Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 14 1 2 3 13 14

Stiguide Trondheim?? En ide?

Stiguide Trondheim?? En ide? #1203771 24/06/2011 11:42
Janost Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Vi begynner etterhvert å få et relativt stort stinett i Trondheim som stadig utvides. Hva med å gjøre et lite skippertak for å få oppdatert stiguidene på TS? Eller enda bedre etablere et "stikart" der de fine stiene våres kommer klart frem slik at flere kan ta dem i bruk.. Dette er arbeidskrevende, men sykler man med GPS bør det være en levelig jobb å beskrive rutene også med høyedeprofil.. Jeg kan ta på meg jobben for en del av stiene rundt Solemsvåttan, men dette må være en dugnad der flere bidrar. Noen må også finne navn på stiene de har åpnet... ICON_LAUGH
Noe å tenke på?! ICON_SMILE
JM

BRUK HJELM!! Det er vondt nok lell.. ICON_SMILE
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1203786 24/06/2011 11:59
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
Et bra initiativ!

Her finner du en bra oversikt for Estenstadmarka.

Noe lignende kunne vært lagd for Malvik, og forsåvidt mulig at noen har begynt/har gjort det for Bymarka også. Kart og beskrivelse for Vassfjellstien har jeg også sett en gang, mulig det ligger under "Stiguide".

Vi har jo interne navn på mange av stiene i Malvik, etter minneverdige sykkelstier. Jeg er med på å prøve å samle disse i et kart, gjerne med god beskrivelse av start/slutt etc. Med iboende trøndertreghet, ferie etc kan det godt være dette blir tema på en egnet mekkekveld til høsten!

Bj

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: BjornS] #1203793 24/06/2011 12:11
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag är också positiv till en stiguide men är osäker på hur man gör det på ett bra sett. Problemet är ju att få det översikligt.

Det över Estenstadsmarka är bra men kartan är inte helt oppdaterad och alla bra stiar finns inte med. Jag är också lite skeptisk till att lägga ut karter på netter som antagligen är opprättskydade.

Verbala beskrivelser likar jag överhuvudtaget inte.

Problemet med guider baserade på trackloggar är att det lätt blir många olika turer och kan vara svårt att finna stien man letar efter.

En karta som den som finns med bärstiarna och ett par till stiar tror jag blir bra. Något liknande med individuella trackloggar för alla stiar tror jag också kan fungera.

Men jag är med på att göra en inatts om vi kommer på ett bra sätt. Jag har trackloggar av en hel del av stiarna i bymarka och estenstadsmarka

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1209969 04/07/2011 21:22
Oddeman Offline
Ringrev
Ringrev
Støtter ideen, men mangler tekniske hjelpemidler/innsikt til å legge ut noen løsning som kan benyttes. Har OK oversikt over bymarka, men oppdager med jevne mellomrom nye stisnutter når jeg sykler med andre. Mine kartdata består imidlertid bare av inntegninger på et vasstrukket bymarkakart. Mer teknisk behøver det strengt tatt ikke å være, men er jo litt krøkkete å dele.

Ingen tilhenger av å holde på hemmeligheter og godbiter. Jo mer spredning på syklinga jo mindre slitasje/fotfolk-konflikter på de mest trafikkerte områdene. Tror nå jeg da. Om det kan legges ut kart med nr. på stier etter samme prinsipp som kartet over Estenstadmarka tror jeg det vil funke bra.

------------------
I don't believe a word
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Oddeman] #1210115 05/07/2011 08:46
Supersand82 Offline
Ringrev
Ringrev
Du har inne på http://frikart.no/ så kan du laste ned gratiskart til din garmin gps. Har vært ute å testa disse selv over bymarka og de er mye mere nøyaktig enn garmin Adventure kartet.
Samt den har flere stier tegnet inn også.

Du har også muligheten til å laste opp igjennom www.openstreetmap.org som er dugnadbasert karttjeneste. Jo større dugnad jo med avansert blir kartet ICON_SMILE

@Supersand82 at Insta
Strava athlete 972825

2023 Scott Foil RC 10
2022 Scott Spark RC 900 Team Issue
2021 Scott Addict RC 10
2016 Scott Speedster 10 CX
2015 Giant TCR Advanced 1
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Supersand82] #1210132 05/07/2011 09:01
perbl Offline
More than words
More than words
En ide kan jo være å kombinere GPS med hjelmkamera for de som har det. Gutta på VPG har kommet godt igang med en guide med noen av stiene rundt Oppdal, som facebookbrukere kan sjekke ut her: https://www.facebook.com/vpg.no?sk=app_217982748222044

Per B.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1586971 15/04/2013 10:26
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Drar fram denne tråden igjen, da jeg prøver meg på å lage et stikart for Bymarka/Estenstadmarka basert på data fra Openstreetmap. Har fargekodet stiene ut fra mtb:scale-taggen. Men denne mangler på en god del stier, så de av dere som kjenner marka godt, og kan å bruke Openstreetmap, må gjerne hjelpe til å tagge. Dette gjelder også tagging av navn på stier, tegning av manglende stier osv ICON_WINK

Legger ut en liten betaversjon. Tips/ønsker og tilbakemeling mottas gjerne ICON_SMILE

(klikk for stort kart i PDF)

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1587001 15/04/2013 10:52
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Bra initiativ. Ser att någon har lagt in fler stiar så karterna börjar bli rätt bra för bymarka.

Med det jag fortfarande inte förstår är hur det är tänkt att man ska använda sig av karterna. Hur ser man på ett enkelt sätt vilka stiar som är bra för sykling och vilken svårighetsgrad de har, dvs hur får jag i openstreetmap fram bilden du linkar till? Som det är nu får jag opp en karta där jag inte väldigt lätt (utan att gå in i map datan för att få någon information) kan se skillnader mellan breda skilöper med hårt underlag och singletrack stier.

Tror det skulle vara bra med flera svårhighetsgrader än vad du har på den där kartan. Stor skillnad i svårighet mellan korketrekkeren (tror föresten det är en annan sti som heter det, den det står det på karten kallas snaken 1 eller värdens snabbaste uppöverbakke tror jag), akebaken och rundt granåsen trots att alla är blå. Står skillnad mellan gråkallen skränten och henriksåsen är det också.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1587097 15/04/2013 12:57
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Litt av poenget med at jeg lager dette kartet, er å ha et kart som lett kan printes ut (pdf), sammtidig som jeg ønsker å lære meg OSM bedre samt lære å sette opp egendefinert render (brukte Maperitive i dette tilfellet) hvor en kan ha et kart over hele norge (hvertfall Trondheim i første omgang), som viser alt fra vanskelighetsgrad til hvor flott en sti er egnet til å sykle på. Alt med fokus på stisykling selvfølgelig! ICON_SMILE

Det finnes noen OSM-kart på nettet som viser mtb:scale (vanskelighetsgrad), f.eks. vttrack.fr og mtbmap.org
Og for de som har tenkt å ha kart på sin Garmin-enhet, har man f.eks http://openmtbmap.org/ (tror denne viser vanskelighetsgrad) og http://frikart.no/ (ingen mtb:scale her)

Har også tenkt tanken å lage kart som viser hvor bra stiene er å sykle på, og det ser ut til at det finnes tag for det i OSM (class:bicycle:mtb). Litt usikker på gyldigheten av denne taggen derimot.

Her er hvertfall mye nyttig info med tanke på MTB og OSM: http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Mountain_biking

Angående Korketrekkeren tror jeg du har rett fredriks. Jeg mener også at det er den skiløypen som går parallelt som faktisk heter det.

Og når det kommer til vanskelighetsgraden er det ikke alltid lett å si akkurat hvor en sti havner på skalaen. Jeg har tagget ganske mye i Bymarka, men det kan godt være jeg ikke har truffet perfekt på graderingen, så alle står fritt til å korrigere ICON_WINK Men det som ligger inne nå gir hvertfall en liten pekepinn på vanskelighetsgraden.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1587185 15/04/2013 15:14
anderfo Online
Besatt
Besatt
Bra initiativ!
Sitat: Reitstoen
Og når det kommer til vanskelighetsgraden er det ikke alltid lett å si akkurat hvor en sti havner på skalaen. Jeg har tagget ganske mye i Bymarka, men det kan godt være jeg ikke har truffet perfekt på graderingen, så alle står fritt til å korrigere ICON_WINK Men det som ligger inne nå gir hvertfall en liten pekepinn på vanskelighetsgraden.

Alle Snake-stiene er vel grønne, ihvertfall. Altså både Snake1 (tegnet som Korketrekkeren), Snake2 og Snake3.
Stien fra Driftsvegen og ned i Tømmerdalen (rett vest for Gammelstien), den som man følger i Marka Rundt, er nok også grønn.

Tipper jeg har litt mer å bidra med på andre sida av byen.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1587290 15/04/2013 18:42
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag kunde tänka mig att hjälpa till då jag tror att jag har rätt mycket kunskap om stiarna i bymarka och estenstadsmarka men jag förstår bara inte hur openstreetmap fungerar och hur det är tänkt att man ska använda det.

Jag kan väl inte säga att jag har undersökt spesiellt mycket om hur det är uppbyggt men när jag inte på ett enkelt sätt förstår hur jag ska se och använda informationen som antagligen finns lagrad så har jag hittills varit ointresserad av att börja läsa runt på en massa wikisidor.

Quote:

f.eks. vttrack.fr og mtbmap.org

Har jag förstått rätt att det är läsare som använder sig av sykkelinformationen? Kan man på något sätt gå in i openstreetmap och se denna information?

Angående graderingen så tycker jag inte att den offisiella openstreetmap graderingen känns helt relevant för norge bland annat för att svårigheten sällan bestämms av hårnållsvingar och långt ifrån alltid av lutningen.

Om man vill få till en bra gradering tror jag det enklaste är att sätta opp en lista på stiar och låta folk komma med kommentarer.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1587313 15/04/2013 19:11
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks
Quote:
f.eks. vttrack.fr og mtbmap.org

Har jag förstått rätt att det är läsare som använder sig av sykkelinformationen? Kan man på något sätt gå in i openstreetmap och se denna information?

Jeg forsto ikke helt spørsmålet, men prøv å trykke på denne lenken:
http://www.vttrack.fr/?zoom=13&lat=6...entier%20OSM%7C

Der ser du at basekartet er valgt som Google Physical (vanlig Google Maps med terreng-laget påskrudd), og det er krysset av for "Sentier OSM" (stier fra Open Street Maps). Disse vises som stier i grønt, blått og rødt.

Hvis du krysser av for "GPSies" får du en hel haug med turforslag (i rosa) i tillegg til OSM-stiene.

Hvis du velger basekartet Open Cycle Maps i stedet for Google Physical vil det se litt annerledes ut; da vil du se mange flere stier (uten gradering). Men dette kartet er litt styggere og vanskeligere å lese ettersom det mangler høydekurver og skyggelegging.

Jeg husker at jeg en gang så et kart der Open Cycle Maps var lagt oppå vanlig Google Physical, og man kunne selv velge hvor gjennomsiktig det øverste laget skulle være. Dette funka veldig bra, men jeg husker ikke hvor jeg så det...

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1587335 15/04/2013 19:46
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Spørsmålet var bara om det var tänkt att sidor som den franska sidan ska användas för att se sykkelinformationen i kartor eller om man kan få fram den direkt från openstreetmap sidan. Hittills har jag bara gått in på openstreetmap och inte förståt hur man eventuellt kan få ut mer information på stiarna som finns på de kartorna (ofta samma typ streck för väldigt varierande bred på stiarna).

"Sentier OSM" överlägget på den sidan är definitivt ett bra sätt att visa information om sykkelbara stiar. Innan jag såg den sidan har jag mest tyckt att OSM är ett interessant koncept men med minimal brukar vänlighet.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1587358 15/04/2013 20:09
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Det kan ligge mye mer informasjon i Openstreetmap-databasen enn det som vises på standard kartsiden til Openstreetmap. Denne informasjonen kan en se ved å f.eks. lage seg en bruker og trykke på Edit knappen øverst i kartet, for så å trykke på en sti, og så gjerne velge Advanced. Men jeg synes det er best å bruke JOSM, en dedikert OSM-editor. En kan da f.eks laste ned OSM-data for et gitt område, og se all info som ligger der, uten å ha bruker. En kan også laste inn GPX-spor inn i JOSM, som en kan bruke for å tegne etter når en skal legge inn nye stier.

Det finnes en haug av forskjellig kart/nettsider som bruker dataene som ligger i OSM-databasen til å lage forskjellig typer kart, alt fra shopping, bussruter, sykkelveier, turkart osv osv.

Beginners' guide kan vel være et greit sted å starte. Mulig det finnes bedre guider, men det er faktisk ganske lett å begynne å editere OSM-data/kart ICON_SMILE Og Mountain biking siden på OSM-wikien er grei for å ha oversikt over MTB-relaterte tags.

Her er min bruker på OSM: http://www.openstreetmap.org/user/Reitstoen
Send meg gjerne en PM her på forumet eller på OSM hvis dere har spørsmål. Evt ta det i denne tråden ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1587418 15/04/2013 21:38
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N

Med det jag fortfarande inte förstår är hur det är tänkt att man ska använda sig av karterna. Hur ser man på ett enkelt sätt vilka stiar som är bra för sykling och vilken svårighetsgrad de har, dvs hur får jag i openstreetmap fram bilden du linkar till?

For å få frem informasjonen som Reitstoen skriver om, fargekodene som representerer vanskelighetsgrad, kan du bruke http://mtbmap.org. Den henter alle data fra Openstreetmap, og rendrer mtb:scale slik at den blir synlig. Dvs at alle stier som er bra for sykling får fargekode. Og de svarte stiene er enten ikke merket med mtb:scale i databasen til Openstreetmap, eller ikke egnet for sykling.

Den rendringen som Reitstoen viser i PDF'en er vakrere enn mtbmap.org, og langt bedre egnet for å skrive ut.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1587538 16/04/2013 07:40
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Dette høres mistenkelig likt ut som det de driver med i sticky-tråden på toppen her, som sannsynligvis inkluderer Trondheim også. Sett den? ICON_WINK

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1587560 16/04/2013 08:07
anderfo Online
Besatt
Besatt
Har nå lagt inn mtb:scale på noen stier i Estenstadmarka.
Bl.a. på Skogstien (et par deler måtte tegnes inn), Akebakken, Tomsetåsen og Kastbrekka. Fikset også noen småting i Bymarka.

Når disputasen min er ferdig kan jeg kanskje få ført inn alle navnene herfra i Estenstadmarka. Foreløpig blir det nedprioritert.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1587673 16/04/2013 10:16
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Stein
Dette høres mistenkelig likt ut som det de driver med i sticky-tråden på toppen her, som sannsynligvis inkluderer Trondheim også. Sett den? ICON_WINK

Joa. Har kommentert der også tidligere ICON_SMILE Men tenkte at siden vi her diskuterte Bymarka/Estenstadmarka i Trondheim spesifikk, var dette rette plassen å poste.
Men diskusjon rundt selve OSM kunne nok kanskje vært tatt opp der ja.

Sitat: anderfo
Har nå lagt inn mtb:scale på noen stier i Estenstadmarka.
Bl.a. på Skogstien (et par deler måtte tegnes inn), Akebakken, Tomsetåsen og Kastbrekka. Fikset også noen småting i Bymarka.

Når disputasen min er ferdig kan jeg kanskje få ført inn alle navnene herfra i Estenstadmarka. Foreløpig blir det nedprioritert.

Flott! Jo fler som bidrar, jo bedre kart får vi ICON_SMILE
Navn på stier i Estenstadmarka kan vel egentlig hvem som helst legge inn, da vi har det flotte kartet laget av henrikg. Men som fredriks nevnte tidligere, skal vi være forsiktig med å bruke kart som kan være kopibeskyttet. Det er derfor OSM er så kjekt!

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1587675 16/04/2013 10:27
anderfo Online
Besatt
Besatt
Enig.

Det jeg savner mest på OSM er et godt kartgrunnlag (høydekurver, bedre satelittbilder, m.m.) som ville gjort det mye enklere både å redigere kartet og lese kartet.

Når det blir kombinert med skikkelig kart, sånn som på frikart (der får jeg ihvertfall høydekurver og vanlig kartografi) er det bedre.

Med godt kartgrunnlag og gode bilder er det ofte lett å håndtegne stier i fjellet.
Men hvis du går inn på OSM og zoomer inn på f.eks. Storlidalen (i Trollheimen) er det jammen ikke lett å tegne noe som helst uten å måle opp med GPS - kartet er jo nesten helt blankt, og satelittbildet er knapt godt nok til å oppdage bilveien. Det er også kraftig forskjøvet i forhold til kartet.
Jeg har lagt inn endel stier der, men bare de jeg har løpt/syklet med GPS.

Har du noen triks?
Jeg ser jo at du har høydekurver på PDF-kartet du la ut ICON_SMILE

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1587797 16/04/2013 13:36
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
I bymarka verkar det som att de flesta stiarna som syklas är lagt in på openstreetmap så jag antar att det inte är så mycket jobb att skriva in namn och gradering.

I estenstadsmarka saknas några stiar som syklas så där är det mer jobb att få till en komplet stiguide.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1587900 16/04/2013 18:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Har testat att redigera något namn och satt in ellet bytt gradering på några stiar. Får se när man kan se ändringarna på kartan på VTTrack. Någon som vet hur lång tid det tar?

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1588054 16/04/2013 21:04
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Har testat att redigera något namn och satt in ellet bytt gradering på några stiar. Får se när man kan se ändringarna på kartan på VTTrack. Någon som vet hur lång tid det tar?

Nice! Det kan ta alt fra noen minutter til flere dager. Kommer helt an på hvor ofte nettsidene laster ned ny kartdata og hvor ofte dem rendrer nye tiles (kartbilder).

Lastet ned et utsnitt fra Estenstadmarka nå og rendret et større bilde. Se vedlagt bilde.

Vedlegg
output_estenstadmarka.png (961.82 KB, 963 nedlastinger)
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1588069 16/04/2013 21:26
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Det jeg savner mest på OSM er et godt kartgrunnlag (høydekurver, bedre satelittbilder, m.m.) som ville gjort det mye enklere både å redigere kartet og lese kartet.
Når det blir kombinert med skikkelig kart, sånn som på frikart (der får jeg ihvertfall høydekurver og vanlig kartografi) er det bedre.

Med godt kartgrunnlag og gode bilder er det ofte lett å håndtegne stier i fjellet.
Men hvis du går inn på OSM og zoomer inn på f.eks. Storlidalen (i Trollheimen) er det jammen ikke lett å tegne noe som helst uten å måle opp med GPS - kartet er jo nesten helt blankt, og satelittbildet er knapt godt nok til å oppdage bilveien. Det er også kraftig forskjøvet i forhold til kartet.
Jeg har lagt inn endel stier der, men bare de jeg har løpt/syklet med GPS.

Jeg savner også bedre dekning av Bing sine satelittbilder, men dem oppdaterer jevnlig, så plutselig har det kommet god oppløsning i ønsket område. Det beste er uansett å bruke sporlogg fra GPS, og helst flere sporlogger i tilfelle unøyaktighet.
Jeg bruker å sammenligne gps-spor mot satellittkart for å se om det er offset. Hvis det er tilfelle, bruker jeg offset-funksjonen i JOSM for gjeldene område, hvis jeg skal tegne noe etter satellitt-foto, f.eks ved Skistua i Bymarka.

Quote:
Har du noen triks?
Jeg ser jo at du har høydekurver på PDF-kartet du la ut ICON_SMILE

Kartene rendret jeg i Maperitive, som har mulighet til å automatisk laste ned og legge til høydekurver og skyggelegging. Problemet er at disse høydedataene ikke går lengre nord enn 60°N. Så her måtte jeg trikse litt ved å laste ned høydedata manuelt for så å legge disse i en cache-katalog til programmet.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Reitstoen] #1588077 16/04/2013 21:39
anderfo Online
Besatt
Besatt
Lastet ned et utsnitt fra Estenstadmarka nå og rendret et større bilde. Se vedlagt bilde.

Flott!

Latterlig mye enklere å redigere når man kan se på din utskrift først. Fargekodinga hjelper mye, og høydekurver er også en fordel...

Jeg la merke til at stiene på Tomsetåsen trengte en omgang (Hylla, Austlia, Hogstflata og Liaåsen), så jeg la dem like godt inn nå med en gang. Da begynner det å bli bra!
Resten får bli om et par uker...

Fint om noen kan ta en kvalitetssjekk på Tomsetåsen, for jeg har ikke syklet der så mange ganger og synes å huske at det var endel stier som bare tok slutt sånn helt plutselig.

Jeg bruker å sammenligne gps-spor mot satellittkart for å se om det er offset. Hvis det er tilfelle, bruker jeg offset-funksjonen i JOSM for gjeldene område, hvis jeg skal tegne noe etter satellitt-foto, f.eks ved Skistua i Bymarka.

Aha! Jeg har ikke prøvd JOSM før, har kun brukt Potlatch 2. Får nok prøve JOSM nå...

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1588267 17/04/2013 08:58
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
La in lite ny information i tomsetmarka. Ritade in en del stiar för hand från minne. Är det ok att göra det eller ska man helst använda sig av trackloggar eller någon avanserad kart lagningsmetod? Mina trackloggar från sykling blir endå sällan så exakta att man kan använda dem på en gång.

Hur ska man göra med gradering av stiar? Bara ändra på graderingar man inte tycker är rätt?

Nu har jag graderad så att stiar och grus som nestan inte har någon hindringar alls som 0.

1 för stiar med lite hindringar men det är bara få och rätt korta ställen som är är lite svårare, tex bärstiarna. Alla skogstiar förutom det branta partiet i skogsti 1 och kanske några andra korta partier tycker jag är typisk grad 1.

2 som svårare med längre partier som är svåra eller något riktigt svårt ställe om man inte är erfaren, tex henriksåsen.

Märker att jag inte helt var konsekvent med mig själv när jag graderade på tomsetmarka...

Redigert av fredriks; 17/04/2013 08:59.
Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1588473 17/04/2013 12:48
N
NilsStrom Offline
Entusiast
Entusiast
N

Ritade in en del stiar för hand från minne. Är det ok att göra det eller ska man helst använda sig av trackloggar eller någon avanserad kart lagningsmetod?

Jo mer spesifikt jo bedre. Men du kan merke stiene med source, for å fortelle hvordan du fikk tak i informasjonen. Du bør kanskje merke med en note om at posisjonen er unøyaktig.

Hur ska man göra med gradering av stiar? Bara ändra på graderingar man inte tycker är rätt?

Nu har jag graderad så att stiar och grus som nestan inte har någon hindringar alls som 0.

1 för stiar med lite hindringar men det är bara få och rätt korta ställen som är är lite svårare, tex bärstiarna. Alla skogstiar förutom det branta partiet i skogsti 1 och kanske några andra korta partier tycker jag är typisk grad 1.

2 som svårare med längre partier som är svåra eller något riktigt svårt ställe om man inte är erfaren, tex henriksåsen.

Gradering er stier er beskrevet av mtb:scale

Det er ingenting som står i veien for å dele en sti i seksjoner, med forskjellig mtb:scale. Av og til kan dette gi mening, f.eks for en sti som for det meste er lett, men har et spesielt parti som er vanskelig.

Det finnes også en del informasjon skrevet spesifikt for Norske forhold .

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: NilsStrom] #1588540 17/04/2013 14:19
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: NilsStrom
Gradering er stier er beskrevet av mtb:scale

Dette ser ut til å være skrevet for et litt annet terreng enn Bymarka og Estenstadmarka, men jeg har ihvertfall prøvd å tolke det slik:
* typiske enkle, tilrettelagte løyper inkl. skiløyper blir på nivå 0
* typiske flytstier (som f.eks. snake1,2,3) er på nivå 1
* litt mer avanserte stier med mye steiner og røtter eller bratte bakker (f.eks. henriksåsen, hylla, brattpartiet på skogstien, udbyeløypa) havner på nivå 2
* skikkelig bratte og vanskelige stier (f.eks. "veggen" og "renna" ved Månen, og kanskje bratthenget på Storheia?) havner på nivå 3
* nivå >4 kjenner jeg ikke til i vårt terreng
Uansett tviler jeg på at jeg klarer noe >2 selv med det første... ICON_WINK

Det finnes også en del informasjon skrevet spesifikt for Norske forhold.

Den var fin, takk.

Det er ingenting som står i veien for å dele en sti i seksjoner, med forskjellig mtb:scale. Av og til kan dette gi mening, f.eks for en sti som for det meste er lett, men har et spesielt parti som er vanskelig.

Har gjort dette endel på det jeg har redigert hittil.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: anderfo] #1588607 17/04/2013 17:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Dette ser ut til å være skrevet for et litt annet terreng enn Bymarka og Estenstadmarka, men jeg har ihvertfall prøvd å tolke det slik:
* typiske enkle, tilrettelagte løyper inkl. skiløyper blir på nivå 0
* typiske flytstier (som f.eks. snake1,2,3) er på nivå 1
* litt mer avanserte stier med mye steiner og røtter eller bratte bakker (f.eks. henriksåsen, hylla, brattpartiet på skogstien, udbyeløypa) havner på nivå 2
* skikkelig bratte og vanskelige stier (f.eks. "veggen" og "renna" ved Månen, og kanskje bratthenget på Storheia?) havner på nivå 3
* nivå >4 kjenner jeg ikke til i vårt terreng

När jag läser beskrivelsen om gradering så tycker jag att iallafall snake 2 och 3 är grad 0. Det är ju nestan bara packad jord/grus utan hindringar. Om dessa skulle vara grad 1 skulle, grad 1 bli väldigt bred. Från stiar helt utan tekniska hinder till stiar som bringebär där det behövs en del teknik för att få bra flyt.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: fredriks] #1588643 17/04/2013 18:07
anderfo Online
Besatt
Besatt
När jag läser beskrivelsen om gradering så tycker jag att iallafall snake 2 och 3 är grad 0. Det är ju nestan bara packad jord/grus utan hindringar. Om dessa skulle vara grad 1 skulle, grad 1 bli väldigt bred. Från stiar helt utan tekniska hinder till stiar som bringebär där det behövs en del teknik för att få bra flyt.

Enig.
Kanskje de bør få 1 bare fordi de er fine? Hehe.

Re: Stiguide Trondheim?? En ide? [Re: Janost] #1588675 17/04/2013 18:41
Reitstoen Offline
Entusiast
Entusiast
Enig med dere. Snaken 2 og 3 er nok 0, ut fra det jeg husker. Har bare prøvd de noen få ganger.
Snaken 1 er kanskje litt mer tricky. Den er stort sett 0, men har noen partier med røtter, litt stein, og sånt som kan gjøre at den får en svak 1'er. Startet først å sykle sti i 2009, og da husker jeg at Snaken 1 hadde noen partier som var litt vanskelige for en blodfersk Terrengsyklist (Var ikke klar over at det var Bamsemus-spisende Stisyklist jeg kom til å bli den gangen). Her i vinter hadde jeg lett gitt den klar 1'er. Det er ikke ofte jeg ramler av sykkelen på Snaken, for å si det sånn ICON_SMILE Vi får gi den 1, rett og slett fordi det er en klassiker.

klipp 1 , klipp 2

Side 1 av 14 1 2 3 13 14

Moderator  support