Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Å eie sykkel i indre Oslo

Å eie sykkel i indre Oslo #1202959 23/06/2011 09:03
E
El Bajong Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei hei

Om en uke flytter jeg til St. Hanshaugen i Oslo for å fortsette studiene der. Med meg tar jeg en Cannondale-sykkel jeg kjøpte under et opphold i USA. Jeg vil tro den er verdt et sted mellom 6000 og 10 000 kroner i Norge. En god sykkel, som ser bra ut. Jeg hører hist og her at sykkeltyveri er et mye større problem i indre Oslo enn Trondheim, og er på utkik etter tips for å unngå tyveri.

Jeg har bodd tre år i Trondheim, med to forskjellige sykler, uten å ha opplevd noen tyverier. Syklene har stort sett vært parkert i bakgårdene til stedene jeg har bodd, låst med en ikke voldsomt tykk kabellås fra Abus (nivå 7 etter deres mål, såvidt jeg husker). Kanskje jeg bare har hatt flaks.

Stedet jeg nå flytter til i Oslo har låsbar oppbevaringsbod, men det blir trolig i overkant knotete om jeg skal stappe sykkelen inn der hver gang den har vært i bruk. Uansett vil jo sykkelen stå mer eksponert når jeg faktisk er ute og bruker den til hverdags, på korte turer til ærender, bekjente, etc. Er tyveririsikoen overhengende, med tanke på at jeg kun har den ene, nok så enkle låsen?

Siden jeg håper å kunne bruke sykkelen til og fra Blindern, kan jeg jo spørre helt spesifikt om dette er et trygt område å parkere en sykkel.

Å kjøpe en superlås er vel et alternativ, og bruke denne i kombinasjon med den gamle låsen. Imidlertid får jeg inntrykk av at selv de heftigste låsene ikke nødvendigvis er så vanskelige å handskes med for noenlunde kyndige sykkeltyver. Fakta eller vissvass?

Et annet alternativ jeg vurderer, er å kjøpe en billig, noenlunde solid sykkel til hverdagsbruk, som denne. En sykkel som er så synlig enkel og billig at "proffe" tyver ikke gidder ta seg bryet, mens tilfeldige "folk på fylla" ikke vil klare å stjele den pga. låsen. Så kan jeg låse inn Cannondale-sykkelen i boden, og ta den fram til langturer.

Hva bør jeg gjøre?
Tosykkelløsning?
Kjøpe en superlås til Cannondale-sykkelen? I så fall, hva slags lås?
Gi opp å ha en sykkel til hverdagsbruk i Oslo?
Bysykkel?
Bruke Cannondale-sykkelen slik jeg er har gjort i Trondheim, med min nåværende lås, uten voldsomme bekymringer?

Tips mottas med takk ICON_SMILE

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: El Bajong] #1202993 23/06/2011 09:40
Sevenord Offline
Medlem
Medlem
Skal du være safe så parkerer du sykkelen i leiligheten. Bodene blir raidet titt og ofte. Alt som står ute i offentligheten blir stjålet og/eller ramponert.

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Sevenord] #1203031 23/06/2011 10:34
C
Christian_a Offline
Entusiast
Entusiast
C
Sitat: Sevenord
Skal du være safe så parkerer du sykkelen i leiligheten. Bodene blir raidet titt og ofte. Alt som står ute i offentligheten blir stjålet og/eller ramponert.

Glad jeg ikke bor i byen ;-)

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Christian_a] #1203325 23/06/2011 19:12
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nja. Vil påstå at det er like mye tyveri av dyre sykler i Trondheim som i Oslo.

Men kjøp deg en god dyr lås a la KRyptonite, putt godsykkelen i boden som er godt ryddet og inneholder en del ting uten at det ser for rotete ut, eller i leiligheten.

Skaff deg enten en rimelig sykkel fra G-sport eller loppemarked, eller bysykkelkort.

Skal du bo på St. Hanshaugen har du vanligvis 5 stativer å hente sykler på 150 meter omkrets. Ulempen er at alle sal være sunne og friske her på Haugen, så det kan til tider være vanskelig å skaffe sykler på dager med fint vær. Og du er avhengig at det stativ der du skal, noe det er mangler av på Blindern, bare 2 i nærheten, selv om du må gå en del.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: polkaDOT] #1203371 23/06/2011 20:23
tais Offline
Ringrev
Ringrev
Invester i en litt bedre lås og sørg for å sette sykkelen inne om natten (det må da være sykkelbod i blokken din?). Ikke noe mer stress enn det skulle jeg si.

Så lenge du låser fast ramme + bakhjul til noe når du parkerer den ute så er det relativt safe skulle jeg si. Spesielt hvis du sørger for å "blinge ned" sykkelen din. Jo mindre den skiller seg fra alle andre vrak jo bedre.

denne abuslåsen har gjort jobben for meg i noen år nå. Lett å surre rundt setepinnen når sykkelen er i bruk.

eva
Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: tais] #1203376 23/06/2011 20:29
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Ikke glem at anledning er noe av det viktigste for en sykkeltyv. Selv ikke så fænsi sykler blir lett bytte hvis de parkeres regelmessig på samme sted f.eks. jobb eller skole, sånn at tyveri kan planlegges. Aldri fast parkeringsplass ute! Og såklart vendt mot der folk ferdes.

Men for sinnets ro ville jeg kjøpt en grei by+ærendsykkel, ja. Den kan du låse med sånn liten tynn pinglekodelås, som ikke veier noe. Er ikke så mye poeng med gromlett sykkel om du må bære med deg 3 kg lås... Gromsykkelen kan du spare til trening ICON_SMILE

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: lph] #1203396 23/06/2011 20:47
Sevenord Offline
Medlem
Medlem
Jeg ville aldri parkert en dyr sykkel ute. Kjeltringen kan stå der midt på lyse dagen å knabbe sykkelen med all verdens verktøy til hjelp. For det første er det ingen som gidder reagere på det - for det andre er det bare å si du har mistet nøkkelen eller lignende og vedkommende tar det helt sikkert for god fisk.

En god forsikring er det ivertfall bare å anskaffe seg først som sist ICON_SMILE

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: lph] #1203397 23/06/2011 20:48
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Kjøp en drittsykkel (på finn eller på auksjon) som du kan ha som bysykkel, også har du godsykkelen i leiligheten, på balkongen eller i loftsboden.

Setepinneklemme og hjulbolt bør være av typen hvor du trenger spesialverktøy for å få de løs.
http://www.birksport.no/index.php?main_page=index&cPath=24_28_373

Redigert av magnusc; 23/06/2011 20:55.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: magnusc] #1203437 23/06/2011 21:19
Santacruz Offline
Besatt
Besatt
Tommelfingerregel; Alle sykler over 5000 blir stjålet om de er settes fra seg offentlig. Kjøp en billig sykkel, det koster det samme som en god lås.

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Santacruz] #1203646 24/06/2011 09:07
G
Golli Offline
Fersking
Fersking
G
Hadde gjort som flere her er inne på. Ha sykkelen din inne i leiligheten din og skaff deg en bysykkel. Hadde selv en kompis som ikke nødvendigvis hadde så bra/kul sykkel, 8000kr ny og 2 år gammel, men den ble stjålet midt på Jhons Torget på bare 10 min.

Hver sommer kommer det bander ifra Øst europa som er på tokt og stjeler alt de kan tjene penger på i sine egene land.

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Golli] #1203661 24/06/2011 09:29
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har bodd på Aleksander Kiellands plass siden 2004 og hatt en haug av sykler i boden uten problemer. Det er imidlertid en kalkulert risiko som du må veie mot ulempen ved å slepe sykler opp i leiligheten, søl innendørs osv.

Risikoen reduseres ved økende antall låste dører før bodanlegg, som i mitt tilfelle var: Låst ytterport, lås dør inn i korridor, lås dør ned til kjeller/bodanlegg.

Deretter kan man hindre innsyn i bod og kanskje redusere fristelsen, papp, finerplater osv.

En god lås på boddøren gjør kanskje noe nytte. Jeg kom meg aldri til å støpe inn betonganker eller hva det heter.

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Golli] #1203664 24/06/2011 09:30
I
Iver Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Kjøp deg kodede muttere for hjul, sete og gaffel og du kan ha en litt mer fjong sykkel uten at folk stikker av med den. Vanskelig å selge en sykkel der alt er låst fast.

Kjøpte mine fra PitLock

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Kaffelars] #1203669 24/06/2011 09:39
kjasmas Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har og bodd i Oslo "sentrum" i flere år med dyrere sykler som har fått være i fred. Snakket med vaktmester i bygården og fikk et eget tomt rom som ikke mange hadde tilgang til og låste den fast der med grov lås.

Jeg har hele tiden hatt en egen bysykkel. Kjøper man sykkel på salg som koster under forsikringssummen (som regel 10.000), registerer den i Falck osv er det jo ikke mye man taper. Jeg kjøpte meg en flunka ny Cannondale bad boy som var satt ned fra 9000 til 5000 og har brukt den daglig i lengre tid. En annen "bonus" med egen bysykkel er at du slipper service på demper(e), slitasje av dyre dekk, tannhjul som revner bukser osv...

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Iver] #1203766 24/06/2011 11:36
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Iver
Kjøp deg kodede muttere for hjul, sete og gaffel og du kan ha en litt mer fjong sykkel uten at folk stikker av med den. Vanskelig å selge en sykkel der alt er låst fast.

Kjøpte mine fra PitLock

Men tenker tyvene over det før de har tatt med seg sykkelen. Spiller ikke så mye rolle for deg om sykkelen blir solgt i ett eller annet østblokkland eller havner i fjorden.

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: sverreb] #1203800 24/06/2011 12:25
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har blitt frastjålet godt låste sykler i Porsgrunn og Trondheim. Bor nå i Oslo, og ville ikke engang vurdert å sette fra meg en ordentlig sykkel noe sted i byen. Som andre har nevnt, en sykkel i Oslo blir stjålet, det er bare et spørsmål om tid.

Når jeg ikke sykler på de ordentlige syklene mine, så står de i gangen eller kjelleren hjemme.

Til bysykling bruker jeg en billig Smart Club hybrid.

With light parts come great responsibility
Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: kjasmas] #1204563 25/06/2011 23:03
Rebel Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: kjasmas
registerer den i Falck.

Har du registrert sykkelen i Falck klarer du deg fint. Har bodd flere år i indre Oslo og har kun mistet en seriøs sykkel pga bodinnbrudd. Andre bysykler (en singlespeed, en 29er og en hybrid) har fått stå i fred og ro i bakgården.

Redigert av Rebel; 25/06/2011 23:03.

- Arne
Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Rebel] #1204596 26/06/2011 07:20
D
Diablito Offline
Veteran
Veteran
D
Mye gode forslag, og det er mye å finne om "sykkeltyveri" hvis man søker litt her inne.

Menn snudd andre veien: en sykkel til 5-10 tusen er vel ikke en "dyr sykkel" her inne. Og du vil vel få hele beløpet dekket av forsikringa hvis uhellet skulle være ute?

Utfordringen er jo hvis sykkelen har større verdi enn det fosikringa dekker - da er daglig bruk utelukket hvis den må stå eksponert ute. Eneste som duger da, er sikker oppbevaring innendørs - ikke i bod eller låst i bakgård ICON_SMILE

"I ride hard so the pain is over faster" - Marco Pantani
Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Diablito] #1226513 02/08/2011 21:07
E
El Bajong Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Noe på etterskudd her, men tusen takk for mange gode forslag og tips!

Jeg har ikke helt bestemt meg for hvilken løsning jeg går for. Inntil videre står sykkelen på hybelen, men det er ikke helt ideelt. Sykkelboden eller kjellerboden her er et alternativ, i så fall skaffer jeg en Abus Granit X-Plus 54 og bruker denne i kombinasjon med kabellåsen jeg har fra før. Cannondale-sykkelen vil da bli mest brukt til Blindern, og lengre turer.

I tilfelle noen har erfaringer med det, hvordan er Blindern i forhold til tyveri? Jeg har kiket oppom der, og det var nok av solide stativer, så det går kanskje fint med god låsing?

Jeg har sterkt vurdert å kjøpe et "vrak" til bysykling, men jeg venter litt og ser ann hvordan dette behovet utarter seg. Foreløpig klarer jeg meg greit med bysykkel-ordningen, som er forøvrig veldig fin, om enn med sine begrensninger. Ikke akkurat spreke sykler, men behagelige og greie å bruke for svippturer. Første gang jeg prøvde en av de syklene var vel første gang på 10-12 år at jeg brukte en sykkel med utpreget oppreist sittestilling. Føltes helt fantastisk!

Re: Å eie sykkel i indre Oslo [Re: Sevenord] #1226638 03/08/2011 06:41
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Sevenord
Skal du være safe så parkerer du sykkelen i leiligheten. Bodene blir raidet titt og ofte.

Et tips er at ta opp som forslag på neste styremøte at låsene i kjeller/bod-område byttes ut. Har hatt leiligheter to i to blokker der dette var et problem, men bytting av lås+nøkler gjorde susen.
Fungerer selvsagt kun om det er en gammel eier/leietaker som har beholdt et oppsett med nøkler, ikke om de kommer sig inn på andre måter eller bor i blokket…

Moderator  support