Hedmark-tråden 2011
|
Re: Hedmark-tråden 2011
[Re: Oddefa]
06/06/2011 19:11
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Håper det går framover kjapt, Odd! Jeg er også nødt til å ta det rolig pga kragebeinet, men håper du får stifølge Stuf! Det enkleste for deg er vel uansett Furuberget og Frøbergsberget Her kan du ha det moro i timesvis :-) PS! Frode, oddefa og jeg var linselus på TV2s sending fra Tour of Norway i går ;-)
|
|
|
06/06/2011 21:45
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Er det noen som kan gi meg tips om hvor jeg bør legge treningsturen i pinsen. Bor på vandrerhjemmet ved Vikingskipet fra lørdag til mandag (11-13. juni) og ønsker primært stiturer, men klarer noen km med transport på grus og asfalt. Hvis det er noen som skal ut på tur og vil ha følge så si i fra  Furuberget/Frøbergsberget har mye morro å by på, og er nok det mest bynære. Hvis du vil kjøre litt lenger, er Mosjømarka eller Elverum gode alternativer. Kunne nok vært guide for deg i Furuberget/Frøbergsberget, men sykler Raumerrittet på lørdag, så er usikker på hva det blir til. Mulig det går ann å få til en rolig stitur på søndag.  (...)Har "lagd" en nye runde på Terningmoen med singletracksa fra Terningenrittet og Terningmorunden med sine mer tekniske og enda morsommere singletracks! Så da har vi plutselig nesten ei mil der gitt. Terningmorunden kicker ass, men helvetes bever som driver å feller trer mitt i stien hele tiden, vet ikke hvor mange trær jeg har ryddet unna i løpet av de få turene jeg har syklet der i år, men noen er det. God trening da!
Kult, dette må du vise frem asap.  Ellers har stiene fra rittet holdt seg veldig bra, minimale merker kun der det er litt gjørme!
Men skulle vi satt opp ei liste over utflukter ? Helgen etter pinse er det Lillehammer. Har tenkt en superduperlang stirunde i Elverum er gang i slutten av Juni/tidlig juli. Mange sykler vel ritt fra midten 2. 7 igjen ? Helgen før ? any toughts ? Stange ? Og så kunne jeg tenkt meg en skeikamptur, ikke nødvendigvis for å sykle bukkeritt trasen, men store deler av stiene.
Hans Olav, tar det rolig med stisykling denne uken, ofrer ikke handa nå hehe.
For min del er bare Lillehammerturen booket. Skal sykle Bukkerittet 9. juli selvsagt, og trolig blir det gjennomkjøringa av løypa med noen kolleger helgen før. Har fri neste uke, og første uka i juli, så er i grunn åpen for å finne på noe på dagtid en dag også, i tillegg til helger og kvelder og whatnot.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: kao]
06/06/2011 21:49
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Håper det går framover kjapt, Odd! Jeg er også nødt til å ta det rolig pga kragebeinet, men håper du får stifølge Stuf! Det enkleste for deg er vel uansett Furuberget og Frøbergsberget Her kan du ha det moro i timesvis :-) PS! Frode, oddefa og jeg var linselus på TV2s sending fra Tour of Norway i går ;-) Lese siste sida på tråden før man svarer kanskje. Da har vi hvertfall slått fast av Furuberget/Frøbergsberget er anbefalt av både Brumunddøler og Hamarsinger.  Godt jeg hold meg på rett side av vegen, så slapp jeg å være linselus 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
08/06/2011 20:22
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det ble en fin solotur på undertegnede i Mosjømarka i dag. Klarte å drøye utreise til etter det kraftige regnværet som kom, så fikk ganske glatt forhold på noen av stiene. Maxxis Ardent er egentlig et ganske dårlig dekk på bløte steiner (bløte røtter sitter som et skudd).
|
|
|
08/06/2011 21:09
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vil tro det var bløtt ja. Var ute og løp på Terningmostiene og var ganske bløtt noen plasser.
|
|
|
10/06/2011 21:08
|
Stuf
Entusiast
|
Entusiast
Takk for tips til steder å sykle (kao & elgvenn2). Har planlagt å oppsøke Mosjømarka i morgen og til søndag, resten av familien løper orientering i nærheten (samlingsplass på skytebanen, Løten). Jeg kommer til å prate med noen i fra den orienteringsklubben når jeg kommer frem for å å prøve å få kart over Mosjømarka, det ser ut som et utrolig flott område. Regner også med at det er forholdsvis lite søle der selv etter at det er kommet mye regn  På mandag oppsøker jeg mer bynære områder i Hamar, målet mitt i helgen er å både få mengde og hardøkter for så å roe ned mot Farrisrunden neste lørdag. Hvis det er noen av dere som skal ut å sykle å kan guide, send meg en SMS på 907 49 005.
|
|
|
[Re: Stuf]
10/06/2011 21:32
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Spør om veien (eller sjekk kart) til Grefsumkrysset. Kjør grusveien 3-400 meter (ca) sørover mot flyplassen, ta stien til venstre og følg den sørover og så er det bare å tråkke på kryss og tvers, evt følge stien helt til flyplassen deretter østover mot Stålsetra derfra nordover (ikke rondanestien, men den som går ned mellom Mosjøen og kraftlinja retning Grefsunkrysset, følge stien videre helt til du kommer grusveien du startet, 100 meter sør for Grefsumkrysset. Voila og du har en fin runde på gode stier, noen myrpartier som er våte, men mange av stiene tørker fort. Skal ikke sykle i morgen.
|
|
|
12/06/2011 07:25
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Her er runden jeg tok nå på onsdag (samme runden vi kjørte tidligere i vår). Den kan være verdt å prøve. Nordre sløyfa kan være vanskelig hvis det er glatt.
|
|
|
12/06/2011 17:18
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Noen som har planlagt noe stisykling i morra?  Vurderte å starte på "10 på topp" for Hamar i løpet av uka. Mye legges ut og skal være klart fra 15. juni. Mulige mål (som er noe vits å bruke til en langtur med innslag av sti) er en eller flere av disse: -Dufsetbakken (tømmerveien mellom Ormseter og Brennsæter) kan plukkes med på hjemveien evt) -Naturstien, svinges evt. innom på hjemveien -Appelsinhaugen, mulig litt vått der nå, men det ser ut til at det blir fint vær noen dager fremover, så det tørker nok opp litt. -Synsåsen (Øst for brumundkampen) -Tørbustilfallene -Bokkhølkoia -Brumundkampen Må se litt på værmeldinga, men Torsdag er en mulig dag, dagtid eller kveldstid.
|
|
|
12/06/2011 20:34
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
....og Furuberget/Frøbergsberget i morra høres fristende ut!  Prøver å dra på litt og få ei bra økt ut av det. Si i fra hvis interesse, regner med avreise 12-14-tida. Gidder ikke dra med meg Klukhagan p.g.a. regnet og det er trolig veldig vått her.
Redigert av Elgvenn2; 12/06/2011 20:35.
|
|
|
12/06/2011 20:59
|
Stuf
Entusiast
|
Entusiast
Har fått meg 2 fine dager på sykkel i på Hedemarken, gårsdagen ble brukt til sykling i Mosjømarka. Hadde over 3 timer på flotte stier, men på grunn av regnværet var det såpeglatt med mine RK 2.2 Supersonic dekk. Enkelte stier var kjempeflotte, mens andre steder ble det vel mye knot pga glatte steiner. Har skrubbsår på leggent, hovent lår og vondt i armen, men det var en fin tur  Dagen i dag ble brukt til litt seriøs trening, var ikke på stier men kjørte intervaller fra Ridabu utenfor Hamar og opp til et hyttefelt nord for Budor Skisenter. Det ble 4 drag på 15 minutter, rullet sakte tilbake igjen i pausene mellom intervallene (4 min). Dette førte meg opp til høyde nesten 700 meter litt innenfor skisenteret. Flott økt med litt passende motbakke over lang tid, har ikke mulighet til det samme i Vestfold. Det eneste negative jeg kan si om syklingen var at av de 40-50 syklistene jeg traff i løpet av de 2 dagene var det ingen som hilste  , selv om jeg prøvde så godt jeg kunne. I Vestfold og andre steder jeg har syklet er jeg vant med at syklister på treningstur hilser på hverandre. Jeg vet ikke hvorfor responsen var dårlig, men Hedemarkinger er kanskje så fokuserte på treningen at de kutter ut andre uvesentlige ting. Kommer gjerne igjen, og kommer til å delta på Bukkerittet og vurderer også Hedemarksvidda rundt.
|
|
|
[Re: Stuf]
12/06/2011 21:20
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hilser stort sett hele tiden jeg . Sikkert Hamarfolk du møtte hehe!Det var nok veien til Målia du syklet siste delen! Høres som en bra økt! Bukkerittet må du være med på ja, det beste rittet i hele Norge
Redigert av oddefa; 12/06/2011 21:23.
|
|
|
12/06/2011 21:30
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som har planlagt noe stisykling i morra? Skal jobbe i morgen efta, så det blir en motbakkeintervall en eller annen plass i Elverum.
|
|
|
12/06/2011 21:34
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
Mange er i overkant trenigsfokusert, ja. Kan hende tilbakehilsingen var så diskret at du ikke merket det. Jeg hilser på alle og de fleste hilser tilbake, men som sagt så er det oftest nesten umerkelig. Man må kanskje være hedmarking for å å legge merke til det :-) (selv er jeg innflytter.)
The quick brown fox jumps over the lazy dog.
|
|
|
12/06/2011 21:39
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
-Dufsetbakken (tømmerveien mellom Ormseter og Brennsæter) kan plukkes med på hjemveien evt) -Naturstien, svinges evt. innom på hjemveien -Appelsinhaugen, mulig litt vått der nå, men det ser ut til at det blir fint vær noen dager fremover, så det tørker nok opp litt. -Synsåsen (Øst for brumundkampen) -Tørbustilfallene -Bokkhølkoia -Brumundkampen
Hva slags ti-på-topp er dette? Har nesten ikke vært på noen av stedene, lukter grus, eller...? Jeg er klar for en tur i morgen, gjerne med avslutning ca 16.30., så nærmere 14 passer bra.
|
|
|
[Re: Zwartander]
13/06/2011 08:25
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
-Dufsetbakken (tømmerveien mellom Ormseter og Brennsæter) kan plukkes med på hjemveien evt) -Naturstien, svinges evt. innom på hjemveien -Appelsinhaugen, mulig litt vått der nå, men det ser ut til at det blir fint vær noen dager fremover, så det tørker nok opp litt. -Synsåsen (Øst for brumundkampen) -Tørbustilfallene -Bokkhølkoia -Brumundkampen
Hva slags ti-på-topp er dette? Har nesten ikke vært på noen av stedene, lukter grus, eller...? Jeg er klar for en tur i morgen, gjerne med avslutning ca 16.30., så nærmere 14 passer bra. Ti på toppDufsetbakken er grus, samme kan vel sies om naturstien på Gåsbu. Appelsinhaugen v/Stenfjellhytta kjenner du jo til, den ligger jo på stien mellom Steinfjellhytta og Gåsbu/Rødsetervollen. Synsåsen er mest grus for å komme opp mot Brumundkampen og litt sti opp til selve åsen. Det er mer sti rundt åsen som kunne vært interessant å se nærmere på. Tørbustilfallene/Bokkhølkoia er omtrent som over. Det går sti fra fjellvegen v/Måsætra til Fallene, og flere stier herfra, enten til Tørbustilen eller sydover til Høyenhall hytta. Bokkhølkoia kan henges sammen med Tørbustilfallene, og det går sti fra Haugsætra via Bokkhølkoia til Nybusætra. I teorien går det også ann å sykle sti over til Bokåsen og deretter veg til Kvilheim sag. Brumundkampen blir vel stort sett vei minus helt på toppen. Går en blåmerka sti vestover fra Brumundkampen som jeg kunne tenkt meg å sykle hvertfall ned til vegen. I tillegg til disse er det en post på Mortenshøgda v/Øyungen. Her er det tildels lange strekk på Sti, tipper ca. 15-20 km litt ettersom hvordan man legger opp ruta. Kan være aktuelt litt senere på sommeren. Utgangspunkt for denne turen er enten Bjønnåsen eller Bringbu.
|
|
|
13/06/2011 09:29
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva slags ti-på-topp er dette? Har nesten ikke vært på noen av stedene, lukter grus, eller...? Jeg er klar for en tur i morgen, gjerne med avslutning ca 16.30., så nærmere 14 passer bra. Ti på toppI tillegg til disse er det en post på Mortenshøgda v/Øyungen. Her er det tildels lange strekk på Sti, tipper ca. 15-20 km litt ettersom hvordan man legger opp ruta. Kan være aktuelt litt senere på sommeren. Utgangspunkt for denne turen er enten Bjønnåsen eller Bringbu. Den har vi snakket om før, jeg har gått den flere ganger (deler av rondanestien) og vil gjerne bli med. Men dette er en langtur på sti, ikke alt kan sykles (bratt i perioder for sykling fra Bjønnåsen) men store deler tror jeg er knallmoro når det er tørt. Videre må vi sykle Halgutusveen til Bringebu, den er bra. Her går det også en sti mot Skramstadsætra/Rena, som ser bra ut i starten (som garantert ikke blir det). Men vi gutta liker litt knot innimellom! Foreslår vi setter av en dag i sommer, når det har vært tørt en stund! Vet vi snakket om det i fjor, men nå er det på tide å gjennomføre det!
|
|
|
13/06/2011 10:09
|
Zwartander
Veteran
|
Veteran
He-he, ser at topp 3 er tilrettelagt for rullestolbrukere, de andre blir kanskje for tekniske? Naturstien er/var skiltet med sykkelforbud. Skiltingen er ulovlig og den er muligens fjernet (de var fjenet sist jeg var der såvidt jeg kan huske), men det er vel ingen vits å sykle den, annet enn som transportstrekke fra stiene til veien? Dufsetbakken ser jeg heller ikke på noe (sykkel-) mål i seg selv, men utsikten er jo fantastisk. Har syklet der flere ganger (kun ned). Siste halvdel av lista er jo interessant og bør være med på prosjektlista for sommeren.
Min mening: la rullestolbrukerene ha sin 10-på-topp i fred. Veldig mye morsomt terreng å ta av i Vangsåsen, Ringsakerfjellet og Hedmarksvidda (Opland også!) og mye er antagelig uoppdaget og kankje ikke syklet før.
Er du klar ved 14-tiden Elgvenn?
Sender en sms etterhvert.
|
|
|
[Re: Zwartander]
13/06/2011 15:38
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Det er kanskje litt mer potensiale for terrengsykkelmoro med Ti topper i Ringsaker da? Terje Holm og jeg fantaserte litt om å ta alle på en dag, men det blir nok en full dag godt og vel ;-) Men foreløpig har jeg vært på Haukåsen, skaden min har hindret fri utfoldelse i terrenget, men nå begynner jeg å bli klar igjen når det tørker opp litt ;-)
|
|
|
13/06/2011 15:48
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er kanskje litt mer potensiale for terrengsykkelmoro med Ti topper i Ringsaker da? Terje Holm og jeg fantaserte litt om å ta alle på en dag, men det blir nok en full dag godt og vel ;-) Men foreløpig har jeg vært på Haukåsen, skaden min har hindret fri utfoldelse i terrenget, men nå begynner jeg å bli klar igjen når det tørker opp litt ;-) Ikke noe i veien for å prøve å få tatt litt i begge leire vel? Litt posting her, evt. en SMS hvis man stikker noe sted på kort varsel?!? Tenker meg at jeg trenger litt motivasjon for å komme meg ut på de lange grusturene i sommer, og sykler til/fra de postene som er i brumundkamp/st. olav -området tror jeg kan bli bra. Flere av postene på 10 på topp lista til hamar er egentlig ting man bare kan svinge innom på veg et eller annet sted. I dag svingte jeg f.eks. innom Geitrygget etter å ha hatt en knall Stitur med Sindre i Frøbergsberegt, Furuberget og Jessnesskogen (av mangel på et bedre navn. Har skogtappene på hver side av veien v/Frydenlund@Jessnes noe navn??).
|
|
|
13/06/2011 16:12
|
stosu
Besatt
|
Besatt
funker som fjell å sykle hvert fall mesteparten av Vollkoia og Majorstua nå.. Men det er styggmye sau på Vollkoia.. Hadde begge toppene i dag Blir med på flere topper ila. sommeren hvis det passer 
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
13/06/2011 16:20
|
kao
Ivrig
|
Ivrig
Ikke noe i veien for å prøve å få tatt litt i begge leire vel? Litt posting her, evt. en SMS hvis man stikker noe sted på kort varsel?!?
Tenker meg at jeg trenger litt motivasjon for å komme meg ut på de lange grusturene i sommer, og sykler til/fra de postene som er i brumundkamp/st. olav -området tror jeg kan bli bra. Flere av postene på 10 på topp lista til hamar er egentlig ting man bare kan svinge innom på veg et eller annet sted. I dag svingte jeg f.eks. innom Geitrygget etter å ha hatt en knall Stitur med Sindre i Frøbergsberegt, Furuberget og Jessnesskogen (av mangel på et bedre navn. Har skogtappene på hver side av veien v/Frydenlund@Jessnes noe navn??).
Absolutt! F.eks. Mortenshøgda - Tuva - Steinvikfjellet - Snørvillen må jo bli en höjdare :-) Kaller de skogtappene bare for Jessnesskogen jeg også, men i hvert fall nedre del var med på o-kartet Wettenhagan for mange, mange år siden.
|
|
|
14/06/2011 02:04
|
Trond86
Fersking
|
Fersking
 Artig og sykle på slike stier. Men det ble en smule mye når vannet gikk over fram demperen.  Men jeg liker fortsatt denne stien. Selv om at farten er relativt lav, siden konsekvensene av et fall er såpass høye. Men god utsikt.
|
|
|
[Re: Trond86]
14/06/2011 11:10
|
Elgvenn2
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hei Trond86, og velkommen til Hedmarkstråden!  Ser ut som du har funnet bergstien. Veldig fin, men litt småkjipt å ramle 30 meter rett ned på jernbanelinja...  Håper å få se et nytt medlem på stiturene våre i sommer og høst?!? Ser det var riktig av meg å ta bergstien hjem igjen fra Jessnes i går. Virker som om grusvegen var oversvømmet ja... Her er turen Sindre og jeg tok i går. Mye kjente og kjære stier her, men særlig stiene fra Frøbergsvegen og ned mot Jessnesstranda er hysterisk morsomme. Her kan man virkelit dra på når det er tørt og fint som i går, ikke teknisk. Velg "OpenStreetMap" oppe til høyre på kartet for å se stiene.
Redigert av Elgvenn2; 14/06/2011 11:11.
|
|
|
19/06/2011 01:03
|
trygvecowboy
Avhengig
|
Avhengig
Hei og hå! Etter en lengre pause fra terrengsyklingen er jeg nå tilbake på fulldemper i Elverum. Interessert i å hive meg med på stisykling med utgangspunkt Elverum/ Rena/ Hamar. Er ingen O2 snapper/ Birkenfyr, men liker stisykling i "passe tempo". Altetende på stifronten, gjerne litt tekniske stier og utforkjøringer. Er det noen hedmarkinger som har lyst til å stiguide litt, send en PM, så skal jeg prøve å hive meg med. Bor i Slåttmyrvegen mot Grundsetmarka.
-Ja ja, sånn går no dagan...
|
|
|
[Re: trygvecowboy]
19/06/2011 09:22
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hei Trygve, velkommen tilbake! Slåttmyrveien er jo det aller beste utgangspunkt for grundsetmarka, da har du ca 33 meter til sti:) Var der senest i går, bløtt, men disse stiene er såpass snille at de går bra når det er vått selv uten guggegummi på dekka. Håper og tror det blir en del både i Grundset, Stavåsen, Svartholtet, Mosjømarka, Hamar og eller nå framover. Men litt væravhengig er det! Er tross alt en finværssykelist selv om jeg har blitt nødt til tråkke litt i regn i det siste! Skal sende pm!
|
|
|
20/06/2011 13:27
|
Sjutten
Medlem
|
Medlem
Trond86: Sykla den stien der for første gang i går og det var nesten litt skummelt. Kan ikke si jeg er noe begeistret for høyder, gitt. Men ja, ganske flott utsikt og en koselig sti generelt. Veien langs stranda prøvde jeg meg ikke på, men sykkelen fikk seg en liten tur uti Mjøsa for å få vekk gjørma etter stien.
|
|
|
[Re: Sjutten]
23/06/2011 10:47
|
Storfe
Entusiast
|
Entusiast
Hvis noen har Hafjell-planer til helga eller ellers i sommer, så si ifra her så er jeg med  Mitt faste Hafjell-følge flyttet bort herifra i fjor, og blir litt kjedelig alene der. Sykler mye sti Brumunddalsområdet, men har vært dårlig til å slenge meg med på turer med andre her.
|
|
|
[Re: Storfe]
23/06/2011 11:34
|
Sjutten
Medlem
|
Medlem
Nå driver jeg og lurer litt på en tur her. Ikke bare en tur, men en trippeltopptur over Tuva, Himmelkampen og Kroksjøhøgda, altså de høyeste punktene i Ringsaker, Åmot og Hamar. Planen er da å sykle fra Øyungen og komme igjen over Raudfjellet til Bringbusætra. Hvordan er stiene her? Er det noe særlig å sykle denne turen i det hele tatt? Jeg har ikke spesielt mye stierfaring, men her blir det isåfall satt av en hel godværsdag, så tid er ikke noe problem.
|
|
|
[Re: Sjutten]
23/06/2011 11:44
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Nå driver jeg og lurer litt på en tur her. Ikke bare en tur, men en trippeltopptur over Tuva, Himmelkampen og Kroksjøhøgda, altså de høyeste punktene i Ringsaker, Åmot og Hamar. Planen er da å sykle fra Øyungen og komme igjen over Raudfjellet til Bringbusætra. Hvordan er stiene her? Er det noe særlig å sykle denne turen i det hele tatt? Jeg har ikke spesielt mye stierfaring, men her blir det isåfall satt av en hel godværsdag, så tid er ikke noe problem. En kompis og jeg prøvde oss på Bjønnåsen-Øyungen en sommer. Det var ikke en tur jeg vil anbefale for tilsynelatende normale mennesker. Det startet forsåvidt fint fra Bjønnåsen og oppover retning Raufjellet. Strålende single-track et lite stykke. Vi fulgte Rondanestien (?) nordover mot Øyungen og hadde vage planer om å ende opp på Skollfjellet. Men det viste seg at partiet mot Øyungen var mildest talt bløtt og vi vasset i noe som føltes i timesvis i myra. Vel nede var vi skjønt enige om at dette hadde ikke vært en fin tur. Men Øyungen østover og nordover mot Skollfjellet og videre mot Lyngen virker forlokkende!
|
|
|
|
|