Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Sykkelenern

Sykkelenern #1198694 16/06/2011 21:22
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
W
Wonka Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
Hei

Tenkte å sykkle sykkelenern på Oppdal. Lurer på hvor krevende terreng partiene er? Er det i samme duren som birken. Mye grus og fin vei. Har en demper fri sykkel som skulle vært testet før birken!

Wonka

Re: Sykkelenern [Re: Wonka] #1198736 16/06/2011 22:20
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 139
luppi Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 139
Hvis du er interessert i å få brukt en demperfri sykkel i sitt rette element så bør du prøve Nerskogsrittet på søndag. Perfekt for terrengsykkel med stiv gaffel!

Re: Sykkelenern [Re: Wonka] #1198742 16/06/2011 22:24
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Statham Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Aug 2010
Innlegg: 1,367
Enern er vel ørlite tøffere eller birken, men du kommer frem med en demper fri sykkel uten problem, men forvent ikke at det da går like fort som de fleste i rundt deg i det ene terrengpartiet, hvor det er en fordel å ha dempegaffel, resten er grus, grus, og atter grus...



Scott Scale SL 29
Scott Foil Premium
Ibis Mojo HD C


Re: Sykkelenern [Re: Wonka] #1198826 17/06/2011 06:57
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
W
Wonka Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
Får nok ikke alle delene før det nærmer seg sykkelenern, så det blir nok første mulighet. Her er link til stiv sykkel prosjektet.

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.p...982#Post1194982

Re: Sykkelenern [Re: Wonka] #1198906 17/06/2011 08:22
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
Nedkjøringa fra høyeste punkt i løypa går nok en del saktere uten demper. Her er det sti med noen humper og dumper som kan bli krevende uten demper.

I tillegg får man vanvittig fart på grusnedkjøringa de siste kilometerne, der jeg vil anbefale at en uten demper kjører noe saktere.

På disse to partiene vil man kunne tape noen minutter i forhold til konkurrentene, men ellers vil jeg tro den stive gaffelen og lette vekten vil være en fordel.

Re: Sykkelenern [Re: simson] #1198992 17/06/2011 09:46
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
W
Wonka Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
Som gammel cross kjører er jeg vant til at det rister litt,hehe

Re: Sykkelenern [Re: simson] #1198995 17/06/2011 09:47
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Jeg ville ikke kjørt stiv gaffel her..
DT demperen veier 6-700 gram mer, og den er helt stiv.
Er man bra teknisk tror jeg ikke man taper så veldig mye i terrengpartiet heller, men problemet er at man taper ryggen man har og når man kommer på grusen igjen har man vondt overalt og alt trøkk er borte.
Grusnedkjøringa går fort (oppdalingen jeg prøvde å henge på snakket om 97 på computern), men den skulle jo gått greit uten demper.
Så her blir det demper og race king i år, punga 2 ganger på pingledekk i fjor.

Re: Sykkelenern [Re: Kriss] #1199514 17/06/2011 22:59
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
W
Wonka Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
Alternativet er en spark 35, men det var mest for å teste stålramme prosjektet før birken. Må si det går unna hvis man nærmer se 100 i noen partier..hohoj.
Sånn ca tids estimering skal man legge inn, når jeg hadde 4t blank på birken2010, og sattser på litt forbedring i formen i år?

Re: Sykkelenern [Re: Wonka] #1199560 18/06/2011 07:27
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
3.15 kanskje?

Re: Sykkelenern [Re: Øyvind V] #1199902 18/06/2011 20:52
Registrert: May 2009
Innlegg: 182
bamz Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2009
Innlegg: 182
Ja, og kanskje ned mot 3:10 hvis du er glad i lange slake motbakker (og har en liten forbedring fra ifjor).

Re: Sykkelenern [Re: bamz] #1199941 18/06/2011 21:43
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
W
Wonka Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
Takk for gode svar...

Re: Sykkelenern [Re: Wonka] #1199943 18/06/2011 21:45
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
I 2008 syklet jeg på 3.12 og birken på 3.19, men da var det mye panikktrening imellom og.

Re: Sykkelenern [Re: Wonka] #1199947 18/06/2011 21:51
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
Sitat: Wonka
Alternativet er en spark 35, men det var mest for å teste stålramme prosjektet før birken. Må si det går unna hvis man nærmer se 100 i noen partier..hohoj.
Sånn ca tids estimering skal man legge inn, når jeg hadde 4t blank på birken2010, og sattser på litt forbedring i formen i år?


Sykla Birken på 4t i fjor.

På Sykkelenern noen uker før ble det cirka 3t25min - hvis jeg husker riktig. (Inkludert et slangeskift som tok mellom 5 og 10 min).

Re: Sykkelenern [Re: simson] #1200710 20/06/2011 08:31
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 912
Cantona Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Aug 2009
Innlegg: 912
Enern: 2.52 ifjor fra dårlig pulje.. (mitt første terrengritt pga seeding)
Birken: 3.26 ifjor fra brukbar pulje (som årsak av Enern)


Barberer legga:)
Re: Sykkelenern [Re: Cantona] #1200719 20/06/2011 08:45
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Sykkelener´n 2010 gikk helt fint med stiv sykkel. Som det sies her, er det grus bortover, grus oppover og grus nedover.
Det lille strekket med terreng fra høyeste punkt er overkommelig. Med litt volum i dekkene er det ikke noe problem uten demper selv om farten blir ganske så høy mot slutten.

For min del ble det ikke noe maxfart i terrengbakken pga andre syklister og en serdeles uvelkommen punktering på bakhjulet som kostet 10 minutter. (skal øve mer på slangeskift i 2012...)



Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Sykkelenern [Re: Knirkekne] #1201221 20/06/2011 21:02
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
W
Wonka Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
Meldte meg på i dag og valgt tidspulje 3.10-3.20, som høres ut som en fornuftig forventning ut fra tipsene deres. Er vel dumt å legge seg i ei pulje som går for fort. Starta i pulje 48 på birken i fjord, der ble det motsatt og ingen å kjøre med

Re: Sykkelenern [Re: Wonka] #1203634 24/06/2011 08:53
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 23
B
Belia Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 23
Låner tråden litt;
Skal melde meg på, men er usikker på pulje. Jeg har syklet mye i alle år, mest sti, så dette er første ritt overhode med startnummer. Burde jeg starte i pulje på over 4 t sluttid?
Eneste referanse på form er at jeg løper 10 km på ca 50 min.


2017 Radon Slide Carbon 160 10.0______Ned
2013 Nakamura 6.29_________________Rask
200? Cannondale R800_______________Cruise
1997 Kona Kula_____________________Kul
Re: Sykkelenern [Re: Belia] #1203645 24/06/2011 09:05
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Hvis du har syklet mye så tipper jeg at 4 timer er litt i overkant. 3.30 og du har ganske god tid.

Re: Sykkelenern [Re: Belia] #1203725 24/06/2011 10:43
Registrert: May 2010
Innlegg: 528
Janost Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: May 2010
Innlegg: 528
Det kommer an på hvordan formen til å sykle motbakker er. Hvis du løper 10km flatmark på 50 minutter kan Vinstradalen gi deg en stooor overraskelse. Det fikk jeg i fjor. Utrolig hvor lang den dalen er når du har fått det i lårene. Jeg tror jeg ville foretrukket å anslå slutttid 3:45 eller noe for å være sikker på ha noen å "rulle" med opp dalen... men det er nå min mening, da ICON_SMILE yes


BRUK HJELM!! Det er vondt nok lell.. ICON_SMILE
Re: Sykkelenern [Re: Janost] #1203791 24/06/2011 12:09
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 24
C
Calavera Offline
Fersking
Offline
Fersking
C
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 24
Jeg skal også sykle Enern som mitt første ritt, og er litt spent på hvordan kapasiteten vil fungere opp Vinstradalen. Jeg er også på nivå med 10km/50min sånn løpemessig. Er det åpent og fritt å sykle "prøvetur" opp Vinstradalen nå før rittet? Ser at arrangøren er veldig striks med at sykling i terrengpartiene kun er tillatt under løpet, men Vinstradalen er vel ikke del av terrengpartiene... eller..?

Re: Sykkelenern [Re: Calavera] #1203799 24/06/2011 12:22
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Litt skummelt å bruke løpeform som grunnlag for å si noe om hvor fort man sykler. Jeg ville også brukt 50 minutter på å løpe ei mil, men sykler enern på rundt 2.45.

Opp Vinstradalen tror jeg du kan sykle så mye du vil, det er terrengpartiet over fjellet (stien) som er "stengt" på grunn av hensynet til villrein.

Re: Sykkelenern [Re: Øyvind V] #1203808 24/06/2011 12:37
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 24
C
Calavera Offline
Fersking
Offline
Fersking
C
Registrert: Sep 2010
Innlegg: 24
Sitat: Øyvind V
Litt skummelt å bruke løpeform som grunnlag for å si noe om hvor fort man sykler. Jeg ville også brukt 50 minutter på å løpe ei mil, men sykler enern på rundt 2.45.


Takk for svar. Er blitt anbefalt av treningskamerat å stille i 3:10-3:20, men er litt skeptisk siden jeg er en "tung" rytter og vil følgelig ha en del tyngdekrefter mot meg i de lange stigningene. En treningstur opp Vinstradalen kan kanskje gi svar på det.

Re: Sykkelenern [Re: Calavera] #1203982 24/06/2011 18:39
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 23
B
Belia Offline
Fersking
Offline
Fersking
B
Registrert: Mar 2004
Innlegg: 23
Sitat: Calavera
Sitat: Øyvind V
Litt skummelt å bruke løpeform som grunnlag for å si noe om hvor fort man sykler. Jeg ville også brukt 50 minutter på å løpe ei mil, men sykler enern på rundt 2.45.


Takk for svar. Er blitt anbefalt av treningskamerat å stille i 3:10-3:20, men er litt skeptisk siden jeg er en "tung" rytter og vil følgelig ha en del tyngdekrefter mot meg i de lange stigningene. En treningstur opp Vinstradalen kan kanskje gi svar på det.


Jeg sorterer nok også under tung rytter, men føler det ikke slik:) Må nesten være såpass. 90 kg/190cm.
Utifra svarene over tror jeg kanskje jeg går for klassen rett under 4 timer.
Hvor lang er turen opp Vinstradalen ca?


2017 Radon Slide Carbon 160 10.0______Ned
2013 Nakamura 6.29_________________Rask
200? Cannondale R800_______________Cruise
1997 Kona Kula_____________________Kul
Re: Sykkelenern [Re: Belia] #1204030 24/06/2011 20:13
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
Øyvind V Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Jun 2008
Innlegg: 10,532
18-20 km. Fra start til toppen/høyeste punkt brukte jeg ca 1.45, i mål på ca 2.45.

Re: Sykkelenern [Re: Øyvind V] #1204092 24/06/2011 21:53
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
S
simson Offline
Ivrig
Offline
Ivrig
S
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,881
Et tips til førstegangsrytterne: Like etter at veien har krysset E6, sykler man opp over en åker. For meg var dette det klart tyngste partiet av alle.

Jeg brukte de neste 5-10 minuttene på lettere gir, for å sikre at beina ikke stivnet helt etter den bakken. (Og selv med lette gir syklet jeg forbi mange som virkelig måtte ta en pause).

Oppover Vinstradalen (når du har kommet forbi bondegårdene og litt mer opp langs elva) går det bedre, for da blir stigningen jevnere og du kommer mer inn i en jevn rytme.

Re: Sykkelenern [Re: simson] #1205253 27/06/2011 11:49
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357
Flex Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 1,357
Sitter og vurderer om jeg skal stille med stiv gaffel eller ikke selv. Er absolutt ingen terrengsyklist, så det gikk ikke fort over terrengpartiet i fjor med stiv gaffel. Men det er vanskelig å si om det man taper i terrengpartiet ved å kjøre stiv gaffel, utgjør mer enn det man taper i resten av løypa ved å kjøre demper.

Re: Sykkelenern [Re: Flex] #1205353 27/06/2011 14:41
Registrert: May 2009
Innlegg: 182
bamz Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: May 2009
Innlegg: 182
Tror det er lurt med demper her, Flex. Det er ikke mange veldig bratte bakker hvor vektdifferansen blir særlig avgjørende. Mange steder er det hull og dumper i veien. Der tror jeg du tjener på å ha litt flex i gaffelen. I motvinden opp Vinstradalen handler det vel stort sett om å finne sin plass i rulla. I terrengpartiet på toppen er det nok en veldig stor fordel med demper. Likeså tror jeg det gir mer komfort og kontroll med demper i den bratte nedkjøringen mot Oppdal på grusen.

Mener å huske at du brukte lenger tid enn meg ifjor, Flex. Kan det tenkes at noe av det skyldes gaffelvalget ditt?

Re: Sykkelenern - demper/stivert [Re: bamz] #1206249 28/06/2011 18:13
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 139
luppi Offline
Tørr bak øra
Offline
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 139
Se på bildene av de fire som kjørte VELDIG fort på Nerskogsrittet. Typisk stivert-ritt, men tre av de fire beste kjører altså med dempegaffel. Ergo; er du i tvil så bør du kjøre med dempegaffel. Eller er det bare de flinke som kan kjøre fort uten stivert?

Re: Sykkelenern - demper/stivert [Re: luppi] #1206277 28/06/2011 19:00
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
W
Wonka Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
W
Registrert: Jun 2011
Innlegg: 292
tror stålramme og stål gaffel blir konge...iallefall nostalgi,,hehe

Re: Sykkelenern - demper/stivert [Re: luppi] #1206417 28/06/2011 21:01
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
K
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 7,624
Sitat: luppi
Se på bildene av de fire som kjørte VELDIG fort på Nerskogsrittet. Typisk stivert-ritt, men tre av de fire beste kjører altså med dempegaffel. Ergo; er du i tvil så bør du kjøre med dempegaffel. Eller er det bare de flinke som kan kjøre fort uten stivert?

Jeg kjørte stiv gaffel på nerskogen, men er uaktuelt og gjøre det på Oppdal.
Jeg syklet med landeveispedaler og sko også, det var ikke smart. Jeg og Reiten hadde 20-30 sek i terrengpartiet, men jeg klebba det til og kjørte på bakhjulet hans, kom meg da aldri inn i pedalen igjen og havnet mitt i mellom og ventet på de andre. Kunne blitt 2 mot 2 tempo på asfalten hvis ikke. Samme i svingen før mål da han ene tryna og jeg måtte stoppe. Stiv gaffel på enern fører gjerne til at man slipper gruppa i terrengpartiet
og kommer ned til vatnet passe godt ristet og mål er ikke der.
Den stive gaffelen blir liggende i hylla si helt til det eventuelt måtte komme et seriøst motbakkeritt på planen eller om det blir noe mer vintersykling

Side 1 av 9 1 2 3 4 5 6 7 8 9

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå