Denne pressemeldingen samt bildet kom nettopp inn. Nok et tegn på at elsykler vil bli et viktig segment i tida som kommer!
- - -
First generation of Shimano e-bike components (STEPS)
Shimano is presenting a completely new component group for e-bikes named STEPS (Shimano Total Electric Power System). The development is based on our philosophy that an e-bike has to stay a bicycle and needs to have a smooth and natural handling with a well-balanced support while pedaling. The STEPS concept enables people to enjoy nature and to stay healthy.
Shimano’s first generation of e-bike components is based on four design principles:
1. Fun and Comfortable E-bikes with STEPS technology have a similar riding feeling as a regular bicycle with a well-balanced support that continues until a maximum speed of 25 km/h. The 250W front motor drive system contributes to a good traction in various road conditions and can be used for recharging the battery when riding downhill, using the motor as an additional brake similar to engine-braking with a car. STEPS can be combined with several shifting options. Most advanced is the SHIMANO SG-E500 8-speed internal geared hub that operates with electronic shift buttons. Options for V-brake and roller brake will be available. Furthermore, STEPS can also be combined with NEXUS internal geared V-brake and roller brake hubs and with existing rear derailleur systems.
2. Eco Shimano introduces the E-Gain system that offers a multi-regenerative function to recharge the battery while riding. When riding in the E-Gain mode – for example when riding downhill as described above – energy is regained and stored in the battery. When operating the brake lever, the pedaling support stops immediately and starts supporting the brake power, regaining energy as well.
When using the battery charger, Shimano offers a super quick battery charge of 1 hour to load a completely empty battery. Charging is possible with the battery on the bike but the battery can also easily be removed for charging. The 24V / 4.0Ah lithium ion battery can be recharged over 3.000 times. This means that even when it is recharged every day it lasts over eight years! The battery is mounted at the rear carrier, with an integrated tail light. Also the front lamp is part of the concept, using a 6V / 2.4W super bright white LED lamp.
3. Smart and Clean STEPS components have been exclusively designed for e-bikes. The functions to operate the system are fully integrated into the components, offering a clean design with great user friendliness. The electric switch buttons for riding mode, display mode and a light switch are integrated into the 4-finger brake levers, offering a clean cock-pit and smart cable routing. Cables have been provided with 5mm slim cable plugs to allow easy internal frame routing. The cycle computer offers a clear and quick overview of all e-bike functions such as riding mode and battery power but also a gear indicator, speed, trip and odometer. It features also a back light function and it can easily be removed from the bike for anti-theft.
4. Reliable STEPS is developed according to Shimano’s well know quality standards. This component group complies with all major European standards. STEPS is a multi condition system, allowing a storage temperature of -20 until +60 degrees Celsius. Usage temperature is from -10 until +50 degrees Celsius. All components are fully waterproof. STEPS has been provided with a diagnostic system that allows dealers and bike manufacturers to download data directly from the components to the PC. Consumers can rely on support from Shimano’s well organized and proven dealer network.
With the introduction of STEPS, Shimano offers an integrated e-bike component group that will deliver cycling pleasure to a wide range of consumers. The official launch of STEPS will take place at the Eurobike show in Friedrichshafen, Germany, which will be open to consumers on September 4th.
Etter hvert vil du bli så vant til elassistanse at du begynner å grue deg til ikke-assistert sykling.
Plutselig står du ved valget enten å holde deg i byen eller å bruke elassistanse på stiturene. I prosessen vil du bli gammel, feit og begynne med lobbyvirksomhet for å høye 250 W-grensen. Nei, snu mens du kan. Tenk også på at elektrisiteten i batteriene kommer fra kraftverk i Bulgaria hvor de fyrer med søte små kaniner.
Skummel tanke. Trekker paraleller til Facebook/Blogg/Wiki/all web2.0-teknologi. Snek seg inn i det små, få visste hva det var. Plutselig var alle hekta og media spant alle saker rundt det.
Jeg er glad i kaniner
- Arne
Re: Vis meg en fin el-sykkel!
[Re: Rebel]
#96977018/06/201015:59
Bare Are passerte meg på el-sykkel her om dagen. Han burde tråkket litt selv, for å si det sånn.
Dette er jo nettopp holdningen som hele sykkelbransjen sliter med: Folk får værsågod lære seg å tråkke sjæl så de ikke blir tjukkaser! Her i butikken selger vi bare skikkelige, ekte sykler - ikke noe el-tull!
Dermed rusler tjukkasene ut av sports-tempelet og fortsetter å kjøre bil eller scooter. Eventuelt ta bussen eller trikken, noe som jo er helt greit - men veldig mye kjedeligere enn å ha det moro på elsykkel :-)
Noen av kollegene mine har pratet om at de prøvde el-sykkel på en messe og syns det var supert, og kunne tenke seg en sånn hadde det ikke vært for prisen. De sykler ikke på vanlig sykkel.
Jeg skjønner godt at noen (andre enn meg) vil bruke el-sykkel til og fra jobb og på den måte unngå svette. Syns godt det skulle være lovlig uten å måtte tråkke også for å redusere antallet biler.
Jeg er jo litt "motorfokusert" her inne og jeg har en 1998modell Cannondale SuperV1000 med noen Watt+ca 200pedalwatt.
Genialt konsept for småturer istedet for bil/mc. Regenererende bremsing(lader batteri når man bremser, utrolig smooth slik at man ikke treenger å bruke sykkelbremsene mer enn til skikkelig nødstopp/aldri. er bakken bratt regenereres mer, det er datastyrt, genialt), 46volt/12ah batteri, med cruisecontrol osv. Mangler varmeapparat, men har "airkondisjonering".
Fin kan vel diskuteres, men utrolig morro. Har fått brukt den et par dager. Problemet er at Fox Alps4 bakdemperen har sprukket og lekket. Har fått tak i en Fox FloatR demper, men den er 1cm for lang. Kjørte/syklet 4mil i går på drøy time med mye bakker... Usikker på rekkevidde enda, men tipper lett 6mil+ i 15grader. Har ikke bilder enda, men kan fikse det.
Jeg er frelst. Må skille mellom jobbil/banebil og jobbsykkel/treningssykkel. Og vet at jobbilen kommer til å bli byttet ut med jobbsykkel..
Det sykkelbransjen BURDE gjøre er å fokusere på treningsykler og elsykler og øke salget og selge mer "bredde". Det kommer en hype der ikke de kan pushe ut birkensykler og birkesski (ref golfhypen for et par år siden som nå er flyttet på kondisjonsidretter som ski/sykkel).
Her er e-Cdalen min, men har hatt MANGE fine turer med den. Kjøpte den ny i 1998 hos Sport Extreme i Trondheim, kostet latterlige 23.000.- 1998 kroner da, jeg var da "fattig student" som var bitt av downhillsykling i Åre. FS med hedshok dd50 frontdemper og fox alps 4 bakdemping og vekt på 11,6kg er jo "respektabelt" i dag. 12år etter er demperene 8-10cm lenger, men syklene like tunge/lette. Stiv og solid ramme. På bildet her er originale bakdemperen ødelagt(fox alps 4) slik at hekken er helt i bunn. Har en ny demper, men den har større slaglengde (fox floatR.
Siste årene sto den ubrukt, før den då ble ombygd til Pedelec/e-sykkel/ebike i stua. Brukte 2timer på ombyggingen, kjøpte ferdig kit, største batteriet. Cruisecontrol og regenrerende bremsing, all elektronikk/kontrollenhet sitter inne i hjulet. Basis et batteri, nav og gass. Bremsehendler som aktiverer regenereringen. Er bryter for lys og horn(!) men det har jeg ikke montert samt pedelec funksjon som kutter strøm om man ikke trår(lovkrav).
Litt brukererfaringer er at det er meget gunstig med singelspeed. Har "syklet" mange mil og ALDRI giret. Står i det tyngste giret. Til pendling over større avstander er jo dette genialt.
Den STEPS gruppen ser jo fullstendig genial ut. Hvis prisen er på rette siden av "not totally insane" kan jo denne revolusjonere kategorien. Verden trenger elsykler, sånn er det med den saken.
Jens
[Re: jeth]
#97075620/06/201018:12
Trek og Gary Fisher har nå lansert en oppdatert line-up med elektriske sykler. Ikke like sexy som fra våre engelske venner i Cytronex, men det virker som om dette er veldig praktiske sykler med utprøvd og ganske standardisert el-utstyr (spesielt Valencia +). Er FX+ ny...kan ikke huske å ha sett den før. Skal bli interessant å se om disse blir oppdatert med Shimano STEPS til 2011.
Legger også ved et bilde av min foreløpige favoritt el-sykkel, Cytronex Cannondale Quick 8. Ser at silverwrx sier at han aldri girer, så da passer det sikkert bra med litt begrenset utveksling med intern giring (som også kan funke og se ut som SS).
Etter å ha sett på forskjellige modeller der noen har den elektriske motoren foran og og andre bak: i bakker (som vi jo har endel av i dette landet), er det en ulempe med trekk foran? Spinner forhjulet? Vanskeligere å styre? Eller spiller ikke dette noen rolle? Noen som har prøvd?
Vurderer å anskaffe en el-pendlersykkel men den må kunne håndtere de bratte bakkene på Drammens beste østkant med en sykkelvogn på slep. Da ser jeg for meg at en med drift foran kan komme til å slite litt.
Forhjulstrekk på sykkel som skal dra sykkelhenger vil jeg ikke anbefale. Setter krav til sterk gaffel, sykkel er konstruert for kraft på bakhjul. Tung vekt på slep og drift på forhjulet i andre enden vil jeg ikke anbefale, men det er ikke umulig, bare ikke optimalt.
Jeg har bakhjulsdrift og 1000w motor og sykkelhenger på 90% av bruken. Og dette går ikke ut over treningsturene med pedalkraft. Tvert imot. Kjører intervall på elsykkelen og, for man får nesten samme belastning i hele intervallet så lenge det ikke er nedoverbakke.
Jeg er for alle måter å få folk over på sykkel, enten det er ved muskel- eller el-kraft. Vi har en el sykkel på jobben, den er rett og slett helt knall! Du suser avgårde så lenge du trør litt, ergo bedre enn bilen både for deg og miljøet (og for folket som bor langs bilveien..)
Når det gjelder fremhjulsdrift så tror jeg ikke det er noe problem med grep. Jeg har liggesykkel med fremhjulsdrift (ikke elmotor) og selv på vinteren så kommer jeg meg opp ganske bratte bakker, selv uten piggdekk. Nå har liggesykkelen mer vekt over fremhjulet da, men det bør ikke være noe problem med grepet uansett.
Sammenlignet med belastningen fremgaffelen opplever under oppbremsing tror jeg belastningen fra en 250 W hjelpemotor blir en dråpe i havet, selv om den drar motsatt retning.
Registrert i sykkelregisteret. Effekten i motoren begrenses enkelt til 250w/25kmt, så det er ikke noe problem. Man trenger ikke noe lapp for å sykle. Enda.
Var på goodwood festival og speed i sommer, og der viste Lexus sin Carbon ebike sammen med en hybrid bil. VW hadde og en, men uten pedaler.
Den nye Cube EPO'n (herlig navn) er en av de finere elsyklene jeg har sett:
(Bildet er fra Happymtbs flotte elsykkel-rapport fra Eurobike 2010: link)
Har emailet cyclon, og de kommer til å bestille noen eksemplarer av denne. Veil 28k - pluss 2 lapper hvis man ønsker skjermer og lys. Så hvem forhandler (i Oslo, helst) har baller nok til å ta inn en uten forhåndsbestilling?
Har hatt et elkit (Bionx) og en ferdig-elsykkel fra en nisjefabrikant (Optibike). Nå har jeg lyst på en fiks ferdig polert sak fra en anerkjent volumfabrikant kjøpt hos min LBS - Cube EPO'n er på lista
www.gruberassist.com (NO! we don't know Cancellara!! Tyskeren hadde blitt spurt om det før jeg kom på standen hans tydeligvis..)
"Der er nogen, der aldrig laerer at forstaa, at der er noget meget stort og meget stolt i et gigantisk nederlag" - Ole Ritter http://sykkel.hasle-loren.no/
[Re: ]
#113642924/03/201114:59
Den nye Cube EPO'n (herlig navn) er en av de finere elsyklene jeg har sett:
(Bildet er fra Happymtbs flotte elsykkel-rapport fra Eurobike 2010: link)
Har emailet cyclon, og de kommer til å bestille noen eksemplarer av denne. Veil 28k - pluss 2 lapper hvis man ønsker skjermer og lys. Så hvem forhandler (i Oslo, helst) har baller nok til å ta inn en uten forhåndsbestilling?
Har hatt et elkit (Bionx) og en ferdig-elsykkel fra en nisjefabrikant (Optibike). Nå har jeg lyst på en fiks ferdig polert sak fra en anerkjent volumfabrikant kjøpt hos min LBS - Cube EPO'n er på lista
Få på den et tempostyre, så varer batteriet lengre!
Endelig - sykker'n er anskaffet. Hentet hjem fra Tyskland selv. En Kalkhoff Sahel Pro C. Har ca. 10 km sykling til jobb en vei med ca. 160 høydemeter forskjell. Mest slit hjem da alle høydemeterene går oppover. Dette er et mye bedre alternativ til bilen og nå er jeg ikke så svett når jeg kommer i heimen. Fordelen er at bakkene "strekkes ut" med denne sykkelen. Motor er senterplassert med 18AH batteri. Så langt ser det ut til at det holder med 1 lading pr. uke - men der er avhengig av "assistansenivået". Men så det er sagt; i helgene bruker jeg faktisk vanlig sykkel på turene i marka.
--------------------- Pedal Anton Kalkhoff Sahel Pro Disc
*holde på å svime av* Mine dypeste drømmer siden jeg har vært barn på åttitallet begynner virkelig å nærme seg nå. En bedre verden er nær nå ass
Moi trener mye: Sykling på sti/terreng/grus,markagåing hardt, 3t, hjemme Tidligere ircer + *.forum 17 år oxo, krever Tålmodighet de neste 2 ukene ERFARING over spam. Peace & Luv