligvis brattere, men er neppe noen slippe bremsene-sti.
|
|
|
30/04/2010 17:18
|
era
Fant ikke stien?
|
Fant ikke stien?
Den stien skal besøkes i sommer. Søtbakkdalenrapport var etterlyst lenger opp i tråden her. Her er den. Det står 5 km og 500 høydemeter, jeg har ikke gpsspor som bevis, men laaang var den. Jeg sjekket litt mer ved Bislingen for et par sommere siden. Det er en annen sti derfra som er bedre, den bratte som krysser veien. Jeg var på Svarttjernhøgda på sykkel, men så vidt jeg vet er det bare en sti opp/ned dit og den er bratt. Det går glatt inn på lista over seven ascend challenge. Møtte noen nederlendere på vei ned igjen, de fikk et pussig uttrykk i ansiktet og lurte på om det var flere veier opp til toppen. Hvis det er en sti som går i retning Jevnaker fra toppen så fant ikke jeg den. Are
|
|
|
[Re: era]
27/05/2010 21:33
|
Lasse65
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Da har jeg endelig fått testet ut det som muligens er Oslomarkas lengste nedkjøring med tanke på høydeforskjell - i alle fall den av kandidatene som er mest lettilgjengelig, nemlig blåstien ned fra Rundkollen i Nittedal. Selve nedkjøringen starter fra toppen på 592 meter og ender ganske eksakt 400 meter lavere rett ved riksvei 4. runerm har beskrevet turen på en fortreffelig måte tidligere i tråden og jeg må bare si meg enig - dette er den beste nedkjøringen jeg har prøvd i Osloområdet!!
På toppen av grusveien, akkurat der den flater ut begynner stien opp en bratt fjellkrent til høyre. Litt sært å starte stisyklingen med lett klatring bærendes på sykkelen.. men greit å ha gjort unna det vanskeligste cruxet på hele turen allerede etter 5 meter..!
Her traff vi også tre carbonlycrister som kjørte intervaller opp grusveien. Med 350 høydemeter sammanhengende klatring uten en eneste meter på flatmark må dette være perfekt trening for de som har denne diagnosen.
Vi parkerte bilene ved jordtasjonen der stien ender og begynte med 3 km asfalt til vektstasjonen der grusveien opp til stien starter. Vi brukte 1 time og 45 min på hele turen; 40 min opp til stiens startpunkt inkl asfalt, 40 min stisykling frem til toppen over flatt men stedvis myrlendt terreng inkl fotopauser og dessverre kun 25 min på den nydelige nedkjøringen fra toppen.
Anbefales - denne turen må du bare få med deg!!
Redigert av Lasse65; 28/05/2010 06:58.
Gary Fisher Tassajara -2001, Gary Fisher Roscoe 3 -2010 Diamant Pinnacle R1 -2014, Cannondale F29 Carbon Team -2014
|
|
|
[Re: Blindern]
30/05/2010 16:59
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den første er riktig, den andre kjenner jeg ikke og den tredje er feil. Den blå stien brukes til å sykle opp. Sti ned igjen går litt lenger vest og starter et stykke sør for vannet.
|
|
|
31/05/2010 10:45
|
Dr.Gonzo
Avhengig
|
Avhengig
Her følger en beskrivelse av blåstien fra Lauvtangen og ned til Mork (naboen til Rundkollen)
Etter ha syklet Raumerrittløypa igår så bestemte jeg meg for å ta blåstien som går fra Lauvtangen og ned til Mork, istedenfor grusveien ned til Ås gård. (1 km før man kommer til Hakkim) Fra stistart var det sugende myerterreng i ca 10 minutter før nedkjøringen startet. Her var det til dels fin singletrack, men det lå veldig mye halvstore steiner i stien som var sltisomt for en på HT. Etterhvert ble stien til en gammel kjerrevei. Har var det til tider morsomme dropp og fine doseringer, men noe kjedelig. I krysset mot slutten tok jeg til høyre på noen som de første 500 meterene var fin singletrack før det gikk over til kjerrevei ned til Myra (grusveien i enden av golfbanen)
Alt i alt en helt grei sti med 300 høydemeter, men er man i området så er Rundkollen helt klart å anbefale. Ser av kartet at fra veien ved Lauvtangen til veien fra Rundkollen er det ca 800 meter uten vei. Om det er mulig å komme seg over her fikk jeg ikke testet, men skal finne ut av det i løpet av nærmeste framtid.
|
|
|
[Re: Dr.Gonzo]
01/06/2010 17:48
|
Lasse65
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
|
|
|
01/06/2010 19:49
|
chalshus
More than words
|
More than words
Takk for bilder.
Frisk utsikt.
|
|
|
[Re: chalshus]
11/07/2011 19:37
|
Lillosti29
Ivrig
|
Ivrig
2 år siden posten til runermm, og endelig tid og mulighet til å teste Rundkollen. Ettersom jeg ikke har lest om noen som også har syklet stien opp så la jeg optimistisk i vei rett opp fra jordstasjonen. Det ble tungt og vanskelig, gjorde derfor retrett etter 15 min og kjørte ned igjen og tok grusen opp. Grusen ble utført som en 4x4, like greit å utnytte tiden. Fra grusen og over til Rundkollen er stien grei, men et par partier var bløte og lignet mer på rødsti og ikke blåsti. Uansett raskt unnagjort, siste bit mot toppen er flat morsom sti. Herlig vær og utsikt i dag. 15 minutter alene på toppen i horisontal stilling på perfekt egnet sva var ikke dumt. Nedkjøringen var som beskrevet meget bra. Først åpent og nydelig, så mer klassisk markasti, så som nevnt et parti som for de kjente kan kjøres styggfort. Siste hogstfelt er grodd igjen, så det ble litt trilling.
Fasene i nedkjøring er som man også føler de om vinteren med ski. Men da går man også opp samme vei. Anbefales det også.
For de som lurer på beskrivelser, så stol på veibeskrivelsene her. Man kan ikke ta feil. Dette er ikke øst- eller lillomarka med masse kryssende stier. Det er en sti fra a til å, godt merket.
Tips: parker ved fotballbanen til Varpe. Da mimimerer man tid på rv4.
Takk for inspirasjon i denne tråden ;-)
Del stien, skru av Strava
|
|
|
11/07/2011 20:49
|
Gale Gleder
Fersking
|
Fersking
Det er riktig, en mørk canyon med svære trær og lassevis med stein. Nedkjøringen kan sammenlignes med bekkefaret som avslutter Trulsrunden, men er uendelig mye lenger.
Jeg vurderte sti fra Liggeren til Tømte, men hadde dårlig tid og jeg mistenker at det er mye knot. Jeg tror det er best å prøve den fra Tømte først.
Å kjøre ned fra Mellomkollen, Raudløkkollen nabo i øst, har jeg lyst til og. Den er 50-60 meter høyere, sannsynligvis brattere, men er neppe noen slippe bremsene-sti. Jeg gikk opp her nettopp. Stien er fullt sykkelbar, men med noen bratte partier med løs knyttnevestor+ stein såvidt jeg husker. Tidvis er stien også ganske våt. Det er flere raffe nedkjøringer fra området rundt Mellomkollen. Lenger vest går det en/to nydelige stier fra Tømte over Furumokollen i mer åpent og tørt terreng som jeg vil si er noe av det bedre i marka. Stien mellom Liggeren og Tømte er såvidt jeg husker ikke så mye knot.
|
|
|
[Re: Gale Gleder]
12/07/2011 09:21
|
Hardcore Old-schooler
formerly known as Erik Angvik
|
Stien fra Tømte og ned til Liggergård er ikke og anbefale, men du er inne på noe. Start på Mellomkollen og kjør ned til Tømte også ned til Maridalen. Er ikke sikker på om den er lengre en Fagervann, hvis du kjører den kan du ikke måle hvor lang. Jeg fikk aldrig tid til og forbedre forholden, huske at det lå et tre over der, men rakk aldrig og komme meg opp med motorsagen. Litt jobbing her og dette er noe av det bedre Oslo har og by på.
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
12/07/2011 09:44
|
Hardcore Old-schooler
|
Hei Lasse. Kan du anbefale dette. Grunnen til at jeg spør er at for 3uke siden kjørte jeg blå sti fra golfbanen og oppover i rettning Abortjernet dette var det jeg kaller klassisk drit. Er ikke sikker på at du og jeg har samme smak, har du kjørt fra Nittedalkirke og opp til (husker ikke)men i rettning Nordre Ryggevann. Kom ned blå sti ovenfor Glømmisport. Har du kjørt her? Hvis ja, likte du den?
Erik.
In a world of compromise, some don't.
|
|
|
|
|